Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Beste allemaal,

Op 18 december is 7.5 jaar oude kater geopereerd en is een dikke 10cm van zijn staart geamputeerd.
Na 4 dagen had hij verband eraf gekregen en wond weer open gebeten. Sindsdien draagt hij een kraag.

Echter schrikt hij erg als hij naar zijn staart kijkt. Ziet er ook heel anders uit, kaal stuk en genezende wond. Hij schiet door de kamer en probeert staart te pakken. Gisteravond is dat voor het eerst gelukt ondanks de kraag. En vanmiddag voor 2e keer dat hij staartwond weer heeft open gebeten.

Ik probeer hem af te leiden en gerust te stellen. Hij is graag buiten, maar nu laat ik hem alleen aan een lijntje in de tuin als ik er zelf bij ben. Hij vindt het niet leuk dat hij niet vrij naar buiten kan.

Heeft iemand tips hoe ik kan voorkomen dat hij in de staart bijt en zo schrikt? Dank je wel alvast!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Anne »

Heb je met de da overlegt voor een grotere kraag?
Want zo schiet het niet op natuurlijk
Sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Synemios »

Bij Tommy heeft de dierenarts een koker om zijn staart gedaan en daarover heel stevig verband zodat stoten en bijten geen kwaad konden.
Pas na 10 dagen is het verband eraf gegaan.
Tommy had ook geen kraag nodig omdat de wond toen al dicht was.
Waarom is er na 4 dagen toen hij het eraf gebeten heeft geen nieuw verband aangebracht?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Er is na 4 dagen nieuw verband aangebracht. Dit is op de 10e dag verwijderd toen de draadjes eruit mochten. Misschien is grotere kraag optie. Ik ga het navragen.
Had inmiddels zelf soort katoenen hoesje gemaakt voor erover, in zwart wat de kleur van zijn staart is, maar dit blijft niet goed zitten
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Synemios »

Wat zegt je dierenarts er verder over dan?
Want mijn dierenarts zei dat katten vaak toch nog bij de staart kunnen ondanks die kraag.
Dus je zou dan eerder moeten kijken naar een oplossing om die staart goed te beschermen en ook goed te bevestigen zodat hij het er niet zo vanaf krijgt ( de dierenarts bedoel ik daarmee)
Dat krijg je zelf ook niet voor elkaar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Dierenarts zegt dat ie nog niet eerder heeft meegemaakt dat een kat zo geobsedeerd lijkt door staart. Ik heb van hem nog niet veel advies gekregen eigenlijk. Wel zei hij dat het niet goed is voor wondgenezing dat het steeds in verband blijft. Helaas lukt het ook niet om per dag een verband zelf aan te brengen. Toen de draadjes eruit gingen, was er veel korstvorming omdat hij het eerder dus had opengebeten. Vanwege de korstvorming is de wond toen ook weer gaan bloeden. Het is een kat die niet te onderzoeken of behandelen is bij de dierenarts maar echt in slaap moet daarvoor. Ik kan wel zoiets als het hoesje aanbrengen over de staart als hij aan het eten is, ik maak het enigszins vast met een haarelastiekje, maar dat zit dus niet echt stevig vast. Ik twijfel ook of grotere kraag gaat helpen. Als hij zit en staart langs de zijkant omhoog doet, dan valt de kraag over de staart heen en kan ie er dus helaas goed bij. Inmiddels heb ik al ruim 500 euro uitgegeven (hij is ook een keer naar de zondagdienst gemoeten toen hij het open had gebeten en gek werd van de pijn), en lijkt het einde nog niet in zicht.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Synemios »

Dat hij zo niet te behandelen en onderzoeken is maakt het wel lastiger, aan de andere kant liet Tommy het bij ons ook niet toe.
Ik zou bijna zeggen ga even langs mijn dierenarts, want die heeft er wel ervaring mee vandaar dat ze vlak na de operatie die staart heel goed verbonden hebben met een koker eronder, die kreeg hij echt niet kapot of los gebeten.
Maar mijn da zei letterlijk, sommige katten hebben nog maar 1 missie en dat is aan die staart/ het verband knagen.
Ik denk dat jou kat in die categorie valt helaas.
Maar die wond geneest ook niet als hij blijft bijten....dus ik ga met je mee qua gedachte dat verbinden dan toch beter is in dit geval.
Mijn man is ook aan het meedenken maar die komt eigenlijk met dezelfde ideeen goed laten vast zetten en desnoods toch een da zoeken die wel goed mee denkt,
Je kan het ook niet zo laten lijkt mij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Synemios »

Zo was het verbonden, er zat een koker onder dat je ook in kon knijpen zeg maar zonder dat de staart daarbij beschadigd raakte.
Zo was het ook beschermd tegen bijten en stoten.

Afbeelding

Afbeelding

Zo zag het eruit nadat het verband eraf ging
Afbeelding

Met het eraf halen hebben ze ook een oplossing gebruikt ivm het tape wat erom zat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Dank je voor de info. Waar zit jouw dierenarts? Ik woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen. Gister had ie even de kraag af toen ik erbij was en zat hij op schoot zich te wassen. Op gegeven moment waste hij ook het staartje, dus ik blij en hopen dat het opgelost was. Later zag ik wel weer staartjaag neigingen en heb ik de kraag weer terug op gezet.
Zojuist heeft ie met kraag op het weer open gebeten. Ik ben er even niet goed van. Het was al een moeilijke avond, hij was al alles uit de kast aan het halen om naar buiten te mogen en was daardoor gefrustreerd. En nu ligt het weer open, heb foto gemaakt, maar zie hier op gsm niet hoe deze te plaatsen.

Hoe lang na de operatie heeft jullie Tommy de koker gedragen? Het geschoren stukje lijkt niet zo groot dan bij Perry hier. Zo vervelend dat het haar nog niet terug groeit.i
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Heb foto nu op pc, maar lukt niet om hem hier te krijgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Rik »

Catty7 schreef:Heb foto nu op pc, maar lukt niet om hem hier te krijgen.
Je kunt ze uploaden naar https://imgbb.com/
Daarna kun je de BBCode voor de "volledige afbeelding" hier in een post plakken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

<iframe width="850" height="478" src="https://myalbum.com/embed/LXciutwXkSE4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Catty7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 jan 2020 17:56

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Catty7 »

Had net info gevonden via myalbum… Hoop dat het zo zichtbaar is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Rik »

Iframe werkt niet bij bbcode.
Je kunt wel de link naar het volledige album delen of een individuele foto.

Album https://myalbum.com/embed/LXciutwXkSE4

Of naar de foto, op de drie bolletjes, nogmaals de drie puntjes en dan op "link" en de M kiezen en die link dan tussen img tags plaatsen. (Direct bbcode kan ook maar dan is het plaatje kleiner.

M-link
Afbeelding

Bbcode
Afbeelding


Je zou zeggen dat ze wel genoeg huid over hebben om er iets goed overheen te plakken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat schrikt van en bijt in wond staart na amputatie

Bericht door Synemios »

Ik woon in Nederland ( Delft) dus dat is behoorlijk ver voor jou.
Maar er zal in jou regio ergens toch ook wel een DA zitten die een beetje creatief een oplossing kan verzinnen zodat het blijft zitten..
Ik ben het eens met Rik, voor zover ik het kan zien is er genoeg huid over.
Het haar terug laten groeien duurt sowieso wel lang, dat duurde bij Tommy toch wel een paar maanden, maar bij hem zie je het niet goed.
Bij Tommy heeft die koker er 10 dagen om gezeten en daarna was het goed dicht.
En die koker ging er echt niet heel makkelijk vanaf, ook Tommy heeft het geprobeerd maar is daar toen snel mee opgehouden.
Wat hebben ze er bij Perry omheen gedaan dan? Alleen verband?
Ik kan me voorstellen dat je hier van baalt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie