Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door stadsboerin »

Hallo allemaal,

Mijn dame en heer moeten onder het mes. Freubel (8 mnd) word vandaag gecastreerd. Liesje(13) word de 12e voor de 2e keer aan haar tandjes geholpen in een jaar omdat ze bij de vorige ingreep gekozen hebben een tand te laten zitten omdat ze anders narcosemiddel moesten bijspuiten. Na de vorige ingreep waarbij Liesje Metacam heeft gehad (alleen injectie gelukkig, ik krijg er met de beste wil van de wereld geen pil in!)zie ik dat haar vacht dof is, dat er gewichtsverlies is en dat ze wat lusteloos is. Dit kan natuurlijk komen door pijn aan die tand die er nog uit moet, maar ergens zit dat knagende stemmetje wat zegt ja maar Metacam...

Zojuist Freubel weggebracht voor castratie, en maar weer aangegeven geen Metacam te willen. De FDA erbij gehaald en mijn zorgachtergrond. Deze keer gingen ze niet in discussie zoals altijd maar werd me wel verteld dat ze niks anders hebben, dus dat hij dan geen pijnstilling krijgt. Ik vind dat nogal hard, en kan me er bijna niks bij voorstellen dat ze niets anders hebben.

Zelf wat alternatieven aangegeven zoals Buprenorfine en voor Liesje straks een lage dosering Fentanyl transdermaal (via een pleister)m.n. ook omdat ik haar geen medicatie kan ingeven. Voor Lies zou dit een goede oplossing zijn omdat zo'n pleister 100 uur werkzame stof afgeeft en ik haar niet hoef te plagen met orale medicatie. Maar daar zijn ze niet mee bekend, dus dat zouden ze dan eerst moeten opzoeken. :?:

Ergens kan ik me bijna niet indenken dat de dierenarts geen alternatieven heeft voor Metacam, en voelt het een beetje als onwil. Wat is jullie mening hierover?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Zotvanpoezen »

De meesten zijn hier tegen Metacam.
Mijn da geeft een inspuiting Onsior bij pijn van een verwonding of dergelijke.
Maar ik weet niet of dat beter is...
Mijn katjes hebben ook al eens Metacam gekregen, maar nooit langer dan 4 dagen.

Bij een aangereden zwerfkat die ik ooit binnengebracht heb, heeft de da morfine gegeven.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Rik »

stadsboerin schreef: 04 dec 2019 10:09 zie ik dat haar vacht dof is, dat er gewichtsverlies is en dat ze wat lusteloos is. Dit kan natuurlijk komen door pijn aan die tand die er nog uit moet, maar ergens zit dat knagende stemmetje wat zegt ja maar Metacam...
Dat hoeft natuurlijk niet aan de metacam te liggen maar mijn eerste reactie zou wel zijn:
Eerst een BLOEDONDERZOEK voor de operatie !!!
Ergens kan ik me bijna niet indenken dat de dierenarts geen alternatieven heeft voor Metacam, en voelt het een beetje als onwil. Wat is jullie mening hierover?
Ja, dierenartsen hebben oogkleppen op wat betreft metacam. En vaak moeten ze dan eventuele alternatieven bestellen (wat ze in jouw geval waarschijnlijk niet eens willen doen).

Nu denk ik dat het bij een jong kitten van 8 maanden die gezond is wel mee zal vallen. Hier hebben ze ook (beperkt) metacam gekregen na de castratie. Een jong lichaam kan dat nog wel goed verwerken. Maar bij Liesje van 13 zou ik daar ZEKER heel voorzichtig mee zijn. Zeker omdat ze al een behandeling gehad heeft en er nu niet zo goed meer uitziet. Een bloedonderzoek voordat je verder gaat lijkt mij echt aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door stadsboerin »

Rik schreef: 04 dec 2019 10:24 Dat hoeft natuurlijk niet aan de metacam te liggen maar mijn eerste reactie zou wel zijn:
Eerst een BLOEDONDERZOEK voor de operatie !!!

Ja, dierenartsen hebben oogkleppen op wat betreft metacam. En vaak moeten ze dan eventuele alternatieven bestellen (wat ze in jouw geval waarschijnlijk niet eens willen doen).
Einde quote



Het lastige van Lies is dat ze zich heel slecht laat behandelen. Ik ben haar vriendinnetje, maar iedere vreemde daar duikt ze voor weg, en bij de dierenarts draait ze door. Bloed afnemen zonder narcose is echt geen optie. Niet voor haar, en niet voor de behandelaars. Ook mij vreet ze op als ik haar probeer vast te houden. Ik kan haar echter niet met pijn laten lopen met die tand, ook onstekingen zijn slecht voor de nieren.

En dat gevoel kreeg ik dus ook, een beetje 'our way or the highway' :(
(sorry dat quoten is een beetje lastig voor me :icon_shifty: )
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Douraque »

Hier komt er absoluut geen Metacam meer in, daardoor heeft mijn kat nu een chronische alvleesklierontsteking.

Eerste zou inderdaad zijn een bloedonderzoek, dan maar onder een licht roesje

En ik vind het vreemd dat ze geen andere pijnmedicatie hebben. Buprecare moet in ieder geval aanwezig zijn, lijkt mij
Gebruikersavatar
stadsboerin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 jun 2016 13:16
Locatie: Tilburg

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door stadsboerin »

Na ooit een nierpatient te hebben gehad ben ik als de dood voor Metacam. Liever nooit meer de ellende van kapotte nieren.
Toen ik Freubel zojuist ging ophalen sprak de dierenarts me nog even aan. Ze heeft me duidelijk toch serieus genomen. Voor Freubel heb ik een tabletje Onsior meegekregen voor het geval hij het nodig heeft, en voor Lies heeft ze informatie ingewonnen en zal ze Buprenorfine gebruiken tegen de pijn na de ingreep.

Opgelucht!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Rik »

Fijn dat ze toch geluisterd heeft.
Als je niet weet hoe het met de organen gesteld is (en een bloedonderzoek niet makkelijk is), kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Cerna »

Wanneer er niets met de nieren aan de hand is kun je met een gerust hart Metacam geven. Metacam is er in suspensie en katten vinden het erg lekker. Ik verwacht dan ook niet dat het toedienen problemen gaat geven.

Wij hebben een jonge kat verloren door niervergiftiging tgv Metacam en tóch "durf" ik je dit advies te geven omdat ik daarna nog vaker Metacam heb moeten geven en ik zag hoe de kat ervan opknapte. Ook geloof ik niet dat dierenartsen er bewust op uit zijn om onze dieren een niervergiftiging te bezorgen.
Zij hebben na al die jaren zoveel ervaring met Metacam omdat het erg veel voorgeschreven wordt en wanneer het zo zou zijn dat de katten bij bosjes zouden neervallen, zouden ze het echt niet meer voorschrijven.
De hetze tegen Metacam (Metacam kills) is in de VS begonnen, maar dat betrof de hondenversie die aan katten werd gegeven omdat er - voor zover ik me nog herinner - toen geen kattenversie op de markt was.

Onze Milka heeft na een blaasoperatie Buprecare (Bufrenorfine is waarschijnlijk ook zoiets) gehad en ze ging helemaal door het lint. Ik hoop het nooit meer mee te maken. Wat was die kat in paniek!
Ik durfde geen Metacam te geven ondanks dat ik wist dat haar nieren goed waren, maar ben toch overstag gegaan want ik kon haar ook niet met pijn laten lopen en Onsior - vergelijkbaar met Paracetamol - was echt te weinig na zo'n fikse ingreep. Milka knapte onmiddellijk op.

Twee jaar later moesten bij Laila alle tanden en kiezen verwijderd worden en ook nu weer Metacam. En twee weken geleden moest onze oude Amber (bijna 15) een gebitssanering ondergaan en heb ik weer Metacam meegekregen. Amber heeft nierwaardes als van een jonge kat dus dat durfde ik wel aan.
Helaas is de boel toch gaan ontsteken en moet ik nu weer een paar dagen Metacam geven. Dat vind ik eng, maar ik vertrouw op mijn dierenarts en ik zal het tot een minimum beperken (drie dagen en daarna twee dagen afbouwen).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 04 dec 2019 16:56 En twee weken geleden moest onze oude Amber (bijna 15) een gebitssanering ondergaan en heb ik weer Metacam meegekregen. Amber heeft nierwaardes als van een jonge kat dus dat durfde ik wel aan.
Helaas is van Liesje (13) niet bekend wat de nierwaardes zijn. Tevens zegt Femke (stadsboerin) dat de vacht van Liesje dof is, ze gewichtsverlies heeft en lusteloos is. In dat geval zou ik het toch niet aandurven om (zonder bloedonderzoek) metacam te geven. Laat staan dat ze metacam gebruiken bij deze 2e keer dat ze het gebit onder handen nemen.

(een dierenarts die ook niet naar haar gezondheid heeft gekeken en tegen het baasje zegt dat ze alleen aan metacam 'doen' heeft op dat moment ook niet meer mijn volste vertrouwen)

Voor de castratie van Freubel (8 mnd) ben ik het wel met je eens dat (beperkt) metacam bij een jong gezonde kitten weinig kwaad kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Cerna »

Ik had het gelezen, Rik, maar wanneer een kat een doffe vacht heeft, lusteloos is en afvalt lijkt het me juist zaak om - voor de ingreep - bloed te laten prikken. Onze dierenarts dringt hier bij senioren ook altijd op aan.
Maar niet alleen wanneer een kat onder het mes moet is het verstandig om bloed te laten prikken. Ook wanneer een kat 10+ is, is het verstandig om het bloed 1x per jaar te laten controleren om sluimerende ouderdomsziektes in een vroeg stadium te kunnen aanpakken.

Ik lees niet hoelang het geleden is dat Liesje die laatste Metacam gehad heeft, maar wanneer het al een paar maanden geleden is, lijkt me niet dat de Metacam de oorzaak is van de doffe vacht, enz...
Ik denk dan eerder aan de schildklier. Vooral wanneer ze normaal eet en toch afvalt, maar dat vertelt het verhaal niet.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Synemios »

Lizzy krijgt regelmatig buprecare en het enige wat ik bij haar merk is dat ze zich een stuk beter voelt.
Maar buprecare voor een castratie vind ik behoorlijk heftig.
Hier hebben ze onsior gekregen en Luna heeft met het trekken van haar kiezen rimadyl gekregen.
Maar haar bloed was wel gewoon goed.
Ik zie dat Tommy dat ook gekregen heeft bij zijn gedeeltelijke staartamputatie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Synemios »

Ik had nog iets erbij gezet en toen lag ineens het forum er uit.
onsior is ook een nsaid en ik persoonlijk vind het een goed alternatief voor als je geen metacam wilt geven, zeker niet als je niet weet hoe het met de nieren gesteld is.
onsior wordt grotendeels via de lever afgebroken ipv de nieren.
En er is ook nog tolfedine.

Ik geef ook liever geen metacam, want al weet ik dat het behoorlijk opgeblazen wordt, er is niet voor niets een verbod om het te geven aan katten in Amerika en er zijn gewoon goede alternatieven, dus waarom zou je dat risico lopen?

Ik had met Lizzy laatst ook een arts die zei dat als we geen metacam of andere nsaid wilde geven we haar maar niets moesten geven en dit was notabene terwijl ze in opname zat ivm een alvleesklieronsteking en haar nieren zijn al slecht door meerdere nierinfarcten.
( Dit was niet onze eigen DA)
Voor beiden is een nsaid geen goed idee en gelukkig is er dan buprecare-Bufrenorfine.

Voor een operatie laat ik sowieso bloed prikken, ook als ze jonger zijn, maar dat kan in jou geval dus niet.
Maar kunnen ze als ze onder narcose is niet ook meteen bloedprikken zodat je in ieder geval voor daarna weet hoe het met de nieren, schildklier, glucose etc is?
geriatrisch profiel?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Cerna »

Synemios schreef: 05 dec 2019 01:30 Onsior is ook een nsaid en ik persoonlijk vind het een goed alternatief voor als je geen metacam wilt geven, zeker niet als je niet weet hoe het met de nieren gesteld is.
onsior wordt grotendeels via de lever afgebroken ipv de nieren. En er is ook nog tolfedine.
Weet ik, maar mijn dierenarts zegt dat de pijnbestrijding vergelijkbaar is met Paracetamol en wie ben ik om hem tegen te spreken ;-) Tolfedine heb ik in het verleden ook wel eens gehad, maar bij deze pijnstilling (ook bij Onsior trouwens) zijn er grote risico's op maagbeschadigingen. Ik heb het voor Cerná destijds om de dag (werkt 48 uur) geïnjecteerd.
Ik geef ook liever geen metacam, want al weet ik dat het behoorlijk opgeblazen wordt, er is niet voor niets een verbod om het te geven aan katten in Amerika en er zijn gewoon goede alternatieven, dus waarom zou je dat risico lopen?
Ik ben het met je eens dat je geen onnodige risico's moet nemen, maar het probleem is dan dat je niets meer kunt geven want lees maar eens een gemiddelde bijsluiter en dan word je beroerd van alle bijwerkingen die kunnen voorkomen.
Dat er een verbod is op het geven van Metacam in de VS, weet ik niet en ik kon het ook niet vinden op internet.
Maar kunnen ze als ze onder narcose is niet ook meteen bloedprikken zodat je in ieder geval voor daarna weet hoe het met de nieren, schildklier, glucose etc is? geriatrisch profiel?
Goed advies!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door Synemios »

Ik moet toch wel even nog terug komen op de onsior, Tommy leek daar niet goed op te reageren dus die heb ik toen wel metacam gegeven.
Andersom hadden wij met Indy dat die weer niet goed reageerde op metacam maar geen Nierfalen.
Het ligt sowieso ook aan de kat hoe de reactie is,
En ja als je de bijsluiter leest van de rimadyl schrik je je inderdaad ook rot, en buprecare vind ik behoorlijk zwaar om te geven voor katten die jong zijn, tijdelijk licht ongemak hebben en verder niets mankeren.

Dus ja soms geef ik ook metacam.

Ik kan het verbod ook nergens vinden, dat werd door Amerikanen gezegd in kattengroepen en ik nam aan dat die het wel zouden weten, maar wel vond ik dit.

https://www.fda.gov/animal-veterinary/p ... cam-labels
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Lastig personeel wil geen Metacam, dus dier krijgt geen pijnstilling.

Bericht door ErikPhilippus »

De zoveelste metacam discussie...
Ik haak af.
Erik
Plaats reactie