Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

In onderstaande samengestelde topic staat het verhaal van Diba die maar wisselende ontlasting bleef houden. Nadat de eerste giardia test negatief bleek adviseerde de dierenarts Diba op hypoallergeen voer te zetten. Al met al 4,5 maand verder en nu lijkt dan toch dat er een oplossing is. Bij de nieuwe dierenarts bleek ze toch 'hartstikke positief' te zijn.

viewtopic.php?f=57&t=33644

Mijn zus haalt vanavond de kuurtjes op en dan start ik ook maar direct. Nu las ik dat giardia gek is op koolhydraten. Wat kan ik nu het beste qua voeding doen? Ik heb een nieuwe zak PoN Fee's staan en nog blikken Animonda en Mac's carny.

De boel wassen doe ik al zeer regelmatig omdat ze natuurlijk toch wel vaak vies was an de staart en pootjes en ik dat niet altijd binnen een paar tellen zie. Schoonmaken idem. Maar ik maak nu schoon met groene zeep, is er iets anders dat ik beter kan gebruiken? Giardia eitjes zijn gek op vocht, dus stomen is uit den boze, maar na het dweilen kan ik er natuurlijk overheen met een droge doek. kattenbakranden doe ik iedere dag al. Zijn er dingen die ik vergeet?
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Alleen ff in gaan op je vraag over voer: je zag wel een beetje effect van de hypoallergeen toch? Aangezien de darmen een behoorlijke klapper gekregen hebben met die giardia zou ik haar nu niet van voer wisselen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Ik zag geen ander effect als met de GranataPet (eerste 2 zakjes) en de PoN. Ook met de RC bleef het enorm schommelen en in de RC zitten veel meer koolhydraten dan in de PoN. Ik heb nog genoeg RC maar de nieuwe zak stuur ik wel terug.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kikimax »

Ik heb helaas ervaring met giardia, 2 van mijn katten hadden het, waarvan1 zelfs 3 keer uiteindelijk. Hier werkte metrobactin het beste (mijn andere 3 kregen wel panacur). Koolhydraat vrij voer is inderdaad het beste, maar is geen heilig middel. Uiteindelijk moet de parasiet uitgeroeid worden. En dat is al lastig genoeg. Even in het kort, na elke poepbeurt de gehele bak verschonen en min 5 minuten in chloor of dettolwater laten staan (goed naspoelen). Dus maar telkens klein laagje grit erin. Alle kleden, dekbedhoezen, lakens etc elke week op min 60 graden wasswn. En een kleine stoomreiniger aanschaffen en daarmee alle vaste stoffen dingen ontsmetten. Denk aan krabpaal, stoffen bank etc. En dat elke week tot 3 weken na herstel. Het is veel, maar het werkt het beste. En verder de medicijnen zijn werk laten doen. 10 of 14 dagen maakt niet veel uitm giardia blijft 3 weken buiten de gastheer in leven, dus in totaal moet de tweede kuur binnen die 3 weken worden gegeven. Metrobactin is een antibioticum, dus wat probiotica erna geven is goed. Maar ook gewoon een schepje biogarde heeft een goede werking. Succes ermee.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Anne »

Sterkte met alles!! Je huis word wel lekker schoon zo :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Dank voor de info Kikimax!!

Mijn zus belde net vanaf de parkeerplaats bij de dierenarts. Ze hadden wat info gegeven. Ze zeiden dat ze normaal zo'n 10 minuten op de uitslag van de test moeten wachten maar dat het stripje per direct begon te kleuren. Vandaar alle katten op de metrobactin. Maakt me allemaal niet uit, ben nog steeds blij dat er eindelijk duidelijkheid is en dat ik Diba gericht kan helpen nu.

Krijg zelfs €83 terug (is medicatie vanaf gehaald), ik weer blij...
Spaarpot was leeg na het bezoek van gister.
Uitkijken met blij doen, dadelijk wordt het afgestraft.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Anne schreef: 26 nov 2019 16:28 Sterkte met alles!! Je huis word wel lekker schoon zo :smile:
Dank je!
Was ik gelukkig voor de eerste test al flink aan begonnen. En ik heb er geen hekel aan gelukkig :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Kikimax, weet jij zo of giardia zich in 1 dag van niets naar een heftige giardia kan ontwikkelen?
Bij de fokker niets en de dag erna bij mij is het enorm raak?
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kikimax »

Ja hoor, net als wormen bij kinderen. Je hebt het gewoon ineens. Het is alleen heel spijtig dat het zo laat opgemerkt is. Normaal is na een snelle test die niet positief uitpakt (want er is dan nog steeds een reële kans op giardia) een ontlasting onderzoek bij een lab procedure. Daar had het zeker opgemerkt geweest. Maar het is gelukkig goed te bestrijden, maar kan wel even duren. Zeker bij een verhuizing is ook de weerstand wat lager door stress en het was nog een jong katje. Ws had hij het al,maar is het hierdoor echt tot uiting gekomen. Gewoon nu rustig de kuur gaan geven, ondersteund door kwalitatief goed voer (bv purizon) en het liefst met vers vlees en nogmaals alles ontsmetten. En geloof me elke keer de hele bak doen is niet leuk,maar bron van herbesmetting is veelal door de bak.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Rik »

  • Bij de fokker niets
  • Dan naar de DA
  • Een injectie krijgen
  • Ziekjes voelen
  • In een katten carrier gepropt worden
  • In de auto met autorit
  • Compleet nieuw huis en omgeving
    (Kortom stress)
  • En dan diarree
Ja, dat is meer dan alleen "bij de fokker" en dan "bij mij" :)

Het kan ook een combinatie zijn. Eerst wat diarree door stress en wat later door giardia. Ook door stress (en iets verzwakte kitten) kan giardia prima uitdijen. Het is ook niet uitzonderlijk dat giardia zich openbaart bij kittens na de verhuizing naar hun nieuwe huisje.

Ik had zelfs gelezen dat een fokker een kuur van panacur van 5 dagen adviseerde direct na de verhuizing. Als ontworming maar ook om een eventuele giardia uitbarsting in een stressvolle periode gelijk de kop in te drukken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Kikimax, de eerste test was op het lab, negatief. De tweede test door de nieuwe dierenarts zelf gedaan. Heb het testertje hier.
Ben net thuis. De eerste pillen zitten er in. Flinke pilllen, was even schrikmomentje. Daarna allemaal likje nutrigel en ze vonden me weer lief.
Wat nu als het eruit komt? Meestal houd ik 2 uur aan, als er dan wordt gebraakt komt de medicatie er veelal niet meer uit.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Mag ik de bakken morgen leeggooien? Ben zo moe. Ze zitten alle 5 bijna tot de rand vol grit en staan allemaal boven. Kan er ook geen weghalen want dan gaat Diba gelijk op zoek naar een andere plek in huis. Misschien lukt het me straks, even op adem komen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Nummer van een cattery gekregen en 30 minuten met iemand aan te telefoon gezeten die me uitleg heeft gegeven. Samen met de uitleg hier heb ik een mooi plaatje gekregen van hoe ik het ga aanpakken. Moet toch goedkomen zo. Ik ga de bakken doen en plat, morgen de eerste grote schoonmaak. Gelukkig ben ik vrij :lol:
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Flink schoonmaken dus, pff! Hopelijk ben je er snel vanaf. Nu beter denk ik iedere dag een klein laagje grit en elke dag helemaal vervangen?
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Diba's ontlastingsproblemen blijken toch door giardia. Hoe nu verder?

Bericht door Kytumymo »

Ja, ga ik morgen doen. Heb ze nu even goed schoon geschept (wat ik overigens altijd een paar keer per dag doe, net als de randen schoonmaken) en morgen even extra schoonmaakspullen halen. Heb de chloor net ook opgemaakt. Nu bedtijd :-)
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie