Catproof trap

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Catproof trap

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Hallo iedereen!

Ik lees al ffies mee en heb me onlangs geregistreerd. We (we zijn mijn man, 10 jarige dochter en ik) krijgen in november namelijk 2 Noorse boskatkittens, twee broertjes. Zoveel zin in! We hebben nooit katten gehad, dus vinden het ook een beetje spannend en we willen het graag goed doen.

Nu willen we alvast beginnen het huis katvriendelijk te maken. De fokker van de katjes (tevens collega van mijn man) komt binnenkort eens langs om tips te geven, maar ik wilde hier toch ook een vraag stellen.

We wonen in een heel fijn ruim huis en het is de bedoeling dat onze pluizebollen straks overal mogen rondlopen. Zolang ze nog wat kleiner zijn in eerste instantie alleen in de huiskamer. We wonen in een split level woning met 3 open trappen in het huis. Geen deuren bij de trappen, alles is helemaal open. Vanuit de keuken hebben we een trap beneden naar de huiskamer en een trap naar de derde verdieping. Op de derde nog een trap naar de vierde verdieping. Alle drie de trappen zijn recht en breed, met 6 open treden. Als je op de vierde verdieping staat en je kijkt over de balustrade kun je helemaal in de woonkamer kijken. Ik zie hier al een kat naar beneden kieperen... Als ik de balustrade heel smal en zal een kat hier misschien niet zo snel op springen. Maar brrr... ik moet er niet aan denken. Ook dat alle treden open zijn vind ik best eng, ik zie ze er zo doorheen glippen. Maar misschien zijn ze helemaal niet zo onhandig.
Heeft iemand misschien nog een idee om deze trappen katproof te maken? En iets op de balustrade te maken waardoor ze er niet op springen?

Alvast bedankt voor het meedenken. Groetjes DebbieAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Catproof trap

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Wat leuk dat de kittens met zijn tweeën komen. Die zullen echt veel plezier aan elkaar (en jullie aan hen) beleven.

Als je het echt rigoureus aan wilt pakken dan zou je de trap helemaal dicht kunnen maken. Misschien is dat voor het eerste gedeelte niet nodig omdat de 'drop' niet zo hoog is. Het tweede gedeelte zou je een grote plank onder tegen de trap kunnen schroeven en wit kunnen verven. Dat zou je ook met het onderste gat van de balustrade kunnen doen. Dat zou een permanente oplossing kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende... kittens zijn wel druk en onstuimig maar hebben meestal wel in de gaten wat ze wel en niet kunnen doen. Maar ja, een ongeluk zit in een klein hoekje (en daar ben je natuurlijk bang voor). Andere oplossingen zouden kunnen zijn dat je tijdelijk werkt met een stuk karton (i.p.v. een plank) tegen de onderkant (kan ook bij de balustrade). Maar ook is het mogelijk om halve maantjes (of vloerbedekking) op de trap te maken zodat ze wat houvast hebben als ze over de trap sjeesen.

Onderste gedeelte kun je in ieder geval open laten. Dat lijkt mij ook een leuk speelterrein om de ander door de traptredes uit te dagen en achter elkaar aan te jagen.

Het gevaarlijkste zijn de balustrade en de derde trap naar boven want als ze dan vallen, dan vallen ze op de trap eronder en dan is het onvoorspelbaar hoe ze terecht komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Catproof trap

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Hee Rik, bedankt voor je reactie! Onderste gedeelte open laten zaten we ook al te denken, dat is toch leuk speelgoed! De balustrade en derde trap zijn inderdaad het engst! Vooral omdat je ook helemaal van boven in de huiskamer terecht kunt komen...
Ik heb ook al diverse katteneigenaars in mijn omgeving gevraagd maar die zeggen allemaal dat (oudere) katten niet gek zijn en vaak echt wel kunnen zien wat wel en niet kan. Maar waarom hoor je dan toch soms dat er een kat van een balkon is afgevallen?
Karton is misschien wel een idee ja, of mdf of zoiets. En sowieso die bovenste trap aan de onderkant helemaal dicht laten maken is ook niet een heel verkeerd idee (zal ook in stookkosten schelen)
Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Catproof trap

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Nog even een vervolg hierop. We waren al tijden dingen aan het bedenken voor de trap, en hielden karton aan de achterkant in ons achterhoofd. Toen had mijn man een, nogal aparte, ingeving.
We hebben nu, om te kijken of het wat is, douchestangen tussen de treden bevestigd. Ja, douchestangen Afbeelding... Die hebben we geplaatst bij de treden die aansluiten op de grond. Als ze erg spelen en rennen kunnen ze er niet doorheen vallen. Nu gaan we dit ook bij de hoogste trap doen, en misschien ook nog bij de tweede trap.
Voor de open balustrade hebben we twee dikke planken om het dicht te maken.

8 november komen de kittens, kan niet wachten!AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Catproof trap

Bericht door Siffie »

Heel creatief, ziet er helemaal niet zo gek uit ook :D
Veel plezier met de voorpret!
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Catproof trap

Bericht door bmwpiet »

Mijn kitten zat vorig jaar, 4 maanden oud met haar kopje door een gaatje zijkant trap van 4 centimeter. !! Ik heb een schuifdeur voor het trapgat. ideaal. En ik zie de bui al hangen bij jou, dat ze onder de witte buizen nieuwsgierig naar beneden gaan kijken. En ze gaan elkaar achterna zitten trap op racen. dat houdt je nooit tegen, die van mij is nog steeds supersnel. In haar wilde bui flitst ze voorbij met een windvlaag, ha, ha.
Je kittens In de woonkamer houden gaat je niet lukken.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Catproof trap

Bericht door Zotvanpoezen »

Knap gedaan!
Want dit soort toestanden zijn nooit te vermijden :lol:
Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie