Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Mijntje01 »

Wij hebben een gecastreerde kater van 3 jaar Jannes. Tot deze zomer woonde hij altijd met zijn broertje, maar helaas is die doodgereden deze zomer. Jannes kon maar matig met zijn broer opschieten, maar het was meer een gedoog situatie. Sinds eind september hebben we weer een kitten er bij, Saar. Ze is behoorlijk pittig van karakter en gewoon druk zoals kittens zijn. We hebben goed nagedacht of we 2.kittens erbij wilden, maar bewust besloten dit niet te doen, omdat we inschatten dat dit voor Jannes al behoorlijk heftig zou zijn, daarnaast hebben we veel meegemaakt op gebied van ziekte en verwondingen bij de katten, door pure pech, maar dat heeft me zoveel stress gegeven dat ik 2 katten wel genoeg vind. We hebben Saar een paar dagen apart gehouden en uiteindelijk haar bij Jannes gelaten. De eerste weken was het blazen en grommen en vluchtte Jannes steeds naar buiten. Na een paar weken durfde hij naar de slaapkamer door te lopen om daar overdag rustig te slapen. Maar steeds met veel grommen en blazen. Hij was naar mijn idee angstig voor haar onverwachte bewegingen. Na ongeveer 6 weken veranderde er wat. Jannes gaat weer op zijn eigen plekken in de kamer liggen, dus niet alleen boven, maar hij valt de kitten ook aan. Hij jaagt wild achter haar aan, soms met gekrijs. Het lukt hem nog niet haar te pakken te krijgen, maar zo'n heftige strijd komt nu wel 4 a 5 x per dag voor, als het kan mept hij haar ook. Hij heeft haar wel eens in een hoek gedreven, toen bleef het bij meppen. Jannes gaat dan uiteindelijk boos naar buiten. Saar weet van geen ophouden, ze lijkt het zelfs wel een leuk spelletje te vinden.... :???:
De.omslag zou kunnen komen doordat hij Zylkene krijgt tegen de stress. Misschien is hij nu zo zelfverzekerd door de zylkene dat hij haar te grazen wil nemen? Ik merk dat ik er heel gespannen van wordt, ben zo bang dat het zo blijft en wat moeten we dan? Misschien als Saar rustiger wordt dat het beter gaat. Mijn vraag is of het normaal is dat een proces zo lang en moeizaam verloopt? En wanneer moet je toch ingrijpen hierin? En hoe? We hebben ok am feliway geprobeerd, maar dat deed niks naar mijn idee. En zou het beter zijn om te stoppen met de zylkene? Ben best een beetje radeloos inmiddels na bijna 7 weken....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je een denkfout maakt door te denken dat twee kittens een te zware belasting voor Jannes zou zijn. Twee kittens houden elkaar bezig en laten over het algemeen de oudere kat dan beter met rust.

Als de financiën het niet toelaten dan houdt het natuurlijk op. Dan is het verstandiger niet nog een kat aan te schaffen.

Of dit ooit goed komt? Ik denk het eigenlijk wel. Maar het kan even duren voor het kitten rustiger wordt. Dat Saar door blijft gaan geeft mij het gevoel dat ze het dus niet zo heel erg vindt, dat lompe gedrag van Jannes. Ze kunnen meer hebben dan je denkt. Zolang er geen bloed vloeit kun je ze het beste laten gaan. Saar zoekt de grenzen op en Jannes geeft aan - tot hier en niet verder.

Het is normaal kittengedrag - kittens zijn gewoon kleine kliertjes, die vaak van geen ophouden weten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Mijntje01 »

Dankjewel voor je reactie! Pff inderdaad ze weet van geen ophouden. Ik probeer me te verplaatsen in Jannes en zou ook wel boos worden als mijn zusje zo vervelend zou doen. Maar ik vind het allemaal wel spannend merk ik. Heb wel wat ervaring met katten, maar dit is een nieuwe ervaring voor ons en ik vind het best lastig al had ik me goed voorbereid . Inderdaad is een 3e poes erbij geen optie voor ons. Ik vermoed dat ik veel geduld moet hebben dus....
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Siffie »

Ik ben het niet echt eens met castratenkoor. 4-5 keer per dag zo veel stress om het kitten, dat lijkt me niet echt leuk voor hem. Omdat op zijn beloop te laten gaan totdat het kitten ouder is... Dat is wel een erg lange tijd om zoveel stress te ervaren. Jij kent je eigen kat het best, en zolang hij buiten die 4, 5 keer om gewoon lekker rustig en vrolijk is, oké. En als het kitten genoeg te spelen heeft met jullie, dan loopt het allemaal misschien nog wel los.
Al vind ik het nog steeds niet een ideale situatie, moeten samenwonen met iemand die je eigenlijk niet mag.

Overigens ben ik het wel helemaal eens met dat als D financiën het toelaten, een extra kitten erbij, prettig zou zijn voor beide partijen :)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Kytumymo »

Meerdere mensen in mijn omgeving hebben deze zomer een kitten gekocht. En ikzelf ook.
3 voorbeelden.
1: oude kat overleden, 3 maanden later 1 kitten. Kitten hangt continu in benen en armen, zoekt uitdaging omdat hij geen soortgenoot heeft. Ze gingen van een kat van 19 jaar naar een kat van 9 weken, dat is natuurlijk nogal een verschil in energie. Heb vanaf het begin voorgesteld er 2 aan te schaffen zodat de kittens elkaar konden vermaken maar dat wilden ze niet. Dus dan moet je er mee spelen zodat de energie eruit kan.

2: kat van 5 jaar aanwezig en een kitten erbij. Kitten is voor de duvel niet bang maar kater van 5 zit daar niet op te wachten. Hij wil alleen nog maar naar buiten en als hij al binnen komt mept hij het kitten direct in alle hoeken. Na 4 maanden is besloten dat het beter is het kitten in een veiligere omgeving onder te brengen, nu ligt ze heerlijk voor de kachel, op de vensterbank en op de bank te genieten van alle positieve aandacht die ze krijgt bij de nieuwe baasjes.

3: mijn eigen situatie. Ik had er 3 op het moment dat Diba kwam. Erg angstig kitten tegenover mensen, maar trekt naar alle katten toe. Ze koos eerst de oude dame om zoveel mogelijk bij in de buurt te zijn en dat ging er rustig aan toe, maar de oude dame piepte er toch nog onverwacht snel tussenuit, na 2 weken was ze een soort van wees. Na een paar dagen koos ze voor de kater van 8 jaar. Daar sprong ze de hele dag bovenop, na een paar dagen vond hij het wel welletjes en liet af en toe zijn poot zien. Ze was even onder de indruk, maar ging op den duur gewoon verder. Toen begon hij zachte tikjes uit te delen, heel soms ietsje harder. Maar ze zit er bijna 24/7 aan vast gekleefd en hij vindt het allemaal wel best. Als hij eraan komt lopen weet je dat zij er ook achteraan komt. De dame van 10 is iets minder gecharmeerd van Diba. Ze blaast veel als ze te dichtbij komt, maar soms daagt de dame van 10 haar zelf uit om te spelen, dus ze weet zelf nog niet zo goed wat ze er nu eigenlijk van vindt.

3 totaal verschillende situaties en allemaal zonder 2e kitten. Als je geen andere katten hebt en er voor kiest een kitten te kopen zou ik er wel altijd 2 kopen. Ze vermaken elkaar (over het algemeen tenminste), gezelliger (ook als je werkt) en je wordt zelf niet zo toegetakeld. En zo nog tig positieve dingen. Maar 100% garantie heb je nooit.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Siffie »

Zelf heb ik onwijs geluk gehad.
Kitten gevonden buiten (zo'n 8 weken oud weesje). Op goed geluk mee naar huis genomen, en aangekeken hoe het met mijn 3-jarige kat zou gaan.

Dit ging super goed! Ze vinden elkaar helemaal geweldig en spelen de hele dag door en slapen vaak dicht tegen elkaar aan. Maar dit was al vanaf het begin het geval. Mijn oudere kat vind de kitten helemaal niet vervelend, ze doet lekker mee.

Maar als dit niet zo was gelopen, en als mijn kat duidelijk geen behoefte had gehad aan een (jong) speelmaatje, dan had ik toch de keus gemaakt om het of met een extra kitten te proberen (als het enige probleem was geweest dat Mijn kat niet de hele tijd lastig gevallen wou worden door de kitten), of ik had de lastige keus moeten maken om hem naar het asiel te brengen.

Het zou echt vreselijk zijn geweest als ik dat had moeten doen, mijn hart zou echt breken. Maar kittens worden zo weer herplaatst, en ik wil mijn kat niet in stress laten leven omdat ik zonodig de kitten wil houden...
Newlife
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 nov 2019 13:15

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Newlife »

Mijntje, hoe gaat het nu?
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Mijntje01 »

Het gaat al veel beter. Jannes is meer zichzelf hij trekt zich al veel minder aan van haar gedoe. Als het hem teveel wordt dan deelt hij nog wel eens een mep uit, maar hij komt weer op schoot en lijkt over het algemeen meer ontspannen. Saar is een echt kitten van bijna 4 maanden, lekker wild en speels en ze wil heel graag met Jannes spelen, maar dat wil hij echt niet. Ik heb steeds meer vertrouwen dat het wel goed komt maar het heeft gewoon veel meer tijd nodig dan ik had verwacht.
Newlife
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 nov 2019 13:15

Re: Kat accepteert kitten na 7 weken nog steeds niet

Bericht door Newlife »

Wat goed om te horen. Mijn poes Guusje 4 jr speelt wel eens maar er is ook veel strijd met katertje Dirkje 3 mnd. Toch is ze best rekaxed maar moet constant haar grenzen bewaken. Dus bij het eten of als ze even lekker ligt. Grommen om Dirkje te laten weten dat hij niet moet gaan aanvallen of soms ook blazen erbij. Dirkje kan zich nogal opdringen. Maar het is zooooooo’n lief menneke. Hij vind Guusje wel heel lief en knort altijd als’ie haar ziet. Toch denk ik dat Guus blijer is zonder het gedoe. En ik denk ik zelf ook. Gaat nog wel even duren voordat er echt rust in de tent is. Ik hoop als Dirk naar buiten kan.....
Plaats reactie