De aard van het beestje?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Rik »

Geert schreef: 15 nov 2019 14:12 Ik had maanden geleden al (toen nog geen overgewicht in het spel was) al een schoendoos gemaakt met daarin zo’n 30 tal kartonnen buisjes van wc- en keukenrollen van verschillende lengtes vastgezet. Dat is altijd een succes geweest maar dat verandert niets aan de hoeveel brokjes die ze uiteindelijk opeten per dag.
Het gaat met voedselspelletjes meer om het feit dat ze dan moeten werken voor hun voer. Dat bevorderd niet alleen de opname maar ook het volle gevoel (verzadigdheid). Als je kleinere porties geeft kan dat heel erg helpen.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... or-de-kat/
Zo’n puzzel kan wel degelijk een functie hebben. Als katten schrokken, is een voerpuzzel een prima methode om de kat langzamer te laten eten. Een kat die te dik is, heeft eveneens veel baat bij een puzzel. Omdat hij slechts kleine beetjes tegelijk kan eten, is hij sneller verzadigd. Daarmee is een voerpuzzel een betere methode om de kat te laten afvallen dan uitsluitend een kleinere portie geven. Dat leidt namelijk tot honger en daarmee tot frustratie.
Maar ik begrijp dat je wel al goed zicht hebt op wat en wanneer ze eten. Dus dat scheelt al heel wat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Rik schreef: 15 nov 2019 14:20 Het gaat met voedselspelletjes meer om het feit dat ze dan moeten werken voor hun voer. Dat bevorderd niet alleen de opname maar ook het volle gevoel (verzadigdheid). Als je kleinere porties geeft kan dat heel erg helpen.
Deze zin was me inderdaad enigszins ontgaan. We zullen naast de schoendoos ook wat meer actievere speeltjes gebruiken zoals het door de kamer gooien van een brokje.
Ben trouwens eens benieuwd wat ze gaan doen: normaal apporteren ze alles wat we weggooien netjes terug aan onze voeten :lol: :grin: :grin:

Bedankt ook voor de link: was me niet bekend. Ik wist trouwens ook niet dat er puzzels voor natvoer bestonden. Stof om in te verdiepen ;-)
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Rik »

Geert schreef: 15 nov 2019 15:35 Ben trouwens eens benieuwd wat ze gaan doen: normaal apporteren ze alles wat we weggooien netjes terug aan onze voeten :lol: :grin: :grin:
Hahaha, denk je dat ze dat met brokjes ook zullen doen :lol:
Ben ook benieuwd :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

Ze leken het eerst niet te begrijpen dat ik met voedsel gooide: ze gingen er achteraan, raakten het aan met het pootje en roken eraan maar ze aten het niet op :shock: :icon_shifty: De brokjes verdwenen ook geregeld onder het meubilair door er wild achter te koersen en dan de laatste meter tegen het brokje aan te schuiven.
Inmiddels hebben ze wel door dat het voeding is maar het brokje wordt lang niet altijd gegeten. Ik vermoed dat het met snoepjes beter zou werken ;-)
De schoendoos werkt beter en ze prefereren deze zelfs boven hun reguliere bakje. Of dit gaat leiden tot een voldaner eetgevoel zal nog moeten blijken.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Rik »

Geert schreef:Inmiddels hebben ze wel door dat het voeding is maar het brokje wordt lang niet altijd gegeten.
Zouden ze dan toch geen honger hebben (of teveel krijgen)? Hier zijn ze op het brokjesgooien toch helemaal dol en die brokjes gaan echt gelijk op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: De aard van het beestje?

Bericht door pinguin »

Dat gooien snapte ze hier ook niet. Niet elke kat vind het zelfde leuk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje (overgewicht)?

Bericht door Geert »

We geven Luna nu de helft van het verschil op jullie aangeven (vooreerst kreeg ze 380kcal - wat ik berekende dat ze zou mogen hebben: 245 kcal + de helft van dat verschil) dus 312 kcal/dag verdeeld over natvoeding en brokjes (Wild Freedom).
Alles we wat gebruiken voor de schoendoos met rolletjes of andere spelletjes komt dit uit het 312 kcal/dag rantsoen.

Theoretisch zou hiermee inderdaad meer dan voldoende moeten hebben maar dat ligt natuurlijk ook aan de aard van het beestje. Alleszins is ze nu niet chagrijnig meer maar of dit komt door 67 kcal extra of omdat ze het beter gewoon wordt is maar de vraag. Alleszins wijst niets erop dat ze nu nog een tekort heeft.

Of het einde van de dag blijft, net zoals voorheen, altijd een paar brokjes over. Die eet ze dus nooit op tot ze merkt dat ze nieuw voedsel krijgt en dan maakt ze die gauw nog op voordat je de kans hebt om ze weg te gooien. Ook toen ze op 245 kcal zat bleef ze dit doen (is blijkbaar haar reserve :grin: ).

We plannen dit aan te houden tot we in december de DA zien (ivm hun inentingen). Wel ga ik intussen uitkijken voor de vervanging van de WF-brokjes door wat kwalitatief betere brokjes.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Die paar brokjes bewaren doet Tommy ook en dan inderdaad snel opeten voor hij nieuwe krijgt, zo grappig :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje? (overgewicht)

Bericht door Geert »

Ja, grappig en ik vraag me als mens dan ook af wat de gedachtegang van de kat daarbij is. Lijkt me niets natuurlijks of instinctiefs (maar we af van het topic).
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje (overgewicht)?

Bericht door Geert »

Geert schreef: 19 nov 2019 18:36 We plannen dit aan te houden tot we in december de DA zien (ivm hun inentingen).
Mijn echtgenote is met Luna naar de DA geweest en ze hebben ook het gewicht besproken.

Het verdict: actueel gewicht: 5,3 kg – ideaal gewicht: 4,04125 kg
Het advies: Hill’s Metabolic in een compleetvoer => 45 gr/dag over 2 of meer maaltijden.
Geleidelijk te mengen/vervangen met haar huidig voer.
Aantal weken tot bereiken v/h ideale gewicht: 30. Na deze periode zou ze 70 gr/dag mogen hebben.

Moest toch ff slikken want ze krijgt tot nu 312 kcal/dag (verdeelt over 40 gr natvoer + 61 gr brokken (WF)). Ik zie geen kcal/kg of MJ/kg op de verpakking staan (gratis staaltjes van 70 gr meegekregen) dus ik weet niet hoeveel kcal die 45 gr vertegenwoordigen maar ik vind dit verschil gewichtsmatig al enorm!

Kunnen we dit Luna aandoen?
Synemios schreef: 13 nov 2019 20:46 Ik heb er 2 ( katers) die langzaam afvallen en wij geven metabolic.
De vraag is vind de da dat er sprake is van overgewicht?
Luna en Lizzy mogen namelijk wel 5 kilo wegen terwijl Indy onder de 4 moet blijven.
Hoeveel gram geef jij aan Luna en Lizzy?
Hoe heb je dat in de beginperiode/overgangsperiode aangepakt?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Luna en Lizzy zitten niet op metabolic maar die mogen meer dan 4 kilo wegen omdat die vrij groot zijn.
Daarbij zijn die beiden niet gezond dus ik zou willen dat ze niet meer afvielen ( in ieder geval 1 van de 2)
Luna blijft netjes op gewicht.

Tommy en Timmy zitten op metabolic.

Timmy krijgt 50 gram en Tommy 60 gram ( die is groter en mag ook meer wegen)

Ik geef nu 6x per dag een beetje want als ik 2 of 3x geef dan zijn ze de hele dag met eten bezig en niet te genieten.
Ik heb geen overgangsperiode gedaan, want van de vorige brokjes mochten ze nog minder hebben.
Mijn dierenarts vond het geven van een tijd ook niet belangrijk, liever langzamer dan te snel en gefrustreerde katten.
Als ze 100 gram per maand afvallen was dat ook ok.

Ze zijn beiden nu 500 gram kwijt in 3/4 maanden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De aard van het beestje (overgewicht)?

Bericht door Rik »

Geert schreef:Moest toch ff slikken want ze krijgt tot nu 312 kcal/dag (verdeelt over 40 gr natvoer + 61 gr brokken (WF)). Ik zie geen kcal/kg of MJ/kg op de verpakking staan (gratis staaltjes van 70 gr meegekregen) dus ik weet niet hoeveel kcal die 45 gr vertegenwoordigen maar ik vind dit verschil gewichtsmatig al enorm!
348 kcal/100g staat op de Hills site.
En inderdaad geeft zooplus de 45gr bij gewichtsverlies en anders 70gr aan.

Misschien kun je voerpuzzels gebruiken om haar eerder een vol gevoel te geven. Maar dat deed je geloof ik al.
Een voerpuzzel kan ook prima dienst doen, omdat de kat dan langer over zijn eten doet en sneller verzadigd is. Maar let op, de voerpuzzel mag geen bron van frustratie worden.
5,3kg? Mmmmm, misschien is Yuna hier ook te dik :)
Die zal ik binnenkort maar weer eens op de weegschaal gaan zetten. Want ze krijgt nu al een tijdje een paar grammetjes minder.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Geert »

@Synemios: oops, sorry dat ik Luna en Lizzy voor de katers nam :oops:
Maar inderdaad, er is geen tijdsdruk. Onze Luna is nog maar 1,3 jaar dus er is nog geen hoogdringendheid maar het gewicht moet volgens de DA wel aangepakt worden om de kans op suikerziekte niet te vergroten. Nu zagen we zelf wel al in dat haar gewicht aan het escaleren was vandaar mijn eerdere ingrepen in haar voedingsplan. Maar nu moeten we toch nog een heel stuk verder gaan dan dat plan.

@Rik: bedankt voor je research. Ik zie op de foto's bij zooplus dat de energiewaarde en samenstelling ook wel vermeld staan op de reguliere verpakkingen. Enkel bij de gratis stalen staat er dus niets op.

Anyway, voor Luna komt het neer op een overgang van een voorheen ongecontroleerd voederen (+-385 kcal/dag) naar een beperking van 312 kcal/dag nu en evoluerend naar 157 kcal/dag op termijn. Arme, arme poes. En ze eet zo graag :epray:

We zullen inderdaad alles uit de kast moeten halen om haar een zo vol mogelijk gevoel te kunnen geven (meerdere kleine maaltijdjes, puzzels, bal, ...). We gaan er sowieso onze tijd voor nemen om haar naar dit schema te brengen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Toch zo fijn als je je ideeën kunt aftoetsen met ander kattenpersoneel :grin:
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De aard van het beestje?

Bericht door Synemios »

Ja als ze jong zijn dan heb je extra tijd, Tommy en Timmy zijn ook nog maar 3.
Ik vind het wel belangrijk, zeker als ze toch echt te zwaar zijn.
Heel veel spelen en ook laten rennen.
Ik ren hier gewoon met een hengel door het huis (die sleep ik over de grond) vinden ze helemaal geweldig.

Ik vind mijn Luna toch ook niet echt slank hoor, zij weegt nu 5.4 kg.
zij mag dan wel wat meer wegen dan gemiddeld maar heel veel moet er ook niet bij gaan komen nu :lol:
Pas sinds ze het nieuwe voer krijgt met insect is ze wat gewicht betreft niet meer te mager, want dat was ze dus wel altijd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: De aard van het beestje (overgewicht) ?

Bericht door Geert »

We zijn inmiddels zo'n 30 weken verder, de tijd die de DA (en het Hills Metabolic dieetschema) aangeven om naar Luna's ideale gewicht van 4,1 kg te gaan. Helaas is er in die 30 weken niets gebeurd. Positief eraan is wel dat ze ook niet verzwaard is.
Even de kenmerken (die hierboven staan) heropgefrist:
- Luna: kattin van 1,75 jaar
- Gewicht: 5,3 kg (en zou idealiter moeten afvallen naar 4,1 kg)
- Voeding(*): uitsluitend Hills Metabolic. Per dag: 1 zakje van 85 gr + 35 gr brokjes. We variëren wel met het stoofpotje en de blikjes, beiden ook uit het Hills Metabolic dieet gamma.
- Manier van voeren: we werken met Surefeeders want ander steelt Luna eten van Aya. Luna krijgt regelmatig haar korrels (of een deel van) in puzzels allerhande maar dit maakt eigenlijk geen verschil in haar eetgedrag.

Afbeelding

(*) Wat de hoeveelheden voeding betreft: het 1 zakje + 35 gr brokjes is méér dan wat de DA en Hills voorschrijven. We hebben de hoeveelheden aangepast naar een streefgewicht van 4,8 kg omdat Luna anders honger heeft en niet te genieten valt. Dit deden we al van in het begin van het dieet (december 2019) met de bedoeling het gaandeweg te verlagen. Maar aan dit verlagen zijn we nog lang niet toe. Bovendien valt Luna ook geen gram af dus ik meen dat we nu al kunnen stellen dat haar dieet niets uithaalt (maar ze verzwaart gelukkig ook niet meer).

Wat gedaan? Verder volhouden met de Metabolic of iets anders proberen?
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie