Elektrisch matje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Elektrisch matje

Bericht door Sansan »

Hallo!

Er zijn wat ervaringen hier op het forum met elektrische warme matjes, toch ben ik wel benieuwd.
Afgelopen winter toen onze kater ziek begon te worden dacht ik er al over. Lijkt me heerlijk voor hem. Nu weet ik dat onze poes daar onmiddellijk niet meer van af te slaan is, zij ligt erg graag op de verwarming. Echter nu het lijkt dat onze kater toch weer een winter in gaat, wil ik er eentje aanschaffen. De verwarming staat hier namelijk nauwelijks aan en sowieso de nachten nooit.

Welke zijn er goed?
Ik zie medische matjes met alleen aan/uit en ik zie oa matjes op Amazon met instelbare temperatuur en tijd.

En 24/7 het matje aan, hoe veilig kan dat zijn? Wij zijn eigenlijk altijd van het stroom eraf, stekkers eruit, droger niet aan als we weg zijn etc. Dus het idee van continue een elektrische matje vind ik wel wat eng.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb destijds een elektrisch matje voor Gaudí gekocht (bij zooplus), maar het is eigenlijk vrij snel in bezit genomen door Lumi en Amber. Ik laat het 24/7 gewoon aanstaan, gebruikt weinig stroom.

Afbeelding
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door Sansan »

Geweldige foto!!

Ja, ik zag inderdaad dat ze zuinig zijn!
Hoelang staat dat ding al 24/7 aan bij jullie Erik? Fijn dat je er zo’n goede ervaring mee hebt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Elektrisch matje

Bericht door Synemios »

Ik heb meerdere matjes van zooplus, in de winter staan die overdag aan.
Wordt veel gebruik van gemaakt.
Verder heb ik een elektrische woondeken, die staat alleen s’avonds aan ( als ik zelf op de bank zit) maar ook daar liggen ze vaak op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Elektrisch matje

Bericht door Zotvanpoezen »

Prachtige foto van Lumi en Amber :verliefd:

Ik wil ook al heel lang zo'n matje, maar ik vroeg mij af of ze dik genoeg zijn. Mijn katjes zetten nogal graag stevig hun nageltjes in zacht slaapmateriaal tijdens het fanatieke kneden :grin: . En dat vind ik gevaarlijk. Ik ben bang dat ze draden beschadigen en dat de zich elektrocuteren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is wel een begrijpelijke vraag. Ik heb eens even gekeken: de bekleding is best dik en stevig, en daaronder zitten geen draden, maar een matje met daarin de draden in geperst of gelijmd. Is dus over nagedacht.... Volgens mij is het daarom niet mogelijk dat ze via de nagels onder stroom kunnen komen te staan. En het is geen 220V wisselstroom, maar 12V gelijkstroom dat naar het matje gaat via een omvormer van max 1A, dus elektrocutie is uitgesloten. Bovendien mag ik toch aannemen dat er een aardlekschakelaar in je zekeringenkast zit?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Elektrisch matje

Bericht door Zotvanpoezen »

ErikPhilippus schreef: 10 nov 2019 12:37 Bovendien mag ik toch aannemen dat er een aardlekschakelaar in je zekeringenkast zit?
Met twee elektriciens in huis (man en zoon) is dat vanzelfsprekend ;-)
Bedankt voor de uitleg! Dat risico op elektrocutie was mijn grootste zorg.
Ik weet nu welk kerstcadeautje ik mag vragen aan mijn man :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Elektrisch matje

Bericht door marloes501 »

En aardlekschakelaar werkt alleen als het matje ook daadwerkelijk is aangesloten op een stopcontact met aarde.
Het stopcontact op de foto heeft dat niet.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door ErikPhilippus »

marloes501 schreef: 13 nov 2019 08:15 En aardlekschakelaar werkt alleen als het matje ook daadwerkelijk is aangesloten op een stopcontact met aarde.
Het stopcontact op de foto heeft dat niet.
Een aardlekschakelaar meet een lekstroom, onafhankelijk of het apparaat voorzien is van randaarde. Dus als een fase-draad wordt aangeraakt, waardoor een (hopelijk ongevaarlijk) deel van de stroom niet terugvloeit naar de nul-draad, maar de aarde ingaat, dan zal de aardlekschakelaar de installatie spanningsloos maken. Ofwel: het is een misverstand te denken dat een aardlekschakelaar (ook wel verliesstroomschakelaar genoemd) alleen werkt op geaarde stopkontakten/stekkers. De functie van de randaarde is ervoor te zorgen dat de behuizing van een apparaat altijd verbonden is met aarde, en dus nooit onder spanning kan komen te staan. De aardlekschakelaar is juist bedoeld om gevaarlijke toestanden te voorkomen bij niet-geaarde apparaten/stopkontaken.
Overigens: de twee stopcontacten op de foto hebben wel degelijk randaarde. Misschien zie je de draad die rechts direct uit de kontaktdoos komt aan voor een stroomdraad?
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 13 nov 2019 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Elektrisch matje

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef: 13 nov 2019 08:37 Overigens: de twee stopcontacten op de foto hebben wel degelijk randaarde. Misschien zie je de draad die rechts direct uit de kontaktdoos komt aan voor een stroomdraad?
Ik denk dat marloes bedoeld dat de zwarte adapter niet aangesloten is op de randaarde (te zien aan de bovenkant want die maakt inderdaad geen connectie met de aardpin).

En inderdaad werkt de aardlekschakelaar niet met aarde maar met verschilstroom tussen tussen fase en nul.
Laatst gewijzigd door Rik op 13 nov 2019 08:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 13 nov 2019 08:41 Ik denk dat marloes bedoeld dat de zwarte adapter niet aangesloten is op de randaarde (te zien aan de bovenkant want die maakt inderdaad geen connectie met de aardpin).
OK, zou kunnen. Maar afgezien daarvan: aangezien het matje geen (metalen) behuizing heeft, is het aansluiten van de randaarde in dit geval ook zinloos. (tenzij de 12V adapter een metalen behuizing zou hebben....).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door Sansan »

Van deze discussies word ik blij!
Zie op medpets het veel duurdere medische matje. De matjes bij de Lingehoeve hebben een spiraal snoer. Eens vragen welk merk dat is.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Elektrisch matje

Bericht door Zotvanpoezen »

ErikPhilippus schreef: 10 nov 2019 12:37 En het is geen 220V wisselstroom, maar 12V gelijkstroom dat naar het matje gaat via een omvormer van max 1A
Afbeelding
Mijn man zegt ook dat deze stekker geen contact nodig heeft met de aardpin ;-)
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 13 nov 2019 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Elektrisch matje

Bericht door Rik »

Nee, de aardpin heeft inderdaad niets (direct) te maken met de aardlekschakelaar.

Wat zitten ze daar leuk op dat kleedje. Maar ik denk wel dat ze zo kijken van "baasje... we willen er nog een".

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ens/395111

12 W. Dus zo'n 105KWh per jaar (zo'n €24 in verbruik).
Maar ja... in de zomer mag ie uit :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Elektrisch matje

Bericht door ErikPhilippus »

Haha - ze vinden het zo lekker, ook in de zomer.... Misschien dat ik er nog eentje bij neem (zeker als er nog een keer gezinsuitbreiding komt :-)).
Tja, 105 KWh/jaar - dat is ruis op ons verbruik van zo'n 18000 kWh/jaar.
Plaats reactie