Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Beste allen,

We hebben onze kat enkele weken uit het asiel gehaald. Hij is ongeveer 5 jaar en een schat van een beest. Vanaf dag 1 had hij echter al problemen met dunne ontlasting die ook vaak naast de bak (eigenlijk overal) terechtkwam. Na overleg heen en weer met het asiel en ook een dagopname bij onze eigen dierenarts werd niets gevonden, tot ik weer eens ontlasting aan het opruimen was waar een sliert in zat; bleek het beestje "gewoon" spoelwormen te hebben! Bij de adoptie was men hem vergeten te ontwormen. Slordig, maar dat kan gebeuren, maar omdat ontworming standaard is, hebben de dierenarts en ik daar niet aan gedacht. Kattenbeest heeft dus 3 weken onnodig met wormen, diarree en een zere anus rondgelopen. Nu mijn vraag: we hebben hem natuurlijk meteen ontwormd met spot-on nekdruppels. Hij verliest bloeddruppels en als hij zich een beetje inspant (uitrekken of spelen), verliest hij ook ontlasting en /of bloed. Ik kan donderdag de dierenarts weer bellen en dat doe ik ook, maar in de tussentijd: heeft iemand hier ervaring mee? Kan een kat door een verwaarloosde worminfectie en veel diarree, bloed verliezen uit de anus? Kan hierdoor ook een wat slappe kringspier ontstaan? En is dit tijdelijk?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Anne »

Ik zou je da bellen met deze vraag. En misschien tijdelijk overgaan op een sensitieve voeding, zodat de darmen kunnen herstellen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Anne: dank je wel voor je antwoord. Onze dierenarts was t/m vandaag afwezig, dus ik ga hem morgen inderdaad even bellen. Maar ik hoopte dat er in de tussentijd misschien iemand met een dergelijke ervaring was die mij iets kon vertellen. Het probleem is wel erg specifiek, natuurlijk. Maar niet geschoten is altijd mis 😊. Het lijkt overigens nu minder te worden, dus als het helemaal vanzelf overgaat, zal ik dat ook posten. Wie weet heeft iemand er in de toekomst nog iets aan.
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Antwoord van onze dierenarts: bloed- en ontlastingdruppels kunnen voorkomen bij flinke worminfecties. Als de diarree langer dan een week aanhoudt, kan de kringspier 'lui' worden. Dat is wat er met ons poezenbeest waarschijnlijk is gebeurd. Het goede nieuws: het gaat over. We hebben al bijna 2 dagen geen druppels meer gevonden en bij de ontlasting zit nog maar een spoortje bloed. Goed nieuws dus. Maar wanneer je kat ontlasting en/of bloed verliest wel altijd contact opnemen met de dierenpraktijk; zij kunnen bepalen of je het nog even kunt aankijken of dat je langs moet komen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Anne »

Fijn dat je dat laat weten. Ook mooi dat het over is en de ontlasting zal ook wel beter worden nu?
Toevallig zag ik het laatst op tv bij een hond, die had ook bloederige diarree en een wormeninfectie.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Helaas was het tóch niet over, in de afgelopen week ging het weer helemaal mis, veel diarree en weer bloed erbij. Nu hebben we een extra ontwormingskuur gekregen voor de zekerheid en als dat niet helpt, nemen we weer contact op met het asiel waar we hem vandaan hebben. Dan gaan we bekijken welke onderzoeken we nog kunnen doen, maar daar zal in ieder geval een tritrichomonas-onderzoek bij zitten. Ik hoop dat dat het niet is, want het kan een lange weg zijn voordat een kat daar vanaf is (en dan zijn er mogelijk meer besmette katten in de kattenkamer van het asiel, ook niet leuk). Maar de klachten passen precies in het plaatje. Ik blijf maar duimen dat het nu de tweede generatie wormen is die is uitgekomen, omdat de ontwormingsmiddelen vaak alleen de volwassen wormen doden en de jongere stadia niet volledig.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Anne »

Ik duim met je mee!1 Wat een pech heb je. Wat voor voeding geef je op het moment?
Sterkte met al je zorgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Hij krijgt sinds een week een sensitive voeding van de dierenarts om zijn darmen wat rust te gunnen. Dat helpt nog niet echt, maar een voedingswissel vinden kattendarmen meestal ook niet zo leuk, al hebben we het geleidelijk gedaan (in 2,5 dag, iets te snel, maar we moesten wát). We blijven maar braaf afwachten en poep opruimen. Vandaag hebben we geen contact kunnen krijgen met het asiel, ze zijn met weinig mensen en dus matig bereikbaar. Helaas. Morgen weer bellen. Dank voor je duimen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kytumymo »

Wat een vervelende start, maar fijn dat de kater bij jou mag wonen!

Mijn kitten heeft/ had ook een tijd diarree met slijm en bloed. Maar als er zich wat afspeelt in de darmen gaat het irriteren, gaan ze persen en bloed zie je dan al snel. Het is een ander verhaal, waarschijnlijk kan het kitten niet tegen bepaalde voeding. Maar sinds ik kip weg laat (flinke zoektocht) in al het eten en Zoolac propaste (probiotica) heb gegeven gaat het een heel stuk vooruit. Ik moest pillen ophalen bij de dierenarts voor de dame met epilepsie en de dierenarts heeft direct Zoolac voor de praktijk besteld. De 32ml tube is hier al leeg, de andere 2 snoepten er ook van. Wie weet is het iets om er even naast te geven, kan verder geen kwaad.

Hopelijk gaat het snel beter!
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Kattenzijncoolenlief
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2019 21:53

Re: Verlies bloeddruppels bij spoelworminfectie te verwachten?

Bericht door Kattenzijncoolenlief »

Update: na de tweede wormkuur en een dieet van kleine beetjes voeding per 2 uur, gaat het veel beter! Dit blijven we drie weken volhouden (op advies van de dierenarts) en dan gaan we langzaam opbouwen naar een dieet van 3 porties per dag. Als dat niet werkt, schaffen we een slowfeeder aan. Bedankt voor het meedenken (probiotica zijn in huis, maar lijkt nu niet meer nodig) en we hopen dat we nu kunnen gaan genieten van de lieverd.
Plaats reactie