Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Eens met sansan.
Zowel ipa als pronefra binden fosfaat, geen eiwit.
In het voer van Lizzy de renal- hypo zit 26% ruw eiwit dus de urinary kun je wat eiwit betreft veilig geven.
Maar wat is het fosfor gehalte? In de renal-hypo is dat 0,41%, maar als je pronefra geeft zou ik me daar niet al te druk om maken nu.
Tenzij er in nierdieet iets zit wat die nieren verder nog ondersteunt, weet jij dat sansan?

Fout eten is beter dan niet eten,

Edit:

Geef jij deze?

https://www.royalcanin.nl/kattenvoer-bi ... rinary-s-o

Want volgens rc is het eiwit dan geen 24 maar 34,5 %

Maar als het tijdelijk is dan nog zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Hopelijk werken de homeopatische medicijnen snel en wil ze weer nierdieet eten op korte termijn,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Vandaag heb ik voor het eerst een klein beetje het idee dat de hom mets aan beginnen te slaan. Bella heeft voor haar doen beter gegeten dan gisteren.
Napuntje is wel dat ik gisteravond een flinke jankbui had omdat Bella als een bolletje wol naast me lag op de bank en waar ze normaal gesproken begint te spinnen leek ze nu het liefst met rust gelaten te willen worden.
Bella krijgt urinary voer van smilla waarvan het eiwit 24% is en het fosfor gehalte 0,45% is
linkje plaatsen lukt niet :???:
Het fosfor gehalte in de renal select is 0,41%
Naar mijn weten valt het gelukkig allemaal wel mee, klopt dat?
Ik vermoed namelijk dat ik Bella niet meer op nierdieet krijg.
Gisteravond opnieuw aangeboden met als gevolg dat ze er gelijk weer bij weg liep.
Ik bied het nu ook niet meer aan, ze moet weer een beetje vertrouwen krijgen om lekker ontspannen van haar urinary brokjes te kunnen eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door DeTut »

Hallo. Misschien heb je wat aan deze tips?
*Als blaasgruis en nieren beide spelen, heeft nierdieet toch voorkeur
*natvoer is gunstig vanwege vochtgehalte. Heb je Trovet wel eens geprobeerd?
*bij slecht eten kun je pil periactin vragen te proberen
*voer wat verwarmen (bv au bain marie) kan helpen
*en dit lijkt een open deur...: bij een nierpatiënt is niet automatisch elke klacht gerelateerd aan nierproblemen...oftewel:sluit nooit andere oorzaken uit. Laat bv ook gebit ontlasting blaas checken
sterkte en succes :catani:
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Dan valt het allemaal wel mee.
Wel goed dat Smilla zo laag zit wat eiwit en fosfor betreft en met pronefra is dit dan voor Bella een prima keus.

Vooral het laatste punt van de tut wil ik op in haken.
Mijn ervaring is helaas ook dat als een kat eenmaal last heeft van Nierfalen er vaak niet verder gekeken wordt.
Lizzy is daar een goed voorbeeld van, terwijl ik van het begin af aan gezegd heb dat ik niet geloofde dat haar klachten daar vandaan kwamen.
Helaas had ik gelijk.
Dus blijf ook altijd verder kijken.

Anne ik weet hoe je je voelt als je kat niet in zijn gewone doen is, ik hoop dat ze snel weer lekker volledig zichzelf is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik weet dat het niet makkelijk is, maar probeer je verdriet niet "los te laten" waar Bella bij is.
Toen het 3 jaar geleden(denk ik, de tijd gaat snel ;-) )heel slecht ging met Froufrou merkte ik snel dat dit een negatieve invloed had op haar. Dus: probeer zo normaal mogelijk te doen tegenover haar (alsof er niets aan de hand is) en aanvaard dat ze soms met rust wil gelaten worden. Met Froufrou heeft het een positieve invloed op haar welzijn als ik het gewoon aanvaard als ze een dipje heeft. Een voorbeeld van daarnet toen ik aan het koken was: Froufrou kwam kletsnat van de regen binnen. Haar staart zwiepte. Ik heb haar een portie natvoer gegeven terwijl ik verder kookte. Daarna bleef haar staart zwiepen en ze begon te blazen naar haar staart. Ik heb haar naar boven gelokt en ben op mijn bed gaan liggen zonder haar aan te raken. Toen ze begon te ronken en te kneden naast mij ben ik terug naar beneden gegaan. Ze is rustig gaan slapen zonder een aanval te krijgen. (ze slaapt nu, meer dan 1 uur later, nog steeds :-P )

Ik weet het, het is geen vergelijkbaar voorbeeld, maar ik bedoel gewoon dat een zieke kat zich beter voelt als je zo normaal mogelijk doet en er geen drama van maakt. Hoe moeilijk dat ook is!
Sterkte, Anne!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Fijn Carine datje me hier attent op maakt

Vandaag wederom een goede dag met Bella. Ze lijkt weer een beetje haar oude zelf te worden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Die smilla urinary is inderdaad een verhaal apart! Kan kwa waardes prima voor een chronisch nierfaler stage 1.

Fijn dat ze het beter doet :)
Misschien lekker de brokjes mengen 50/50?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Ben wel blij dat het beter gaat, nu zo houden Bella ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Sansan ik vermoed nu dat er een voedselintolerantie in het spel is geweest. Bella had een tijdje bultjes bij haar achterhand.
Die zijn inmiddels allemaal verdwenen.
Ik had al een vermoeden dat ze beroerd was van het nierdieet. Ik ga het voorlopig dan ook niet meer geven

At ze gisteren goed, vandaag eet ze nog beter!! Net zoveel als Joep en ongeveer ook net zo lang als Joep( en Joep is een bunker) :-P
helaas is ze wel afgevallen, mocht dat zich doorzetten dan wil ik volgende week met haar naar de dierenarts.

Ja ik hoop het ook Denise, dat ze zo goed blijft eten!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Met bella gaat het ondertussen erg goed.. Ik zie dat ze elke dag beter eet, eigelijk weer als vanouds.
De homeopathische dierenarts had gezegd dat de middelen binnen 1 week tot 14 dagen zouden aanslaan en dat klopt.
Ze is vitaler dan verleden week. Zij wandelt wat meer door het huis, wil naar buiten ( zelfs met dit koude weer) en eet ook beter als verleden week. Ik maak me geen zorgen meer om haar en ga vrolijk door met deze homeopathische medicijnen
Ze vindt het niet leuk als ze me ermee ziet aankomen, ze slaat gelukkig niet op de vlucht maar leuk vind ze het niet
In januari laat ik haar bloed prikken en dan gaan we verder kijken wat nodig is aan homeopatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Nog een blij vrouwtje dat alles weer goed gaat :smile:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Nou inderdaad Annet!! Ik zie de toekomst weer zonnig in :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Goed nieuws Anne!! Denk ook dat het voer de grote truuc geweest is, mogelijk zit er wat in waar ze niet tegen kan. Heb je de ingrediënten al eens naast elkaar gelegd?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Gelukkig gaat het beter.
Mijn dierenarts zei laatst dat er soms ook toevoegingen in voer zit wat niet op de verpakking vermeld staat en dat zelfs daar op gereageerd kan worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Sansan schreef: 22 nov 2019 18:54 Goed nieuws Anne!! Denk ook dat het voer de grote truuc geweest is, mogelijk zit er wat in waar ze niet tegen kan. Heb je de ingrediënten al eens naast elkaar gelegd?
Nee ik heb de ingrediënten niet naast elkaar neergelegd, heb zelf het sterke vermoeden dat ze niet tegen de vettigheid kan van de nierbrok. Ze had dus ook korstjes op haar achterhand ten tijde van het nierdieet en nu ze weer op urinary staat is dat allemaal verdwenen, ik vermoed dus ook zeker een intolerantie
Feit is wel dat ze stukken beter eet door de homeopathie. eerst stond ze ook op urinary maar viel ze af.
Nu vreet ze als een tijger!!
Kwa behandeling is er alleen maar veranderd dat ze homeopathie krijgt en pronefra
De rehmannia heeft in haar geval niets uitgehaald, krijgt ze ook niet meer

ja Denise dat doet me denken aan mijn da die tegen me zei dat zelfs merken als kattovit e.d. ten onrechte urinary op hun verpakking mogen zetten :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie