Acute alvleesklierontsteking

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Jeetje wat spannend!
Waarvoor heeft ze de clava gekregen?
Hoeveel dagen nog tot de uitslag?
Ik ben zo benieuwd wat ze gaan aanbieden als behandeling, ik volg de overeenkomsten natuurlijk met een schuin oog vanuit onze kater gezien dat begrijp je wel.

Heb je haar iets beter aan het eten inmiddels?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De clavaseptin krijgt ze omdat haar buik openligt. Voor die biopten hebben ze een snee gemaakt om haar buik te openen. Dus ze krijgt nu antibiotica voor de wond.

De uitslag zou met 7 tot 10 dagen komen, dus tussen dinsdag en vrijdag zou er iets bekend moeten zijn. En dan de 22e het bespreken wat verder en wondcontrole.

Ik moet wel echt grote complimenten geven aan Barendrecht hoe super de internist met alles is omgegaan en hoe zorgvuldig ze te werk gaan. Ik kan deze kliniek dan ook echt aanbevelen.

@sansan: ik begrijp zeker dat je dit volgt, misschien komt er iets uit het biopt waar jullie nog niet aan hebben gedacht. En daarom post ik ook updates, want misschien lezen er nog meer mensen nu of in de toekomst mee die in dezelfde situatie zitten.

Ze eet nu weer beter, maar dat komt puur door die eetlustopwekker. We moeten hier nog even mee doorgaan, totdat ik de uitslag heb. Dan kunnen we schakelen en gericht behandelen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Zo zie je maar weer dat een echo ook niet alles weer geeft.
Wel fijn dat ze er niet heel veel last van heeft gehad, ik volg het ook.
Veel sterkte met wachten op de uitslag.
Ik hoor veel positieve geluiden over Barendrecht dus die zitten zeker in mijn achterhoofd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ohhhh douraque heftig! Ik had gedacht dat ze de biopten via de endoscopie gedaan hadden. Met zo’n happertje. Hoe helen de wonden?

Klinkt inderdaad echt heel positief allemaal in Barendrecht.

Geef je de clava met of zonder eten? Kan nog schelen.

Ik ben ongeduldig voor de uitslag zeg, zo benieuwd, dat zul jij al helemaal zijn.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Met endoscopie konden enkel totaal de maag. En we wilde juist van het maagdarmkanaal. Dus de enige optie was om haar open te maken. De wond geneest prachtig, ze zit er niet aan de likken en ik zie de hechtingen langzaamaan oplossen.

Ik heb ook geen geduld meer, ik wil gewoon zekerheid hebben wat ze heeft. Al komt eruit dat ze enkel een alvleesklierontsteking heeft, prima, maar dan weet je het 100% zeker
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Man! Komt dat omdat via de achterkant het slangetje met camera niet klein genoeg is ofzo? Fijn dat het zo goed heelt. Heeft ze pijnstilling? Dikke knuffel voor haar!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Klopt ze kunnen alleen maar een camera aan de voorkant erin krijgen. Voor het achterste gedeelte moeten ze worden opengemaakt. De DA zei al: met een endoscopie kom je niet ver in haar geval, we willen juist voorbij de maag wat weten

Ze wilde eerst metacam geven, maar toen gaf ik aan dat Metacam icm een alvleesklierontsteking niet verstandig is (NSAID’s). Toen gaf ze buprecare mee.

Ik merk dat zowel mijn eigen da als Barendrecht vergeten dat NSAID’s en een alvleesklierontsteking niet samengaan. Ik ben blij dat ik daar nu zo alert op ben
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Helaas ook hier in het dierenziekenhuis heb ik er ruzie om moeten maken, want ze bleven vol houden dat nsaid wel kon en anders moest ik maar geen pijnstilling geven.
Terwijl het bij Lizzy dubbel gecontraindiceerd was, ( nieren en alvleesklier)
Uiteindelijk heb ik wel mijn zin gekregen maar ik vind het best zorgwekkend dat veel artsen, zelfs internisten dat dus niet weten
( dit was niet mijn eigen dierenarts die was toen helaas op vakantie, die heeft laatst wel buprecare mee gegeven)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Helemaal mee eens. Het is zo vreemd dat ze dit of niet weten of vergeten. Zelfs als je Googled op kat, alvleesklier en NSAID is de eerste hit dat je het juist niet moet geven.

Zo zie je maar dat je als baasje alert moet blijven. Ik vraag nu ook standaard om
Buprecare.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door puksji »

Wat vreemd dat ze dat niet weten. Toen Puk pijn had, was de oorzaak nog onduidelijk, het vermoeden was blaasstenen, maar ook vermoeden alvleesklier of beiden. En omdat er geen zekerheid was, kreeg ze uit voorzorg al buprecare.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

De uitslag is binnen en ik wil zeggen dat ik blij ben dat ik de biopten heb laten nemen:

Alvleesklier
De alvleesklier bleek bindweefsel te ontwikkelen op de afgenomen biopten. We kunnen ervan uitgaan dat dit over de gehele alvleesklier ofwel al aanwezig is of gaat ontwikkelen. Er is dus sprake van een chronische alvleesklierontsteking. Specifiek in het verslag staat: nodulair lymfocytair infiltraat, diffuus neutrofielen en bindweefsel

Maag
Volgens verslag aanwezigheid van: Veel helicobacters en wat lymfocytair infiltraat

Dit duidt dat er sprake is van een allergische reactie c.q. immuun gerelateerde problematiek.

Dunne darm
Volgens verslag: oedeem, neutrofielen, enkele eo's en geringe toename van plasmatelevisies

Dit duidt, tezamen met de maag uitslag, secundair op een bacteriële infectie/dysbiose.

Behandeling
We gaan voor de bacteriële infectie: metrobactin antibiotica geven

Daarnaast prednison levenslang voor de immuunziekte en alvleesklier. Voor nu een afbouwschema en zoeken naar een goede dosering.

Daarnaast toch de maagzuurremmers geven, maar de Zantac was een te hoge dosering. Ze mag max 20 mg per dag hebben. Dus we gaan over op Omeraprazol.

Ze dient qua voer over te gaan op hypo allergeen voer. En proberen om dat op één smaak te houden, zodat mocht ze het later niet goed doen (agv allergie), dan kan een andere smaak geprobeerd worden.

Zodra ze het goed doet, gaan we ook over op het geven van probiotica zonder dierlijke bijproducten.

Pancreas enzymen moeten we pas geven als haar pancreatitis slechter wordt om zo de gevolgen, zoals diarree, te onderdrukken.

Complicaties
Door de bindweefsel vorming van de alvleesklier en het geven van prednison is de kans groot dat ze op termijn diabetes zal gaan ontwikkelen. Dus ik ga met de dierenarts in overleg om de hoeveel tijd we gaan bloedprikken.

Dinsdag ga ik naar Barendrecht en laat ik meteen bloedprikken om een 0 meting te hebben van haar bloedwaarden, voornamelijk de frutctosamine en glucosamine
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Anne »

Ach wat een zorgen allemaal :-( Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat er biopten zijn genomen. Je weet nu wel wat de situatie is. Wat veel allemaal om te verwerken. Ik wil je heel veel sterkte toewensen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Wel goed dat je biopten hebben laten nemen.
Ik kan me je zorgen mbt levenslange prednison voorstellen.
Ik heb er hier ook 2 met een immuunziekte en ik vind af en toe prednison al niet prettig.
Aan de andere kant, als het helpt heb je wel al wat gewonnen natuurlijk.
Hopelijk gaat het dan in samenwerking met de Ab, omeprazol en het hypoallergene voer snel beter en valt ze minder vaak terug,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Sansan »

Ben benieuwd wat je gaat merken van de metronidazol. Wees wel gespitst op eventuele neurologische problemen daarvan.

Ben ook zeer benieuwd of je verschil gaat merken met omeprazol.

En hoe gaat het prendison schema eruit zien?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Acute alvleesklierontsteking

Bericht door Douraque »

Ik zit er bovenop qua bijwerkingen, let eigenlijk als een havik op haar. Wel speekselt ze veel hiervan, dus ga vanaf morgen in een lege capsule proppen.

Omeraprazol ben ik benieuwd naar of ik verschil ga merken, maar gezien de problematiek vond de da en internist het verstandig om te geven

Schema voor prednison is nu:
- 1 x per dag 5 mg gedurende twee weken
- 1 x 1/2 pil van 5 mg per dag gedurende twee weken
- Om de dag 1/2 pil van 5 mg

En dan is het kijken hoe ze er op doet. De da en internist schatten met deze lage dosering de kans op diabetes lager in dan elke keer weer hoog starten en afbouwen naar niets om vervolgens weer hoog te starten.

Ga wel vragen dinsdag waarom nu twee weken een hele pil, terwijl vorige schema op een week zat.
Plaats reactie