Kitten stress door dominate zus?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Komala »

Hallo allemaal,
Al veel rondgeneusd en geleerd intussen, heel fijn! Nu een eigen vraag/situatie:
Ik heb sinds eind september twee kittens, Brier en zus (of nicht en neef). Ze waren 16 weken toen, nu bijna 24. Ze hebben erg kleine moeders, dus zij zijn ook klein. Alleen Muis (katertje) blijft echt achter. Terwijl Mooji goed gaat, groeit als kool. Eerst verschilden ze 100 gram en nu veel meer.

Muis delft dus steeds het onderspit bij "spelen". En Mooji is nu net een superactieve kat. Ze speelt ook prima op zichzelf, maar stoeit ook met Muis. Die steeds passiever wordt... Eerder speelden ze echt samen en zat hij ook achter haar aan. Nu laat hij het over zich heenkomen, protesteert met grommen en blazen, vlucht, of zit bij mij. Zijn levendigheid, ook in het algemeen, is veel minder geworden.

Woonsituatie; ik woon in een yurt in een weiland. Dat betekent 1 ruimte. Wel een heerlijk buiten, ze kunnen zelf erin en eruit.

Ze krijgen premiumvoer.

Muis is een keer een nachtje bij de dierenarts geweest omdat zijn spijsvertering ontregelt was. Had een muis gevangen en opgegeten en later gespuugd. Hij stopte town met eten en drinken en was uitgedroogd. Na een nachtje en twee vochtinjecties mocht hij weer Mee.

Pas nog een check bij DA gedaan, want hij blijft mager, maar alles oke.

Wat kan ik nog doen met deze twee kleine boefjes, zodat Muis zich lekkerder voelt?

Dank alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Rik »

Ik begrijp dat ze dus gewoon buiten komen. Met verschil in karakter, en de vrijheid om elkaar te ontlopen, heb je kans dat ze ook gewoon uit elkaar groeien.

Zijn ze al gecastreerd (of staat dat in de planning)?

Wat kun je nog doen... Ik zou eigenlijk denken aan een soort herintroductie. Wat doen ze graag samen? Hoeveel tijd brengen ze samen door? (b.v. samen eten in maaltijden dus geen free-feeding meer)

Kun je ervoor zorgen dat Muis actiever wordt? Speelt die graag? Hij zou zijn zelfvertrouwen en activiteit meer terug moeten krijgen zodat hij weer meer en beter met Mooji kan spelen.

Als je nu doet aan free-feeding (vrij eten geven) dan is het volgens mij belangrijk om daarmee te stoppen en naar vaste maaltijden te gaan (zie video Jackson Galaxy). Dat is om ervoor te zorgen dat ze dan allebei op hetzelfde moment eenzelfde energieniveau hebben. Plus het is weer een moment samen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Komala »

Hey Rik,

Thanks! Heb de video gekeken en kan ik wat mee gaan proberen. Ik heb nu inderdaad altijd brok staan. Natvoer krijgen ze 1x per dag.

Ook met eten is Mooji dominant. Niet met de brok maar natvoer en sterk geurende snoepjes bv. Al grommend schrokt ze het naar binnen. Als je op dat moment in de buurt komt dan blaast en slaat ze (ben ik niet zo van onder de indruk maar moet dan wel erbij blijven zodat Muis ongestoord kan eten. Want anders eet ze zijn eten ook op.

Eten elke 5 a 6 uur idealiter volgens de video. Hoe doen jullie dat met werkdagen?

Castreren staat zeker op de planning, volgende maand.

Samen spelen is nu lastig. Mooji is zo fanatiek dat Muis geen kans krijgt (als ik bv met ze speelt met veertje aan touwtje). Als ik Muis alleen heb is hij veel actiever.

Ze liggen nog wel regelmatig samen te slapen of een beetje te wassen.

Kan nog wel wat experimenteren met Mooji buiten laten en dan de doorgang even blokkeren. Heeft Muis even tijd alleen, en ik met hem en kan ik met hem alleen spelen. Ook ga ik met hen naar buiten, probeer elke dag. Buiten heeft Mooji zoveel afleiding dat ze Muis veel meer laat.

Ga nog meer videos kijken van die gast 😉
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Rik »

Komala schreef: 13 nov 2019 09:54 Eten elke 5 a 6 uur idealiter volgens de video. Hoe doen jullie dat met werkdagen?
Ik geef 3x per dag eten. Voor het werk (8:30), bij thuiskomst (18:00) en voor het slapengaan (23:00).
Ik geef KVV (vers vlees) maar kwalitatief goed natvoer (zoals Animonda Carny, Mac's e.d.) kan ook. Brokjes heb ik het niet zo op omdat het in principe onnatuurlijke voeding is (en ingrediënten bevat die nodig zijn om brokjes te persen waar de kat niets aan heeft). Maar ik begrijp dat het soms wel handig kan zijn.

Hier is Bono degene die nogal ruw kan spelen. Die duikt, als ie het op zijn heupen krijgt, ook op Yuna om haar in haar nek te bijten. Gelukkig is Yuna wel zo fel om weer goed los te komen. En af en toe lokt zij het ook uit.

Het feit dat ze gewoon nog samen slapen en elkaar wat wassen is een goed teken. Ik denk ook niet dat het dominantie van Mooji is. Maar meer spelen en geen maat weten te houden (zoals Bono). Het samen spelen is dan niet echt compatibel met elkaar (zoals hier).

In een groep (en ook vanaf 2) heb je eigenlijk altijd wel dat elkaars karakter beïnvloed kan worden door de ander. Een soort van 'onderdrukking' kan daarbij horen. Wel zou je moeten proberen het zelfvertrouwen van Muis wat op te krikken zodat het niet echt hinderlijke onderdrukking is. Heb je vluchtroutes voor hem? Hier is het zo dat als Yuna in de vensterbank springt, of op de plank voor het schuine raam op mijn slaapkamer, of een ander punt 'haalt', dat Bono gelijk zijn achtervolging afbreekt. En reken maar dat Yuna dat precies weet :) Zoiets zou Muis ook moeten hebben.
Ga nog meer videos kijken van die gast 😉
Ja. Hij heeft ook het programma Cats from hell. En zijn video's zijn altijd reuze interessant en leerzaam.
Er zijn ook video's waarbij de ene kat onderdrukt wordt door de ander(e). Ik kan die alleen niet terugvinden (omdat er zoveel fragmenten zijn op youtube). Tunnels in de kamer, vluchtroutes, plankjes e.d. om meer zelfvertrouwen te krijgen waren daar in ieder geval de oplossing.

Wat bijvoorbeeld ook kan helpen (vinden ze hier leuk), als jij op de bank gaat zitten en per keer een brokje door de kamer gooit. Ook voor Muis. Ze zijn dan gefocussed op het gooien van (en jagen op) de brokjes en minder op elkaar. Muis leert dan ook dat het spelen/jagen kan zonder dat hij zelf het object van de jacht is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Komala »

Brokjes gooien is geen optie. Mooji is zo gefocust op eten, die grist alles voor zichzelf weg, al blazend en grommend 😂. Ga nog een antischrok bakje halen.

Ben wel begonnen met meer met ze te spelen (buiten) en dat lijkt wel wat te doen. Mooji kan energie kwijt en Muis z'n instincten worden weer een beetje wakker. En omdat ze hierbij ook samen gericht zijn op het speeltje hoop ik ook dat dat vertrouwen gaat geven.

Fingers crossed 😊
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Rik »

Ik gooi er eentje naar Bono. Die gaat erachteraan. En dan gooi ik er een voor Yuna. Soms is Bono snel en pakt die ook (als Yuna nét misgrijpt) maar ik kan hem voor Yuna ook een andere kant opgooien.

Hopelijk gaat het met het spelen wel goed saampjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Re: Kitten stress door dominate zus?

Bericht door Komala »

Update; een wereld van verschil met vijf dagen geleden 🙃. Ik speel twee keer per dag 15-20 minuten met veertjes aan een touwtje.

Resultaat: Muis heeft zn levendigheid en vertrouwen terug. Zijn eetlust is veel beter. Hij biedt weer tegengas aan Mooji en heb hem er een paar keer op betrapt dat hij spel initieert. Ook zijn slaaphouding spreekt van meer vertrouwen; uitgestrekt ipv altijd op een bolletje. Ik ben blij en verrast wat een kleine ingreep kan betekenen! Yay!

Mooji's antischrokbak werkt trouwens ook goed!
Plaats reactie