Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Maaikejollie95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2020 18:53

Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Maaikejollie95 »

Hallo,

Ruim 2 jaar geleden heb ik 2 kittens uit het asiel genomen. 2 zusjes. Nu is 1 van die 2 (Jillz) 4 week geleden verdwenen en hebben we haar nu ruim een week geleden overleden terug gevonden ( waarschijnlijk een tik van een auto gehad en de bosjes in gekropen)

De weken dat Jillz al weg was maar we haar nog niet hadden gevonden was jollie eigenlijk wel vrolijk en kwam lekker bij me liggen enzo en vermaakte zich wel. Maar sinds we haar hebben gevonden en begraven is ze wat veranderd. Ze slaapt veel maar eist soms ook de aandacht. Verder ging ze vroeger veel naar buiten en was ze lekker actief. En nu ligt ze dus bijna alleen maar op haar kussentje te slapen.

Nu zit ik te twijfelen of ik er een kitten bij zal nemen. In huis deden ze niet zo heel veel samen. Maar vooral buiten gingen ze lekker samen op pad.

Het enige ‘probleem’ is dat ik eigenlijk maar 1 ruimte heb waar de katten dan zijn ( de woonkamer en keuken, verder boven 1 slaapkamer maar daar wil ik ze niet hebben )
En ik heb een kattenluikje waardoor jollie dus dag en nacht lekker in en uit kan lopen. Nu wil ik natuurlijk dat de eventuele kitten pas naar buiten gaat als ze geholpen is. Die moet dus nog een aantal maanden binnen blijven.

Hoe kan ik dat het beste dan doen ? Kan ik bijvb. Met een soort puppy ren een gedeelte afzetten waar de kitten dan zit of werkt dat niet ?? ( ik wil haar wel ruimte geven dus niet in een bench of de ren helemaal dicht zeg maar )

Of kan ik dan beter geen kitten nemen.
Hoe ik jollie ken zegt mijn gevoel dat een andere kat veel minder kans van slagen heeft. Ik heb haar nooit echt met andere katten behalve Jillz gezien dus dat is puur gevoel.

Dus heel graag jullie advies voor deze 2 kwesties.

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Coraline »

Geen tips vanuit mijn kant wegens weinig ervaring. Volgens mij is het per kat en situatie verschillend hoe katten op elkaar reageren en dus niet te voorspellen door anderen.
Vanwaar een kitten en niet een 2- jarige poes?
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Zizi »

Maaikejollie95 schreef: 12 feb 2020 21:05Het enige ‘probleem’ is dat ik eigenlijk maar 1 ruimte heb waar de katten dan zijn ( de woonkamer en keuken, verder boven 1 slaapkamer maar daar wil ik ze niet hebben )
En ik heb een kattenluikje waardoor jollie dus dag en nacht lekker in en uit kan lopen. Nu wil ik natuurlijk dat de eventuele kitten pas naar buiten gaat als ze geholpen is. Die moet dus nog een aantal maanden binnen blijven.
Dan zou ik een goed chipluikje installeren en dan wel heel goed opletten dat je kitten niet achter je kat aan leert vliegen, dat is wel een risico.
Andere mogelijkheid is je tuin afzetten/ren maken.
Maaikejollie95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2020 18:53

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Maaikejollie95 »

Coraline schreef: 14 feb 2020 08:18 Geen tips vanuit mijn kant wegens weinig ervaring. Volgens mij is het per kat en situatie verschillend hoe katten op elkaar reageren en dus niet te voorspellen door anderen.
Vanwaar een kitten en niet een 2- jarige poes?
Omdat mijn gevoel zegt dat een oudere kat lastiger word. Maar dat is puur gevoel omdat ik haar nog nooit met andere katten behalve jillz heb gezien.

Vandaar mijn idee voor een kitten. Maar een oudere kat is miss qua huis wel makkelijker.
Maaikejollie95
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2020 18:53

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Maaikejollie95 »

Zizi schreef: 14 feb 2020 21:16 Dan zou ik een goed chipluikje installeren en dan wel heel goed opletten dat je kitten niet achter je kat aan leert vliegen, dat is wel een risico.
Andere mogelijkheid is je tuin afzetten/ren maken.

Ja ik heb een chip luikje. Alleen die werkt alleen voor naar binnen dus dan zou de kitten er wel uit kunnen als die het kattenluikje door heeft. Daarom dacht ik aan iets van een ren zodat ze niet bij het luikje kan komen. Maar weer dus niet of dat werkt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Anne »

Ik zou ook gaan voor een leeftijdsgenoot uit het asiel
Een kitten kun je het beste nemen als je nog een kitten hebt thuis, want die zitten vol met energie en je hebt kans dat jouw kat belaagd gaat worden omdat het kitten alsmaar wil spelen en jouw kat daar knettergek van word

heeft Jolly afscheid kunnen nemen van Jills?
Het kan zijn dat ze verdrietig is, misschien geen gek idee om eens naar de da te gaan als ze zo rustig is geworden, het kan zijn dat ze iets anders onder de leden heeft

Als ik jou was zou ik de tuin afzetten, want je hebt natuurlijk kans dat je andere kat ook wordt aangereden

Sterkte nog met het verlies van Jillz
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Kitten erbij na overlijden zusje ? + hoe dan te houden.

Bericht door Zizi »

Maaikejollie95 schreef: 15 feb 2020 11:30 Ja ik heb een chip luikje. Alleen die werkt alleen voor naar binnen dus dan zou de kitten er wel uit kunnen als die het kattenluikje door heeft. Daarom dacht ik aan iets van een ren zodat ze niet bij het luikje kan komen. Maar weer dus niet of dat werkt.
Dan zou ik je chipluikje vervangen voor een dual-chipluikje, die werkt zowel voor naar binnen als voor naar buiten.
Ik zou niet zo snel alleen op een ren durven bouwen maar misschien dat je het redt met een ren van 1m20.
Plaats reactie