NIERFALEN

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
gertrude
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2008 15:50

NIERFALEN

Bericht door gertrude »

Sinds april dit jaar lijdt onze poes (toen net 12 jaar) aan chronisch nierfalen. Nog maar beginnend, en op dieet gezet. Ze was afgevallen en dronk veel. Sindsdien ging het beter met haar.

Laatste tijd weer magerder geworden en begin vorige week begon ze wat slechter te eten en vacht zag er steeds slechter uit. Woensdagavond begon ze over te geven, ook donderdag de gehele dag. Zelfs water bleef er niet in.
Donderdag naar dierenarts geweest, hartritmestoornis én bloed geprikt. Ik dacht zelf aan nierfalen.
's middags te horen gekregen dat haar niertjes erg slecht waren (fosfaat 2,9 ureum 45 en creatinine 759)
Dus veel te hoog.
Ze heeft vervolgens die dagen vocht toegediend gekregen, daarnaast dieetvoer, middelen tegen misselijkheid én nu Semintra om de bloeddruk in de nieren laag te houden.
Gisteren voor het laatst vocht gehad, en toen leek ze wat fitter.
Vandaag eet ze nog steeds niet goed, misschien de helft van wat ze normaal eet, en komt ook niet beneden. Ligt steeds boven en kijkt zielig. Soms spint ze wel als ze lekker geaaid wordt.

Zoals ze zich nu voelt is het voor poeslief niet fijn. Dierenarts zegt dat het een optie is om nogmaals 3 dagen een infuus te krijgen, maar de kans is groot dat dit niet meer helpt. Dat ze éven opknapt en dan weer instort.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat we moeten kiezen tussen euthanasie of eerst spoelen en dan iets later euthanasie.
Ik handel graag in het belang van het katje en neig naar inslapen, maar de beslissing is zo moeilijk.
Moeten we haar toch de kans geven om nog even op te knappen? En dan wel de stress van 3 dagen dierenarts? Of zsm inslapen? En doen we dat dan weer niet te snel?

Wie heeft er ervaring mee? Is het spoelen alleen maar een tijdelijk lapmiddel?

MOEILIJK MOEILIJK en nog eens MOEILIJK.
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: NIERFALEN

Bericht door Kyaxan »

Ik kan niet zeggen dat ik hier echt ervaring mee heb maar wil je wel veel sterkte wensen met deze moeilijke keuze.
Geen idee of je hier nog iets aan hebt maar luna (2 jaar) heeft ook nierfalen. Zij reageerde niet goed op de semintra. Wilde hierdoor niet meer eten, was steeds aan het spugen en viel echt af. Na dit bij de dierenarts aangegeven te hebben kreeg ze fortekor waarna ze echt super goed at, de nierwaardes iets verbeterde en ze vrolijker werd. Luna haar waardes waren wel lager dus geen idee of je er iets mee kan.

Verder denk ik dat jij je kat het beste kent en weet wat goed is. Hoe dan ook zal de keuze moeilijk blijven maar denk dat je op je eigen gevoel moet vertrouwen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: NIERFALEN

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb met mijn 20 jarige Pitoe ook een vergelijkbaar probleem gehad. Ze was een heel bange poes en ik wou haar niet laten opnemen voor infuus omdat ik wist dat ze tijdens een vorige opname enorm gestresst was. Ik heb voor een korte palliatieve behandeling in alle rust thuis gekozen in plaats van het te rekken omdat ik haar niet kwijt wou.
Jouw poes is jonger, maar jij kent haar het beste om de juiste beslissing te nemen.
Sterkte.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie