Nog gedacht maar spijt van kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Het is heel erg en ik krijg nu vast heel het forum over mij heen....

Ruim een week geleden hebben wij 2 kittens gekregen. Mijn kinderen wilde al heel lang een kat. Zelf ook opgegroeid met een kat en vond dat altijd heel gezellig.
Bewust voor 2 kittens gekozen omdat ik begreep dat 1 kitten voor vernieling en problemen zorgt.
Maar........ We hebben er 2 en waar mijn man al bang voor was, 2 keer zo veel vernieling en drukte.
Kinderen vinden de kittens lief en man ook maar ik merk dat ik het juist helemaal niet leuk vind.
Ja als ze liggen te slapen zijn ze lief maar grootste gedeelte van de dag vliegen ze de woonkamer door, klimmen overal op en ik kan niet eens even rustig op de bank zitten of er zit er meteen 1 aandacht te vragen.
De kat vroeger ging lekker zijn eigen gang, kwam regelmatig even knuffelen maar heeft nooit zo'n aandacht gevraagd.

Het zal aan mij liggen maar merk steeds meer dat ik er al tegenop zie om naar huis te gaan... Want daar is niet mijn vertrouwde fijne huis, nee daar is kitten stress...
Gek wordt ik er van.
Nooit verwacht maar als iemand zou zeggen dat ze morgen weg gaan zou ik staan juigen.

Ik weet het, ik ben een heel naar persoon
Maar wat te doen?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door pinguin »

Overleg met de rest van het gezin wees eerlijk in je gevoelens en kijk hoe hun er in staan.
Kittens zijn ook super druk en aandacht vragend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Rik »

Het hele forum over je heen krijgen zal wel meevallen :)
Het kan gebeuren dat het nét allemaal even teveel voor je is, 2 van die druktemakers.
(had je dat vroeger ook niet met je kinderen?)

Kittens kunnen heel druk zijn. Maar vaak zouden ze ook met elkaar bezig moeten zijn. Als je er 1 gehad zou hebben dan zou het nog veel erger zijn. Dus voor kittens is 2 inderdaad de beste keuze. Verder heb je drukke kittens en minder drukke kittens. Ik moet zeggen dat die van mij nou nooit echt heel druk geweest zijn. Maar dat kan dus erg verschillen. Alleen van een wat oudere kater (vanaf 2 jaar b.v.) weet je vanuit het asiel een beetje hoe het karakter is.

Het drukke zal (hoop ik) wel minder worden. Weet iemand die echte druktemakertjes heeft gehad, hoe lang dat duurt? Het kan bijvoorbeeld zijn dat het allemaal nog nieuw is voor ze. Ze zijn er dus net ruim een week. Dan kan ik me voorstellen dat ze echt alles moeten onderzoeken.

Je mag ze overigens ook een keer in de gang en bovenverdieping zetten hoor, als jij even rustig op de bank wilt zitten :) Ook kun je ze af en toe wat te doen geven. Geef ze een doos met krantensnippers en ze zijn weer even zoet. Heb jij weer even tijd voor jezelf :) Gooi er nog wat brokjes bij en ze hebben een bal. Dan kun jij lekker rustig op de bank met een koppie thee toekijken (katten-tv) :)

En als het je inderdaad echt allemaal teveel is... dat kan. Dan moet je het inderdaad bespreken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Tja, dit is natuurlijk een katten forum vol met kattenliefhebbers (wat ik ook dacht te zijn 😉)
Mijn gezin vind ze leuk, ik ben wrl degene die het meeste thuis is..
Helaas om gezondheid redenen en momenteel gaat het ook niet goed dus dat zal wellicht ook meespelen dat ik het minder kan hebben?!

Ik voel mij er erg schuldig over, naar mijn gezin maar zeker ook naar de kittens, die kunnen er natuurlijk ook niks aan doen
(al voelt het nu wel zo haha)

Kan ik ze al uit de woonkamer laten?
Ik dacht beter even 2 a 3 weken wachten tot ze rest van het huis gaan ontdekken.
Onze woonkamer/keuken is vrij groot. Bijna 3 x zo groot als de ruimte waar ze hiervoor woonde.
We hebben naar zolder ook open trap. Lijkt mij doodeng met kittens van 12 weken?
Straks vallen ze er doorheen
(aangezien ze nu al achter elkaar aan rennen en op elkaar springen overal... Doen ze vast ook op de trap)

Aan de ene kant denk ik, marieke geeft het de tijd maar andere kant hoe langer ze hier zijn hoe meer iedereen aan ze hecht.
En kittens zijn sneller voorzien van nieuw huis dan een oudere kat.

Had nog hoop dat ze na kastratie rustiger zouden worden naar lees nu overal dat het gerust tot ze 3 jaar oud zijn kan duren....
Ik moet er niet aan denken.
Inderdaad mijn kinderen zijn regelmatig ook druk maar die klimmen niet op de bank en kunnen ook even op hun kamer zich uitleven.... Prima
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Rik »

Ze zijn er al ruim een week. En dan alleen in de woonkamer? Die staan te popelen om de rest van het huis te verkenen. Bij mij mochten ze al na dag 2 door het hele huis. Zeker als kittens ondernemend en niet bang zijn mag je ze gerust meer ruimte geven. Alleen angstige kittens zou je op die manier kunnen 'beschermen'.

Ik heb hier wel de zolder afgesloten. Was ook open ingang en open trap maar ik heb de badkamerdeur permanent open staan en een plank erlangs zodat ze daar niet naartoe kunnen. Maar dat is misschien niet zo praktisch bij jullie. Of misschien kan je man daar een lichte deur fabriceren.

Je zou ook halve maandjes op de treden naar de zolder kunnen doen. Dan hebben ze meer houvast. Maar het zou ook reuze mee kunnen vallen. Ze merken ook wel dat de trap glad is en dan zijn de een stuk voorzichtiger (ik zou me meer zorgen maken over de balustrade op zolder :)). Als je echt het zekere voor het onzekere wilt nemen dan zou je de traptredes dicht kunnen maken. Dat kan of met een grote plank (of karton) of individueel per trede. Hangt een beetje van de trap af.

Je zou ook de eerste paar keer toezicht kunnen houden. Maar ik denk sowieso dat ze de eerste keren meer op onderzoek uit zijn dan dat ze achter elkaar aan zitten in een vreemde omgeving.

Ik ieder geval is het duidelijk dat je ook voor jezelf moet zorgen. Met tegenzin naar huis gaan is absoluut niet goed. Ik had juist het tegenovergestelde. Ik kon juist niet wachten tot ik weer naar de kittens mocht :)

En als je de echt even zat bent kun je ze zelfs op een slaapkamer opsluiten. Gewoon om even tot rust te komen. Dat is natuurlijk geen lange termijn oplossing (want die kittens willen ook ruimte) maar gewoon om even tot jezelf te komen moet het kunnen. Of je gaat zelf naar een slaapkamer (kleine timeout zoals bij de kinders :)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

We hebben wel van die anti slip strips op de trappen ( ook aangezien de kinderen van de trappen afrennen, krijg ik af en toe ook een hartaanval van maar die kunnen in ieder geval er niet doorheen vallen haha)
Een trap hekje ervoor lijkt mij niet werken, daar klimmen ze zo overheen toch?!
En de trap dicht gaan maken is ook nog al wat...

Al die dingen maken mijn gedachten dat ik de kittens liever kwijt wil enkel sterker......alle planten zijn al weg ( en ik hield zo van planten)ik zit savonds voor een donker groot raam ( want de jaloezieën vinden ze veel te leuk) wat ik erg onprettig vind. MIjn huis is niet meer mijn huis maar het huis van de kittens lijkt het wel. Zullen veel kattenliefhebbers vast helemaal logisch en prima vinden maar ik krijg er dus een naar gevoel van...

Ik heb heel lang info gezocht maar deze dingen toch niet zo tegen gekomen ( ja wel over gordijnen en krabben aan de bank maar alles werd vaak ook weer goed gepraat dat je het wel kan afleren etc etc)
Dacht goed voorbereid te zijn.
Eigenlijk zou je gewoon 2 weken ofzo het moeten kunnen uitproberen voor je een kat/ kitten aanschaft he
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door pinguin »

Via het dierenasiel zit altijd een proeftijd.

Ik zou ze lekker het hele huis geven.

Hier een druk solo kitten en nu is die 2.5 en begint die rustiger te worden. (Simba)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

We hebben ze (helaas) niet via dierenasiel. Wilde we wrl maar na, weken zoeken en steeds misgrijpen (enkel kittens waar bij stond dat ze heel angstig waren em/of niet bij gezin met kinderen geplaatst moesten bleven beschikbaar. Net als katten van 5+ die of veel rust wilde en dus ook zonder kinderen if veel naar buiten wat wij niet willen)

Dat dit nog meer dan 2 jaar zo door gaat geeft geen hoop eigenlijk.
Mijn kat vroeger thuis was nooit zo druk....geluk gehad dan?!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Rik »

Ik zou zeggen, kijk eerst eens hoe het is als ze door heel het huis kunnen. Best kans dat je het dan wat rustiger krijgt omdat zij ook ergens anders bezig kunnen zijn.

Ja, een huis met katten is bij de meeste hier op het forum ook te herkennen als een huis met katten :) Maar het hoeft niet te overheersen. Er zijn planten waar katten niet aan zitten (of niet giftig zijn). Of kunstplanten (ik heb er 2). Ook daar klommen ze bij mij in het begin in maar dat was na een paar maanden ook minder.

Als het echt een psychische druk blijft dan zul je dit toch moeten bespreken met het gezin. Of als het echt psychisch is dan kan dat ook met iemand anders bespreken.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door pinguin »

Ik ben een groot fan van speelgoed op batterijen daar is die wel effe zoet mee en voer puzzels

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Rik »

Ja, ze wat te doen geven is heel belangrijk.
Het zijn net kinderen hè :)

Voerpuzzels, doos met snippers, zo'n achtbaan met balletje... Alles waar ze maar even lekker bezig mee kunnen zijn.

En ja, soms racen ze dan die het huis over de bank heen. Of hangen in de lamellen. Maar die momenten worden dan wel minder. (Ik kan me niet voorstellen dat je nu nét twee kittens van My Cat From Hell in huis gehad hebt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Lieselotje »

Ik begrijp je. Heb zelf ook twee kittens, ze zijn nu 2 jaar en ruim 4 mnd. Maar oh ze zijn soms door het dolle. In het begin kon ik ook geen plant of bloemen hebben, ze aten overal van. Ik heb gezocht naar plantvriendelijke planten en heb die nu. Palmen en varens enzo, en ze komen er niet meer aan. Bloemen heb ik onder een glazen stolp, die zijn helemaal in, ook planten onder glas. Ik heb ook gedachten gehad over ze wegdoen, maar ze zijn ook zo lief zou niet meer zonder ze kunnen.
Hiervoor had ik Lotje die was ook rustiger, maar die heeft de eerste drie jaar bij mijn moeder in de tuin kunnen ravotten. Ik woon in een appartement en heb de kleintjes van het begin af aan overal gelaten, die hadden ook geen angst. Probeer ze zoveel mogelijk te leren waar ze wel of niet mogen komen en aankomen. Met blijven herhalen zal je zien dat het snel wat beter gaat. En weet je houden van moet groeien, dat gevoel heb je nog niet meteen. Ik had dat in ieder geval niet na een week hoewel ik ze schattig vond. En ook ik had rust als ze sliepen en zelfs nu ook. Het fijne is dat kittens best veel slapen, je krijgt vanzelf dat ritme.

Verstuurd vanaf mijn LM-G710 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Geert »

Ook wij hebben vorig jaar 2 kittens in huis gehaald (met 7 weken verschil). En ja, het werd ook (gezellig druk): speelgoed vloog geregeld door de lucht, door het huis racen maar amper kattenkwaad. We zullen waarschijnlijk geluk gehad hebben :epray: .

Wat wel helpt om hun eigen energie niveau wat te temperen is met hen spelen. Dan kan je het spel wat sturen (niet in de gordijnen sturen, afleiden van de planten, ...) en hen afmatten. Wat wij veel doen is bv een stuk speelgoed in de kamerhoge krappaal gooien en dan springen zij om ter eerste in de paal om het speelgoedje terug te brengen. Na een 5-tal keer zijn ze al veel rustiger ... Ook met een hengel met veer kan je heel wat van hun energie kanaliseren.

Ze zijn inmiddels 1 jaar en 3 maanden maar al een heeeel stuk rustiger. Nu wachten ze eigenlijk tot de grote speelpoes (ik dus) het initiatief neemt. Ik denk dat de 'gekke' periode zo'n 3 à 4 maand geduurd heeft bij ons. Niet dat ze nooit meer door het huis racen maar het is echt al heel wat minder. Ik merkte ook dat ze nu meer bij onze activiteiten betrokken zijn (bv. als je de afwas doet zitten ze erbij, stof afnemen en ze zijn erbij, ...) terwijl als ze nog echt jong waren daar amper naar omkeken en hun eigen (on-)ding deden.

Ik vermoed ook dat wat meer ruimte geven hen wat zal temperen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Synemios »

Je hebt al veel tips gekregen.
Fijn dat je ze toch een kans geeft, maar heel eerlijk.
Als jou gevoel niet beter wordt is het misschien toch beter dat deze kittens een ander huisje krijgen.
Kittens zijn vaak gewoon druk, en ik heb er hier 3 van 3 jaar die nog wel druk zijn.
Uiteraard wel anders dan toen het kittens waren maar toch.
En nee na de sterilisatie worden ze niet automatisch rustiger.
Dus als je echt serieus denkt over herplaatsen zou ik dat in het belang van zowel de kittens als de kinderen zo snel mogelijk doen.

Ik vind het juist goed en eerlijk dat je het bespreekbaar maakt omdat er op deze manier met je meegedacht kan worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Cerna »

Wij hebben altijd katten gehad en altijd (veel) meer dan één en ook altijd al als kitten in huis gekomen. Zes jaar geleden kwamen er 'opeens' twee kittens. We waren bij een fokker en wilden één kitten, maar er waren er nog twee niet besproken en toen vond mijn man het zielig voor het kitten dat overbleef. Gelukkig had ik nog 6 weken om aan het idee te wennen. Enne.....twee kittens zou vast heel leuk zijn.

Niet dus.
Stapelgek werd ik van ze (en onze Amber die toen 8 was, joeg ze het liefst direct het huis uit)en ik had spijt als haren op mijn hoofd. Maar ze waren zo leuk met elkaar.
Inmiddels zijn we dus 6 jaar verder en is de rust al heel lang wedergekeerd. En dat hele erge drukke (dus niet normaal spelen) verdween inderdaad een week of zes na de castratie.
Planten heb ik nooit weggedaan. Ze sloopten de bladbegonia's in de vensterbank, maar die herstelden zich weer. Ze speelden met de gesloopte bladeren, maar hebben er nooit van gegeten. Zwaar giftige planten zoals lelie's of kerststerren heb ik sowieso nooit in huis. Maar zonder planten wil ik echt niet.

Het gaat dus over en je raakt er ook aan gewend :smile: . Misschien toch even door deze zure appel bijten en je zult zien dat wanneer je een half jaar verder bent, het al een stuk rustiger wordt.
Plaats reactie