Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Als ik even uitga van een kat van mij dan zwakte zij af door het niet eten en werd daardoor heel wankel (nét niet omvallen). Maar ze had chronische nies, was oud én op van het knokken. Totaal iets anders maar weet wel dat ze snel slapjes kunnen worden door slecht of niet eten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ja, dat hoort bij acute pancreatitis.
Sylvester zakte echt door haar pootjes heen,
vooral haar achter pootjes maar ze was sowieso heel zwak,was vreselijk om te zien.
En dat was er ook echt ineens.

Het ziet er wel echt een stuk heftiger uit als dat je een kat hebt die slecht eet of oud is en dan zwakker/wankel is.
Maar misschien is dat per kat verschillend, maar ik zal het nooit vergeten zo heftig en plotseling was het bij haar.

Diarree kan zowel van de ab als van de alvleesklier komen.

Dat hij aandacht wil en wil/kan eten is echt een goed teken
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ff kijken, wat een ellende dan toen ook zeg, heb je over Sylvester destijds een topic bijgehouden?

Ik zei hier al, kunnen we met de fles niet achter hem aanlopen. Goed voor de spieren. Hij wilt wel verder wandelen. Laten we dat maar niet doen, vanwege de canule, maar hij kruipt lekker op schoot voor de bench. Vandaag nog Felix soup natvoer gekocht, dat ging er ook in. Ik dacht namelijk onbekend voer is sowieso nu wel handig ivm geen connectie. Nog geen connectie voor en hij kan dan geen aversie tegen niervoer ontwikkelen, en het ruikt natuurlijk allemaal hemels die meuk. Hij heeft ook wat RC hypoallergenic brokjes op en wat Hills ad natvoer.

Kwa hoeveelheid is het natuurlijk nog niet volledig. Als ik zie dat hij 1,5 blik Hills ad mag of bijv een heel zakje convalescence aangemaakt als 250/300 ml..nee dat niet.

Ik zie op de webcam dat hij nu weer gaat eten. Dat geeft hem en ons rust, dat we hem in de gaten kunnen houden.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Eten graag! Baasje is met een bakje bezig.
https://ibb.co/VNxPpyZ
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Dat is fijn een webcam en ook super dat hij wel eet.
Die soup vinden ze hier ook lekker, ik heb het altijd in huis voor het geval dat.
je hebt van kattovit ook die soup voor katten met nierfalen.
Nee over Sylvester heb ik geen topic, ik had toen niet eens internet en toen was er ook eigenlijk geen duidelijke behandeling voor katten met een acute/chronische alvleesklierontsteking.

Ze heeft toen ab gekregen maar achteraf denk ik dat er meer aan de hand is geweest ze heeft ook jaren lang problemen met haar lever gehad en daar kreeg ze toen prednison voor.
Maar toen waren ze nog minder ver dan nu.

Door mijn ervaring met Sylvester riep ik al vrij snel ook dat ik dacht dat Lizzy last had van haar alvleesklier en niet zo zeer toen van haar nieren.
Schildklier was door mijn ervaring met Nero en zo zie je dat je er toch steeds van leert en daardoor dingen eerder ziet.
Mooie gedachte dat de overleden katten nu de huidige katten helpen door de ervaring die je toen met hen gehad hebt, hoe zwaar dat ook was.
Laatst gewijzigd door Synemios op 23 nov 2019 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Prachtig, wat een knappert is het toch ook, hij kijkt ook zo lief :verliefd:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Sansan, wist jij dat ab en prednison een alvleesklierontsteking kunnen triggeren?

https://www.anicura.nl/kennisbank/kat/a ... eking-kat/

Kopje diagnose en behandeling
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja wist ik! Thnx
Daarom was de keuze voor dexamethason zo lastig. Het werkte enorm goed voor zijn buik 1,5 week. We hebben het vanaf vorig jaar november niet durven geven.. tot laatst. Ik weet niet of ze bij prednison uitgelokte pancreatitis ook verhoging van de witte bloedcellen zien? De dierenarts wist er ook van maar heeft het nooit gezien, en ervaring telt ook mee. Bijsluiters bevatten altijd behoorlijk doemscenario’s.
Van de clavaseptin verwacht ik niks, altijd goed getolereerd en staat ook niet bij de verdachten kwa indicatie.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Lastig terugkijken naar je katten. Als ze toen nou zo ver waren! En helaas leer je inderdaad steeds meer bij.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Bij mij werd dat toen ontkend, maar misschien wisten ze dat toen nog niet.
Ik heb altijd gezegd dat Sylvester last gekregen heeft van die alvleesklier door de prednison.
Zij had wel ook verhoogde witte bloedcellen.
Daarom was ik er toen bij Luna zo bang voor, maar ik heb ook het positieve resultaat ervan mogen mee maken gelukkig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Douraque »

Het vreemde is, dat in Amerikaanse onderzoeken, standaard prednison bij pancreatitis wordt voorgeschreven. Er is zelfs een onderzoek gaande bij de Universiteit van Texas (A&M volgens mij) waarin ze de gevolgen van prednison bij pancreatitis onderzoeken.

Mijn kat krijgt nu geruime tijd prednison tegen de pancreatitis en ik moet zeggen het helpt. Maar wij geven een lage dosering, wat volgens de internist, eigenlijk de pancreatitis niet echt kan uitlokken. Ik zie thans helemaal geen symptomen van pijn en/of misselijkheid

Net zoals bij mensen, reageert elke kat op elk medicijn anders. Hier heeft de Metacam de pancreatitis uitgelokt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja dubbel douraque! Het staat bij de bijwerkingen en het wordt voorgeschreven.

Het gaat niet helemaal zoals zou moeten.
Hij heeft vannacht een minuut stuipen gehad, daarna had hij erge honger. Infuus liep toen ook voor geen meter. Dierenarts natuurlijk 04.00 gebeld, ik ben nog nooit zo bang geweest, we dachten dat hij ter plekke stierf met zijn kopje in de handen van mijn vriend, maar die gaf weinig te kunnen doen behalve wat stroop voor bloedsuiker en warmte voor evt shock.

Hij is veel sterker, eetlust en wilt aandacht. We hebben hem vanmorgen een aantal uren losgekoppeld aangezien hij graag eruit wilde en hij heeft rondgelopen en daarna heel lang op bed en op schoot gelegen, voordat we hem weer hebben aangekoppeld. Hij houdt wel zijn linker oogje meer dicht dan de ander. Sowieso wil ik morgen dat hij gezien en gecheckt wordt, mocht hij nu stabiel blijven. Oa bloed en bloeddruk lijkt me.

Ben wel teleurgesteld dat de praktijk niet even belt ter informatie hoe het gaat, dat ga ik wel vermelden aan eigen dierenarts. Ik ga straks wel even bellen ivm overleg en advies.

Hij eet, drinkt, plast, poept en knuffelt.

Ik heb nog wat gezocht over Dali, Bowy, Moentje etc. Waren toch ook wel blijvend zorgen-katjes van het ene in het andere.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door DeTut »

Ai dat was heftig vannacht ik voel met jullie mee! Sterkte en beterschap bij vervolg
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Sansan ik heb je pb beantwoord, maar heeft de da al gebeld en hoe gaat het nu?

Over de prednison, het heeft denk ik ook met de dosering te maken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Da niet gebeld, slecht vind ik, dan maar zelf: ik ga na etenstijd bellen voor en goed plan. Ik vind hem te weinig plassen, heb vandaag 1 grote plas gezien als waterval, maar mijn inziens zou hij meer moeten plassen.
Plaats reactie