Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door Robbejan »

Goedemorgen,

Afgelopen week word ik er door iemand op geattendeerd dat ik mijn katten ook brokken moet geven, omdat ze door het eten van enkel kvv en natvoer hun tanden zouden verliezen. Als ik het Google lees ik inderdaad dat ze hierdoor meer tandplak krijgen met de daarbijhorende problemen. Maar ik wil ze helemaal geen brokken geven.. klopt deze info wel en weet iemand een betrouwbare bron die dit weerlegd?

Mvg Rob
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door castratenkoor »

Het is beter om je katten ook wat te kauwen te geven. In de vorm van echt stukken vlees - kippennekjes - eendagskuikens. Alleen slappe dingen die ze naar binnen lebberen is niet zo goed voor gebit en kaken. Het is een misrekening dat brokken goed zouden zijn voor het gebit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door Rik »

Aiaiai. Weer dat fabeltje dat brokken beter zijn voor de tanden. Het tegendeel is waar. Ja, natvoer zorgt ook voor tandplak maar dat is bij brokken ook zo (en soms zelfs in ergere mate).

https://www.catmoneo.nl/brokjes-helpen- ... -tandplak/
(Extra bronnen staan ook onderaan die pagina)

Ik geef ze hier naast de KVV af en toe een eendagskuiken, kippennekje of sardientje. Dat zijn dan de dingen waar ze met de tanden flink mee moeten werken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door Admin »

Als katten echt zouden kauwen op droogvoer, dan zouden ze misschien een fractie minder tandplak krijgen, maar de meeste katten die droogvoer eten, slikken de brokjes gewoon heel door. In het begin van onze kattencarriére gaven we, om tandplak tegen te gaan, de grotere Oral brokken van RC, maar zelfs die slikken ze zonder probleem in 1 keer door. Af en toe bijten ze er eentje in 2-en, maar kauwen kun je het echt niet noemen.

Zoals gezegd zijn bijv. kippennekjes een betere optie om het gebit op peil te houden. Aan de andere kant is het moeilijk om fervente brokken- en natvoer eters aan vers vlees met botten/kraakbeen te krijgen. Die van ons zitten ernaar te kijken alsof ik één of ander belastingtechnisch verhaal zit voor te lezen... totaal ongeinteresseerd. Na even ruiken en misschien er wat mee spelen, kijken ze me aan met een blik van: "Leuk ding, ruikt ook aardig, maarre... waar blijven nu mijn brokjes?"

Om op de vraag terug te komen: Nee, katten zullen hun tanden niet verliezen doordat ze alleen zacht voer eten. Wilde katten eten ook geen droogbrokjes en alleen vers prooivlees. Onderhoud van een gebit is te allen tijde aan te raden, bij welk dieet dan ook.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door Robbejan »

Ze krijgen van mij ook kuikens. En ik heb wat muizen gehaald. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze ook kippennekken eten, dus deze zal ik ook gaan halen. Ergens las ik dat poetsen nog het beste is. Iemand daar ervaring mee? Volgens mij is dat bekkie te klein voor een tandenborstel.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tanden verliezen door enkel kvv/natvoer

Bericht door Rik »

Ja, poetsen is altijd het beste. Knauwwerk is het volgende beste alternatief.
Maar tandenpoetsen laten maar heel weinig (oudere) katten toe.
Dan moeten ze daar echt groot mee zijn gebracht.

Je hebt speciale kleine tandenborstels met kleine kop.
Er zijn ook 'vingerhoedjes' die je langs de tanden kunt wrijven.
Dat wordt misschien met wat oefening wel toegelaten.
https://www.medpets.nl/bogadent+anti+plaque+finger+kat/

En als dat dan goed werkt heb je een soort vingerhoed met tandenborstel.
https://www.medpets.nl/mikki-vingertandenborstel-set/

En als dat goed gaat kun je naar de echte (kleine) tandenborstels.

(hier krijg ik het ook niet voor elkaar hoor... de kaken gaan stijf op elkaar op moment dat ik met mijn vinger aankom)

Algemene producten: https://www.medpets.nl/gebit+kat/

Vaak is er één maand in het jaar (februari???) dat je bij de dierenarts gratis het gebit kunt laten controleren en/of 10% op een schoonmaak. Indien het dan echt nodig is kun je een afspraak maken voor een grote(re) schoonmaak.
https://maandvandegebitsverzorging.nl/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie