Steeds vaker blazen en grommen...

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Steeds vaker blazen en grommen...

Bericht door Mleen »

Ik zit met het volgende...

De laatste tijd valt het me steeds vaker op dat het onschuldige, speelse stoeien tussen Nina en Spookje (beide ruim 1 jaar oud) meer en meer eindigt in een blaaspartij, platte oren, dikke staarten en soms zelfs een grom. Vooral vanuit Nina, wanneer Spookje (die een stuk groter is dan zij) weer eens boven op haar springt.
Het lijkt of de relatie tussen de twee aan het veranderen is, want dit gebeurt de laatste twee weken steeds regelmatiger. Ze kunnen ook goed samenleven, tolereren elkaar wel, maar ik wil graag voorkomen dat dit uit de hand gaat lopen.
Hebben jullie tips?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds vaker blazen en grommen...

Bericht door Rik »

Bij mij zijn ze inmiddels 3,5 jaar oud en 'zit' ik daar ook mee. Rond een 1,5 jaar oud zijn ze ook minder samen gaan spelen e.d. En Bono kan het af en toe op zijn heupen krijgen en jaagt dan achter Yuna aan. Als hij haar te pakken krijgt (wat lang niet altijd is) dan wordt er flink in haar nek gebeten. Dan is het ook piepen en grommen en is het vrij snel daarna ook weer gedaan. Het is echt op momenten dat Bono zich 'speels' voelt. Maar zijn 'speels' is een heel ander (en ruwer) speels dan wat Yuna wil. Gelukkig komt het ook heel vaak voor dat zo'n 'jaagpartij' direct stopt op het moment dat Yuna bepaalde 'veilige punten' bereikt. De vensterbak, de plank voor het raam, de krabpaal. Dan stopt hij in een keer met jagen. Maar als hij haar voor die tijd te pakken krijgt, dan krijgt de nek van Yuna het zwaar te verduren. Gelukkig is de dan wel mans genoeg om van zich af te bijten.

Tips heb ik dus (nog) niet. Zorg voor veilige plekjes voor Nina. Speel met Spookje dat hij wat afgemat is.

Hoe vaak komt het voor? (filmpje kan soms wel eens handig zijn om te zien hoe 'ernstig' het is)

PS. Op andere momenten kunnen ze hier ook prima met elkaar omgaan. Ze liggen niet bij elkaar (of wassen elkaar) maar ze liggen wel altijd samen in dezelfde ruimte en trekken gewoon met elkaar op. Het is dus echt op momenten dat Bono het in zijn heupen krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Steeds vaker blazen en grommen...

Bericht door nellebel »

Ik herken het ook. Bepaalde periodes is het heftiger. Nu na Gijs zijn operatie ook weer. Gijs stalkt Guusje weer vaker en valt soms echt aan. Guusje blaast en gromt dan. Haren vliegen in de rondte. Hij doet het ook soms midden in de nacht als ze slaapt. De eerste week na de operatie was het juist andersom. Eten is hier een issue. Gijs is weer geobsedeerd. En ik probeer nu Gijs af te leiden als hij steeds achter Guusje aan blijft lopen. Dat brengt nu weet wat rust.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Steeds vaker blazen en grommen...

Bericht door Mleen »

Geprobeerd om wat filmpjes te maken. Het is vandaag gelukkig nog niet zo heftig geweest als bijvoorbeeld gisteren, maar het geeft wel een indruk van hoe het meestal begint.

Filmpje 1: Spook duikt bovenop Nina, die vervolgens wegvlucht.

https://youtu.be/WXIoO2Fb8Po

Filmpje 2: Zelfde, maar nu iets heftiger als de eerste keer.

https://youtu.be/6NqcCoun-mg

Filmpje 3: Spook zit onder de bank en Nina ligt behoorlijk geagiteerd uit te hijgen.

https://youtu.be/EsJOerVOREk
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Steeds vaker blazen en grommen...

Bericht door Rik »

Hoe vaak komt het per dag voor?

Wat me aan de eerste twee filmpjes opvalt is dat Spookje ook de vensterbak opgaat bij het jagen. Is er een moment waar zij het 'opgeeft'? Misschien als ze op tafel springen? Is er dus een soort neutrale plek die aangeeft dat wanneer Nina dat haalt, Spookje de jacht staakt?

Inderdaad verwacht Nina in het derde filmpje wel dat er iets staat te gebeuren. Ik neem aan dat er ook momenten zijn waarbij ze gewoon allebei in complete ontspanning zijn (en dat dat eigenlijk het meeste zo is).

Op zich is de intensiteit van 'het gevecht' zelf minder dan hier. Hier draait Yuna zich echt gelijk om en gaat piepen op moment dat Bono haar echt pakt. En af en toe een flinke jaagpartij is niet zo erg :)

Vooralsnog zie ik het nog steeds meer als een poging tot spelen dan een echte dominantiestrijd (hoewel beide soorten natuurlijk wel in elkaar overvloeien).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie