Introductie derde poes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Introductie derde poes

Bericht door Aagje »

Wat vooraf ging: viewtopic.php?f=37&t=33796&start=15

Een paar weken geleden heb ik een poes van vier jaar oud overgenomen. Een ruime week geleden is zij gecastreerd en alles is naar wens verlopen. De wond ziet er keurig uit en ik heb haar rompertje uitgedaan. Ze had daar overduidelijk meer dan genoeg van.

Omdat de poes erg graag verder op onderzoek uit wil, heb ik vandaag de deuren een beetje opengedaan. Alleen mijn slaapkamer is even niet toegankelijk. De poes heeft alles rustig verkend en de kater en de poes die ik heb (allebei senioren) hebben haar op wat kort geblaas na haar gang laten gaan. Nieuwe poes is heel onbevangen en probeert de andere katten te groeten met haar neusje. Andere poes laat dat toe, de kater gaat dat nog te ver.

Aan de kater en de poes die er al waren is te merken dat ze spanning ervaren en ze komen wat vaker knuffelen. Natuurlijk geef ik die extra aandacht. De nieuwe poes ligt nu in het bovenste holletje van de krabpaal, speelt af en toe wat met het balletje dat daar hangt en wast zich.

Het is hier lastig om telkens korte ontmoetingen van een minuut of tien te organiseren, maar de katten regelen dat uit zichzelf. Ze hebben veel mogelijkheden om zich te verstoppen en elkaar te ontwijken.

Ik ben tot nu toe tevreden!
Laatst gewijzigd door Aagje op 15 jan 2020 12:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie derde poes

Bericht door Rik »

Dat klinkt inderdaad heel goed. Zelfs over en weer wat gemep (met brommen en blazen) zou geen probleem zijn. Alleen het 'full-on' op elkaar duiken (met gekrijs) zou een slecht teken zijn. Maar zo te lezen gaat het al erg goed. Die komen daar zelf inderdaad wel met elkaar uit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Aagje »

Bedankt, Rik, dat klinkt hoopvol!

Momenteel loopt de kater onrustig rond en hij bromt wat als hij de nieuweling tegenkomt. Hij lijkt eerder een tikje angstig en ik zie hem haar niet aanvallen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Introductie derde poes

Bericht door Anne »

Dit is al behoorlijk positief, ik vind dat je best wel trots mag zijn op je katten
Ze hebben haar met krolsheid al meegemaakt en dan nu op deze manier,
helemaal geweldig
Ik zou ze nu ook gewoon bij elkaar houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Aagje »

Anne, ik ben hartstikke trots! Bedankt voor de tip, ik houd ze nu ook bij elkaar.

De middag is rustig verlopen. Nieuwe poes is graag in de woonkamer, ze heeft haar eigen kamer amper opgezocht. Ze hebben alle drie lekker liggen slapen. Nieuwe poes op een keukenstoel (dat is bij mij een fauteuiltje), andere poes in een mandje op de keukentafel en kater op de krabpaal in de buurt.

Ik ben vaak bezig aan de keukentafel en af en toe springen poes of kater er dan gezellig bij. Vandaag werd ik verrast door nieuwe poes, die ook bij me kwam zitten om aangehaald te worden. Ze eist haar eigen plekje al op! We hebben na het knuffelen gespeeld met een hengel.

Nieuwe poes heeft net apart in haar kamer gegeten om het voor de andere poezen niet meteen op de spits te drijven. De poezen mogen op de slaapkamer, het is alleen niet de bedoeling dat ze een territoriumstrijd op mijn bed gaan uitvechten! Een beetje gestoei vind ik niet erg, maar geen ongelukjes als het niet hoeft. Daarom is de slaapkamer nu overdag afgesloten tot alle katten wat meer aan elkaar gewend zijn. Poes en kater mogen vannacht op de slaapkamer zoals ze gewend zijn. Of nieuwe poes daarbij mag als ze wil, weet ik nog niet zeker.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Coraline »

Wat verloopt het al voorspoedig en wat een dot is nieuwe poes! En jouw oude poes en kater zijn ook dotten, dat zij dit zo goed accepteren. Hoop dat het zo in stijgende lijn blijft verlopen!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Aagje »

De kater zoekt de confrontatie met de nieuwe poes nu op, al is dat heel erg mild. Hij loopt op haar toe, blaast een keer en daarna volgt er zo´n typisch ´er zit iets in mijn territorium dat er niet hoort´ gejammer. Of er wordt een paar keer in de lucht gemept. Nieuwe poes loopt dan weg van de situatie. Ze laat zich desondanks niet weerhouden om te doen wat ze wil doen. Als ik niet oppas eet ze drie bakjes natvoer leeg!

´s Avonds bij een film of gisteren bij WIDM ligt de kater op schoot, poes tegen me aan en nieuwe poes in het radiatormandje vlakbij. Dan ben ik toch een beetje ontroerd dat ik zoveel geluk met ze heb!

Nieuwe poes kan nu gewoon in de slaapkamer. Omdat ze als ik in bed lag onzeker miauwend ronddwaalde, had ik de indruk dat ze niet wist waar ze kon gaan liggen. Reismandje neergezet en het probleem was opgelost, ze kroop er meteen in. Vanochtend werd ik wakker met drie slapende poezen op bed!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Introductie derde poes

Bericht door castratenkoor »

Wow wat een fijn gevoel zal dat zijn geweest bij het wakker worden. Heel hoopvolle ontwikkelingen.

Ze zullen elkaar voorlopig nog wel blijven uittesten en er zal een rangorde ontstaan. Helemaal niet erg - zolang het blijft bij blazen, grommen en af en toe een mep. Ze moeten elkaar niet echt aanvliegen waarbij de vlokken in het rond vliegen. Alleen DAN zou je moeten ingrijpen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Coraline »

Heerlijk, zeg!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Introductie derde poes

Bericht door Aagje »

Vandaag heb ik de katten voor het eerst een paar uur in de woonkamer gelaten terwijl ik niet thuis was. Als ik weg ben, is dat de enige mogelijkheid. Ze kunnen anders via de voordeur naar buiten als ik hem opendoe. Het is goed gegaan, de katten waren rustig toen ik thuiskwam. Ik werd nu niet begroet door twee, maar door drie katten! Wel heb ik een extra kattenbak in de woonkamer gezet, normaal staat er daar één. Beide kattenbakken zijn gebruikt, dus dat blijf ik zo doen als ik weg ben.

Poes en nieuwe poes zaten vanochtend samen op de krabpaal. Poes onzeker en ongemakkelijk, nieuwe poes vrolijk knipogend naar poes een plateautje hoger. Het gaat onderling goed, op de te verwachten strubbelingen na. Zo gaat nieuwe poes soms op de kattenbak zitten als poes erop zit. Ik herken dit van de introductie van kater en poes een paar jaar geleden. Er zijn drie kattenbakken, dus ze kunnen altijd uitwijken. Alle drie de katten blazen heel soms of meppen in de lucht. Verder gaat het niet. Ik zie ze ook al rondlopen met hoge staarten als ze bij elkaar in de buurt zijn.

Nieuwe poes heeft één lastig trekje: om vier uur of half vijf 's ochtends maakt ze misbaar en is ze heel druk. Het duurt niet lang, dus neem ik een voorbeeld aan de andere katten, gewoon blijven liggen en weer doorslapen. Ze heeft natuurlijk het nodige achter de kiezen de afgelopen weken. Ik speel veel met haar en de anderen, daar gaan ze allemaal gretig op in. Ik begin gewoon met een hengeltje en merk vanzelf wel welke kat aanhaakt. Nieuwe poes speelt erg fanatiek, dat is een prachtig gezicht. De anderen kijken dan toe. Na een poosje geef ik poes en kater de kans om te spelen. Het verschil tussen een poes van vier en twee senioren is wel te merken!
Plaats reactie