Kitten te dun voor leeftijd

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Aprilk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2019 09:44

Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Aprilk »

Hoi, ik heb mij geregistreerd omdat wij sinds afgelopen vrijdag twee kittens hebben.

Het zijn beide Britse Langharen uit hetzelfde nestje. Een katertje en een poes. In eerste instantie kozen we alleen het katertje maar nadat hij een week bij ons was hebben we afgelopen vrijdag besloten ook zijn zusje bij ons in huis te nemen. Het zijn echt zulke schatjes. Ze zijn geboren op 9 augustus. Toen het katertje bij ons kwam (anderhalve week geleden)was hij aan de dunne kant (920 gram) en weigerde zijn brokken te eten. Ik heb nu Royal Canin kittenvoer gekocht en dat eet hij gelukkig wel. Hij is al wat aangekomen en weegt nu 1100 gram.

We hebben afgelopen vrijdag zijn zusje opgehaald en toen we thuis kwamen poepte ze direct de hele gang er onder, diarree. Ik dacht toen nog dat het van de stress kwam maar haar ontlasting is nog steeds dun. Ik heb contact opgenomen met de fokker en die zegt dat het misschien van de ontworming komt die ze daar donderdag nog heeft gehad. Ze eet goed, is speels en drinkt ook. Nu valt het alleen op dat het best naar voelt om haar te aaien. Je voelt de ruggenwervel, heupen echt alles. Het valt in eerste instantie niet zo op omdat ze een schattige pluizenbol is. Ik heb haar net gewogen en ze weegt maar 820 gram. Dat lijkt mij echt veel te weinig voor haar leeftijd (bijna 12 weken). Omdat ze wel speels is en eet denk ik niet dat ik perse vandaag de dierenarts moet bellen maar is er iets dat ik haar kan geven waardoor ze alvast wat meer aankomt en dat wellicht ook helpt tegen de diarree?

Ze zijn trouwens beide ingeent, ontwormd en ontvlooit
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Mleen »

Hoi! Welkom op het forum!

Wat goed dat je broer én zus in huis hebt genomen, die gaan heel veel aan elkaar hebben!
Geef je de kittenbrokjes afgewogen zoals op de verpakking? Want in principe mogen kittens tot de castratie gewoon onbeperkt voer hebben. Wellicht aanvullen met een goed natvoer? Dus onbeperkt brokjes en 1 of 2 keer per dag natvoer. Hier vonden ze het kitten natvoer van RC ook heerlijk de eerste maanden. Daarna ben ik overgestapt op goed natvoer (Animonda, Mac’s, Wild Freedom) en ben toen van de brokjes afgestapt. Animonda heeft trouwens ook een kittenvariant. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Aprilk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2019 09:44

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Aprilk »

Mleen schreef: 27 okt 2019 12:36 Hoi! Welkom op het forum!

Wat goed dat je broer én zus in huis hebt genomen, die gaan heel veel aan elkaar hebben!
Geef je de kittenbrokjes afgewogen zoals op de verpakking? Want in principe mogen kittens tot de castratie gewoon onbeperkt voer hebben. Wellicht aanvullen met een goed natvoer? Dus onbeperkt brokjes en 1 of 2 keer per dag natvoer. Hier vonden ze het kitten natvoer van RC ook heerlijk de eerste maanden. Daarna ben ik overgestapt op goed natvoer (Animonda, Mac’s, Wild Freedom) en ben toen van de brokjes afgestapt. Animonda heeft trouwens ook een kittenvariant. :)
Ja ze zijn nu al een heerlijk stel om naar te kijken. Ze wassen elkaar en liggen samen te slapen, zo fijn. Ze hebben onbeperkt brokjes inderdaad. Ik ga eens even rondkijken naar goed natvoer. De fokker raadde het af omdat ze nogal kieskeurig kunnen zijn met hun brokken en je daardoor dus in de hand werkt dat ze hun brokken helemaal laten staan. Wat is jouw ervaring daarmee? En kan ik direct al starten met bijv Animonda kitten of is er een reden dat je eerst beter Royal Canin natvoer kunt geven? Omdat jij zegt dat Animonda beter is :smile:
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Mleen »

Het belangrijkste is volgens mij altijd te kijken naar hoe je katten het op bepaald voer doen.
Toen ik vorig jaar mijn kittens kreeg heb ik me flink verdiept in het voer-topic en de meningen zijn daarover heel erg verdeeld.
Wel was ik ervan overtuigd dat ik op zoek moest naar een voer met een zo hoog mogelijk vleesgehalte en dat vind je vaak niet in brokken omdat daar allerlei toevoegingen in zitten die nodig zijn om een brok te maken. Alle toevoegingen die katten van nature niet nodig hebben komen er dan in de vorm van ontlasting weer uit. In natvoer ligt het vleesgehalte al veel hoger en heb je ook nog extra vocht. Katten zijn van nature ook slechte drinkers en zeker met diarree kunnen ze dan snel uitdrogen.
Ook in natvoer heb je allerlei soorten en maten en ik ben toen uitgekomen bij bijv. Animonda. Het natvoer zou je meteen aan kunnen bieden. 😊

Als het lang zo blijft zou ik je kitten wellicht nog laten checken op giardia.

Overigens: onze Nina was in het begin ook een klein mager poesje. Nu is ze bijna 1,5 en behoorlijk bijgetrokken, maar nog steeds klein van stuk. ;)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Aprilk
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2019 09:44

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Aprilk »

Ze begon een vies neusje en rode ogen te krijgen dus ik heb direct gebeld.
We zijn vandaag bij de dierenarts geweest en de dierenarts vermoed niesziekte. Het bindweefsel van het oog lijkt ontstoken te zijn, ze had verhoging en ze is natuurlijk te dun. Ik heb een oogzalf meegekregen en een ontwormingspasta. Ze heeft een injectie met Metacam gehad. De fokker geeft nu het advies om echt niet te ontwormen omdat ze al ontwormd is en dit nu echt niet goed voor haar zou zijn. Zij adviseert om probitioca te geven. Is er iemand die met mij mee wil denken wat ik het beste kan doen?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door pinguin »

Ik snap eigenlijk niet waarom de Fokker zulke lichte katten heeft mee gegeven. Weet je zeker dat ze 9 augustus zijn geboren?

Kwa ontworming zou ik de vraag terug leggen bij de dierenarts en aangeven dat ze volgende de Fokker pas nog zijn ontwormd.

Niesziekte kan besmettelijk zijn dus hoi je andere kat ook goed in de gaten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Kitten te dun voor leeftijd

Bericht door Bibi_1977 »

Mijn eerste gedachte was ook: klopt hun leeftijd wel? Met 12 weken zouden ze toch zo rond de 1200 gram moeten zijn.

Zoals pinguin zegt de vraag terug leggen bij de da.

Vervelend ook dat er niesziekte is geconstateerd. Ik hoop dat je kittens snel weer opgeknapt zijn en ik zou ze zeker even wekelijks wegen om inzicht te houden in hoeveel ze aankomen.

Liefs Bibi
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Plaats reactie