Fokrechten aanvragen

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Lilianne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2019 12:44

Fokrechten aanvragen

Bericht door Lilianne »

Hallo,

Ik zit even met een vraagje.
Ik heb een kitten gekocht zonder fokrechten.
(haar stamboom is nog onderweg) .
De kitten is geboren bij een vrouw aan huis. En de dekking en stamboom aancraag gaat via de fokker, waar zij contact mee heeft.

Nu heeft zij mij verteld dat ik ten alle tijden foktechten kan aanvragen (erbij kan kopen). Dus ook een andere stamboom?

Wat weten jullie hier van af, klopt dit verhaal of moet ik nog ergens reking mee houden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Rik »

Vaak wordt er direct op de stamboom gezet "Niet bestemd voor de fok" (kost geloof ik €1 extra). Maar dat is misschien afhankelijk van de stamboom-instantie.

Volgens mij moet je bij de aankoop al aangeven of je kitten voor de fok bedoeld is. Of je achteraf de stamboom nog aan kunt laten passen kun je het beste informeren bij de desbetreffende instantie. Van "bijkopen" heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, ik ben geen fokker.

Hier op het forum zitten verder ook geen fokkers. Over het algemeen is de mening hier dat je kittens het beste kunt castreren. Bij elke krolsheid wordt de kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd exponentieel verhoogd. Tevens komen er bij het fokken een heleboel dingen kijken. Mocht je het echt willen dan is het beste om contact op te nemen met een bestaande fokker zodat je daar wat begeleiding van kunt krijgen. Alleen maar voor "leuk, een keer een nestje" moet je het eigenlijk niet doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Anne »

Hier op het forum zitten verder ook geen fokkers. Over het algemeen is de mening hier dat je kittens het beste kunt castreren. Bij elke krolsheid wordt de kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd exponentieel verhoogd.
En daarnaast, ook belangrijk, puilen de asiels en opvangs al uit van de kittens
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lilianne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2019 12:44

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Lilianne »

Anne schreef: 11 okt 2019 15:39 En daarnaast, ook belangrijk, puilen de asiels en opvangs al uit van de kittens

Bedankt voor je bezorgdheid, maar daar heb ik natuurlijk niet zo veel aan😉. Ik heb een vraag over de informatie die ik gekregen heb.
Cerna

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Cerna »

Ik ben geen fokker, maar heb wel vijf raskatten met stamboom en die kreeg ik mee toen ik het kitten kwam ophalen. Sommige fokkers gebruiken een contract waarin vaak vermeld staat dat er niet met het dier gefokt mag worden, maar hoe ze dat dan willen controleren? Een fokdier is ook vaak duurder dan een kat waar niet mee gefokt wordt.

Ik denk dat deze fokker dat met 'fokrechten' bedoelt, maar ik heb het woord nog nooit gehoord. En dat wanneer jij met de kat zou willen fokken, je een hogere prijs moet betalen voor het kitten (erbij kopen dus). Aan de stamboom verandert echter niets.
Een stamboom wordt ook niet aangevraagd bij een fokker, maar bij een rasvereniging.
Tevens krijg je gezondheidstesten (HCM, PKD, Fiv) ter inzage of mee zodat je weet dat het dier geen erfelijke ziektes heeft.

Misschien dat je het beste kunt vragen bij welke rasvereniging deze fokker is aangesloten (zonder rasvereniging geen stamboom) wanneer je het niet vertrouwt. Zij kunnen je alle informatie geven die je wilt hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 11 okt 2019 20:06 Ik denk dat deze fokker dat met 'fokrechten' bedoelt, maar ik heb het woord nog nooit gehoord. En dat wanneer jij met de kat zou willen fokken, je een hogere prijs moet betalen voor het kitten (erbij kopen dus). Aan de stamboom verandert echter niets.
Ik weet dat je in ieder geval bij verschillende rasverenigingen kunt laten vermelden op de stamboom dat de kat niet voor de fok bedoeld is. Zoek maar eens op Google naar de term "Niet bestemd voor de fok" (met de aanhalingstekens). Dus dan staat het wel degelijk op de stamboom.

Ik ga er vanuit dat je dan ook geen nieuwe stambomen voor e.v. kittens aan kunt vragen. Maar het is inderdaad het beste even bij de desbetreffende instantie na te vragen of dat achteraf gewijzigd kan worden. Ik heb n.l. het gevoel van niet want dan zou iedereen dat kunnen doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Cerna »

Ik heb het nog nooit op een stamboom gezien en via jouw link zie ik dat het iets nieuws is en alleen voorkomt bij de kleine verenigingen (NVVK, Limbra). Ik heb Neocat en Mundikatstambomen en daar staat het niet op.
Ik denk dat de reden is dat het inderdaad via een contract niet te controleren valt of mensen met een kat gaan fokken, maar wanneer een fokker de stamboom van de ouderdieren naar de vereniging moet opsturen na een nestje dan wordt het direct zichtbaar dat er niet met het dier gefokt mag worden.

Misschien dat dat bij jouw kitten ook het geval is, Lilianne?
Lilianne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2019 12:44

Re: Fokrechten aanvragen

Bericht door Lilianne »

Cerna schreef: 11 okt 2019 20:06
Misschien dat je het beste kunt vragen bij welke rasvereniging deze fokker is aangesloten (zonder rasvereniging geen stamboom) wanneer je het niet vertrouwt. Zij kunnen je alle informatie geven die je wilt hebben.
Het wordt me wel steeds duidelijker hoe het in elkaar zit. Ik zal eens na vraag doen.
Plaats reactie