Mia blauwe brits korthaar

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Dat heeft de paraveterinair ook gezegd Rik, ondanks dat we heel graag halsbandje om nekje van Pamuk wilde hebben toen ze kitten was zijn wij van het idee afgestapt, wij willen graag dat Mia ook zonder halsbandje door haar leven gaat, maar paar maanden kan geen kwaad.

Idee met een RIFD chip werkt goed, die dingen kosten niet veel en is makkelijk in een halsband weg te werken, als iemand ooit een nodig heeft kan je het hier kopen. Zodoende heeft de kitten geen hangertje aan haar halsbandje.

Kleine dondertje heeft al door hoe ze uit een Surefeed kan eten:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Het gaat nog steeds goed tussen de dames, Pamuk speelt soms beetje te hard met Mia, maar gelukkig gaat ze niet verder als Mia "piept". Meestal rent Pamuk achter Mia aan en soms laat Pamuk Mia achter haar aan rennen.

Als Pamuk op de bank slaapt, zoek Mia haar op maar mag niet tegen haar aan liggen.

Zij zoeken beide hogere plek, als ze langer slapen.

Mia ligt op de nieuwe plek omdat ze nog niet op de grote paal kan klimmen, eerste stuk is te hoog voor haar:
Afbeelding

Pamuk wil ook graag in de nieuwe bed liggen maar als ze ziet dat Mia daar al ligt gaat ze naar haar oude plek en jaagt Mia niet weg:
Afbeelding

In de laatste foto is de kattenluik naar tuin te zien, met een tunnel van 30cm, wij hopen dat Mia zo lang mogelijk daar geen gebruik van kan maken, ze gebruikt twee kleinere kattenluiken in het huis wel, maar die gaan stukken makkelijker open. Wij willen graag een microchip luik naar de tuin die beide kanten kan lezen, maar er zijn geen kattenluiken met microchip lezer die zo groot zijn, ik heb toen bewust voor een grotere kattenluik gekozen zodat Pamuk grote tunnel heeft, een tunnel van 12cmx12cm en 30cm lang lijkt me niet zo fijn voor een middelgrote kat.
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Aagje »

Toen Pamuk bij jullie in huis kwam, had ik zelf voor het eerst een kat. Er kwam al snel een tweede bij en ik las bijna dagelijks op dit forum om informatie te krijgen. Het topic over Pamuk was bij mij favoriet omdat ik precies herkende wat een feest het is om opeens een kat (of katten) te hebben. Ik was en ben onder de indruk van alle moeite die jullie doen om het haar naar de zin te maken.

Nadat ik een maand geleden een derde kat in huis had genomen, zocht ik het forum weer op. Ditmaal om zelf mee te schrijven. De verrassing was groot toen ik ontdekte dat jullie er weer waren en ook nog eens met een nieuwe aanwinst! Wat een prachtige poezen en wat worden ze verwend in jullie kattenparadijs. Ik hoop dat ze snel bevriend raken. Eigenlijk maak ik me daar gezien de vorderingen niet zo'n zorgen over. Ze vinden hun weg wel samen!
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Bedankt voor je leuke reactie Aagje, wij proberen dames goed leven te geven, onze eigen kind is al 23 en wij beschouwen Pamuk en Mia als onze kinderen. Zolang onze financies toelaat zullen we onze best doen voor onze dames, het zou ook oneerlijk zijn als we niets deden voor andere dieren die wat moeilijker hebben, dus wij helpen ook sommige instanties met donaties wanneer wij kunnen.

Leuk om te zien dat je een derde kat heb genomen, hopelijk gaat alles goed, maar dat komt wel goed sinds je meer ervaring heb.

Bij ons doen dames goed, er is al een tijdje geen geblaas meer. Ze spelen vaak met elkaar, Pamuk is veel minder in de tuin omdat ze Mia toch interessanter vindt, soms gaat Pamuk net iets te ver, ze doet Mia geen pijn denk ik maar ze "omhelst" haar stevig als ze op de grond rollen en Mia geeft wel eens een gepiep, maar zo gauw als ze losgelaten wordt door Pamuk gaat Mia toch achter Pamuk aan en als voor Pamuk net even te veel wordt, rent ze naar buiten voor paar minuten om af te koelen.

Wij hebben wel klein issues, Pamuk was altijd kieskeurig met haar eten, sinds ze paar keer van Mia's brokjes heeft gegeten voor dat we Surefeed's hadden eet ze haar eigen brokjes niet meer. Andere issue is Mia heeft ook ontdekt hoe ze op de grote krabpaal kan klimmen dus ze slaapt in de hoogste bed daar, en op een of andere manier slaapt Pamuk niet meer in hogere bed en ook niet in de nieuwe bed aan de wand. Het lijkt erop dat ze nog de geur van Mia moet wennen, als Pamuk bedden of Mia ruikt staat ze met een half bek open te ademen, ze vind haar geur niet aangenaam. Bij Pamuk zelf ruiken we bijna niets maar Mai heeft toch een geurtje terwijl ze zichzelf goed schoonmaakt, en beide dames worden wekelijks schoongemaakt met Furminator Spray.
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Even klein update, Mia ligt graag naast Pamuk, en gelukkig laat Pamuk dit toe, in meeste gevallen stond ze op en liep ze weg.

Gisteren sliepen ze samen op de bank:
Afbeelding

Op dit moment slapen ze op de krabpaal:
Afbeelding

Hier gaan ze even stoeien met elkaar:
https://www.youtube.com/watch?v=DoHDrFno_SQ
Cerna

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Cerna »

Ik geniet van je foto's en filmpjes.
En wat speelt Pamuk lief met Mia. Zo zachtaardig.
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Bedankt Cerna :smile:

Pamuk at wat minder laatste paar dagen, ik wist niet zeker of het door de Surefeed kwam of door Mia, want die stak haar hoofdje van achterkant en Pamuk leek dat niet fijn te vinden.
Twee kappen besteld om achterkant dicht te maken en ook halve bakjes besteld en sinds gisteren eet Pamuk weer normaal, Pamuk eet hele dag door, maar dan hele kleine stukjes, paar brokjes per keer en af en toe stukje natvoer, ze heeft onbeperkt droogvoer en 2 theelepels natvoer. Met Mia zijn we aan het kijken hoe ze eet, haar natvoer eet ze in een keer, maar drogvoer eet ze ook af en toe.

Voer blijft wel vers in Surefeed, zelfs natvoer is nog netjes en sappig aan het einde van de dag, echter begrijp ik niet waarom de achterkappen meegeleverd worden.

Zo schattig om te zien dat meiden naast elkaar eten:
Afbeelding

Gisteren avond was Pamuk door het luik naar de tuin, en Mia dacht "ik ga ook proberen" ze kon het heel moeilijk openen maar ze kreeg het open en ging in de tunnel zitten, ik bleef hele tijd kijken zodat ik zeker wist dat ze het luik open kan maken.

Net een kattenluik met dual scan besteld zodat Mia niet naar buiten kan, ik heb Sureflap met connect optie besteld, deze optie leek me leuk, hiermee kunnen we monitoren wie, hoe vaak naar buiten gaat (mag) en desnoods met de app toegang naar buiten beperken per kat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Rik »

Schattig zo naast elkaar :verliefd: Groot en klein.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Het is inderdaad genot om te zien als ze naast elkaar zitten, liggen of lopen Rik :verliefd:

Mia is vandaag bij de dierenarts geweest en heeft haar laatste inenting gehad, ze heeft nu ook een chip, deze keer heeft de dierenarts zelf het chip ingeschoten. Die vervelende halsbandje met chip is nu af 8-)

Ze ligt lekker op de krabton nu:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Mleen »

Wat een zoet koppie! Zo lief als ze nog zo klein zijn!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Wij kunnen vanaf vandaag met gerust hart slapen, eindelijk kattenluik naar de tuin vervangen die Mia binnen moet houden.

Het was een korte klusje, gat was er al natuurlijk maar het was veel te groot voor de nieuwe kattenluik, dus ik moest een houten frame zagen en een extra adapter gebruiken voor een nette afwerking.

Onze grootste zorgen was dat Pamuk moeite zou hebben met de nieuwe luik omdat het kleiner doorgang had, maar de tunnel erachter is best groot, hierdoor kon Pamuk makkelijk door de kattenluik.

Connect functie van SureFlap is erg leuk, we kunnen via een app zien of Pamuk buiten is, echter elke keer als ze naar buiten gaat of binnen komt er is een luide "Miauw" melding uit onze telefoons, melding is niet uit te zetten in de app, en dat gaat uiteindelijk vervelen omdat Pamuk soms om de paar minuten naar buiten gaat, dit is op te lossen in de app settings van Andriod, maar ik zou het fijner vinden als het geluid zachter gezet kon worden.

Er is een overzicht voor elke kat met een uitgebreide informatie hoe lang een kat buiten is gebleven en hoe vaak ze naar buiten is geweest, er is ook tijdlijn, grappige is als Mia naar de luik gaat word er ook een melding gegeven:
Afbeelding

Zo was de oude luik:
Afbeelding

Nieuwe luik:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

Laatste update was twee dagen terug, het gaat elke keer nog beter tussen de dames, ze spelen veel met elkaar tot Pamuk vervelend vind en weg rent, Mia stalkt Pamuk behoorlijk veel maar gelukkig kan Pamuk even naar de tuin, sinds de nieuwe kattenluik kan ze niet meer renend naar buiten en dat heeft ze goed door nu na paar keer tegenaan te stoten.

Mia heeft voor het eerst haar grote schoonmaakbeurt gehad van Pamuk, het was zo fijn om te zien, want Pamuk wou al paar dagen al aan Mia likken maar Mia liet het niet toe omdat ze wou spelen.

We kunnen Mia met geen mogelijkheid wegen, ze blijft niet op schaal (zo een keukenschaal met een dienblad erop), ik heb vandaag even onderzoek gedaan en een babyweegschaal besteld met bluetooth functie, hiermee wordt alles bijgehouden in de app, dus geen excel bestanden meer. Het gaat om deze schaal voor geïnteresseerden: https://www.bol.com/nl/p/moa-baby-peute ... 101080423/
Afbeelding

Pamuk word om de paar maanden in een tas gewogen met een reisweegschaal:
https://www.aliexpress.com/item/32957663006.html

Nu kunnen we Pamuk ook fatsoenlijk wegen, ze vond de tas niet vervelend want ze bleef inzitten zelfs na wegen, maar weegschaaltje was niet nauwkeurig genoeg er zat 100gr verschil tussen met DA weegschaal.
kittentjes

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door kittentjes »

Wat leuk dat luik met die meldingen!


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Pamuk »

@kittentjes, het is inderdaad best leuk om activiteiten van je kat te zien, bovendien kan je tijden aanmaken wanneer ze naar buiten mogen. Meest handige is toch dat je kan kiezen welke kat binnen moet blijven.

Overzicht pagina geeft ook goed informatie, gemiddelde is nu wat aan lage kant omdat klep pas in de avond was gemonteerd. Pamuk is gisteren 5uur 30 minuten buiten geweest en dit heeft ze in 35 keer gedaan, ben benieuwd hoe het batterij volhoud omdat ze best vaak het luik gebruikt.

Hier overzicht pagina van Pamuk (er is ook web interface, dus ook te bekijken via een computer):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mia blauwe brits korthaar

Bericht door Rik »

Fijn dat het steeds beter gaat tussen die twee.

Ook leuk luik (met app).
En wat is Pamuk een twijfelaar...
Naar binnen, buiten, binnen, buiten, binnen, buiten etc.
Leuk dat je dat zo te zien krijgt.

Als de "Miauw" melding gaat vervelen kun je wel een andere kiezen (maar dat moet onder instellingen en kan niet in de app zelf). Je kunt dus wel een zachtere notificatie kiezen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie