Advies gezocht

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
StyxNero
Kitten
Berichten: 0
Lid geworden op: 13 feb 2020 15:51

Advies gezocht

Bericht door StyxNero »

Hi allemaal,

Sinds 3 weken heb ik samen met mijn vriend 2 kittens geadopteerd. Ze zijn nu bijna 4 maanden oud, een mannetje en een vrouwtje. Aangezien ze uit het asiel komen én broer en zus zijn, willen we zwangerschap absoluut voorkomen. Advies van het gastgezin was dan ook in ieder geval het mannetje met 4 maanden te laten castreren.

Dat hebben we vandaag laten doen, zeker omdat we gister merkten dat hij op zijn zusje gaat 'rijden'. Zij doet dan ook braaf haar staart opzij en alles.
Dierenarts gaf aan dat dat zeker gewoon spel kan zijn aangezien de meeste poezen pas rond 6 á 7 maanden krols worden maar dat eerder natuurlijk altijd mogelijk is, zeker omdat de dagen weer langer worden. Aangezien het poesje nog er licht is en klein, hebben we met de dierenarts afgesproken om haar over 3 weken te laten steriliseren.
Probleem is alleen dat mannetjes na de castratie nog 6 weken vruchtbaar kunnen zijn. Ik ben dus best bang dat we opeens met een zwangere poes zitten. DA gaf aan dat in dat geval over drie weken dan gewoon de hele baarmoeder eruit wordt gehaald, dat dat geen probleem is, maar ik vind het toch maar een enge situatie.

Nemen we nu een overbodig risico of is het prima zo en is de kans dat het 'mis' gaat toch best wel klein?
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Advies gezocht

Bericht door Zizi »

Het is voor mij ruim vijftien jaar geleden dat ik in die situatie zat en ik weet niet hoe er nu over gedacht wordt qua optimale leeftijden om te castreren, maar als je de poes over drie weken wil laten castreren dan kan dat zoals je DA zegt wel. Er is wel een extra risico want als ze dan drie weken drachtig is dan is de baarmoeder wel sterker doorbloed natuurlijk. Maar ik zou in elk geval niet langer dan die drie weken wachten aangezien je ze bij elkaar hebt lopen.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Advies gezocht

Bericht door Kikimax »

Geloof me, als een poes krols is merk je dat echt. En alleen dan zou ze drachtig kunnen worden. Vaak is dat pas vanaf 5 maanden. Zou ze dat toch worden zou je ze even apart kunnen houden. Zolang ze niet krols is is er dus niets aan de hand
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies gezocht

Bericht door Synemios »

Eens met kikimax dat merk je echt wel als ze Krols is.
Wij hebben Indy, Timmy en Tommy allemaal met 5 maanden laten helpen.
En hier reden ze ook op elkaar, ( ook de heren bij elkaar) dat was duidelijk spel, want Indy was niet Krols.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gezocht

Bericht door Anne »

Ik zou het ook gewoon afwachten en mocht je poes toch zwanger worden ( al lijkt me dat sterk) dan kan de da gelijk de hele baarmoeder eruit halen

Super overigens dat jullie voor asieldieren hebben gekozen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Advies gezocht

Bericht door Zizi »

Ja ik ben misschien te voorzichtig maar ik zou bang zijn dat ik net dat kitten heb dat een stille krolsheid heeft.
Plaats reactie