Stoelgang

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Hoi allemaal, ik heb een vraagje.
Even wat achtergrondinfo: Ik heb twee katten, Mae (1 jaar) en Wolf (4.5 maand ongeveer).

Mae en Wolf hebben, kort nadat Wolf erbij is gekomen, last van de darmpjes gehad, beiden hadden diarree. De DA heeft ze toen behandeld, ze hebben antibiotica gekregen, en een probiotica-kuur. Dat heeft toen goed geholpen. Stoelgang was weer normaal.

Maar enkele weken nadien vond ik dat Mae vaak stinkende winden liet, een stinkende adem had, en haar stoelgang opnieuw wat slapper was.
Dus toch terug naar de DA gegaan, en die heeft een volledig stoelgangonderzoek gedaan, en er zaten geen parasieten in of niks. Ze heeft een kuur voorgeschreven van een soort bijvoeding, die we nu 3 weken gegeven hebben. Dit bevat veel vitaminen en allerlei zaken om het immuunsysteem een boost te geven. De kuur is nu afgelopen, en we moeten die bijvoeding nu een maand bewaren en nadien nog eens een kuur geven.

Ik vind wel dat het al beter is. Mae laat veel minder winden, en haar adem stinkt niet meer. Soms laat ze er nog wel eens eentje vliegen natuurlijk 🙂

Maar haar stoelgang is nog steeds niet echt hard. Ze heeft geen diarree nu hoor, dat niet (had ze voor we begonnen met de bijvoeding ook niet echt), maar als ik de kattenbak leegschep merk ik wel het verschil met de stoelgang van Wolf. Wolf heeft 'mooie' harde keuteltjes, maar de keutels van Mae zien er, als ik ze uit de kattenbak schep, vormeloos uit. Ik heb haar wel in de gaten gehouden als ze op de bak zit, en dan zie ik dus dat de keutels wel vorm hebben wanneer ze eruit komen, maar ik denk dat ze gewoon erg zacht zijn, zodat ze vervormen als ze begraven zijn en een kat op het kattengrind gaat staan.

Mijn vraag is nu eigenlijk of dit normaal is, of of ik hier best nog eens mee verder ga. Sowieso geven we binnen een maand de kuur nog eens opnieuw.

Maar de DA had gezegd dat als het niet beter zou zijn, we dieetvoeding kunnen proberen te geven van bij hen. Dit moet dan gedurende 6 weken, en dan rustig weer opbouwen met de eigen voeding (dieetvoeding zou dan niet voor altijd zijn).
Ze krijgt sowieso heel goed voer, brokjes van Real Nature Wilderness en natvoer van almo nature. Dus het is zeker geen brol.

En het is dus wel al beter met de winden enzo, maar nog niet helemaal verdwenen.

Hoe is de stoelgang van jullie katten? 🙂 is het voor sommige katten misschien normaal dat het niet helemaal harde keutels zijn?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stoelgang

Bericht door Zotvanpoezen »

Froufrou had vroeger ook last van stinkende winden en diarree. Met Hill's i/d ging het beter, maar na overstappen naar voer zonder planten en granen was het probleem opgelost.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Bedankt voor je reactie.
Het droog voer dat ze krijgt is dit: https://www.real-nature.com/nl-be/produ ... e&ft=4&n=2

Dus daar zitten geen granen in, wel iets van fruit/groenten, maar voornamelijk vlees.
Het natvoer is puur vlees, ook geen granen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stoelgang

Bericht door Zotvanpoezen »

Pikachu schreef: 22 apr 2020 12:37 Bedankt voor je reactie.
Het droog voer dat ze krijgt is dit: https://www.real-nature.com/nl-be/produ ... e&ft=4&n=2

Dus daar zitten geen granen in, wel iets van fruit/groenten, maar voornamelijk vlees.
Het natvoer is puur vlees, ook geen granen.
Ik heb dat droogvoer al eens opgezocht. Te koop bij Maxi Zoo. Maar ik vond de juiste ingrediënten op hun website niet en ook niet de koolhydraten. Ik heb lang getwijfeld om het te proberen. Ik vond het ook duur. Daarom neem ik Natural Cat: Power of Nature. Daar weet ik de exacte ingrediënten van en is minder duur.
Welk natvoer geef je?
Heb je al een kuurtje pre- en probiotica geprobeerd?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

De exacte ingrediënten staan in de link, je kan klikken op "samenstelling", dan zie je alles staan. Ook de anlytische bestanddelen kan je apart bekijken.

Natvoer is almo nature, meestal pure kip en soms tonijn, een keer per week ongeveer.

Probiotica heeft ze al gehad ja, toen ze antibiotica heeft gekregen. Staat allemaal in het eerste bericht^^
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Ik heb nog eens gekeken naar het voer, en hoewel het veel eiwitten heeft reken ik uit dat de koolhydratenwaarde wel nog 35% is ongeveer, geen granen maar dus alsnog wel veel koolhydraten. Is het mogelijk dat mijn kat daar last van heeft, ookal deed ze het daar eerder altijd goed op?
Ik dacht nu wildcat etosha droogvoer te proberen. Het ding is dat de dierenarts vnl royal canin verkoopt en ik denk dat ze ook daarvan een dieetvoer zou geven, en ik ben daar niet zo fan van.. dan probeer ik liever eerst die wildcat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stoelgang

Bericht door Rik »

Hihi, ja. "Bevat fruit, groenten & waardevolle ingrediënten"
En Fruit 30%... Ja, dat zijn koolhydraten.

Ik heb het sowieso niet zo op met brokken want er moet altijd wel wat troep inzitten om er een brok mee te vormen. Wat dat betreft is natvoer beter.

Maar op zich lijkt het mij niet een hele slechte brok. Maar het kan zijn dat Mae nét wat gevoeliger is voor één van de ingrediënten. Maar dat zou b.v. ook van de 1% rijst in de almo nature kunnen zijn (hoewel dat met slechts een keer per week onwaarschijnlijk lijkt). Je zult dus inderdaad wat moeten proberen.

Ik geef hier KVV. Daarvan krijgen ze pas goede harde en kleine drollen. Logisch ook want vrijwel al het vlees wordt opgebruikt tijdens het verteerproces.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Ja, ik ben ook meer voor natvoer, maar het probleem is dat Mae veel natvoer niet wil eten. De almo vindt ze wel echt lekker, dus dan geef ik dat zodat ze toch wat vocht binnenkrijgt, maar dat is geen compleet voer.

Bedankt voor de tips. We gaan dat andere droogvoer alvast eens proberen!
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Trouwens: Mae krijgt elke dag Almo, die 1 x per week verwees naar de tonijnsmaak, andere dagen van de week krijgt ze kip.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Stoelgang

Bericht door Anne »

stinkende winden betekent meestal dat ze iets niet bepaald goed kunnen verteren
Het kan een hele zoektocht zijn om datgene te vinden wat ze niet goed verteren
Ik hoop dat je nieuwe voeding gaat helpen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Dankjewel :D ja ik vind het gewoon zo gek dat ze het al bijna een jaar goed doet op dat voer en dan toch opeens weer niet.
Ik ben vandaag Wildcat Etosha gaan halen, er is hier sinds kort een nieuwe dierenwinkel die veel natuurlijk voer verkoopt, dienhadden dat. Eerst eens met het droogvoer experimenteren, en evt later kijken of ze ook andere natvoeding nog wil proberen. Niet alles tegelijk te snel veranderen :D
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Ik ben intussen wat aan het experimenteren met het natvoer. Ik heb de indruk dat ze ook last heeft als ze de kipsmaak natvoer heeft gegeten van een ander merk (Renske). Als ik haar tonijn geef merk ik niet dat ze er last van heeft. Ik denk dus dat ze de kip slecht verteerd.

In het droogvoer zit echter ook kip, daar lijkt ze geen last van te hebben. Kan dat? Het is op een andere manier verwerkt dus dat zal daar vast mee te maken hebben.
Ik ben nog aan het proberen om haar ander natvoer te doen eten, zonder kip erin. Ik heb enkele soorten gekocht die voor gevoelige katjes geschikt zouden zijn (sensitive), maar ze raakt ze niet aan. Zelfs als ik het meng met tonijn, haar lievelingskostje, dan likt ze enkel de tonijn er tussenuit, en de brokjes vlees van het andere natvoer laat ze liggen. Dat is toch kunnen he xD

Als iemand tips heeft voor sensitive natvoer, hoge kwaliteit, dat katten meestal erg graag eten (zonder kip dan), mag je dat altijd zeggen. Ze lust wel graag tonijn en verdraagt het goed, maar ik heb al vaker gelezen dat het niet goed is om elke dag vis te geven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stoelgang

Bericht door Rik »

Pikachu schreef: 14 mei 2020 11:01 In het droogvoer zit echter ook kip, daar lijkt ze geen last van te hebben. Kan dat? Het is op een andere manier verwerkt dus dat zal daar vast mee te maken hebben.
In brokken zit geen vlees. Daar zit een tot poeder gemalen en bewerkte stof in. Komt wel van vlees af maar uiteindelijk lijkt het er totaal niet meer op.

Ook in natvoer zit sterk bewerkt vlees. Echt niet de stukken vlees die je gewend bent op je bord te zien. Ze kunnen er wel mooie klompjes van maken maar ook dat is zo bewerkt dat het nauwelijks echt vlees meer is.

Het kan inderdaad zijn dat ze de kip (of waarvoor dat dit niet gaan) niet zo goed kan verdagen.

Overigens, als je de tonijn bedoeld van renske, dan kun je die wel compleet geven.
https://renske.com/nl/onze-voeding/prod ... tonijn-70g

De waarschuwingen die je veel hoort over niet teveel vis hebben betrekking op echte vis (onderdeel van een echt vlees dieet). Die waarschuwing is niet voor de bewerkte blikken kattenvoer met vis (hoewel sommige soorten wel bijvoer zijn die je er dus bij geeft). Maar renske schijnt dus gewoon compleet te zijn (Zie link).

Wel kan het zo zijn dat ze op een gegeven moment de tonijn ook niet meer wil eten als je elke keer hetzelfde geeft. Staat ook op hun site.
Door veel af te wisselen in verschillende smaken raakt je kat niet snel verveelt aan een bepaalde smaak. Daarnaast is variatie erg gezond!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Stoelgang

Bericht door Pikachu »

Ah echt? Ik las dat over vis op deze pagina: https://www.catmoneo.nl/waarom-geen-vis/
Maar hoe zie je dan dat dat niet gaat over vis in de blikjes natvoer? Want hier en daar staat er nog wel iets bij van dat het in natvoer ook niet goed is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stoelgang

Bericht door Rik »

Ik zie dat er op catmoneo inderdaad ook natvoer vermeldt staat.
Dan zou je eigenlijk de analyse moeten hebben van hoeveel er wat precies in zit.
Omega 3, iodine, Thiaminase etc.

Bij renske zeggen ze dat het een compleet voer is maar ideaal is in combinatie met hun brokken.

Welke geef je trouwens?
Want bij de blikjes van 70gr staat wel compleet maar bij die andere van 100gr staat direct "ideaal in combinatie".
https://renske.com/nl/onze-voeding/prod ... onijn-100g
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie