IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Dag,

Sinds september vorig jaar loop ik de deur plat bij de DA met mijn ragdoll x noorse boskat Faye 5,5jr. Sinds februari dit jaar iedere 2 weken. Kat lijkt aanvalsgewijs last te hebben van de volgende symptomen: miauwen, onrust, koorts, pijn, diarree, misselijkheid (speekselen), lusteloos, enorme persdrang, obsessie voor likken achterwerk, mondjesmaat eten.

Nu bleek het in 1e instantie giardia te zijn. Na 2x 5 dagen Panacur met een week ertussen + overgestapt op Hills i/d voer was dit na 1 maand over aldus de test.

Kat zit normaal op Hills c/d urinary multicare ivm blaasstenen (geopereerd 2016).

De giardia leek weg.. maar de "aanvallen" zoals hierboven blijven om de 2 - 3 weken komen. Tussendoor is de ontlasting gek genoeg wél goed. Echo gemaakt: niks op te zien behalve een verdikte dikke darm. Uit bloedonderzoek bleek iets te hoge ontstekingswaardes en te veel witte bloedcellen wat kan duiden op evt allergie. Metronidazol kuur, metacam injectie en nu weer prednisolon injectie. Het zijn tijdelijke oplapmiddelen.. maar nog geen oorzaak + oplossing.

Advies DA: Als het weer terugkomt na deze prednisolon injectie opnieuw bloedprikken en opsturen naar lab voor alvleesklierontsteking. Maar het kan ook voedselintollerantie zijn en dan is een overstap naar evt Hills z/d misschien wel verstandig. DA zei overigens dat haar mogelijkheden qua onderzoek dan ook op zijn en dat ik beter naar een internist kan.

Afijn, kat is niet lekker en ik zit er erg mee in mijn maag. Kan niet nog maanden de deur plat blijven lopen. Vandaar mijn aanmelding hier.. tips of ideeën.

Wie heeft er ervaring met een goede internist?
Zal ik toch de alvleesklier laten prikken of overstappen op ander voer? Iemand ervaring met soortgelijk iets?
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

fayeblue schreef: 03 mei 2020 19:52 ... was dit na 1 maand over aldus de test.
Wat voor test? Op ontlasting over hoeveel dagen? Zo'n test zou ook een false negatieve uitslag kunnen geven. Dan loop je je rot te zoeken naar een andere reden en dan ben je er nog niet vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Waar in Nederland?
Ik ben zelf in Honselersdijk geweest.
Misschien eens kijken bij evidensia ( die zitten door het hele land)of de wagenrenk, Utrecht ( faculteit diergeneeskunde)

Ik heb ervaring met ibd/alvleesklier/ voedselallergie/ schildklier en nierproblemen.

Er bestaat multifunction voer in jou geval hypoallergeen- blaasgruis dat zou je kunnen proberen.

https://www.diergezondheidscentrumnicol ... tifunction

Mijn dierenarts besteld dat voor ons in de nier/ hypoallergeen.
Jou dierenarts kan zelf ook testen op alvleesklier maar dat moet wel meteen als er klachten zijn anders heb je kans dat de uitslag negatief is.

Voeselovergevoeligheid kan darmproblemen ( ontstekingen) geven en daardoor heeft de kat weer een verhoogde kans op een alvleesklierontsteking.
Laatst gewijzigd door Synemios op 03 mei 2020 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Ik ben al 2 jaar aan het emmeren met mijn kat, maar de jeuk/bijtaanvallen (of noem het Feline Hypersensitivity Syndrome want daar lijkt het verdraaid veel op) blijft terugkeren.

Is het voedselintolerantie? Ik heb alles al uitgeprobeerd en niets werkt langdurig (soms eventjes een verbetering en dan weer onrust).

Dus ja, een goede internist is misschien wel de oplossing?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Marieke, toevallig vond ik een tijd geleden dit stuk.
Ik vond het zelf best interessant,
Er staat ook iets in over wat jij benoemt dat het soms even goed gaat en na een paar dagen geven het weer mis is,

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/

FHS weet Carine veel over. ( zotvanpoezen)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Synemios,

Dank voor het artikel! Ik geloof het gelijk dat er kruisbesmetting kunnen zijn, of een enzym ontbreekt of de eiwitten van kip en vis teveel op elkaar lijken...


Misschien dat het eliminatiedieet daardoor zulke heftige reacties oproept. Ontlasting is ook weer niet goed, steeds bloederig.

Ik ben teneinde raad!

Moet ik haar dan maar op een vegetarisch dieet zetten?? Dat overleeft ze toch niet?

P.S. Ik heb een aantal stukken van Carine gelezen, maar vond daar helaas ook geen antwoord...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Weet je wel zeker dat het voedselallergie is Marieke?
Punt met vegetarisch is dat er weer een hoop zooi in zit, mais, soja, rijst.
Ze zal het wel overleven omdat er wel alles wat ze nodig heeft aan toegevoegd is, maar dat zou voor mij ook echt de allerlaatste optie zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Rik schreef: 03 mei 2020 22:24 Wat voor test? Op ontlasting over hoeveel dagen? Zo'n test zou ook een false negatieve uitslag kunnen geven. Dan loop je je rot te zoeken naar een andere reden en dan ben je er nog niet vanaf.
Op ontlasting van 3 dagen, test bij de DA. Wat ik nog kan voorstellen is de ontlasting van 3 dagen opsturen naar een laberatorium en dan kan het ook op meer parasieten getest worden.
Leek de DA onnodig omdat hun test negatief was..en ze denkt aan ibd/alvleesklier.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Synemios schreef: 03 mei 2020 22:35 Waar in Nederland?
Ik ben zelf in Honselersdijk geweest.
Misschien eens kijken bij evidensia ( die zitten door het hele land)of de wagenrenk, Utrecht ( faculteit diergeneeskunde)

Ik heb ervaring met ibd/alvleesklier/ voedselallergie/ schildklier en nierproblemen.

Er bestaat multifunction voer in jou geval hypoallergeen- blaasgruis dat zou je kunnen proberen.

https://www.diergezondheidscentrumnicol ... tifunction

Mijn dierenarts besteld dat voor ons in de nier/ hypoallergeen.
Jou dierenarts kan zelf ook testen op alvleesklier maar dat moet wel meteen als er klachten zijn anders heb je kans dat de uitslag negatief is.

Voeselovergevoeligheid kan darmproblemen ( ontstekingen) geven en daardoor heeft de kat weer een verhoogde kans op een alvleesklierontsteking.
Bedankt voor de tipts.
Ik ga de site van evidensia bekijken. Omgeving Apeldoorn. Wagenrenk en Utrecht had ik ook gevonden inderdaad.

Ik wist niet dat er een multifuntion voer bestond. Ze heeft 1 dag RC hypoallergenic gehad, maar moest er niks van weten. Zak kon retour naar de DA. Ik hoop dat ze voor zo'n combinatievoer eens niet zo kieskeurig is. Zal het aan de DA voordragen, ik had hier zelf al omgevraagd of er een combi bestond, maar dat was niet zo.....

Ze gaven aan dat zelf niet te kunnen testen. Ik heb het vermoeden dat ze dat zeggen omdat ze geen risico willen nemen met zo'n snaptest. En omdat ze denken dat het een cronische alvleesklieronsteking is. Kon alleen naar laberatorium ala 110 euro. Maar ze heeft nu net vrijdag een prednisolon injectie gehad, nu testen lijkt mij niet handig. Zal wel onderdrukt worden? Denk zelf dat het handiger is om te wachten totdat de prednisolon is uitgewerkt?

Ja het is blijkbaar een lastig verhaal en niet een 1 duidig antwoord op. Donderdag t/m za weer diarree. Vanaf gister weer harde keutels. Zonder dat er iets veranderd aan haar voer etc. Ondertussen al 800,- kwijt en dat is niet erg als je dan maar naar een oplossing toewerkt.. dit lijkt zolang te duren.
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Zotvanpoezen »

mariekevanderleij schreef: 03 mei 2020 22:39 Ik ben al 2 jaar aan het emmeren met mijn kat, maar de jeuk/bijtaanvallen (of noem het Feline Hypersensitivity Syndrome want daar lijkt het verdraaid veel op) blijft terugkeren.

Is het voedselintolerantie? Ik heb alles al uitgeprobeerd en niets werkt langdurig (soms eventjes een verbetering en dan weer onrust).

Dus ja, een goede internist is misschien wel de oplossing?
Ik zie dit bericht nu pas.
Kan je eventueel een filmpje plaatsen van deze jeuk/bijtaanvallen?
Zoas Denise (Synemios) hal aangaf heb ik veel ervaring met FHS en dit gedrag herken ik wel van bij mijn eigen poes heel in het begin. Het had niets met allergie te maken.
Maar ik moet natuurlijk wel zien of het in jouw geval wel écht om FHS gaat ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

fayeblue schreef: 04 mei 2020 06:28 Op ontlasting van 3 dagen, test bij de DA. Wat ik nog kan voorstellen is de ontlasting van 3 dagen opsturen naar een laberatorium en dan kan het ook op meer parasieten getest worden.
Leek de DA onnodig omdat hun test negatief was..en ze denkt aan ibd/alvleesklier.
Over het algemeen zou ik ook zeggen dat het niet nodig is. Maar.... Je zegt dat de symptomen om de 2-3 weken terug blijven komen. Dan gaan bij mij alle alarmbellen af.

De test die gedaan is, is die gedaan op het moment dat de symptomen ook optraden? Of alleen wanneer de kuur afgelopen was? Giardia heeft een levenscyclus. En het probleem is vaak dat je denkt dat je er vanaf bent, en het dan weer terugkomt.

Heb je ook je omgeving een aantal weken (tijdens en na de kuur) heel (maar dan ook heeeeeel) goed schoongemaakt? Hoe en waarmee?

Dus het moment van die test is heel belangrijk. Giardia kan echt heel erg hardnekkig zijn. En zo'n test kan dus negatief zijn doordat je of nét aan het einde van zo'n cyclus zit of dat je weer een herinfectie krijgt doordat er in de omgeving eitjes liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5139
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Synemios »

Ja probleem is wel dat ibd en alvleesklier ook een kwestie is van op en af.
Lastig.
Giardia weet ik te weinig vanaf, ik weet niet of de ontstekingswaarden en witte bloedcellen dan ook verhoogd zijn en of dat gepaard gaat met koorts.

Ik heb meerdere malen laten testen, opsturen en een snaptest wat de alvleesklier betreft.
En bij Lizzy kwam het er maar 2x uit en dat waren echt de acute momenten zeg maar.
Terwijl ik zeker weet dat bij de andere testen ( getest toen het alweer wat beter ging) ze toch echt dezelfde symptomen had.
Naar ja als dat ook zo is bij Giardia dan is het behoorlijk ingewikkeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Rik »

Inderdaad. Maar omdat er wel al giardia vastgesteld is en als de symptomen hetzelfde zijn als toen... Zou ik toch een veel sterk vermoeden hebben van herinfectie.

De giardia test zou ook nog zelf uitgevoerd kunnen worden door een wormtest te bestellen en op te sturen naar labaratorium Het Woud.
https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... ardia-kat/

Uiteraard kun je tegelijk meerdere diagnoses testen maar dat kan inderdaad aardig in de papieren lopen.

Als de laatste giardia test gedaan is in een periode met symptomen (en negatief is), dan kun je dat denk ik wel uitsluiten. Het kan dan nog wel gekomen zijn door de giardia maar dan kan het dus ook ontwikkeld zijn in een ontsteking o.i.d.

Als de test gedaan is direct na de kuur om te zien of je er vanaf bent, dan lijkt me dat een zeer ongelukkig moment omdat je dan zeker kunt denken aan een herinfectie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door Douraque »

Lees mij topic even door als het gaat om alvleesklierontsteking icm voedselintolerantie: viewtopic.php?f=79&t=32791

Mijn kat kampt sinds december 2019 met een alvleesklierontsteking, hetgeen nu chronisch is.

Bij ons ging het op en neer: dan weet goed en na een paar weken weer slecht. Uiteindelijk doorverwezen naar Evidensia en ik moet zeggen dat ik een internist trof die echt verstand van zaken had.

De testen en symptomen wezen naar alvleesklierontsteking, maar op de echo’s (2x) zag haar alvleesklier er goed uit.

Uiteindelijk, omdat ze steeds op en neer ging, heb ik haar open laten maken en biopten laten afnemen. Conclusie: duidelijk alvleesklierontsteking en voedselintolerantie.

Medicatie is uiteindelijk een lage dosering prednison, thans 1/4 om de dag en daar doet ze het sinds september/oktober 2019 goed op en geen terugval meer gehad.

Enige tip die ik kan geven is om naar een Evidensia kliniek te gaan. Daar zitten hele goede internisten en zij kunnen uitgebreid onderzoek doen
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: IBD/Alvleesklier/Voedselallergie

Bericht door fayeblue »

Rik schreef: 04 mei 2020 07:45 Over het algemeen zou ik ook zeggen dat het niet nodig is. Maar.... Je zegt dat de symptomen om de 2-3 weken terug blijven komen. Dan gaan bij mij alle alarmbellen af.

De test die gedaan is, is die gedaan op het moment dat de symptomen ook optraden? Of alleen wanneer de kuur afgelopen was? Giardia heeft een levenscyclus. En het probleem is vaak dat je denkt dat je er vanaf bent, en het dan weer terugkomt.

Heb je ook je omgeving een aantal weken (tijdens en na de kuur) heel (maar dan ook heeeeeel) goed schoongemaakt? Hoe en waarmee?

Dus het moment van die test is heel belangrijk. Giardia kan echt heel erg hardnekkig zijn. En zo'n test kan dus negatief zijn doordat je of nét aan het einde van zo'n cyclus zit of dat je weer een herinfectie krijgt doordat er in de omgeving eitjes liggen.
Klopt, het lijkt echt 2 weken goed, dan opeens weer aan de dunne voor enkele dagen, naar weer normale ontlasting en dan na 2-3 week weer dunne....

De laatste keer is het getest 1 week na de kuur, op dat moment was dat met normale ontlasting want ze had toen geen diarree.

Ik schrok sowieso van de positieve test, ze komen bij mij niet buiten, Maar ik kan het schijnbaar via de schoenen overgedragen hebben. Het gekke is dat de andere kat, Blue, zusje, nooit ergens last van heeft. Ook haar laten testen op giardia ivm gebruik zelfde kattenbak: zij had het niet. Ze likken elkaar ook, lijkt mij dan toch besmettelijk.

Ik heb een maand lang iedere dag alles afgenomen met agressieve Dettol.. iedere dag dweilen etc. Alle vloerkleden de deur uit, kussens, kleedjes. De rest gewassen. Ook met stoomreiniger de vloeren gereinigd met 100graden. Maar aangezien dat ze zichzelf blijft likken aan haar achterwerk.. lijkt mij een herbesmetting ook op de loer liggen.

Dus de volgende keer als het weer diarree is: dat laten testen?
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Plaats reactie