Twee kittens waar vandaan?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Dus wij willen graag twee kittens. Echter twee verschillende kleuren die praktisch eigenlijk niet uit één nestje komen.

Is het een probleem als we twee kittens samen plaatsen uit twee verschillende nestjes?

Ik heb al gelezen dat ze bij voorkeur maximaal een half jaar in leeftijd van elkaar mogen zitten, maar hoe gaat het in zijn werk als we kitten 1 al een half jaar hebben zitten en dan komt kitten 2 erbij? Is het dan niet al volledig het territorium van kitten 1?

We willen het graag goed doen. Voor de kittens maar uiteraard ook voor onszelf :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door castratenkoor »

Het zou het mooist en het makkelijkst zijn als je de 2 kittens tegelijk in huis haalt. Maar waarom niet 2 uit 1 nest? Er kunnen binnen een nest ook verschillende kleuren zitten (behalve b.v. bij Blauwe Russen).

Maar als je 2 nesten en dus 2 fokkers bespreekt, kijk dan of je het zo kunt regelen dat je ze dezelfde dag ophaalt.

Ook in asiels en kittenopvang zijn leuke lieve kittens op te halen waarvan al bekend is dat ze goed samen kunnen.

Als je 1 kitten eerst neemt, van zeg 13 weken en pas na een half jaar nog eentje, dan hangt het heel erg van het karakter van de eerste af hoe soepel het dan nog loopt. Dan heb je in ieder geval een opstartperiode voor het goed komt. Kan eventueel de nodige stress veroorzaken. Dus dat zou ik liever vermijden. De oudste is dan 9 maanden en al heel groot, met stoeien is dat ook vaak een probleem, komen we regelmatig tegen op het forum.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Thanks. Iets wat we al dachten en behoorlijk naar toe neigden is dan nu bevestigd :)
We gaan proberen uit 1 nestje, maar in ieder geval dan op dezelfde dag in huis laten komen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door Zotvanpoezen »

RobinM schreef: 19 mar 2020 21:13 Dus wij willen graag twee kittens. Echter twee verschillende kleuren die praktisch eigenlijk niet uit één nestje komen.

Is het een probleem als we twee kittens samen plaatsen uit twee verschillende nestjes?
Toch niet met de bedoeling ermee te kweken, hoop ik? ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door Anne »

Het zal niet lang meer duren of de asiels raken ook weer overvol met kittens
En dan heb je het voordeel dat ze al door de da gezien zijn, je een eenmalig bedrag betaalt voor ontworming, chip, castratie en inentingen. Dan ben je ook nog eens voordeliger uit en doe je niet mee aan de vermeerdering van katten waardoor de asiels en opvangs zo overvol raken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Zotvanpoezen schreef: Toch niet met de bedoeling ermee te kweken, hoop ik? ;-)
Nee, dat is zeker niet het plan
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

We willlen graag Brits Kortharen. Zie dat ik dat hier in dit topic nog niet vermeld had :)
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Zoals gezegd zijn we ons aan het voorbereiden. Hoeveel kaartenbakken raden jullie aan voor 2 kittens?
Ieder zijn/haar eigen, of kunnen ze er eentje delen?
kittentjes

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door kittentjes »

Een grote bak kunnen ze best delen hoor. Meestal gaat dit prima. Regel is aantal katten plus 1. Maar hoor bij veel dat het ook prima gaat met 1, dan wel een grote, bak als je regelmatig schoonmaakt. Dus meerdere keren per dag even leeg scheppen. Bij ons is dit altijd genoeg geweest. Merk je problemen met plassen en poepen meteen meer neerzetten.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

rimonbruin1989
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2020 10:58

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door rimonbruin1989 »

Hi!

wij hebben vorige week 2 kittens gehaald uit hetzelfde nest. Ze waren al zindelijk dus dat ging meteen goed vanaf het begin. Tot onze verbazing gebruiken ze dezelfde kattenbak haha ondanks dat we er 3 hebben in huis. Daarnaast eten ze altijd tegelijk en uit 1 voerbakje. We checken de kattenbakken wel een paar keer per dag en maken het direct schoon indien nodig.

Ik denk dat je van tevoren niet echt kunt zeggen hoeveel kattenbakken je nodig hebt. Als je er 2 wilt zou ik wel gewoon het advies opvolgen om er 3 te nemen (2+1). Als je dan ziet dat het met 1 prima gaat kun je er 1 voor de zekerheid weghalen. Ik zou er dan sowieso 2 laten staan, je weet maar nooit.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door Rik »

Hier ook drie bakken voor 2 katten en ze allemaal door allebei door elkaar gebruikt. Als ik er één weg zou halen dan zou dat op dat moment ook niet zo'n probleem zijn maar zie het maar als hetzelfde als bij de mens... Die heeft ook vaak beneden en boven een toilet... en je zou wel zonder toilet boven kunnen... maar wie wil dat nou :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Wat minder slimme vraag...
Die kattenbakken staan dan neem ik aan verspreid door het huis?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door Rik »

Een beneden in de gang, twee boven op de slaapkamer (wel uit elkaar). Uit alle bakken ook de plastic klepjes gesloopt. Dat zijn ondingen.

Locatie is minder belangrijk dan keuze. Wel een beetje uit elkaar zodat ze van de een naar de ander kunnen sjeesen 🐱
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en 10 kattenbakken. 5 op zolder, 2 boven en 3 beneden. Aantal bakken met geurloze grit en een aantal grit met geurtje. Zo hebben ze altijd wat te kiezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
RobinM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2020 14:43

Re: Twee kittens waar vandaan?

Bericht door RobinM »

Het is dus niet per se zo dat elke kat zijn/haar eigen kattenbak nodig heeft/gebruikt?

Starten met 1 bak en kijken wat er gebeurt is een prima actie (mits regelmatig schoongemaakt)?

Punt is namelijk dat we nu in een woning zitten die nou niet dusdanig groot is dat je gemakkelijk twee of meer kattenbakken kwijt kan. Ga dan liever voor een extra krabpaal oid dan een 2e kattenbak. Tenzij het dus nodig is :)
Plaats reactie