IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

fayeblue schreef: 04 mei 2020 18:41 Dus de volgende keer als het weer diarree is: dat laten testen?
Ja. Want het is een eenvoudig iets om het uit te sluiten. Je moet alleen wel testen wanneer het probleem zich voordoet.

Dat Blue er geen last van heeft kan komen door een sterker gestel. Sommige katten zijn veel gezonder en hebben dan geen last van parasieten.

Je hebt in ieder geval wel gedaan aan omgevingsreiniging (anders zou je er nooit vanaf komen).

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de giardia infectie een dusdanige aanslag geweest is op het lichaam dat er zich nu andere problemen voordoen (zoals ontstekingen in de darm e.d.). Maar het handigste is om het stap dit stap uit te sluiten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Rik schreef: 04 mei 2020 18:58 Ja. Want het is een eenvoudig iets om het uit te sluiten. Je moet alleen wel testen wanneer het probleem zich voordoet.

Dat Blue er geen last van heeft kan komen door een sterker gestel. Sommige katten zijn veel gezonder en hebben dan geen last van parasieten.

Je hebt in ieder geval wel gedaan aan omgevingsreiniging (anders zou je er nooit vanaf komen).

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de giardia infectie een dusdanige aanslag geweest is op het lichaam dat er zich nu andere problemen voordoen (zoals ontstekingen in de darm e.d.). Maar het handigste is om het stap dit stap uit te sluiten.
Ik zat echt met mijn handen in het haar. Je voelt je er zo ellendig over als je poezenkind zich zo ellendig voelt. Ik had nooit aan een kattenforum gedacht, maar werd er op gewezen. Geweldig, nu al wijzer + fijn dat er word meegedacht. Heel erg bedankt hiervoor. Ik ga even kijken of ik zo'n kit online kan bestellen bij de website die je aangaf, vaak is het op dagen dat je dan geen tijd hebt om naar de DA te gaan of in het weekend. Ja, dat is ook wat ik dacht, zo aangetast door de giardia dat er chronisch darmonsteking of dergelijke is ontstaan.

Maar omdat de DA giardia uitsluit en meteen over einde mogelijkheden heeft en internist...raak je flink in de stress. Ik ga het voor de zekerheid toch laten testen bij de volgende diarree uitbraak, dat kan nooit lang duren.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Synemios schreef: 03 mei 2020 22:47 Marieke, toevallig vond ik een tijd geleden dit stuk.
Ik vond het zelf best interessant,
Er staat ook iets in over wat jij benoemt dat het soms even goed gaat en na een paar dagen geven het weer mis is,

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/

FHS weet Carine veel over. ( zotvanpoezen)
Bedankt voor het artikel. Erg interessant en ook nog een recent stuk. Ik houd het ook in mijn achterhoofd.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Anne »

Ik wil je veel beterschap en sterkte toewensen. Ik hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt over wat je poes nu werkelijk mankeert, hopelijk knapt ze dan gauw op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Zotvanpoezen schreef: 04 mei 2020 07:18 Ik zie dit bericht nu pas.
Kan je eventueel een filmpje plaatsen van deze jeuk/bijtaanvallen?
Zoas Denise (Synemios) hal aangaf heb ik veel ervaring met FHS en dit gedrag herken ik wel van bij mijn eigen poes heel in het begin. Het had niets met allergie te maken.
Maar ik moet natuurlijk wel zien of het in jouw geval wel écht om FHS gaat ;-)
Hoi Carine (toch, als ik het goed heb?),
Dat wordt wel een opgave want Soeti wordt nogal wild als ze zo'n aanval krijgt. Bijt vooral in kraag, zijkant rug/schouders maar soms ook in staart - met kenmerkende 'rugrollen' er soms bij. Geen vlo te bekennen... En vliegt dan alle kanten op :edoh:

Maar ik ga proberen filmpje te maken. Kan ik dat dan hier posten?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Zotvanpoezen »

Ja, ik herinner me jouw verhaal weer. Het is al een poos aan de gang. Ik ben benieuwd of het gewoon op FHS lijkt, of dat ze het werkelijk heeft. Het lijkt er in elk geval wel op. Dan is voeding met zo weinig mogelijk koolhydraten belangrijk.
Ik zal je topics nog eens nalezen als ik eens tijd heb maar ze zijn nogal "verspreid" en ik had niet direct een link gelegd met elkaar.
Daarom had ik ook nog een reactie geplaatst op jouw reactie op een agressieve kat ;-)
Maar nu begin ik het mij stilaan weer te herinneren :lol:
Een filmpje plaatsen kan je via youtube.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Zotvanpoezen schreef: 05 mei 2020 06:26 Ik ben benieuwd of het gewoon op FHS lijkt, of dat ze het werkelijk heeft. Het lijkt er in elk geval wel op. Dan is voeding met zo weinig mogelijk koolhydraten belangrijk.
Hai Carine,
Dank voor het antwoord. Ook voedsel zonder koolhydraten (dus alleen puur vis, gevolgte of ander soort vlees) heb ik al geprobeerd - zonder succes.

Meeste van mijn posts staan in 'Gekookte Kip met rijst tegen jeuk' (In 'Huid en vacht') - wat ook niet hielp uiteindelijk....

Nu proberen met supplement L-Glutamine (10de dag).
Laatst gewijzigd door mariekevanderleij op 05 mei 2020 09:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Anne »

Zotvanpoezen schreef: 05 mei 2020 06:26
Ik zal je topics nog eens nalezen als ik eens tijd heb maar ze zijn nogal "verspreid" en ik had niet direct een link gelegd met elkaar.
Als je linksboven op zoek klikt en zoek op auteur aanvinkt kun je zo makkelijk alle berichten van Marieke vinden ;-)
wel even de naam invullen van Marieke
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt, anne. Ik had het intussen al gevonden ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Hier is het filmpje, ging sneller dan gedacht want ze kreeg gelijk een aanval toen ik camera aanzette!

Beeldkwaliteit is helaas niet bijster goed, maar je kan het 'rugrollen' direct in het begin kort zien.

https://youtu.be/ff_tZfLlKUw
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Dat zie ik bij Luna en Lizzy als ze jeuk hebben.
Maar misschien is het ook een symptoom van FHS dus even wachten tot Carine gekeken heeft.
Is dit altijd vlak na het eten? Of ook los van eten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

Aan alleen het filmpje kun je dat denk ik ook niet zien. Bono heeft dat ook af en toe. FHS is ook een hele moeilijke diagnose. En daarvoor moet je een heleboel andere dingen uitsluiten (zoals allergieën, overgevoeligheden etc. etc.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 05 mei 2020 18:24 Dat zie ik bij Luna en Lizzy als ze jeuk hebben.
Maar misschien is het ook een symptoom van FHS dus even wachten tot Carine gekeken heeft.
Is dit altijd vlak na het eten? Of ook los van eten?
Ja 't is lastig een beter filmpje te maken omdat ze steeds heen en weer schiet.

Dit heeft ze tegenwoordig bijna altijd, helaas, behalve als ze slaapt, ligt dan uren rustig(da's dan wel weer vreemd).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

Het probleem is dat FHS niet direct vastgesteld kan worden. Het kan alleen vastgesteld worden door een differentiële diagnose. Er kan dus alleen een diagnose gesteld worden door het stap voor stap uitsluiten van andere oorzaken, zoals pijn in rug en heupen en oorzaken voor jeuk. En daarvoor zijn vaak aanvullende onderzoeken nodig zoals verschillende huidtesten, röntgenfoto’s en biopten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ja inderdaad Rik.
Ben jij al eens naar een dermatoloog geweest Marieke?
Het kan natuurlijk ook nog een combinatie allergie zijn.
Want er is ook sprake van bloederige ontlasting.
Gaat het beter als er bijvoorbeeld prednison gegeven is?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie