Kat aanvaard kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Hoi iedereen ik heb een probleem.

Ik heb nu 4 dagen een nieuwe kitten een meisje van bijna 8 weken en 4dagen (skadi). ik heb deze erbij genomen omdat boejoenk een gecastreerde kater van 2,5jaar altijd alleen zat. Nu heb ik op internet vooraf wat informatie gezocht. Over hoe ik haar moet introduceren ik heb ze de eerste dag appart gezet. Bij boejoenk heb ik het dekentje van skadi gelegd en bij skadi van boejoenk de dag erna heb ik skadi in een reis bakje gezet en boejoenk erbij laten komen dit verliep normaal. Tot dag 3 toen liet ik skadi uit het bakje eerst was het veel blazen na 5@6 korte voorstellingen heb ik ze trug appart gezet voor de nacht. Deze morgen wilde ik ze weer bij elkaar laten en zodra skadi dichter bij boejoenk komt beginnen ze beiden te blazen en boejoenk valt haar zelfs aan ik ben er wel iedere keer optijd bij maar ik merk echt dat boejoenk skadi wil pijn doen hij klampt zich ook vast met zijn nagels in mijn hand als ik er tussen kom. Iemand een idee wat ik moet/kan doen of dingen die ik verkeerd doe?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Zotvanpoezen »

Je kan proberen de introductie helemaal opnieuw te beginnen en ze met elkaar laten kennismaken met een hordeur ertussen zodat ze niet in direct contact met elkaar kunnen komen. Je kan ze bv eten geven elk langs hun eigen kant zodat ze elkaars gezelschap met iets positief gaan associëren. Pas als dat goed gaat kan je ze eten geven met die hordeur open, en ze daarna weer apart laten. Hoe meer je de tijd neemt, hoe beter.

Ik ben geen expert in moeilijke intro's omdat het bij ons altijd heel vlot verlopen is. Waarschijnlijk omdat geen enkele van mijn katten ooit solo geweest is zoals bij jou en dus gezelschap van andere katten gewend zijn. Boejoenk was 2,5 jaar solo en is geen kitten meer en dat maakt het juist moeilijk.

Vechtende katten mag je nooit met de hand uit elkaar halen maar met een kussen of dergelijke ertussen schuiven ;-) .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Anne »

Is Boejoenk wel een andere kat in huis gewend of is hij alleen opgegroeid?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Ja hij is alleen opgegroeid ik heb ze nu weer appart zitten. Maar ik zou niet weten hoelang ik ze appart moet houden. (Vind het ook wel wat triest voor skadi dat ze nu altijd alleen moet zitten. En ik weet dat ik daar niet mag tussenkomen ik heb een paar balletjes die ik gebruik om er optijd tussen te gooien ook weer niet te hard :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Anne »

Het beste is om er een nieuwe kitten bij te nemen zodat jouw kater die al 2 en een half jaar alleen is, wat word ontzien
Kittens zijn gigantisch druk en willen alleen maar spelen. Iets wat jouw kater helemaal niet gewend is
Je hebt ook kans dat jouw kater zich heeft ontwikkeld tot een solo geval en helemaal niet meer met andere katten kan
Omdat hij dat nooit heeft geleerd.
In dat geval is het beter om een nieuw huisje voor Skadi te zoeken, hoe moeilijk dat ook is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Ik had er eigenlijk liever nog een kleine kitten van het nestje bij gewillen maar het probleem is geld voor de vaccinatie's. Van 1tje kan ik het wel betalen... maar 2 is jammer genoeg teveel. Ik ga het gewoon nog even proberen :) heb ze weer gescheiden sinds gisteren ik probeer zoveel mogelijk van hun geuren te wisselen en geef ze sinds vandaag aan elke kant eten morgen wissel ik hen een half uurtje van plaats en ga het zo proberen op te bouwen ik probeer ze evenveel aandacht afwisselend te geven zodat hun geuren bij mij hangen en aanzien word f als iets leuk. als ik dit vanaf nu volhoud hoeveel tijd zou het mogen duren voor ik een beslissing kan zou nemen om haar weg te doen... :(
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Wel een extra verbetering als ik nu van bij skadi kom, geeft boejoenk kopjes als ik bij heb kom ipv dat hij zich als eerste wil vast klampen in mijn hand XD ik denk toch dat dit al een kleine stap is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Anne »

Oh dat is positief
Als je een kitten uit het asiel adopteert ben je veel voordeliger uit, aangezien je een eenmalig bedrag betaalt en daar zitten de vaccinaties al in en de castratie/sterilisatie, dat bedrag is aanzienlijk lager als dat je een kitten koopt en zelf de entingen en castratie/sterilisatie moet betalen
plus dat je een goede daad verricht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Heeey


Lange tijd geleden.
Ik ben koppig geweest en heb skadi gehouden... het is een lange tijd geleden en ik had wat probleempjes in het begin. Nu skadi 8 maand is en juist kattentijd geweest is de relatie tussen boejoenk en skadi geweldig ik laat ze nu samen alleen ze zijn dikke vrienden en er is geen aggressie meer (dankzij de dierenarts en de kattenvrouwtjes en de hond die blaft) alleen nu is het enige probleem nog dat ze wat bang heeft van mensen ik heb alles al geprobeerd om skadi minder mensenschuw te maken te vergeefs... vrienden en familie proberen koekjes te geven door eerst hun hand uit te steken en dan een koekje te geven of zonder koekjes gewoon mee proberen te spelen maar niets werkt als er mensen zijn zit ze in haar veilige doos en komt er buiten haar hoofd niet uit of ze moest helemaal alleen bij mij zijn of bij shailo (die blaft als boejoenk het rotzakje speelt) hebben jullie tips voor ons? Om skadi 8maand aan mensen te laten wennen. Ik ga binnenkort met boejoenk voor een inenting en vraag dan raad aan de dierenarts maar die volgt maar een boekje... graag had ik ervaren tips gehad.

Alvast bedankt voor de eerdere tips en hulp
(Ps ik had nooit gedacht dat een labrador en een kat goede vrienden zouden zijn)

Mvg sonny v sauvillers
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Zotvanpoezen »

De beste tip die ik kan geven is: als er mensen komen zeg hen dan dat ze de kat moeten negeren. Dat is het grootste plezier dat je je kat kan doen ;-)

Misschien heb je hier iets aan indien je persé wil dat je kat wél van bezoek houdt:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... at-wennen/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Anne »

Ik ben het met carine eens, laat ze de poes negeren en verminder de druk op haar. Zorg voor vluchtroutes zodat Skadi zich kan ontrekken en tot rust kan komen
Super dat ze grote vriendjes zijn geworden!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Zotvanpoezen schreef: 03 mei 2020 07:50 De beste tip die ik kan geven is: als er mensen komen zeg hen dan dat ze de kat moeten negeren. Dat is het grootste plezier dat je je kat kan doen ;-)

Misschien heb je hier iets aan indien je persé wil dat je kat wél van bezoek houdt:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... at-wennen/
Bedankt hier vind ik al veel antwoorden op mijn vraag ;) ik vind het niet zo erg dat ze wat mensenschuw is maar ik vind het wel erg dat ze in haar doos gaat zitten en er niet uitkomt tot iedereen buiten ik weg is... de tip met negeren zal ik ook gebruiken bedankt :))
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door Femke1980 »

Mijn kat vlucht al 8,5 jaar als er bezoek komt. Sinds een paar jaar komt hij soms, op afstand, even kijken. Mensen die hem kennen kunnen hem af en toe aaien. Bij mij is het een grote knuffelkont.
Als er bezoek komt laat ik hem, hij mag zelf kiezen wat hij wil.
ssonny
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:02

Re: Kat aanvaard kitten niet

Bericht door ssonny »

Geweldig die tip om de kat te negeren mijn broer was hier hij negeerde haar en ze kwam uit haar doos om vanachter op de kattenpaal te gaan liggen :) de tip heeft echt al geholpen hoop dat dit in de toekomst (na de lockdown) ook werkt maar nu heb ik er alle vertrouwen in super bedankt allemaal voor alle tips van mij skadi boe'ke en shailo ;)
Plaats reactie