Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Kun je dat bij de dierenarts krijgen?
Ja moet sowieso een week om de kuur af te maken.

Het is meer dat ze aangaven dat er groot verschil zou moeten zijn. Maar of dat traanvocht weg zou moeten zijn weet ik niet.
Mellow (13), Missy (2)
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Punt is dat ik alleen op watje kan zien of het vies is, want ze heeft een grijze vacht.
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door pinguin »

Van wie moet dat worden schoongemaakt en hoe vaak?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Oh niet van dierenarts. Meer dat ik het zelf even weghaalde, die vieze streep. Ook met name om te zien of er nog bruin vanaf kwam
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door Synemios »

Indy heeft dat ook en die heeft als kitten niesziekte gehad.
Bij haar komt er ook altijd bruine afscheiding in de ooghoeken, maar het is niet ontstoken.
Wij gebruiken daar fysiologische oogreiniger voor en verder doen we er niets meer mee, tenzij het echt ontstoken is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door pinguin »

jeen schreef:Oh niet van dierenarts. Meer dat ik het zelf even weghaalde, die vieze streep. Ook met name om te zien of er nog bruin vanaf kwam
Dan zou ik daar echt mee stoppen. Die vieze streep kan blijven zolang het oog niet onstoken is.

Hier ook een blijvende streep bij Simba maak het nooit schoon hij kan prima zelf poetsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Dank voor jullie reacties. Duidelijk, ik smeer nog tot ze aangaven en kijk dan hoe het is.
Voor niesziekte had ze inderdaad ook nooit vieze ogen.
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door pinguin »

Op zich is zn streep niet erg en het oog moet ook kunnen herstellen.
Het middel wat je heb zou gewoon moeten werken anders zou ik de boel op kweek laten zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door Kytumymo »

Ik (de katten natuurlijk) heb 2 keer een niesziekte uitbraak gehad en dat ging met een 10 dagen kuur over (laatste keer was 2012 dus ik weet niet meer welke kuur ze hebben gehad). De niesziekte was dan binnen 2 a 3 weken niet meer zichtbaar. Moreeke die vaker niesziekte kreeg, daar ging het ook altijd binnen 2 a 3 weken weer vanzelf over, zonder kuur. Tot 2016, toen ging het niet binnen 3 weken over en toen de dierenarts ingeschakeld. Helaas is ze er toen nooit meer vanaf gekomen (soms een paar dagen, hooguit een week klachten vrij). Er is in de eerste 10 maanden zoveel ingestopt door de dierenarts (zonder resultaat) dat ik toen heb gezegd dat ik met de behandeling wilde stoppen. Ik heb haar daarna nog 1 1/2 jaar intensief verzorgd door haar neus meermaals daags te spoelen met zoutwater, alleen water of babyneusspray zodat ze meer lucht kreeg. De anderen bleven na de nies van 2012 wel donkere korstjes houden in de ooghoeken (wat ze daarvoor niet hadden) maar verder geen klachten meer, ook in die 2 1/2 jaar dat Moreeke chronische nies had zijn ze niet aangestoken. Nu Moreeke er niet meer is heb ik ze wel weer allemaal laten enten. Dat durfden we met de wandelende snotneus nog in huis niet te doen.

Toen ik er middenin zat heb ik veel gelezen en kwam ik meerdere keren tegen dat L-lysine niet bewezen helpt.
https://dierenzorggids.nl/artikel/niesz ... ij-katten/

Ook heb ik homeopatische dingen geprobeerd (bijvoorbeeld echinaforce), ook zonder succes. En ook al was het homeopatisch, voelde het niet goed om er zelf van alles in te 'proppen'.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Nou even een update. We zijn vijf dagen verder zonder de druppels en het ziet er rustig uit. Één oogje heeft wel meer streepje traanvocht. Maar ik zie niks geks.
Fijn :)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door Zotvanpoezen »

Filou heeft ook gevoelige oogjes (heeft als kitten chlamydia gehad).
Ik was benieuwd naar het effect van de L Lysine en heb het eens besteld. Hij neemt het nu al een week, maar het is nog te vroeg om te oordelen. Ik laat het wel nog weten als het helpt. Ik geef maar 1 keer per dag een half schepje ipv 2 keer. Anders heeft hij wat diarree.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Bij mij stopte ze dus gewoon binnen paar dagen met niezen dus heb zeker het idee dat het werkt :)
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door pinguin »

Wat fijn dat het goed gaat met het oogje.

Hier werkt l-lysine ook als Simba een opvlamming heeft krijgt die 1 schepje per dag de eerste 2 dagen dan zie je het al minder worden en dan ga ik terug naar een half schepje per dag en stop als het over is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door jeen »

Paar weken verder en dat oogje heeft soms iets meer traanvocht, maar meer ook niet. Missy niest ook niet met de I-lysine. Alleen mn oudere kat Mellow lijkt weer een opleving te hebben. Regelmatig wat niesbuien, maar geen verstopte neus enzo. Ik wacht het even af. Dierenarts is hel met hem (je kan hem niet tillen en dus is het een gevecht daarheen). Hij oogt verder niet ziek.
Mellow (13), Missy (2)
Cerna

Re: Niesziekte, oogje ontstoken, weer niesziekte?

Bericht door Cerna »

Onze chronische niezerd is goed geholpen met De Groene Os Luchtwegcompositum. Ik kan het iedereen aanraden.
L.lysine hielp totaal niet bij haar.
Plaats reactie