2 verschillende kittens samen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Poezewoefje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2019 22:17

2 verschillende kittens samen

Bericht door Poezewoefje »

Hallo iedereen,

Ik heb jullie advies of mening nodig voor mijn kattensituatie.
Sinds 12 oktober heb ik een nieuw kitten in huis, Oscar. Oscar was +/- 5 weken toen ik hem in huis haalde (en nu dus dikke 8 weken oud).
Ter info: Oscar is zonder mama of nestgenootjes gevonden op straat en binnengebracht in het asiel waar ik al lang pleeggezin voor ben.
Zo is Oscar bij mij terecht gekomen in pleegzorg, maar ik heb besloten hem zelf te houden gezien mijn vorige kat helaas eerder dit jaar overleden is aan een hartziekte. Tijd voor nieuw leven dus: Oscar.

Omdat Oscar enorm actief en enorm speels is (en ons duidelijk zag als speelmaatjes of prooitjes, door te vroeg te zijn weggerukt uit zijn nestje en van zijn mama), hebben we vrij snel besloten een ander kitten erbij te zetten voor hem.
Omdat we toen al reeds een paar weken bezig waren met het sowieso zoeken naar een nieuw kitten voor ons (een stamboomkitten), hebben we dat proces versneld en op 20 oktober (week na Oscar's eerste dag bij ons dus, vrij snel dus), kregen we Oliver in huis, een ragdollkitten van toen 15 weken en nu dus 18 weken.

De eerste dagen was het wat geblaas en gewenning, maar dat kwam vrij snel goed. Over het algemeen heb ik de indruk dat ze wel goed overeen komen, maar ik maak me toch zorgen. Oscar bespringt Oliver namelijk regelmatig om hem vervolgens overal te bijten en niet echt snel te lossen. Echt een houdgreep vaak, terwijl Oscar 3x zo klein is als Oliver. Oliver jammert dan vooral hard en bijt en klauwt wel wat terug, maar toch heb ik de indruk dat dit niet helemaal goed is voor Oliver, noch Oscar...

Op andere momenten slapen ze ook samen en zijn ze gewoon rustig en lief tegen elkaar. Oscar is wel heel defensief over zijn eten wanneer Oliver in de buurt komt. Oscar heeft ENORM veel energie, zeker tov Oliver, en hij heeft nochtans erg veel speeltjes en leuke krabpalen en dergelijke. Wanneer hij Oliver bespringt laat hij niet gauw los en zo'n worsteling kan makkelijk tien minuten duren, soms langer, soms korter. Oliver is (misschien door zijn ras) niet direct het type dat de bovenhand zal nemen en even laat zien wie de baas is, ook al is hij dus drie keer zo groot. Ze 'ravotten' meerdere keren per dag intensief en langdurig, zo'n "sessie" kan makkelijk een uur duren dat Oscar Oliver achterna zit en keer op keer bespringt.

Ik wil graag dat het wat vrediger is en ik zoek dus eigenlijk advies over wat ik eventueel kan doen om de situatie beter te maken. Ik denk niet dat Oscar het kwaad bedoelt want hij gromt of blaast of 'grolt" nooit maar blijft Oliver wel bespringen om dan te worstelen zoals ik het noem. Het kan natuurlijk normaal kattengedrag zijn (zeker voor kittens) maar in mijn ervaring is Oscar wel héél hardhandig, hyperactief en dominant.

Hebben jullie tips of advies of eventueel eigen ervaringen?

Alvast bedankt!!
Newlife
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 nov 2019 13:15

Re: 2 verschillende kittens samen

Bericht door Newlife »

Rust in de tent. Ik denk dat dat echt lastig wordt met 2 kittens. En de match tussen de kittens is wellicht niet made in heaven, Hoe gaat het nu dan?
Plaats reactie