Hoe geef je Omeprazol?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Cerna

Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Amber spuugt al zeker een jaar of 8 chronisch. Ze is jaren geleden in De Wagenrenk helemaal nagekeken, maar er werd niets gevonden. Ze is er ook niet ziek van en roept het vaak zelf op door heel veel brokjes te gaan schrokken.

Jaren kreeg ze zo eens in de drie maanden een Cortaloneprikje en dat hielp een poosje en een paar jaar geleden ontdekte ik Puur Gastri, een wondermiddel. Spuugde Amber eerst zeker wel 3x per week, nu was het nog maar zo'n 3x per maand.
Maar de laatste tijd hielp het niet meer goed en ben ik overgestapt op De Groene Os Maag. Wat erin zit weet ik niet, maar Amber voelt zich sindsdien geweldig. Speelt zelfs zo nu en dan weer. Alleen ....... het spugen is niet over.

Nu adviseerde de dierenarts mij om Omeprazol te gaan geven. Ik had liever Zitac gehad want daar heb ik veel ervaring mee, maar daar kon hij niet meer aankomen. Enl dus Omeprazol.
Echter, dit zijn capsules en ik moet de helft geven. Ik heb de prutskorreltjes dus netjes geteld en daarna de helft in een glaasje gedaan met iets heet water. Ze zijn echter keihard en lossen totaal niet op. Ik kan ze dus ook niet opzuigen.

Ik heb via de zoekmachine gezocht, maar lees alleen "Ik geef nu Omeprazol". Hoe, dat staat er niet bij.
En vandaar dus mijn vraag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Rik »

Geen ervaring maar ik weet niet of je deze pagina al gevonden hebt.
Omeprazol wordt geleverd in capsules met gereguleerde afgifte van 10, 20 en 40 mg. Voor katten en honden kleiner dan 10 kg is de gangbare capsule/durette niet geschikt, immers u mag een capsule met gereguleerde afgifte (durette) niet breken. Als u gebruik maakt van Losec® MUPS 10 mg, kunt u wel de tabletten breken, omdat in de MUPS de omeprazol zit in kleine bolletjes die tegen maagsap kunnen. Zo kunt u zelfs er een drankje van maken (bv. om via een maagsonde te geven). Over het algemeen is de opname beter wanneer het gemengd wordt met een fruitsapje dan gemengd met water, melk of een zoutoplossing. Er is ook een injectievloeistof van omeprazol. Als uw dier bij ons is opgenomen, kunnen we deze omeprazol ook via het infuus geven.
https://www.mcvoordieren.nl/omeprazol-hond

Maar je geeft dus al aan dat die kleine bolletjes niet oplossen.(dat ze volgens mij ook niet moeten doen).

Schijnbaar bevatten de capsules granules (dus niet geschikt voor een suspensie) maar kan dat bij een tablet wel opgelost worden (?).
De capsules omeprazol bevatten granules met maagzuurresistente coating. Omdat omeprazol
afgebroken wordt in een zuur milieu is het niet mogelijk om een suspensie van deze capsules te
maken. Indien een lagere dosering nodig is kunnen de capsules geopend worden en kan het
aantal granules corresponderend met de gewenste dosis toegediend worden. Indien dit
problematisch is, dan kunnen de tabletten gedeeld worden. Deze zijn hier echter niet voor
bedoeld en bevatten daarom geen breukstreep.
De tabletten zijn geschikt om door de sonde toe te dienen. Hiervoor dient men de tablet eerst in
wat water uiteen te laten vallen. De granules in de capsules zijn niet geschikt voor de sonde: door
de granules kan de sonde verstopt raken.
(Uit de bijsluiter)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Sansan »

De korreltjes moeten ook niet oplossen en het liefst geheel in de maag komen.
Dus het beste is overgieten in een lege capsule of korreltjes mengen met een paar ml papje en dat in een keer in de mond spuiten.
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Ja, die had ik gevonden, maar omdat het over honden ging heb ik het niet verder bekeken. Vreemd dat mijn dierenarts niet weet dat je de capsules niet mag breken. Ook vreemd dat er in de bijsluiter staat dat je de capsules wel mag openen en de inhoud delen, terwijl MCvoordieren dus zegt dat het niet mag. ?????????

Losec zou dus een oplossing zijn, maar daarvan lees ik dan weer: misselijkheid, diarree, verhoogde kans op blaasontsteking. Word ik ook niet blij van. Geef je iets omdat je kat spuugt en wordt ze er misselijk van waardoor ze weer gaat spugen. Nu niet vanwege het maagzuur, maar vanwege het medicijn.

Maar wat ik nu niet snap is dat mensen op deze site Omeprazol hebben gegeven en die katten zullen toch niet zwaarder zijn geweest dan 10 kilo?
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Sansan schreef: 04 nov 2019 23:43 De korreltjes moeten ook niet oplossen en het liefst geheel in de maag komen.
Dus het beste is overgieten in een lege capsule of korreltjes mengen met een paar ml papje en dat in een keer in de mond spuiten.
Amber is niet te pillen (raakt compleet in paniek). Alleen een drankje lukt, maar dan ook niet meer dan 1,5 ml. Over doen in een capsule is dus geen optie en wanneer de pilletjes niet oplossen verstoppen ze het spuitje dus dat kan ook niet.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Sansan »

Lastig!

(Ps, capsules mag je breken. De korreltjes dus heel naar binnen)

1,5 ml moet ruim genoeg zijn, en dan een dikker papje maken (dan verstopt het niet) en geven met een knaagdierspuitje met dikke tuut. Of toch kijken of ze het dan oplikt en er weinig op kauwt.

Heb je al eens slippery elm geprobeerd? En ulcogant?
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Slippery Elm ken ik niet, maar ik lees dat het het spijsverteringskanaal tot rust brengt. Eigenlijk net zoiets als Puur Gastri.
Ulcogant heb ik ooit voor Cochi gehad en hij vond het erg vies, herinner ik me nog. Ik lees dat je er best veel van moet geven (drie tot vier maal daags 0,25-05 ml) en dat werkt niet bij Amber. Dan raakt ze gestressed en gaat weer snotteren.

Amber is een kat die je alleen maar positieve signalen moet geven en niets met dwang en dat maakt het allemaal zo lastig nu ze ouder wordt en dus ook waarschijnlijk wat meer zorg nodig zal hebben.
Twee keer daags plagen is echt de max voor Amber en dan alleen een hele kleine hoeveelheid. Pillen krijg ik er in principe wel in, maar ze slikt ze niet door. Wanneer een pil in de mond direct uit elkaar valt is er niets aan de hand, maar de meeste pillen doen dat niet. En dan kun je haar bek dichthouden, op de keel wrijven en dit 10 minuten volhouden (10 minuten stress), zodra je haar loslaat spuugt ze de pil uit (ik denk dat ze een holle kies heeft :smile: ).

Amber houdt ook niet van liflafjes waar je iets in kunt verstoppen. Ze eet brokjes en zo nu en dan een klein beetje vis van Porta 21 en dat is het. Een papje werkt bij een andere kat prima (ik heb 4,5 jaar spuitje gevoerd dus meer dan genoeg ervaring), maar helaas niet bij Amber.

Ik wacht nog even andere tips af en anders moet ik toch maar zien dat ik aan Zitac kan komen. Daar hoeft ze 2x daags maar een kwart pilletje van en die pillen zijn heel gemakkelijk fijn te drukken met een theelepeltje en dan kan ik er een suspensie van maken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Anne »

Heb je al eens een anti schrokbak geprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Nee, want Amber schrokt alleen wanneer ze wil spugen en ze weet inmiddels dat dat ook gebeurt wanneer ze schrokt. Een andere kat eet gras (Amber soms ook) en Amber schrokt wanneer ze last van haar maag heeft.
Ga ik dit dus verhinderen dan houdt ze pijn in de maag.

