Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
JorisK
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2019 23:29

Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door JorisK »

Ha luitjes,

Ik heb twee lieverds waarvan er eentje gedrag vertoont wat mij veel zorgen baart.

Een maandje terug begon 1 van mijn katten ineens veel te spugen, zeker 2x achter elkaar. Er kwam niks uit, puur gal. Na een paar dagen ben ik naar de DA gegaan en ze kreeg een paar spuitjes en wat medicatie om de misselijkheid tegen te gaan. Dat hielp voor een paar weekjes.

Inmiddels lijkt het weer terug te zijn. Ik ben naar de DA gegaan die een bloedonderzoek hebben gedaan en alles zag er prima uit op een bepaalde waarde na, die was iets wat hoger dan normaal.

Daarnet heeft ze weer twee keer gekostst, niet achter elkaar maar met 10 minuten ertussen. Eten en drinken doet ze redelijk maar daarnet had ze moeite met een snoepje (waar medicatie van de DA in zat verstopt), volgens mij is ze nog altijd misselijk.

Ik maak me zorgen. Na twee stressvolle dagen voor haar (het is een echte binnenkat) naar de DA zit de stress er bij mij inmiddels ook flink in. A.s. woensdag krijg ik meer details over een 'verder-gaand' bloedonderzoek, ik hoop dat dat wat laat zien.

Wat je moet weten van mijn kat: het is een echte stofzuiger. Ze likt aan een hoop en als er een stofje of korreltje van de kattenbak ligt op het tapijt dan kan het zijn dat ze dat inneemt. Ze is 10 jaar oud, ras is vuilnisbak/engelse korthaar.

Ik hoop hier wat intellect te vinden die een idee hebben wat hier gaan de is. Het beestje betekend heel veel voor mij.

Groet,
Joris
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door pinguin »

Zijn er foto's of echo gemaakt? Als het een stofzuiger is kan het ook zijn dat er iets in de maag/darmen zit wat er niet hoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door nellebel »

dacht ik ook meteen aan. en je niet af laten schepen met med die tegen de symptomen helpt, want dan weet je de oorzaak nog niet. mijn eerste bleek een tumor te hebben (had ook zulk soort klachten). hoeft bij jou zeker niet te zijn en ik wil je ook zeker niet bang maken (bij haar was het echt veeeel erger) maar mijn DA wilde ook vooral symptomen behandelen ipv zoeken naar de oorzaak. ik was toen nog naief en vertrouwde teveel op hem. ben haar nu wel kwijt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Kytumymo »

Als er vooralsnog niets uit de onderzoeken is gekomen, kan het dan niet zijn dat ze last van haren/ haarbal heeft? 1 van mijn katten spuugt soms ook dagen voor het eruit komt, soms komt het er helemaal niet uit via de voorkant maar uiteindelijk via de achterkant en dan stopt het spugen natuurlijk ook weer. Een andere kat van me die 17 werd braakte iedere dag wel een keer, maar er is nooit wat gevonden en ze was verder kerngezond (ik weet niet of zoiets uiteindelijk een tik kan worden, net als dat sommige katten maar blijven wassen). En medicijnen geven zonder te weten wat er aan de hand is vind ik altijd een beetje of ze proefkonijn zijn, veel middelen zijn gewoon echt niet goed. Misschien is er iets tegen haarballen wat in ieder geval geen kwaad kan, je kan het proberen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Lieselotje »

Tja dat kan vanalles zijn.
Je kan misschien eens kijken of ze kattengras eet en of er dan een haarbal uitkomt.
Maar in de aanhef zeg je ook dat ze miauwt, dus zal haar zeker iets dwars zitten.
Hou haar maar goed in de gaten.
Is ze niet lusteloos of zo?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Synemios »

Wat voor spuitjes zijn er gegeven en wat is er onderzocht?
Foto, echo?
Dat kotsen en heel hard miauwen zie ik hier bij een kat die erge maagpijn heeft als ze iets gegeten heeft waar ze niet tegen kan, maar het zou ook in jou geval kunnen komen omdat er iets in die maag/darmen zit wat er niet hoort.
Maag/buikpijn dus.
Waarom hoor je aanstaande woensdag pas meer dan?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JorisK
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2019 23:29

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door JorisK »

Ha luitjes,

Bedankt voor de berichten, ik ben 'een beetje' verder:

De DA heeft gecontroleerd:
- Ogen
- Maag (voelen, voelde soepel aan niks hards)
- Temperatuur
- Tanden
- Gewicht
- Diverse bloedwaardes (+ een extra waarde die de nieren controleert)
- Hartslag

Na beide bezoekjes kreeg ze ook een klein pilletje die ik door twee moest hakken en iedere dag 1 stukje moest geven (voor 2 dagen)

Na twee controles en twee bloedtests zag alles er top uit. De DA zag totaal niks vreemds, en als je op het eerste oog kijkt naar het beestje dan kan zou je ook zeggen van niet: ze is vrolijk, ze rent, ze speelt, ze eet, ze drinkt, ze spint, ze slaapt op haar vaste stek, ze oogt heel energiek, ze doet eigenlijk alles wat ze al jaren doet.

Maar toch ging het na 3 weken gisteren weer mis: ze eet wat, en kotst daarna 2x alles uit. Ik heb het eten veranderd naar wat anders maar daarnet gebeurde het weer.

Maak ik me te ongerust 'omdat katten nou eenmaal wel eens braken' of moet ik volgende stappen ondernemen? (bijvoorbeeld een foto laten schieten)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties mensen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Synemios »

Is het ineens een reactie op voer wat ze altijd al krijgt?
Of heeft ze die reactie alleen als ze iets af en toe krijgt, een snoepje of ander voer?

Want als het ook is met eten wat ze altijd krijgt denk ik ook niet aan een allergie.

Wat ook nog zou kunnen is dat ze te snel eet en/of niet goed kauwt,

Als ze gebraakt heeft is ze dan ook weer snel in haar gewone doen?

Ik zit te denken om het anders misschien eens te filmen en het dan te laten zien aan de DA.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JorisK
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2019 23:29

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door JorisK »

Synemios schreef: 05 dec 2019 07:49 Is het ineens een reactie op voer wat ze altijd al krijgt?
Of heeft ze die reactie alleen als ze iets af en toe krijgt, een snoepje of ander voer?

Want als het ook is met eten wat ze altijd krijgt denk ik ook niet aan een allergie.

Wat ook nog zou kunnen is dat ze te snel eet en/of niet goed kauwt,

Als ze gebraakt heeft is ze dan ook weer snel in haar gewone doen?

Ik zit te denken om het anders misschien eens te filmen en het dan te laten zien aan de DA.
Ik heb even van eten veranderd en dat ging weken goed. Gisteren veranderde ik van soort eten (kip ipv rund) en toen was het raak, dus ik dacht: het ligt aan die zak met kip voer. Ik ben toen een zak rundvoer gaan halen, maar vanochtend was het weer raak. Ik denk inmiddels dat het niet aan het eten ligt.

Wat betreft het te snel eten: dit zou kunnen, ze is altijd om 17:00 als de kippen erbij als er een blikje tonijn open getrokken word en staat dan te miauwen tot ze het krijgt. Ze is fel en energiek, vriendelijk en speels...

Is dit iets veel voorkomends? Te snel eten?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Zotvanpoezen »

Hoeveel maaltijden krijgt je kat per dag? Als er te veel tijd tussen de maaltijden ligt is het normaal dat ze te gulzig eet en dan overgeeft.
JorisK schreef: 20 nov 2019 23:41 Wat je moet weten van mijn kat: het is een echte stofzuiger. Ze likt aan een hoop en als er een stofje of korreltje van de kattenbak ligt op het tapijt dan kan het zijn dat ze dat inneemt.
Hieruit kan ik afleiden dat je katje pica gedrag vertoont. Dat zie je soms bij katten die vaak honger geleden hebben of katten waarvan hun maaltijden te ver uit elkaar liggen. Misschien geeft ze over omdat er vreemde voorwerpen in haar maag zitten.

Tevens kan soms ook een wormbesmetting een kat doen braken.

Het vermelden waard is dat aan sommige kattenvoeders DL- methionine toegevoegd wordt. Sommige katten krijgen er diarree van of gaan ervan braken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door Synemios »

Ik denk dat het dan door te snel eten komt.
En ja dat komt best vaak voor, ik heb er hier ook 2 die dat soms doen, en niet meer sinds ik ze vaker voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JorisK
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2019 23:29

Re: Kat spuugt ineens veel, miauwt huilend

Bericht door JorisK »

Zotvanpoezen schreef: 05 dec 2019 15:50 Hoeveel maaltijden krijgt je kat per dag? Als er te veel tijd tussen de maaltijden ligt is het normaal dat ze te gulzig eet en dan overgeeft.


Hieruit kan ik afleiden dat je katje pica gedrag vertoont. Dat zie je soms bij katten die vaak honger geleden hebben of katten waarvan hun maaltijden te ver uit elkaar liggen. Misschien geeft ze over omdat er vreemde voorwerpen in haar maag zitten.

Tevens kan soms ook een wormbesmetting een kat doen braken.

Het vermelden waard is dat aan sommige kattenvoeders DL- methionine toegevoegd wordt. Sommige katten krijgen er diarree van of gaan ervan braken.
De bak staat de hele dag gevuld, ik hoor ze (heb er 2) met regelmaat een klein beetje eten. Ik denk dat ze wel 10x per dag eten.

1x per dag geef ik ze zo'n blikje tonijn, daar zijn ze verzot op en zij staat dan als allereerste beneden te miauwen tot de bakjes op de vloer staan.

Het is nu weer een paar dagen goed gegaan, ik ga even uit van jouw advies aangezien ze springlevend is en er goed uitziet. Blijft het gebeuren (spugen) dan ga ik kijken of ik haar rustiger kan laten eten, ik heb al een paar tips gevonden op het internet.

Bedankt voor je hulp!!!
Plaats reactie