Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

Dank voor je terugkoppeling.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo lang niet heb gereageerd. Ik doe mijn best om weer normaal mijn dagen door te brengen, ondertussen gaat het al veel beter met mij en met Yuki!!

De eerste twee-drie weken ben ik blijven dwangvoeren, 80-100 gram natvoer per dag. Yuki vocht er steeds harder tegen en leek vanzelf ook gewoon lekker droogvoer te eten dus heb ik toen besloten om een paar dagen te volgen hoeveel droogvoer hij vanzelf eet. Hij at op het begin 25-30 gram droogvoer op een dag, daarna werd het 40gram per dag, sinds 1 a 1.5 week is zijn 45-50 gram droogvoer elke dag op.. eergisteren heeft hij 55 gram binnen een dag (24 uur) gegeten, gisteren 57 gram en vandaag heeft hij binnen 19 uur 52 gram droogvoer naar binnen gewerkt! Ik hou het allemaal bij. Hij is ondertussen 180 gram aangekomen. Hij woog 2.72 nu weegt hij 2.90 Hij drinkt 300-350 gram water per dag + 30 gram viyo water. Hij plast en poept gewoon goed.

Hij rent als een gek door t huis heen, springt, speelt, hij ziet er zoveel beter uit dan eerst. Naar de DA zijn we nog niet geweest, ik weet dat het moet gebeuren om te kijken hoe het met zijn waarden zit.. maar ik durf het niet omdat ik bang ben slecht nieuws te horen terwijl het eigenlijk zeer goed gaat met hem.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Layth schreef:Naar de DA zijn we nog niet geweest, ik weet dat het moet gebeuren om te kijken hoe het met zijn waarden zit.. maar ik durf het niet omdat ik bang ben slecht nieuws te horen terwijl het eigenlijk zeer goed gaat met hem.
En wat als het slecht nieuws zou zijn? Wat kun je dan nog doen?

Heel fijn dat het eten en drinken goed gaat en het gewicht langzaam omhoog gaat. Dan is er ook geen reden om naar de waarden te kijken. Die zullen toch niets veranderen.

Het enige wat je wel zou kunnen doen (maar dat hoeft nog niet direct) is op een gegeven moment een urineonderzoek (niet met strip maar machinaal laten meten) zodat je precies de waardes krijgt van eiwitverlies via urine en crea/eiwit verhouding in urine. Hiervoor hoef je niet met hem naar de DA want dat kun je thuis opvangen (dus geen stress). Als je huidige DA dat niet machinaal kan kun je dit ook bij een ander brengen (of ze moeten het opsturen).

Wanneer er eiwitverlies is kun je daar n.l. nog medicijnen voor geven (semintra of fortekor).

Maar voor nu even genieten dat het beter gaat, hij stabiel is en weer goed eet en drinkt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Afgelopen vrijdag zijn we bij de DA geweest. Hij vond Yuki er goed uitzien voor een kat met een nieraandoening en zulke hoge waarden. Er is een nieuwe bloedonderzoek gedaan en de waarden zien er wat beter uit:
Creatinine 305 (was 600+)
Ureum 37 (ong hetzelfde)
Sdma 44 (was eerder niet gemeten) maar zijn nieren gaan dus hard achteruit.

Volgens de DA en dat weet ik natuurlijk ook zijn deze waarden niet goed, maar omdat Yuki goed eet (50~ gram droogvoer per dag uitzichzelf) valt het dus eigenlijk wel mee heeft hij mij vertelt. Maar we moeten goed oppassen en ervoor zorgen dat hij niks anders naar binnen krijgt dan nierdieet en als hij minder gaat eten, forceren. Kwa levensverwachting moeten we niet veel verwachtingen hebben.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

Wat ik er zo van lees, is de creatinine gezakt van 600 naar 305.
Dat is een goed teken.
Zit dus nu in niveau 3(eerder in niveau 4)

Op de Porus one en Porus add one dus en eventueel eetlustopwekkers.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik vind een waarde van 600+ naar 305 ook een goed teken.
Ureum is hoog maar misschien dat de porus daar iets verandering in kan brengen, zoals fotokonijn al zegt.
En inderdaad nierdieet en liefst niets anders.
Sdma vind ik een lastige, geen idee wat je daar voor conclusies uit moet trekken aangezien die ook nog wel eens een goede uitslag geeft terwijl er wel degelijk sprake is van Nierfalen.
Hoe dat nu dan zit weet ik niet.

Is er ook gekeken naar eiwitten in de urine?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

In principe is SDMA een bepaling die eerder aangeeft of de kat nierproblemen heeft.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja dat weet ik fotokonijn, maar bij Lizzy was die normaal terwijl die duidelijk ook volgens de echo echt wel last heeft van nierfalen.
Crea was toen 318.
Volgens de sdma niets aan de hand dus.
En ik lees dat ook terug bij anderen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

O.k., weer wat geleerd.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Fotokonijn schreef: 02 mar 2020 20:32 Wat ik er zo van lees, is de creatinine gezakt van 600 naar 305.
Dat is een goed teken.
Zit dus nu in niveau 3(eerder in niveau 4)

Op de Porus one en Porus add one dus en eventueel eetlustopwekkers.
Inderdaad, het was iets van 650~, ik weet het exacte waarde niet meer maar in ieder geval 600+.

Van de Porus one en de Porus add one had ik nog nooit gehoord, ik zal ze bestellen bedankt! Hij eet trouwens zeker 50-60 gram droogvoer per dag, soms zelfs 65-70. Met het eten gaat het dus nog steeds goed.
Synemios schreef: 02 mar 2020 21:33 Ik vind een waarde van 600+ naar 305 ook een goed teken.
Ureum is hoog maar misschien dat de porus daar iets verandering in kan brengen, zoals fotokonijn al zegt.
En inderdaad nierdieet en liefst niets anders.
Sdma vind ik een lastige, geen idee wat je daar voor conclusies uit moet trekken aangezien die ook nog wel eens een goede uitslag geeft terwijl er wel degelijk sprake is van Nierfalen.
Hoe dat nu dan zit weet ik niet.

Is er ook gekeken naar eiwitten in de urine?
Naar de eiwitten is niet gekeken, de DA heeft vertelt dat dat een optie is maar op dit moment niet hoeft. Ik zal de porus bestellen, bedankt. Ik gaf hem trouwens dagelijks ook probiotica water maar de DA heeft mij aangeraden dat beter niet te doen.
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Je wilde niet meer eten.. je gaf alles over, zelfs dwangvoeren had geen zin meer want ook dat accepteerde je maag niet meer. Je was zelfs gestopt met het drinken van water.. We wisten het.. maar toch wilden we er niet in geloven. Je had al 2 dagen niks meer gegeten, bijna niks gedronken.. Je liep wankelend van links naar rechts, je poten trilden, wat een pijn was dat om jou zo te zien Yuki. Binnen 5 dagen was je opeens de oude niet meer..

Het is ondertussen al bijna 1 week geleden Yuki, je bent er niet meer.. we zitten nog steeds vol ongeloof, je was nog zo klein. We dachten dat je nog lang met ons samen zou zijn, al wisten we dat het niet goed ging.. we wilden het zo graag. Hoe erg we je missen, hoe moeilijk het is zonder jou.. je was er altijd voor ons..

Je was zo mooi.. zo leuk, zo aardig.. je was zo lief en zacht van binnen. Ik deed mijn open ogen met jou, elke ochtend was jij de eerste die ik zag.. Meteen kwam je naar mij toe spinnend, ik kreeg een koppenstoot van je. Je liep daarna om me heen.. en kwam naast me liggen totdat ik het bed uitstapte. Tijdens het werken thuis vond je het leuk om op mn arm te liggen. Je sliep als een gek zonder zorgen op de bed, dat was altijd zo lief om te zien.. Je deed al onze zorgen vergeten.. Wanneer je het geluid van mijn gitaar hoorde rende je op me af, je klom op me en wilde aandacht.. je werd letterlijk gek. Slapen deden we ook samen... elke dag kwam je op mijn borst liggen met je hoofd tegen mijn kin aan.. Je zat in elk moment van onze dag in ons leven.. Je was ons normaal..

Zo een intense pijn heb ik nog nooit meegemaakt Yuki.. Zoveel hebben we nog nooit gehuilt.. Zo eenzaam heb ik me nog nooit gevoelt, zo stil is het nog nooit geweest thuis, zo leeg was het nog nooit.. Ik zie je nog elke dag, tenminste.. dat is wat ik denk. Het voelt alsof we je horen.. zien.. was het maar waar..

Je bent nu in je eeuwige slaap gevallen, je hebt geen honger meer, je voelt je niet meer misselijk.. geen pijn meer. Rustig ben je in onze armen in slaap gevallen.. Je hebt me voor het laatst in de ogen gekeken voordat je ogen stopten met het bewegen terwijl onze tranen geen einde kenden.. We zouden je begraven, en daar lag je dan.. we mochten voor het laatst afscheid nemen, je was gekamd, het was na middag.. de zon scheen op je prachtige witte vacht, wat was je mooi, wat was je knap.. Ik kon het niet geloven dat je daar lag maar niet meer ademde.. Maar je zag er zo rustig en gelukkig uit.. Daarna heb ik jou, mijn kleine liefde, met mijn eigen handen in je graf gelegd.. En langzamerhand verdween je onder de aarde..

Je bent weg, voor eeuwig.. Maar in onze hart ben je er nog steeds, voor eeuwig.. Je was onze kleine zoon.. We missen om voor je te zorgen.. Het was een eer om jou '' eigenaar '' te zijn geweest.. Mijn grootste kleinste vriend, ik beloof het je dat ik mijn hele leve lang, tot mijn laatste adem voor je graf zal zorgen, dat is onze nieuwe verantwoordelijkheid. We zullen je nooit vergeten.. nooit..

We zijn je dankbaar voor 3 prachtige jaren..

Niks is normaal meer zonder jou,

Yuki, we houden van jou

Yuki, 16-04-2017 - 06-05-2020

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

Wat triest, ik wens jullie alle sterkte om dit grote verlies te verwerken.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. En ook zo jong.

Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Yuki.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door kittentjes »

Ach wat verdrietig heel veel sterkte

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Kikimax »

Ahh wat erg. Heel veel sterkte met dit ongelofelijke verdriet
Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie