Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Ja om de ene of andere reden zijn die spuitjes lastig te krijgen.

Ik hoop dat de homeopathie helpt!
Welke dosering geef je? En dan druppeltjes of nodules?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik denk dat meerdere da die spuiten gewoon op voorraad hebben. Je moet het alleen weten want ze zijn eigelijk voor konijnen bedoelt

Bella krijgt organotherapie voor de nieren in druppelvorm en digestive voor de maag/darmen in druppel vorm en verder krijgt ze 3 verschillende granulen
waaronder lespedeza en pulsatilla en de mercurius Corrosivus

Die eerste twee granulen krijgt ze twee maal daags en de laatste hoeft 1 maal daags
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Hoe geef je de granulen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik laat ze oplossen in water en geef ze in met spuitje, Bella doet moeilijk met natvoer dus alles gaat via spuitje naar binnen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Anne schreef: 16 sep 2019 19:19
September
Dank allemaal.
Deze keer had ik een andere da en deze heeft Bella uitvoerig onderzocht. Gebit was uitstekend, schildklier was niet te voelen, regelmatige hartslag, longen schoon, buik soepel en colon gevuld met normale ontlasting.
Toen een bloedonderzoek, ik heb in de wachtkamer een half uur met Bella gewacht, anders zou ik de uitslagen per telefoon krijgen en ik had het liever mondelijk. En achteraf maar goed ook.
Lever, suiker en schildklier zijn ook getest maar gaven goede waardes, nieren niet
Bella heeft verlicht verhoogde nierwaardes :cry:

Dit zijn haar waardes
Totaal eiwit 56 gl 52 - 77
Kreatine (2) 189 umol 67 - 155
Glucose 4.4 mmol 3.4 - 5.7
Ureum 12.3 mmol 4.9 - 11.9
Albumine 22 gl 23 - 35
GPT (ALT) 34 U1 37c 0 - 105
Alkalische fosfatase 70 U1 0 - 123
An Phosphaat 1.38 mmol 0.86-2.26
Ff handig voor het meedenken.

Vervolgens wat feiten September:
- ingevallen flanken
- slechter eten
- slappe ontlasting
- soms braken
- woog altijd 4 kilo en uiteindelijk 3,6 en 3,5 kilo.
- urine was goed

Sept-nov
- start nierdieet

Wát is er nu precies veranderd november:
- slecht eten
- ?
- ?

Eet ze nog van planten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Slecht eten, slappe ontlasting, soms braken.
Je geeft nu ook cerenia?
Het zou ook nog iets met de spijsvertering te maken kunnen hebben.
Alvleesklier nagekeken?
Volgens de DA waren de nierwaarden geen verklaring voor het afvallen toch?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Nee geen cerenia.

- nierdieet
- 3 homeopatische middelen

Toch Anne?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Nee geen cerenia zag ik ook toen ik terug las.
Maar Bella is al vanaf woensdag slechter gaan eten maar zowel de reguliere als homeopatische arts hebben haar niet gezien/ onderzocht?
Of heb ik iets gemist?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 06 nov 2019 15:43 Bella eet helaas niet meer zo goed. Ik vermoed dat ze misselijk is want zoals vanochtend schoot ze ineens de gang op ( ik was bezig de anderen hun eten te geven op de gang, Bella had haar eten in de keuken nog niet, zij is altijd als laatste aan de beurt) en probeerde uit Roedies bakje te eten.
En ik lees: ureum 12,3 en creat 189. Beide waardes dus iets boven de bovengrens.

Ik vermoed eerder dat ze het nierdieet zat is (heel normaal bij een nierpatiënt) want een kat die misselijk is probeert niet uit een anderkats bakje te eten. En wanneer dan de waardes zo licht verhoogd zijn dan zou ik overstappen op Ipakitine en dit over het voer doen wat ze wèl lekker vindt. Geen gestress met dwangvoeren en Bella gewoon lekker laten eten. :smile:
En wanneer je dat eng vindt, zou je ook eerst een klein bloedonderzoek kunnen laten doen.

Cochi is zes jaar nierpatiënt geweest en wilde de eerste paar jaar absoluut geen nierdieet, maar omdat zijn waardes in het begin ook licht verhoogd waren ben ik Ipa over zijn favorite voer gaan doen. Een half jaar later weer laten prikken en de waardes waren niet verder gestegen. Pas toen ik eind 2010 dankzij deze site Zooplus ontdekte en zag dat er nog ander nierdieet was dan dierenartsdieet, ging Cochi over op Kattovit en Beaphar.

Mercurius Corrosivus werkte bij Noa direct.
Ik had haar acht spuitjes nierdieet gegeven, Noa springt van het aanrecht en loopt regelrecht naar het bakje met RC Exigent en begint te eten. Ze had een half jaar niet zelfstandig gegeten.
Natuurlijk kreeg ik de kriebels, maar het spuitjevoeren was al een onnatuurlijke manier van eten (al gaf het na een half jaar geen stress meer) dat ik haar haar gang heb laten gaan want ondanks haar ziekte wilde ik dat ze een zo gewoon mogelijk kattenleven zou leiden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Sansan schreef: 10 nov 2019 17:36 Ff handig voor het meedenken.

Vervolgens wat feiten September:
- ingevallen flanken
- slechter eten
- slappe ontlasting
- soms braken
- woog altijd 4 kilo en uiteindelijk 3,6 en 3,5 kilo.
- urine was goed

Sept-nov
- start nierdieet

Wát is er nu precies veranderd november:
- slecht eten
- ?
- ?

Eet ze nog van planten?
Voor zover ik weet eet ze niet van planten. Wat ze wel al haar hele leven doet is vooral sochtends likken aan de blaadjes van de vetplant.
Braken heeft ze nooit gedaan, ik weet niet waar jij dat leest?
Ontlasting is goed, behalve toen ik haar overzette op nierdieet, toen kreeg ze eenmalig diarree.

bedankt voor de tip Cerna. Ik kreeg hoop van jouw verhaal over Cochi. Vanochtend gelijk geprobeerd en ze eet inderdaad iets ( nog niet echt veel) van haar oude voer.
Ik weet niet of ipaktine kan helpen bij haar, want Bella lust geen natvoer, dan moet ik dat over haar droge brokjes strooien, zou dat helpen? Of met een spuitje ingeven? Ik lees ook een tip om de voeding iets vochtiger te maken maar als ik dat doe dan laat ze het staan.
Straks zal ik de da bellen hierover, misschien verkopen ze daar de ipaktine ook wel

Ik stop nu ook met dwangvoeren omdat Bella weer kleine beetjes eet. Tevens slaat ze op de vlucht met etenstijd en moet ik haar van boven naar beneden halen. Ik ben bang dat ze zo een negatieve reactie ontwikkeld met eten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Je kunt het gewoon ook bij pronefra houden, het zijn beiden fosfaatbinders
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Daarom vroeg ik ook of mijn overzicht klopte Anne.(en de vraagtekens nog ingevuld moeten worden) Ik las dat je soms braaksel vond voorheen, dus ik vroeg me af in hoeverre je dat nu nog vindt.

Fijn dat ze wel nu wat van roedi’s eten eet! Dat is een tijdelijke oplossing.
Pronefra is helemaal prima als je dat geeft.
Ook staan nierfalers er om bekend de nierdieten af te wisselen. Kan zijn dat ze ff aan een ander merk toe is.

Hoeveel weegt ze nu?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik vind inderdaad wel eens braaksel maar het is altijd moeilijk te zien van wie die braaksel is. Bella heeft naar mijn weten niet gekotst
En haar oude voer is urinary, zij heeft ook blaasgruis dus het is moeilijk een merk te vinden die zowel voor nierfalers is en voor blaasgruizers.
Maar gelukkig eet zij een stuk beter nu ze weer haar oude voer krijgt en wat ook leuk is, Joep die kan nu weer ouderwets in de keuken mee eten.
Ik vermoed nu dat zij niet zo goed tegen het vet kan, de nierbrokjes zijn een stuk vetter en ik vermoed dat ze daar misselijk van werd of dat ze er gewoon op afgeknapt is
Ik ga haar volgende week weer wegen, ze moet even bijkomen van alle ellende de afgelopen dagen
Wat ook fijn is dat ze zich nu weer meld met etens tijd

ps hoevaak wisselen jullie van nierdieet? Jullie nierfalers zijn allergisch, dan ben je ook beperkt in het aantal voedingen wat je kunt geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik ben een beetje in de war nu. Ik snap dat Bella moet eten maar urinary voer is toch veel hoger met eiwitten dan nierdieet?
En pronefra is een fosfaatbinder, geen eiwitbinder, toch?
Zullen haar nieren nu niet sneller achteruit hollen door de extra eiwitten in de urinaryvoer? :-x

Edit: ik heb het nagekeken. In de renal select zit 24,5% eiwit
en in de urinary zit 24 % aan ruwe eiwit

Waarschijnlijk maak ik me weer zorgen voor niets :icon_shifty:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Natuurlijk is dat nadelig.
Maar niet eten is nog slechter.
Het is belangrijk om naar de dierenarts te gaan en te laten uitzoeken waardoor deze dip gekomen is. Of dat die homeopatische middelen gaan werken en er weer nierdieet gegeten wordt. Tot die tijd, beter wel dan niet eten.

Ureum (daar bedoel je eiwit mee denk ik) wordt inderdaad niet gebonden door de fosfaatbinders, maar de chitosan die er in zit doet er wel een klein beetje mee. Helaas is ureum niet flink te binden, daarvoor is de vocht-therapie en de aangepaste diëten (zeer hoogopneembare eiwitten , geen rood vlees etc)

Fosfaat is zeer giftig voor de nieren, vandaar dat het zo belangrijk is dat als bella niet eet maar wel slecht voer wilt eten je dan in ieder geval ipakitine of ponefra er bij geeft.

Sowieso is in de urinary de fosfor veel hoger.
Plaats reactie