Ik heb dus altijd iets gedaan tegen de maagpijn, maar Puur Gastri werkt op dit moment niet meer en De Groene Os Maagcompositum werkt niet voldoende (maar maakt haar wel heel actief; waarschijnlijk omdat ze zich toch lekker voelt). Toen Puur Gastri nog goed werkte, schrokte ze ook niet.
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

De dierenarts heeft een beetje rondgebeld en een collega had nog Zitac. Het probleem is dus opgelost.
Maar voorlopig hoef ik niets te geven want Amber heeft al twee dagen het eten binnengehouden dankzij Maagcompositum (waarom het de ene dag wel werkt en de andere dag niet, is me een raadsel)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Anne »

Oh dat is goed nieuws, mooi zo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Kytumymo »

Ik gebruik zelf al meer dan 30 jaar Omeprazol. Heb het in alle soorten en maten gehad. Dus als er vragen zijn over iets, stel ze gerust (als ik iets moet testen of zo, heb er genoeg). Momenteel heb ik een keiharde pil, voorheen altijd capsules.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Kytumymo schreef: 18 nov 2019 16:25 Ik gebruik zelf al meer dan 30 jaar Omeprazol. Heb het in alle soorten en maten gehad. Dus als er vragen zijn over iets, stel ze gerust (als ik iets moet testen of zo, heb er genoeg). Momenteel heb ik een keiharde pil, voorheen altijd capsules.
Ikzelf ook helaas al 20 jaar (Nexium of Esomeprazol)

Amber krijgt Zitac en op zich gaat het best wel goed (niet meer gespuugd), maar ze is er zo lusteloos van en eet heel weinig. Een week geleden ben ik haar ook 1 ml maagcompositum gaan geven en nu eet ze weer wat beter, maar ze blijft sloom (staat ook op de bijsluiter).
Regelmatig zit ze ergens in de kamer maar een beetje voor zich uit te staren of ze slaapt. Nu is ze al redelijk bejaard en dan slapen ze veel en diep, maar dit is zo anders dan voor de Zitac.

Ik had eigenlijk 14 dagen 2x daags een kwart Zitac willen geven, maar gisteren ben ik toch gestopt en heeft ze nog maar een keer een kwart gehad en 2x daags maagcompositum. Prompt ging ze spugen :cry:
Het kan toeval zijn dus ik probeer het vandaag nog een keer op deze manier en anders moet ik de maagcompositum maar gaan minderen want daar krijgt ze een enorme eetlust van en ik ben bang dat de maag dit toch niet goed aankan.

Woensdag moet ze naar de tandarts.
Afgelopen zomer, bij de inenting, vond de nieuwe dierenarts dat haar gebit er niet fraai uitzag. Toen heeft de gebittendierenarts er naar gekeken en hij vond het wel meevallen. Een virusje volgens hem. Ik moest het in de gaten houden.
Vorige week bij het pilletje geven, kwam er een hele smerige rottingsgeur uit haar bekje. Gelijk naar de dierenarts en nu gaat ze dus woensdag onder het mes. Waarschijnlijk wordt in ieder geval 1 kies getrokken, maar eerst maakt de dierenarts foto's van ieder element.
Toch weer spannend. Vooral bij een kat van bijna 15. Maar ik doe het liever nu dan wanneer ik nog langer wacht (de dierenarts vond dat het nog wel kon) en Amber misschien te oud is voor narcose.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Kytumymo »

Och, wat spannend! Wie weet is de misselijkheid/ braken ook minder of weg na de reiniging en het trekken. Wie weet wat die ontsteking teweeg brengt. Sterkte voor woensdag, narcose is altijd spannend, maar bij oude kwakkelende diertjes helemaal x

Aanvulling: als je Nutriplus gel in huis hebt zou ik dat na de reiniging geven...of nu al.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Cerna

Re: Hoe geef je Omeprazol?

Bericht door Cerna »

Nutrigel heb ik standaard in huis (Amber kreeg het altijd als extra vitamientje, maar ze kreeg er zoveel slijm van en vieze ogen en daar kwamen we achter toen we een tijdje stopten).
Plaats reactie