Ik heb hulp nodig..

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
baasjevanotis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 10:37

Ik heb hulp nodig..

Bericht door baasjevanotis »

Hoi! Ik heb hulp nodig..

Mijn vriend en ik zagen 3 dagen geleden een oproep op Facebook over een straatkatje van ongeveer 5 maanden oud.
Omdat de winter er aan zit te komen en het heel koud wordt hier in Noorwegen zocht de mevrouw die de kat een tijdje eten heeft gegeven, een warm huisje voor hem. Dus nu hebben wij sinds 3 dagen een heel klein zwart katje thuis zitten.
Ik heb zelf 3 katten gehad en we hebben er op dit moment ook al een thuis, maar met zo'n jonge en wilde kat heb ik geen ervaring.

Otis is dan ook heel erg schuw. Als je te dicht bij komt blaast hij en hoor je hem grommen. Hij heeft nooit contact gehad met mensen en is nog nooit binnen geweest. Ik las op internet dat het het beste is om hem in een eigen kleine ruimte te zetten met een veilige verstop plek, zijn eten en drinken en kattenbak.

Als eerste heb ik hem in de logeerkamer gezet waar helaas te veel verstop plekken waren en hij makkelijk ergens vast kon zitten. Toen heb ik hem moeten verplaatsen naar de badkamer. Dit ging niet heel soepel en ik denk dat dit best traumatisch voor hem was.. Het arme ding zit nu dus in de badkamer. Hij poept en plast in de kattenbak en eet en drinkt erg goed.

Hij zit alleen heel zielig achter de wc, terwijl hij een overdekt donker hoekje heeft waar hij veilig kan zitten maar daar zit hij nooit. Hij beweegt niet, kijkt je heel angstig aan en zodra je iets te dicht bij komt begint hij te blazen en grommen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Mijn gevoel zegt om elke dag eventjes in de badkamer te gaan zitten en hem niet aan te raken maar gewoon tegen hem te praten totdat hij mij vertrouwt en er uit komt. Mijn schoonmoeder vind dat het allemaal te lang duurt en we hem moeten pakken met een handdoek en hem dan op schoot nemen en aaien.

Ik weet het niet zo goed.. Blijft dit beestje voor altijd wild en schuw of wordt dit ooit nog wat? Alle tips zijn welkom!

Liefs, het baasje van Otis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Rik »

baasjevanotis schreef:Mijn schoonmoeder vind dat het allemaal te lang duurt en we hem moeten pakken met een handdoek en hem dan op schoot nemen en aaien.
Oei, nee, dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Ten minste niet als je een band op wilt bouwen. Dan heb je kans dat hij alleen maar nog meer getraumatiseerd wordt.

Het klopt wel dat je op een gegeven moment wat meer prikkels kunt introduceren om hem wat meer over een grens heen te trekken. Maar vastrollen in een handoek en aaien lijkt mij op dit moment echt te vroeg (en veel te traumatisch). Hij is er pas een paar dagen.

Is de badkamer een kille kamer (veel tegels e.d.)? Want dan zou ik toch kiezen voor de logeerkamer. Dat er veel verstopplekjes zijn maakt niet zoveel uit. Verder is het idee van zelf in die kamer zitten en voorlezen o.i.d. prima. Kijk of je hem kunt lokken met snoepjes. Nog niet aaien. Als hij de snoepjes aanneemt kun je op een gegeven moment kijken of je hem kunt aaien.

Dit kost gewoon heel (heel heel) veel tijd. Maar elke wilde kat is wel minder wild te krijgen. In hoeverre hangt af van je eigen geduld (en hoe wild de kat is).

Op het moment dat aaien wel (enigszins) mogelijk is, dan is het belangrijk om dat heel veel te doen. En dan maak je hele grote stappen. Maar tot die tijd wil je hem niet teveel traumatiseren.

https://www.startpagina.nl/v/dieren/hui ... oesje-tam/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
baasjevanotis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 10:37

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door baasjevanotis »

Rik schreef: 16 nov 2019 12:09 Oei, nee, dat lijkt mij niet zo'n goed idee. Ten minste niet als je een band op wilt bouwen. Dan heb je kans dat hij alleen maar nog meer getraumatiseerd wordt.

Het klopt wel dat je op een gegeven moment wat meer prikkels kunt introduceren om hem wat meer over een grens heen te trekken. Maar vastrollen in een handoek en aaien lijkt mij op dit moment echt te vroeg (en veel te traumatisch). Hij is er pas een paar dagen.

Is de badkamer een kille kamer (veel tegels e.d.)? Want dan zou ik toch kiezen voor de logeerkamer. Dat er veel verstopplekjes zijn maakt niet zoveel uit. Verder is het idee van zelf in die kamer zitten en voorlezen o.i.d. prima. Kijk of je hem kunt lokken met snoepjes. Nog niet aaien. Als hij de snoepjes aanneemt kun je op een gegeven moment kijken of je hem kunt aaien.

Dit kost gewoon heel (heel heel) veel tijd. Maar elke wilde kat is wel minder wild te krijgen. In hoeverre hangt af van je eigen geduld (en hoe wild de kat is).

Op het moment dat aaien wel (enigszins) mogelijk is, dan is het belangrijk om dat heel veel te doen. En dan maak je hele grote stappen. Maar tot die tijd wil je hem niet teveel traumatiseren.

https://www.startpagina.nl/v/dieren/hui ... oesje-tam/
Heel erg bedankt voor de tips! De tegels in de badkamer hebben vloerverwarming en ik heb het idee dat hij dat prettig vind. De logeerkamer staat vol met allemaal spullen dus ik ben bang dat ik geen contact met hem kan maken en hem nooit meer terug zie als hij daar in zit..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Rik »

baasjevanotis schreef:De tegels in de badkamer hebben vloerverwarming en ik heb het idee dat hij dat prettig vind.
Ik bedoelde meer dat een badkamer vaak ook anders 'klinkt'. Holler, indringender. Maar als je denkt dat hij zich er wel prettig voelt dan kan het wel.

Ik hoop dat je met heel veel geduld een lekkere fijne knuffelpoes van hem kunt maken. Maar voorlopig zal het oogcontact (dichtknijpende oogjes) en hopelijk straks de eerste aaitjes al voldoende voor hem zijn :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Sansan »

Veel rust :)
Zolang hij eet, drinkt en op de bak gaat komt dit helemaal goed.
Ik zou niks forceren. Gewoon dagelijks eten en water brengen, bak verschonen en daarbij indirect lekker babbelen. Hem niet steeds aankijken, niet proberen te pakken of aaien. Kan wel maanden duren voordat hij toenadering zoekt. Je zou nog een feliway kunnen ophangen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Anne »

wat geweldig dat je dit arme dier in huis hebt opgenomen :eclap:
Ik zou ook niks willen forceren.
Kinderen en dieren kun je het beste naar je toe laten komen ;-)
Lekker voorlezen en misschien, kijken hoe hij op een speelhengel reageert.
En dan ook lekker spelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Geert »

Rik schreef: 16 nov 2019 13:00 Ik bedoelde meer dat een badkamer vaak ook anders 'klinkt'. Holler, indringender.
Ik heb inderdaad bij onze katten ook al gemerkt dat ze in de badkamer net wat angstiger reageren dan elders en ik vermoedde ook al dat dit door het hol klinken kwam. Als ik bv in de badkamer hoest schrikken ze zichtbaar terwijl ze dat elders helemaal niet doen.
Misschien een extra matje leggen en/of wat kleding ophangen en/of een krappaal om de klankkleur van de kamer wat te verwarmen? Ik zou ook een muisje of balletje aanbieden zodat het katje wat te doen heeft als je er niet bent.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Reb »

baasjevanotis schreef: 16 nov 2019 10:51 Mijn schoonmoeder vind dat het allemaal te lang duurt en we hem moeten pakken met een handdoek en hem dan op schoot nemen en aaien.
Je schoonmoeder heeft bijna gelijk.... ze zeggen dat het zo moet bij papegaaien.... hihi
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Zotvanpoezen »

Reb schreef: 19 nov 2019 22:36 Je schoonmoeder heeft bijna gelijk.... ze zeggen dat het zo moet bij papegaaien.... hihi
Ik vind het net als Rik een heel slecht idee!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Reb »

Bij katten wel... daarom bijna gelijk 😏
Cerna

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Cerna »

Ik heb 30 jaar geleden een kitten samen met de brandweer uit een riool gered. Het kitten kwam uit een kolonie van verwilderde katten en had nog nooit een mens van dichtbij gezien. Toen wij hem eruit haalden (na 3 uur zwoegen) beet hij mijn beide handen volledig stuk en mijn armen bloedden verschrikkelijk.
Tóch heb ik hem mee naar huis genomen en nadat ik hem had gewassen (met tuinhandschoenen aan) en ontvlooid mocht hij in een oud konijnenbinnenhok: een doosje als slaapplek en de rest grit. Zo heb ik hem langzaam maar zeker aan mijn aanwezigheid laten wennen en konden de andere (5) katten ook aan hem wennen.

Na een paar dagen mocht hij de kamer gaan verkennen en kostte het me uren om hem weer in de kooi te krijgen :eshifty: Onze jongste kat vond hem leuk, ging over hem moederen en dat heeft het ijs gebroken. Hij zag dat de andere katten helemaal niet bang waren en langzaam maar zeker overwon hij zijn angst.
Ik heb tijdens die beginweken veel met een speelhengel gespeeld. Dan hoeft de kat niet dichtbij te komen, maar gaat je toch vertrouwen en vergeet tijdens het spelen dat er ook zo'n eng mens aanwezig is.

Daarom zou ik kijken of je aan een bench kunt komen en deze in de kamer zetten zonder dat je verder veel aandacht aan hem besteed. Dan went hij aan de aanwezigheid van (een) mens(en), terwijl wanneer hij apart zit, die mens steeds opnieuw een bedreiging is.
En dan na een paar dagen naast de bench gaan zitten met een speelhengel, maar hem niet aankijken. Misschien dat je na een tijdje zijn aandacht kunt vangen.

Shura is altijd bang gebleven voor vreemde mensen. Hij had een verstopplekje onderin een kast en zodra de bel ging, dook hij onder. Hij kwam ook niet op schoot, maar ik kon hem wel aaien en vaak kwam hij naast me zitten op de bank.
Hij was verschrikkelijk sociaal naar andere katten. Wanneer er een nieuwe kat kwam ontfermde hij zich onmiddellijk over de nieuwkomer, terwijl de mensgerichte katten alleen maar aan het blazen en grommen waren in het begin. Shura is bijna 15 geworden.

Ik weet niet of je nog meer katten hebt, maar indien niet en indien mogelijk, zou ik er nog een kat bijnemen en dan eentje die mensen goed vertrouwt zodat de schuwe kat zich aan de ander kan optrekken.
Maar een knuffelkat zal het nooit worden. Daarvoor is de kat al te oud.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ik heb hulp nodig..

Bericht door Anne »

Ik vind dat een heel goed idee van Cerna. Ik heb Happy ook een week in de bench gehad, hij was samen met moeder en zusjes/broers in de natuur gevonden. Ik kreeg de tip mee van het gastgezin, die had hem ook al in de bench
Hij zal altijd angstig blijven bij harde geluiden en vreemde mensen, maar hij is al ontzettend bij getrokken
Hij is nu 11 en het heeft jaren gekost voordat hij overdag naar buiten durfde in onze afgesloten tuin, hij durfde alleen maar als het donker was.
Heb je een bench of een eventuele grote konijnenkooi waar je hem in kunt doen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie