Gek van krolsheid nieuwe kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Ze is inmiddels geholpen en naast dat ze gecastreerd is, is er een afgebroken hoektand weggenomen. Die was ontstoken en zou haar veel last gaan bezorgen, dus de keuze om hem te laten trekken was snel gemaakt.

De poes heeft zich fantastisch gehouden! Ze loopt nu rond in een rood rompertje en is heel levendig. Ze krijgt nu antibiotica en pijnstilling voor een paar dagen.

Bij thuiskomst gedroeg ze zich nog wel wat krols met gemauw, weet iemand of dat vaker voorkomt? De dierenarts zei nog dat de heftige krolsheid uitgelokt kon zijn door de nieuwe omgeving.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Rik »

Fijn dat alles goed gegaan is.

Het lichaam zit nu ook nog vol met hormonen. Normaal duurt het 6 weken voordat die volledig verdwenen zijn maar ik denk dat haar gemiauw (krolse gevoel) wel al eerder zal stoppen. Geef het een paar dagen. Maar zo erg als bij echte krolsheid zal het niet zijn.

Yuna kon maar niet wennen aan dat rare rooie pakkie. Zij liet zich elke keer vallen. Dus dat zij gewoon al rondloopt en levendig is, is een goed teken.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Klopt, als nu de kater of de poes langs haar kamer komen, hoor ik niks. Normaal hadden we dan een concert van een kwartier. De kater blaast nu wel als hij bij de deur komt, ook tegen de poes die hij al goed kent. Ik heb begrepen dat dat door de geur van de dierenarts kan komen. Ik houd de poezen nog even helemaal gescheiden tot hij haar kamer gewoon rustig voorbij gaat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Rik »

Sowieso reageert een kater ook anders op een ongecastreerde poes dan op een gecastreerde poes. Dus het lijkt mij verstandig om eventjes te wachten totdat (ook voor haar) de rust is weergekeerd en dan een normale introductie te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Bedankt voor het advies, ik zal ruim de tijd nemen.

Wel bevorderlijk voor de band met een nieuwe kat, zo'n stoer katje bij de dierenarts. Door de krolsheid heb ik haar nog niet zo goed leren kennen, al waren de paar dagen dat ze niet krols was veelbelovend. Er zit geen enkele agressie in haar.
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Bericht door Aagje »

Heerlijk geslapen! Heel af en toe een krols gilletje, maar dat hoorde ik alleen toen ik nog niet sliep. Het was zo zacht dat ik er niet meer wakker van werd.

Het gaat heel goed. Poes wil alweer eten en nu krijg ik te zien hoe ze eigenlijk is. Dat is enorm lief. Heel aanhankelijk, kneden met haar pootjes, heel rustig. Het doet haar zichtbaar goed om niet meer zo krols te zijn.

De avond van Oud en Nieuw was ze niet zo krols en terwijl mijn andere katten ergens verstopt lagen, zat zij op schoot of naast me. En het knalt hard hier. Ze is volgens mij heel stabiel.

Ik ga dit onderwerp afsluiten. Misschien open ik een ander topic als de introductie van start gaat, maar de krolse periode wil ik snel vergeten en ik ga me nu richten op een goede band met de poes. Iedereen bedankt voor de goede raad en de steun!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Toch nog een laatste update: het gaat heel erg goed1 Poes loopt rond met een hoog staartje, eet goed, gaat op de bak en van krolsheid is niets meer te merken. Ze speelt ook alweer en de wond ziet er rustig uit. Af en toe kom ik bij haar zitten en komt ze gezellig knuffelen. Eerst een lik over mijn neus en dan kruipt ze tegen me aan. Ze blijft nog op haar kamer, wel laat ik haar af soms op de gang als de andere katten in de woonkamer zijn met deur dicht. Ze is nieuwsgierig en bestudeert alles. Het is een kletskous met een lieflijk miauwtje.

Ik heb een derde reismandje gekocht, zodat ik in geval van nood voor elke kat een transportmand heb. Dat heb ik zo neergezet dat ze naar buiten kan kijken en ze wilde er meteen in.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Rik »

Fijn dat het goed gaat en het nu rustig(er) is. Kun je in ieder geval weer goed slapen :)

Voor ieder een eigen mandje is inderdaad handig. Zeker als je die ook ergens kunt hebben staan dat ze er gewend aan raken.

Hopelijk gaat de introductie met die andere 2 straks ook gemoedelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Coraline »

Fijn om dit te lezen dat de operatie goed is verlopen en dat jouw katje een lieve, schetige kat is!
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Moni3 »

Goed te lezen dat het goed gaat!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie