catproof trap deel 2

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

catproof trap deel 2

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Ik had hier eerder al een vraag geplaatst over catproof maken van de trap, en dat is inmiddels gelukt door middel van karton en douchegordijn stangen (klinkt vreemd maar werkt wel Afbeelding).

Nu het laatste stukje nog. Helemaal bij de bovenste trap hebben we een stukje (smalle) reling / railing (?). Die was vanonder open en is nu dicht inmiddels. Nu ben ik bang dat de katten daar misschien opspringen en alsnog naar beneden storten. Ik zoek me suf hoe dit op te lossen en heb al diverse topics hier gelezen over het balkon veilig maken voor een kat (daar heeft het het meeste van weg). Maar ik kom er niet erg uit.
Misschien springen ze er wel helemaal niet op, maar vind het toch een eng idee.
Iemand hier een idee?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

kittentjes

Re: catproof trap deel 2

Bericht door kittentjes »

Wij hebben ook een railing met tralies op zolder hier zijn ze er nog nooit op gesprongen of doorheen gegaan....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Geert »

Wij hebben een gelijkaardige situatie hier en we hebben een net moeten spannen omdat Luna steeds de neiging had om op/over de reling te springen. We hadden Luna nochtans al getoond dat er een diepte achter de reling gaapte (reling zelf is dicht dus doorkijken kan niet) maar dat geen effect. Bij Aya overigens wel want als je haar naar de diepte liet kijken voelde je hoe ze zich wegtrok. Om een of andere reden wou en zou Luna steeds op de reling springen zodat we haar niet onbewaakt in de gang konden laten.

Ik heb dan zo'n groen net, dat ook rond bomen wordt gespannen of om vijver te overspannen, opgehangen over de onderste trap. Het net was veel te groot maar ik heb de uiteinden opgerold zodat ik stevige uiteinden bekwam en deze met houten latjes vastgezet aan de houten reling enerzijds en aan de muur anderzijds.
Een geluk want reeds de allereerste keer dat Luna onbewaakt de gang in mocht was het prijs: met een hoop gekrijs en lawaai lag Luna in het net. Had het net er niet geweest was Luna een verdieping lager op de radiator gestort ...
Ze was gelukkig niet gewond maar ze kon haar zelf niet bevrijden. We hebben Luna dan met z'n tweeën uit het net bevrijd. Trillen van schrik deed ze! Het is maar een maal gebeurd en ze doet geen poging meer om op de reling te springen.

Een zeer elegante oplossing is het niet (maar stoort ook niet echt want bezoekers merken het zelfs niet), een efficiënte dus wel. Indien interesse zal ik (proberen) foto (te) plaatsen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Jeetje, wat eng, en wat zal Luna geschrokken zijn!
Wij hebben inmiddels bij de reling douchestangen geplaatst als een soort tralies. Want meteen de eerste avond probeerden de mannen erop te springen...
Nu hebben we voor een klein fortuin aan douchestangen aan de trap zitten (ikea douchestangen) maar het werkt wel AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Frodo-en-Gimli »

douchestangen moet zijn douche gordijn stangen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Geert »

Frodo-en-Gimli schreef: 25 nov 2019 08:42 Want meteen de eerste avond probeerden de mannen erop te springen...
Hier ook zo, we op wisten op voorhand dat het ging gebeuren met Luna.

Knappe oplossing met de douchegordijn stangen 8-)
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Patrick380
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2020 18:19
Locatie: Nijmegen

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Patrick380 »

Geert schreef: 24 nov 2019 17:04 Indien interesse zal ik (proberen) foto (te) plaatsen.
Ik ben nieuwsgierig naar deze oplossing! Mijn kitten viel gister van mijn open trap en ik wil graag een volgende valpartij voorkomen.
“The only escape from the miseries of life are music and cats…” ~ Albert Einstein
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: catproof trap deel 2

Bericht door Geert »

Hierbij de foto:
Afbeelding

Sinds de vorige post heeft het net nog 2x dienst gedaan (schade gevonden). We weten niet welke kat het geweest is maar onze verdenkingen gaan naar Luna want Aya lijkt ons iets te handig (potig) om zomaar van de reling te vallen tenzij het al spelen/duvelen gebeurd is natuurlijk.

Het net vertoont nu al meerdere gaten (intussen weer gedicht) maar echt doorscheuren doet het niet. Mocht het toch doorscheuren dan denk ik wel dat het de kat voldoende afremt om een zware val te voorkomen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Plaats reactie