Ragdoll kittens stress diarree

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Anouk94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020 16:01

Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anouk94 »

Hi!

Al enige tijd ben ik een fanatieke meelezer op dit forum. Nu heb ik toch wat vragen waar ik wel wat ervaring bij kan gebruiken. Ik weet niet zeker of dit de juist plek is, maar het zijn een aantal vragen van verschillende topics (die wellicht met elkaar samenhangen).

Afgelopen weekend hebben wij twee kittens opgehaald. Het zijn twee katers (broers) en van begin augustus (~ 4 maanden). Ze zijn nu 5 dagen bij ons. We begonnen met eentje, maar merkte binnen één dag al dat die behoefte had aan een maatje. Dus de volgende dag direct zijn broer gehaald. Dat is een ontzettend leuke match.

Echter hebben ze beide sinds ze hier zijn last van diarree. De diarree begon al met de autorit (~ 2 uur rijden). In eerste instantie wijdde ik het aan de stress, maar tot op heden is dit nog niet verminderd.

- Bij de fokster hadden ze toegang tot onbeperkt droogvoer (RC kitten en adult). Aangezien ze daar liever van het volwassen voer meeaten, hebben wij RC adult meegekregen in het kittenpakket. Wij zijn langzaam aan het overstappen naar Profine kitten. Advies van de dierenarts was weer terug te gaan naar kittenvoer voor de voedingsstoffen.
- Ze kregen/krijgen geen natvoer.
- Eén van de kittens (Max) niest en heeft vaak wat donkere afzet/slaap bij zijn ooghoeken.
- De andere kitten (Sam) niest nu af en toe. Had de de tweede dag bij ons een ontstoken oogje, deze behandelen we nu met oogdruppeltjes (van dierenarts).
- Ongeveer drie weken geleden zijn ze ontwormt.
- Ze hebben netjes alle inentingen gekregen.
- Beide eten ze goed en drinken regelmatig. Er komt een drinkfontein.
- Af en toe laten ze echt de meest vreselijke stinkscheetjes :shock:
- Ze spelen erg veel en fanatiek.

We zijn de tweede dag met ze naar de dierenarts gegaan. Die vond ze gewoon gezond (op oogje na) en vermoed dat het nog de verhuizing is geweest en het wat stress is. We hebben een ontwormingstabletje meegekregen voor eind van deze week.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- Hoe lang zou het 'normaal' kunnen zijn dat de diarree te wijten is aan stress/verhuizing
- We willen graag natvoer gaan geven, maar zou niet weten welke dan goed is voor ragdolls/gevoelige darmen.
- Is er iets wat ik over het hoofd zie of extra zou kunnen doen?

Eigenlijk maak ik mij gewoon een beetje zorgen. Advies is welkom!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Coraline »

Hoe is het nu met hun?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anne »

Jouw verhaal zo lezende denk ik ook dat het stress is
Het is altijd verstandig het voer in huis te hebben wat ze al aten en eventueel als ze goed gewend zijn en bijgekomen zijn van alle veranderingen, over te gaan(langzaam mengen) met het voer watje uit eindelijk wilt geven
Nu is het zo dat kittens het eerste jaar ontzettend gevoelige darmen hebben, hun imuunsysteem is ook nog in ontwikkeling
Pito hier heeft ook gevoelige darmen en toen ik overging op andere junior natvoer kreeg hij ook diarree en liet stinkende windjes
Als het even kan zou ik teruggaan naar wat ze bij de fokker aten en als de diarree over is, kun je kijken wat ze aan ander voer of natvoer verdragen.
Niet alles in een keer geven want dan zie niet waardoor het komt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Anouk94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020 16:01

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anouk94 »

Bedankt voor de reacties!

Coraline@ Helaas nog steeds hetzelfde. Het ontstoken oogje lijkt iets beter te worden. Echter is er een rode uitslag rondom het oog en moeten we op advies van de dierenarts een andere antibiotica proberen.

De diarree is er nog steeds. Wel wateriger/slijmeriger. Nu tot twee keer toe bloed in de ontlasting gevonden. We hebben straks een consult met de dierenarts en wil ze dan laten testen op Giardia. Althans, beginnen met het verzamelen als de dierenarts hiermee instemt.

Anne@ We zijn voor nu inderdaad terug gestapt op het oude voer. We waren nog bezig met een hele voorzichtige transitie (25% nieuw voer). Dus de overstap terug is gelukkig geen grote overgang.

Ze zouden eigenlijk weer ontwormt moeten worden. Echter wacht ik even totdat de diarree weg is. Ben bang dat het anders meer kwaad doet dan goed. Hoop gewoon dat ze zich snel weer helemaal goed gaan voelen. Ik hou ze ook nauwlettend in de gaten of ze niet uitdrogen.
kittentjes

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door kittentjes »

Herkenbaar verhaal helaas, saar en Moos begonnen hier ook zo. Giardia negatief na 2 keer panacur met tussenpozen ging her gelukkig uiteindelijk over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Anouk94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020 16:01

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anouk94 »

De uitslag op de Giardia test was negatief. Ze hebben dus geen Giardia. Ergens natuurlijk opgelucht. Resteert nu de vraag wat het dan wel kan zijn. Dierenarts raad aan om het even 1,5 week aan te kijken. Mogelijk dat het toch de stress of een simpel virusje is. Mochten ze dan nog steeds diarree hebben gaan we een uitgebreid lab onderzoek laten doen.

In de tussentijd een soort voedingssupplementen gekregen van de dierenarts. De pillenzou de darmflora moeten helpen te herstellen. Hopelijk kan dat zijn werk goed doen.
kittentjes

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door kittentjes »

Zoolac propaste gebruikte ik destijds ook voor de darmflora.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Anouk94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020 16:01

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anouk94 »

Ik ga het even opzoeken/bekijken. Dankjewel voor de tip!

Inmiddels heeft een van de twee een nieuw level van diarree bereikt. Het is enorm waterig. Waren ook drie ongelukjes gebeurd (gelukkig wel op de vloer en niet de bank) waarbij de kat de kattenbak niet gehaald heeft. Ondanks dat de kattenbak naar mijn idee wel zeer schoon was. Voor de zekerheid ga ik deze vanavond weer helemaal uitsoppen. Vrees echter dat het gewoon een gevalletje 'niet op tijd de kattenbak halen' is geweest.

Hoop dat het snel verbeterd. Geen fijne ervaring voor de kittens, maar ook niet voor onszelf.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Coraline »

Vallen ze ook af? Toen mijn kitten 4 maanden oud was kreeg ze ook ineens diarree. Viel daardoor snel af, ondanks dat ze goed natvoer at. Ik kreeg een kuur Finidiar mee. Is Geen middel om de diarree tegen te gaan maar een middel wat de darmwand beschermde en ontlasting wat steviger maakte. En ik mocht even geen natvoer geven. Nu heb ik 2 enorm goede drinkers, dus dat kon.
Middel heeft goed geholpen.
Anouk94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2020 16:01

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anouk94 »

De diarree is inmiddels behoorlijk waterig/vloeibaar geworden. En één van de twee beperkt zich niet alleen meer tot de kattenbak helaas. Is nu dus iedere ochtend schoonmaken en iedere avond na werk schoonmaken.

Vanmiddag ga ik de dierenarts bellen dat ik een uitgebreid laponderzoek wil. Zou wel heel fijn als de diarree zo snel mogelijk weg is. Mijn vriend en ik zijn nu op het punt dat we dan echt even een toast uitbrengen als we een normaal drolletje aantreffen xD

@Coraline
Met de katten gaat het zelf wel goed lijkt het. Ze groeien als kool (in ~2 weken ruim 500g aangekomen), spelen ontzettend veel en zijn erg knuffelig. Ze drinken super en hebben geen uitdrogingsverschijnselen en zitten goed in de vacht. Oogje is inmiddels niet meer ontstoken en gezond.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ragdoll kittens stress diarree

Bericht door Anne »

Wat vervelend zeg. Goed van je dat je het verder laat onderzoeken. Hopelijk zijn ze snel weer beter,
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie