Vechtende katten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Vechtende katten

Bericht door Tomdepoes »

Hallo allemaal,

Wij hebben dringend hulp en advies nodig. Wij hebben nu 3 dagen een vriendje voor onze kat in huis. De nieuwe kat is 3 maanden oud en de kat die wij al hadden is 7 maanden. Deze kat hield in het gastgezin en in het asiel er heel erg van om te spelen met de andere katten, dus we dachten dat we hem er een plezier mee zouden doen. Ook het kleine katje houdt enorm van spelen en knuffelen met andere katten.

Toen het kleintje bij ons thuis kwam hebben we ze aan elkaars geur laten wennen en vervolgens hebben we ze rustig bij elkaar gezet. De oudere kat heeft eerst een halfuur lopen grommen en blazen, maar hierna hield dit op. Nu is het zo dat ze elkaar elke avond en ochtend de tent uit vechten. De oude kat springt bovenop het kleintje, bijt hem, gebruikt zn nagels en hij slaat hem met zn pootjes. Het kleintje is een stoer katje dus die vecht moedig terug, maar je hoort ze allebei grommen en blazen en piepen. Overdag liggen ze soms samen, wassen ze elkaar en eten ze uit hetzelfde bakje. Soms haalt de grote nog wel uit of springt hij bovenop de kleine, maar lang niet zo heftig als in de ochtend en in de avond.

Wij hebben eerst gedacht dat dit misschien spelen was, maar omdat ze elkaar aanstaren, ze blazen en grommen en soms hun oren in hun nek leggen en een dikke staart krijgen is dit echt vechten denken wij. Het kleintje vindt het verder heerlijk hier in huis, maar wij vinden het zielig dat hij steeds op zijn hoede is voor de grote kat en dat ze zo vechten.

De grote kat wil veel minder geknuffeld worden en is heel erg gestresst. De situatie is zo niet leuk voor beiden. Kan dit nog goedkomen of is het beter om het kleintje weer terug te brengen?

Iemand tips?
Heel erg bedankt alvast
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vechtende katten

Bericht door Anne »

Geef het nog een paar dagen. Zolang ze ook samen liggen, elkaar wassen e.d. denk ik dat het wel meevalt
Kittens kunnen heel ruig met elkaar spelen, zolang er geen bloed vloeit zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vechtende katten

Bericht door Synemios »

Dat ze binnen 3 dagen al bij elkaar liggen, elkaar wassen en samen eten vind ik toch wel positief eigenlijk.
3 dagen is nog maar kort, je zou wat meer met ze kunnen spelen, ze zijn beiden nog heel jong en moeten ook hun energie kwijt.
Verder eens met Anne.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Komala
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 nov 2019 17:52

Re: Vechtende katten

Bericht door Komala »

Hai!

Ik had een situatie die er een beetje op leek: grote en hyperactieve zus en kleine rustigere broer. Hij werd, zeker nadat hij ziek was geweest, teruggetrokken en passief van het steeds besprongen worden door zijn zus uit speelsheid. Ik ben twee keer per dag een kwartiertje, 20 minuten met ze gaan spelen met een veer aan een touwtje. Zij kon haar energie kwijt en ik moest hem in het begin erg verleiden tot spel. Elk speelkwartiertje werd hij levendiger en kreeg hij meer vertrouwen.

Hij werd meer op zijn gemak in aanwezigheid van zn zus. Na slechts 1 week was het totaal anders. Die kleine was weer helemaal actief en levendig, kreeg een groeispurt, en genoot ook weer van spelen met zijn zus (zit nu dus ook weer achter haar aan!). En zij is wat minder fel geworden.

Misschien iets wat ook jullie kan helpen?
Plaats reactie