Volwassen kat onzindelijk

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen:

Mijn jonge poes van 3 jaar heeft een plasprobleem. Ze plast op de deurmat en in verschillende hoekjes van de woonkamer. Mijn vriend en ik hebben al van alles geprobeerd, een nieuwe stoffen deurmat, een rubberen deurmat, de deur aan de buitenkant goed schoonmaken, aluminiumfolie, urine-off, feliway, meerdere kattenbakken (op elke verdieping 1, 3 in totaal), belonen als ze wel op de kattenbak ging (nooit gestraft), minimaal 2 keer per dag de kattenbakken uitgeschept, voerbakjes op de plekken waar ze plast en natuurlijk alles altijd goed schoongemaakt met groene zeep of urine-off producten.

Om uit te sluiten dat het niet iets medisch is ben ik gisteren naar de dierenarts gegaan en heb ik haar urine laten testen. Dit was gelukkig allemaal goed, maar helaas wijst dit dus wel op een gedragsprobleem.

Wij zijn sinds een paar maanden verhuisd en in ons vorige huis plaste ze eigenlijk ook vaak naast de bak. De bakken stonden toen op het balkon en daarom vonden wij dit minder erg omdat we geen urine geur roken. Nu moeten we op de blaren zitten doordat we dat nooit goed hebben aangeleerd toen ze een kitten was.

Ik heb ontzettend veel forums gelezen en onderzoek gedaan en alle stappen hebben tot nu toe niet geholpen.

Gisteren raadde mijn dierenarts mij aan om haar een week lang op te sluiten in een kleine ruimte zoals een badkamer. En haar na een week weer in de woonkamer te laten, haar super goed in de gaten te houden, als ze weer gaat plassen haar laten schrikken met de plantenspuit en haar weer terugbrengen naar de "trainings-kamer". En haar weer een dag of 2 hierin laten zitten en weer opnieuw proberen. Ze schijnen dus blijkbaar niet hun kleine leefomgeving te willen bevuilen en leren op deze manier zindelijk te worden.

Omdat wij echt een mini badkamer hebben (en dat zielig vinden), heb ik haar sinds gisteravond opgesloten in de kleinste kamer die we hebben. Hierin staat haar voerbak, kattenbak en een kleedje om op te slapen. Ze heeft sinds ze hierin zit al een plasje gedaan op de kattenbak en niet er naast! Super fijn! Maar het breekt m'n hart om haar zo lief en blij te zien als ik even op "bezoek" kom in deze kleine kamer. Is dit geen marteling?? Of heb ik er misschien meer last van dan zij?


Dus nu komt het, mijn vragen aan jullie:

- Heeft iemand hier ervaring mee?
- Doe ik het op deze manier juist? Of is bijvoorbeeld een bench in de woonkamer beter?
- Is dit niet ongelofelijk zielig?
- Zal ze hier geen last van krijgen? (Trauma van opsluiting oid.)
- Hebben jullie nog andere tips?

Alvast ontzettend bedankt voor je reactie!!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Zotvanpoezen »

Din schreef: 25 mar 2020 07:24 Gisteren raadde mijn dierenarts mij aan om haar een week lang op te sluiten in een kleine ruimte zoals een badkamer. En haar na een week weer in de woonkamer te laten, haar super goed in de gaten te houden, als ze weer gaat plassen haar laten schrikken met de plantenspuit en haar weer terugbrengen naar de "trainings-kamer"
Welke achterlijke dierenarts raad zoiets barbaars aan??
Heb je dit al gelezen? https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/
En dit over straffen (ook de plantenspuit!) : https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -straffen/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Rik »

Yikes. Inderdaad. Ik zou niets meer aannemen van die dierenarts wat betreft gedrag. Hij kan misschien wel opereren maar van kattengedrag weet hij dus niets af. Vergeet het verhaal met die kattenspuit dus maar. En nondeju... "trainings-kamer", dat is voor honden. Een kat is geen hond die je kunt trainen.

Het 'opsluiten' op zichzelf is een ander punt. Als het inderdaad echt een gedrag is dat helemaal ingegroeid is, dan zou een verandering van omgeving (met kattenbak) wel kunnen helpen. Dat is iets anders dan opsluiten !!! Daar doel ik dus meer op een grote kamer met alles erop en eraan. Krabpaal, speeltjes, ligplekken en kattenbak. Een fijne omgeving dus waarmee ze dus ook de kattenbak kan associëren. De badkamer waar ze voor de deur zit te mauwen is daar dus niet geschikt voor. Zeker als je het idee hebt dat dit traumatisch voor haar is, dan kan het zelfs averechts werken. Katten reageren juist averechts op straffen. Bij katten moet je meer werken met positieve associatie.

Je had het in het andere topic over een kitten erbij? Wanneer is die gekomen en wanneer is het maar de bak plassen ontstaan? Zelfs als je denkt dat alles goed gaat tussen die twee kan dit wel een oorzaak zijn. Een kitten bij een 3 jarige poes is ook zeker geen garantie voor succes. Mijn poes Bowy was rond die tijd al zo solo-poes geworden dat ik er in de volgende 17 jaar nooit meer een kat bij heb kunnen plaatsen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Anne »

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je nog meerdere katten hebt?
Heb je al eens ander grit uitgeprobeerd?
Heb je grit zonder parfum( de meeste katten vinden de geurtjes verschrikkelijk)
Heb je veel buurtkatten rond je huis lopen?
het kan zijn dat ze continu haar territorum aan het afbakenen is omdat ze haar eigen geurtjes wil ruiken en niet die van een ander
Hier is onze Happy ook een stresssproeier
Uit zijn urine kwam niks naar voren, hij heeft wel blaasgruis en staat op het dieetvoer Hills urinary stress
Je zou ook nog eens een voeding kunnen proberen die het stress nivo verlaagt, zoals rc calm
daarnaast heb je nog rustgevende medicatie, om de stress nivo te kalmeren
Maar ja, dan moet je wel weten dat het om stress gaat
Het is opmerkelijk dat je poes als kitten dit al deed. Wellicht is het nu een gewoonte?
Hoe is ze opgegroeid? Onder wat voor omstandigheden voordat je haar in huis had?
tevens zou ik alle plasplekken met biotex groen schoonmaken
Heel veel succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door marloes501 »

Ik heb van cat from hell eens een aflevering gezien waar een kat het zelfde probleem had.
Jackson gebruikte toen een soort opbouw kattenbak.
Eerst leg je de bodemplaat op de plek waar de kat nu veel plast met een klein beetje kattengrit erin en eventueel een onderlegger om de urine op te vangen.
De kat went dan langzaam aan het gevoel van kattengrit aan zijn pootjes.
Als de kat hier aan gewent is plaats je met enige tussen pose de zijkanten van de kattenbak en vul je de hoeveelheid grit beetje bij beetje steeds meer aan.
Als de kat helemaal gewent is om de bak te gebruiken verplaats je de bak iedere dag een heel klein stukje naar de plek waar je de bak hebben wilt.

Bedenk overigens dat als je de bak meerdere keren per dag verschoont, je ook de geur weggooit waar de kat aan kan herkennen dat de bak haar eigendom is.

Heel veel succes.
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Bedankt voor jullie reacties!!

Nee een badkamer vond ik inderdaad ook te zielig. De kamer waar ze nu in zit is 3 bij 2 meter met een kattenbak, voer, kattenspeeltjes een krabmat en een kleedje om op te liggen. Om haar dag een beetje te breken neem ik haar om het uur even naar buiten de tuin in zodat ze even kan rondrennen en snuffelen.

Ik schrok ook toen de dierenarts dit zei, maar naar enige research heb ik dit meerdere keren terug kunnen vinden op verschillende forums, met een gewenst resultaat. Ik vind het ongelofelijk zielig, want het is zo'n lief beestje!! :( Maar op een gegeven moment ben je zo radeloos en wil je alles geprobeerd hebben. We hebben ook ander grit geprobeerd, andere voeding ook.

In het andere topic had ik het inderdaad over een kitten alleen dit is dus de kitten van toen. Ze is nu 3 jaar oud. We hebben inderdaad nog een andere kat (nu 6 jaar). Toen we haar in huis hebben genomen was de kitten 13 weken oud. De andere poes die toen 3 jaar was vond het verschrikkelijk, ze heeft de kitten toen gelukkig nooit aangevallen maar ze was aan het janken en blazen, zelfs naar ons. Want wij hadden dit "gevaar" naar binnen gehaald. Na een week ging dit gelukkig over en nu tolereren ze elkaar. Heeeel soms spelen ze zelfs, maar in de meeste gevallen laten ze elkaar gewoon lekker met rust. De oudere poes heeft geen problemen van een urineprobleem en jaagt de jongere poes ook niet weg als ze toevallig wel eens op de bak gaat.

Ik heb de jongere poes 3 jaar geleden via een hobbyfokster overgenomen. Zij had de kitten in huis gehaald om daarmee te gaan fokken. Bij een check-up bij de dierenarts kwamen ze er achter dat de kitten een hartruisje had. Daar kunnen ze gelukkig oud mee worden zonder dat ze er last van hebben maar de hobbyfokster kon door deze reden niet met haar fokken. Na twee weken ben ik zelf naar de dierenarts geweest voor een check-up, maar geen hartruisje? Misschien overheen gegroeid of een verkeerde diagnose? Ze was helemaal gezond! De dierenarts afspraken daarna (voor bijvoorbeeld sterilisatie) heb ik altijd opnieuw gevraagd of de dierenarts het kon checken, maar er is nooit iets gevonden. Ik kan me niet voorstellen dat de hobby-fokster hierover loog, zij en haar dochter waren er kapot van. Ook het huis van de hobbyfokster was een heel net huis met meerdere katten van hetzelfde ras (britse korthaar) maar wel ontzettend schoon. Dat zat in ieder geval wel goed.

Het nest/huis/gezin waar ze geboren is heb ik dus nooit gezien helaas... Wel liet de hobbyfokster merken dat dit niet het juiste huis was waar ze is opgegroeid, de kitten werd aan de deur overhandigd en was de laatste van het nest. Misschien kan dit de reden zijn?? Ondanks alles is ze ongelofelijk lief en een echte kroelpoes.

Ik heb deze ochtend ook een katten-gedragstherapeut gesproken. Ook aan haar vertelde ik dit hele verhaal. Ze zei dat ze dit echt de uiterste maatregel zou zijn als écht niks anders zou werken. Ze raadde me aan om een telefonisch consult van een half uur (want corona) met haar in te plannen en een plan op te stellen om te kijken wat er aan de hand is. Dat zou ik ook nog kunnen doen? Iemand ervaring met een katten-gedragstherapeut?

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet doen :(. Wat ik al zei, ik wil álles geprobeerd hebben. Maar gaat deze kamer te ver? Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zat? Toch maar de katten-gedragstherapeut?
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

marloes501 schreef: 25 mar 2020 15:57 Ik heb van cat from hell eens een aflevering gezien waar een kat het zelfde probleem had.
Jackson gebruikte toen een soort opbouw kattenbak.
Eerst leg je de bodemplaat op de plek waar de kat nu veel plast met een klein beetje kattengrit erin en eventueel een onderlegger om de urine op te vangen.
De kat went dan langzaam aan het gevoel van kattengrit aan zijn pootjes.
Als de kat hier aan gewent is plaats je met enige tussen pose de zijkanten van de kattenbak en vul je de hoeveelheid grit beetje bij beetje steeds meer aan.
Als de kat helemaal gewent is om de bak te gebruiken verplaats je de bak iedere dag een heel klein stukje naar de plek waar je de bak hebben wilt.

Bedenk overigens dat als je de bak meerdere keren per dag verschoont, je ook de geur weggooit waar de kat aan kan herkennen dat de bak haar eigendom is.

Heel veel succes.
Wat een goede tip!! Dankjewel
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Zotvanpoezen schreef: 25 mar 2020 13:07 Welke achterlijke dierenarts raad zoiets barbaars aan??
Heb je dit al gelezen? https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... elijkheid/
En dit over straffen (ook de plantenspuit!) : https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -straffen/
Bedankt voor de tip! Heb het gelezen... Nog steeds weet ik niet wat ik wel moet doen omdat niks werkt :(
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Ik kon het niet meer aan en heb haar naar de woonkamer gebracht. Werd er gewoon een beetje misselijk van om haar zo op te sluiten in die kamer, helemaal alleen...

Alle kattenbakken heb ik op elke plasplek neer gezet. De tussendeur om naar de gang en naar boven te gaan hou ik wel dicht. Dit is volgens mij een iets kat-vriendelijkere optie. Tips zijn nog steeds heel erg welkom! Ik weet nog steeds niet waar ik nou goed aan doe...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Rik »

Als ze niet op haar gemak was op dat kamertje, dan is eruit laten wel het beste. Overigens het advies van de badkamer is om meerdere redeneren slecht. Een badkamer heeft vaak ook een andere klank (holler e.d.) dat dit absoluut geen geschikt plek is voor een kat (als die die ruimte niet zelf opzoekt). Zoals al aangegeven kent een kat niet het concept straffen. Dat maakt ze alleen maar argwanender naar degene die de straf geeft. Vandaar dat sommige mensen wel denken dat het werkt maar dat is dan alleen een angstreaktie naar die persoon.

Een gedragstherapeut zou op een gegeven moment wel kunnen helpen. Ik denk wel dat die dan thuis zou moeten komen om de situatie zelf te zien. Anders blijft het ook maar bij gewone tips. Maar tot die tijd kun je ook kijken wat je zelf kunt doen. Meerdere open bakken op de plekken waar ze plast is een begin. Altijd het plastic klepje eruit slopen!!! En in het begin ook de kap eraf. Ruimte om rond te kijken.

Voel je spanning tussen haar en de oudere poes? Zelfs als je die niet ziet of voelt kan die er nog wel zijn. Ook dat kan een reden zijn (stress).

Het dicht doen van de deur naar de gang en boven is geen probleem zolang ze maar alles heeft in de woonkamer wat ze moet hebben (incl. aandacht, speeltjes en slaapplekken).

In ieder geval moet je beseffen dat katten hele propere beestjes zijn. Die willen dus eigenlijk hun behoefte altijd wel doen op een bak (tenzij ze het echt nooit geleerd hebben). Het niet doen van een plas op de bak is dan ook niet leuk voor hunzelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Rik schreef: 25 mar 2020 22:26 Als ze niet op haar gemak was op dat kamertje, dan is eruit laten wel het beste. Overigens het advies van de badkamer is om meerdere redeneren slecht. Een badkamer heeft vaak ook een andere klank (holler e.d.) dat dit absoluut geen geschikt plek is voor een kat (als die die ruimte niet zelf opzoekt). Zoals al aangegeven kent een kat niet het concept straffen. Dat maakt ze alleen maar argwanender naar degene die de straf geeft. Vandaar dat sommige mensen wel denken dat het werkt maar dat is dan alleen een angstreaktie naar die persoon.

Een gedragstherapeut zou op een gegeven moment wel kunnen helpen. Ik denk wel dat die dan thuis zou moeten komen om de situatie zelf te zien. Anders blijft het ook maar bij gewone tips. Maar tot die tijd kun je ook kijken wat je zelf kunt doen. Meerdere open bakken op de plekken waar ze plast is een begin. Altijd het plastic klepje eruit slopen!!! En in het begin ook de kap eraf. Ruimte om rond te kijken.

Voel je spanning tussen haar en de oudere poes? Zelfs als je die niet ziet of voelt kan die er nog wel zijn. Ook dat kan een reden zijn (stress).

Het dicht doen van de deur naar de gang en boven is geen probleem zolang ze maar alles heeft in de woonkamer wat ze moet hebben (incl. aandacht, speeltjes en slaapplekken).

In ieder geval moet je beseffen dat katten hele propere beestjes zijn. Die willen dus eigenlijk hun behoefte altijd wel doen op een bak (tenzij ze het echt nooit geleerd hebben). Het niet doen van een plas op de bak is dan ook niet leuk voor hunzelf.
Bedankt voor je reactie!

Ja ik denk ook het 't meest effectief is als de gedragstherapeut langs komt. We hebben nu beide poezen beneden gehouden en de kattenbakken geplaatst op de plekken waar ze geplast heeft. Tot nu toe alleen nog maar plasjes gevonden in de kattenbakken! Zo blij mee! Ik ben alleen bang dat als ik de woonkamerdeur open doe en haar naar de gang en naar boven laat dat ze weer op andere plekken gaat plassen zoals op de deurmat... Dus we houden dit voorlopig nog even aan. We hebben een grote woonkamer dus dat scheelt.

Ik voel niet perse spanning tussen de twee poezen. Al kan de oudere poes soms een beetje gemeen doen (ook tegen ons). Als ik ze zie "spelen" gaat meestal eerst de oudere poes achter de jongere (onzindelijke) poes aan. Het kan het er wel eens hard aan toe gaan en dan klap ik in mijn handen om ze te laten schrikken en het net wat te harde speelse gevecht op te laten houden. Meestal houd de oudere poes dan ook gelijk op maar dan daagt de jongere poes de oudere poes weer uit en gaat dan juist weer achter de oudere poes aan rennen. Maar ik zie dan geen tekenen van een bange of agressieve lichaamshouding, oren naar achter of een dikke staart. Voor de rest zie ik wel dat ze een soort van steun aan elkaar hebben. De oudere poes durft bijvoorbeeld alleen de tuin in als de jongere poes ook buiten is. En de oudere poes is veel meer op haar gemak als de jongere poes in dezelfde ruimte aanwezig is. De jongere poes vind eigenlijk alles prima en bij haar merk ik geen verschil. Ze eten ook samen naast elkaar wanneer ik ze wat vlees geef en hebben ieder hun eigen bakje. De jongere poes eet meer dan de oudere poes en wacht tot ze klaar is en eet dan nog de restjes op wat in het andere bakje ligt. Ook hier merk ik geen spanning. Dus ze tolereren elkaar, zullen nooit tegen elkaar aan liggen (soms wel in de buurt), het zijn geen vriendinnen, maar kunnen het in de meeste gevallen goed met elkaar vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Rik »

Din schreef: 26 mar 2020 11:37 Ik ben alleen bang dat als ik de woonkamerdeur open doe en haar naar de gang en naar boven laat dat ze weer op andere plekken gaat plassen zoals op de deurmat...
Bowy heeft het in haar leven ook een tijdje gedaan... plassen op de deurmat. Ik had daar op een gegeven moment gewoon een oud stuk vloerbedekking liggen (i.p.v. een kokosmat). Later, toen ze het niet meer deed, schoot me te binnen dat het kon komen omdat er vaak bij de voordeur andere katten plassen (en je dat ook rook).
Voor de rest zie ik wel dat ze een soort van steun aan elkaar hebben.
Ja, dat is hier ook zo. Broer en zus maar helaas verschillende karakters waardoor Bono wel eens achter Yuna aanzit. Maar Yuna kan soms ook geniepig uit de hoek komen en op Bono duiken en uitdagen. Zo te lezen gaat het wat dat betreft wel prima tussen die twee... maar je weet het maar nooit. Soms ontdek je pas bij het wegvallen van een poes, hoe 'onderdrukt' het karakter van de ander was.

Hopelijk gaat het nu met de bakken beter. En mocht het nog eens mis gaan... probeer je dan in te denken... er is altijd wel een reden voor... hoewel die voor ons zeker niet altijd duidelijk is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Rik schreef: 26 mar 2020 16:03 Later, toen ze het niet meer deed, schoot me te binnen dat het kon komen omdat er vaak bij de voordeur andere katten plassen (en je dat ook rook).
Ik weet bijna zeker dat dit ook een grote rol speelt! We hebben zo ongelofelijk veel katten in onze straat wonen... Ik maak ook elke week de voordeur schoon, maar zelf ruik ik gelukkig niks.

Je zegt : "Later, toen ze het niet meer deed" hoe is dit zo gekomen? Dat ze het niet meer deed? Is er toen iets in huis veranderd? Of een andere deurmat bijvoorbeeld?

Wij hebben nu een rubbere mat liggen die ik om de 3 dagen schoonmaak. Want als we het laten liggen stinkt heel de gang naar kattenpis. Zo vervelend als je bijvoorbeeld bezoek krijgt!

Ze heeft net helaas naast de kattenbak geplast. Ik liep naar haar toe om haar te belonen, maar helaas ging het weer mis. Nu moet ik wel zeggen dat er gritkorrels langs de bak lagen... Misschien dacht ze daardoor dat ze daar haar behoefte kon doen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Rik »

Din schreef: 26 mar 2020 16:34 Je zegt : "Later, toen ze het niet meer deed" hoe is dit zo gekomen? Dat ze het niet meer deed? Is er toen iets in huis veranderd? Of een andere deurmat bijvoorbeeld?
Nee, ik had gewoon een oud stuk vloerbedekking op maat gesneden voor bij de voordeur. Maar daar heeft ze het ook nog wel eens op gedaan. En dan kon ik die weer vervangen voor een ander stuk. Op een gegeven moment is ze er gewoon mee gestopt.

Dat was nog in de tijd dat er geen internet was en ik dus ook niet zoveel ervaring met katten had. Want anders was bij mij gelijk dat lichtje gaan branden van 'andere katten bij de voordeur'. Het probleem is echter dat je daar niet zoveel tegen kunt doen. Maar als ik het toen geweten had, had ik toch wel dingen geprobeerd (bewegingssensor met alarm en dat soort dingen).

Maar waarom ze ermee gestopt is weet ik dus niet precies. Misschien minder katten. Of nét die ene kat (waar ze de reuk niet van uit kan staan) niet meer. Of ....

Ook kunnen andere katten bij de voordeur weer tot stress leiden. En stress kan weer een blaasontsteking geven. En met een blaasontsteking kan ze ook weer op andere plaatsen in het huis plassen (bijvoorbeeld op bed). Dat hoeft dan dus niet altijd bij de voordeur te zijn. Wat dat betreft kan het wild-plassen een heel complex probleem zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Din
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 mar 2020 06:10

Re: Volwassen kat onzindelijk

Bericht door Din »

Rik schreef: 26 mar 2020 16:43 Nee, ik had gewoon een oud stuk vloerbedekking op maat gesneden voor bij de voordeur. Maar daar heeft ze het ook nog wel eens op gedaan. En dan kon ik die weer vervangen voor een ander stuk. Op een gegeven moment is ze er gewoon mee gestopt.

Dat was nog in de tijd dat er geen internet was en ik dus ook niet zoveel ervaring met katten had. Want anders was bij mij gelijk dat lichtje gaan branden van 'andere katten bij de voordeur'. Het probleem is echter dat je daar niet zoveel tegen kunt doen. Maar als ik het toen geweten had, had ik toch wel dingen geprobeerd (bewegingssensor met alarm en dat soort dingen).

Maar waarom ze ermee gestopt is weet ik dus niet precies. Misschien minder katten. Of nét die ene kat (waar ze de reuk niet van uit kan staan) niet meer. Of ....

Ook kunnen andere katten bij de voordeur weer tot stress leiden. En stress kan weer een blaasontsteking geven. En met een blaasontsteking kan ze ook weer op andere plaatsen in het huis plassen (bijvoorbeeld op bed). Dat hoeft dan dus niet altijd bij de voordeur te zijn. Wat dat betreft kan het wild-plassen een heel complex probleem zijn.
Ah jammer dat je nooit echt achter de oorzaak bent gekomen, maar wat fijn dat ze daar uiteindelijk mee gestopt was!
Nou he, een heel complex probleem! Misschien is zo'n bewegingssensor inderdaad een goeie...

Bedankt in ieder geval voor al je input!
Plaats reactie