Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Hallo, ik ben nieuw hier.
Onze 15 jarige poes heeft op 15 maart vermoedelijk een hersenbloeding gehad.
Ze krijgt nu medicijnen, want na meting bleek haar bloeddruk veel te hoog.
Haar lopen is verbeterd, maar nog niet helemaal zoals het hoort. Ze eet en drinkt goed en gaat op de bak.
Wanneer ze slaapt, slaapt ze heel diep, je kan haar aaien zonder dat ze wakker wordt. Tijdens haar slaap maak ze geregeld hele wilde beweging, veel wilder dan voorheen tijdens het dromen.
Ze heeft nog steeds niet veel stem, kan vrijwel niet miauwen, alleen heel zachtjes. Ze is ook nog niet haar aanhalige/knuffelige zelf. En af en toe komt ze een beetje wezenloos over. Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt? Herstelde de kat goed en zo ja, hoe lang duurde dit?
Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Tibby schreef: 23 mar 2020 11:51 Heeft iemand dit wel eens mee gemaakt? Herstelde de kat goed en zo ja, hoe lang duurde dit?
Ja, het is exact hetzelfde verhaal als bij mijn Bowy op 18 jarige leeftijd.
Zelfs tot op het diepe slapen toe. Hier is haar topic: viewtopic.php?f=56&t=29064&p=626916

Zij heeft op donderdag en vrijdag een injectie gekregen (cortizone achtig). De donderdagnacht heeft ze volgens mij nog mini-aanvalletjes o.i.d. gehad (ze lag met hoofd plat op de grond en dan rond haar lichaam draaien). Dat weekend ging het steeds beter (nog een scheef hoofdje e.d. maar dat was de week erna helemaal weg). Dus geef het even de tijd.

Bij haar is in de week erna bloeddruk gemeten (>300+, was niet te meten) en bloedonderzoek met diagnose nierfalen.

Van tevoren was er ook geen aanleiding om te denken aan nierfalen (niet teveel water drinken ofzo). Maar met een te hoge bloeddruk is het zeker verstandig om even een bloedonderzoek te laten doen.

Bowy heeft het met een te hoge bloeddruk (want die hebben we met hoge dosis Amlodipine, nooit onder de 200 gekregen) en haar nierfalen nog goed gedaan tot nét na haar 20e verjaardag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Dat scheve kopje heeft onze poes ook. Bedankt voor de reactie en de link! Ik ga het zo even lezen.
Onze poes krijgt datzelfde medicijn.
Het lukt niet met de avatar, maar dit was haar in 2017 toen ze een beetje dikker was dan nu:
https://myalbum.com/photo/48sRJBsV7VF8/1k0.jpg
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Dit is nog niets:
https://youtu.be/MachVXeh1bc
Ze kan heel heftig tekeer gaan en wordt dan niet wakker. Dit is sinds de hersenbloeding/tia.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Ow, een schildpadje Ze lijkt op Yuna.

Bowy heeft na de aanval niet van die stuiptrekkingen in haar slaap gehad (op die ene eerste nacht na dan).

Hoe hoog was haar bloeddruk en hoe hoog is de dosis Amlodipine nu? Staat er nog een bloedonderzoek op de planning (voor het testen van de nieren en schildklieren)?

Het hele diepe slapen schijnt dus wel normaal te zijn. Maar waar de wilde stuiptrekkingen vandaan komen weet ik niet.

Hopelijk krijgt ze niet opnieuw aanvallen en dan is het eigenlijk gewoon een kwestie van tijd om te herstellen.

(Ik hoop niet dat ze er ook nog nierfalen bij heeft)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Ze krijgt één maal per dag een halfje van een pilletje van 1,25 mg. Ze hebben zeven maal gemeten, een paar maal 225, maar ook lager.
Ze heeft al jaren nierproblemen, waardoor ze van 7 kilo naar 3,9 kilo is gegaan. Ik vermoed dat de hoge bloeddruk door het nierfalen is veroorzaakt, bloeddruk is nooit eerder gemeten. Helaas heb ik niet veel info met betrekking tot bloedwaarden. Na de hersenbloeding was kalium, natrium, na/ka en chlorine goed, creatinine verhoogd, 294. Ureum en fosfor heb ik geen waarden van. Ze krijgt zo'n tweeëneenhalf jaar nierdieet. Dit voorjaar wordt ze 16. Yuna en Tibby lijken inderdaad op elkaar 😍.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Bowy kreeg 2x daags een capsule van 0,625mg in poedervorm (haalde ik uit de capsule en deed ik door wat eten). Op het laatst werden het tabletten. De 1,25mg is een hoge dosis voor 250+ bloeddruk. Dus het halfje tabletje is een goede startdosis. Hopelijk krijg je het daarmee een beetje omlaag.

Is er ook ooit op eiwitten in de urine getest? Bij verlies van eiwitten via de urine bij nierpatientjes zou semintra voorgeschreven kunnen worden. Ook dat verlaagd de bloeddruk ietsje (maar niet genoeg).

Bowy viel het laatste jaar ook erg af (ging van 3 naar 2kg). Dat zou waarschijnlijk ook kunnen komen door het nierdieet maar zij was ook 18+, dus het kon ook ouderdom zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Er is wel eerder bloed getest, maar ik heb geen idee wat er toen is getest en wat er uit kwam. Er is nooit iets voorgeschreven. Tweeëneenhalf jaar geleden stopte ze plotseling met eten, met pijn en moeite is ze toen weer aan het eten gegaan. Toen bleek dat ze nierfalen had. Ze was toen al een tijdje wat gewicht aan het verliezen geweest, maar blijkbaar niet (snel) genoeg om verontrustend te zijn.
Mijn zus opperde net dat het epileptische aanvallen kunnen zijn en ik las dat dat kan na een beroerte. Vraag me alleen af of dat dan alleen tijdens de slaap naar voren kan komen.
https://kattenkenniscentrum.nl/epilepsi ... ij-katten/
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Ik bedoelde een test voor verlies van eiwit via de urine. Urine kun je zelf opvangen en bij de DA brengen (en dan liefst geen strip test laten doen maar echt machine-test). Als er dan eiwit verlies is via de urine zou dat misschien nog wel aangepakt moeten worden.

De stuiptrek op het filmpje was redelijk kort. Maar kan natuurlijk wel een lichte epileptische aanval geweest zijn. Haar lichaam moet nu natuurlijk ook veel rust hebben dus hopelijk wordt het wat minder (en heeft ze er niet zoveel last van).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Haar urine is in het verleden gecheckt, maar dat was vanwege struviet. Dat was voor het nierfalen. Ik dacht niet dat het ivm het nierfalen nog is gecheckt, maar ik ben niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Voorlopig even focussen op herstel van de aanval. Als over een paar maanden de bloeddruk opnieuw gemeten moet worden, ter controle dat de Amlodipine goed werkt, kun je altijd nog kijken of je de urine en misschien het bloed nog een keer laat onderzoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Ja, want ik ben zo bezorgd dat ze niet (zo goed als) de oude meer wordt :???: :eshifty: :cry: :cry: .
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Iemand anders heeft het erover dat ze misschien vestibulair nog wat of middenoor ontsteking heeft, maar hoe weet je het verschil?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Vestibulair Syndroom zou zichzelf in een paar dagen weer herstellen.
https://www.mcvoordieren.nl/geriatrisch ... r-syndroom

En bij middenoorontsteking verwacht ik niet dat diepe slapen, hoge bloeddruk en die stuiptrekkinkjes.
https://www.mcvoordieren.nl/oorontsteking-bij-de-kat

Ik denk dat de aanval echt wel het gevolg is geweest van de hoge bloeddruk. Die kan echter wel ook weer een gevolg zijn van iets anders. Nierfalen is een logische reden maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk.

Mochten de stuiptrekkinkjes blijven dan zijn uiteindelijk wel vervolgonderzoeken nodig.

Ze heeft toch geen aanvalletjes als ze wakker is?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Als ze wakker is, heeft ze geen last nee. Bedankt voor de uitleg.
Plaats reactie