Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Sommigen zullen het topic over het kitten van 6 maanden al hebben gelezen dat op en af aan de diarree is. Normale ontlasting heeft ze maar een paar keer gehad in de 3 maanden dat ze hier is. De fokster zegt daar geen problemen te hebben gehad maar dat betwijfel ik. Ik kreeg van haar kittenbrokjes van Jumbo mee, maar dat wilde ze absoluut niet eten. Ze wil geen enkele kittenbrok. Ik moest haar van de dierenarts echt op een kittenbrok zetten en daardoor heeft ze al zeker 6 soorten voor haar neus gehad die ze niet wil met het gevolg dat de andere 2 katten er aan zaten te knabbelen. Ze eet wel adult brokjes. Maar omdat ze diarree/ plakpoep blijft houden (ook een kuurtje tegen diarree gehad) en geen giardia lijkt te hebben heeft de dierenarts een intestinal of hypoallergeen dieet voorgesteld (geen merk of iets dergelijks en de dierenarts heeft zelf Sanimed).

Ik ben gaan lezen op Catmoneo, in eerste instantie alleen gekeken naar een goede brok (toen wist ik nog niet dat ze geen giardia had en de dierenarts was daar in eerste instantie van overtuigd). Ik kwam op PoN Fee's uit maar dat aten ze alle 3 slecht of niet. Het kitten eet het nu wel. Maar omdat ik door al het proberen zoveel voer in huis had heb ik alles (11kg) aan het asiel gedoneerd en ben terug gegaan naar de basis (ze kregen/ krijgen Iams) en dat weer gemengd met PoN. Ze eten nu allemaal weer, dat was even het belangrijkste. Maar toen kwam de dierenarts met dat intestinal of hypoallergeen dieet. Ik moet nu gaan kijken waar ze slecht op reageert en begin met kip te elimineren omdat die in de top 3 staat van allergenen voor katten, samen met vis en rund. Vis en rund gaf ik al nooit, daar haalden ze ooit hun neus voor op (in snoepjes en natvoer).

Dadelijk komt het voer binnen zonder kip: Animonda Integra Protect Sensitve natvoer (kalkoen, lam en rijst) en GranataPet eend hardebrok (met aardappel).
Nu heb ik alleen Iams kip & PoN Fee's ook kip en natvoer kip met rijst sensitive om te mengen zodat ze kunnen wennen. Moet ik het dan wel mengen of van beide een bakje neerzetten (kan ik wel beter zien of ze de Granata eten) of toch mengen en zo ja, hoe lang?

Even op de zaken vooruitlopen en in het slechtste geval, de ontlasting wordt niet beter. Wat 'moet' ik dan proberen? Rijst elimineren?
Het geval is dat ik onregelmatig werk en soms meerdere keren per dag weg moet waardoor porties per dag ingewikkeld wordt, dus eigenlijk moeten ze het alle 3 mogen eten en ook nog betaalbaar zijn. Misschien zeg ik daar iets dat al niet haalbaar is, maar hier zijn mensen die waarschijnlijk een soortgelijk probleem hebben en er toch een oplossing voor hebben gevonden.

Ik wilde het kort houden maar blijkbaar ben ik daar heel slecht in.
Toch nog een toevoeging. Ze was in het begin een heel bang kitten. Na een gesprek met een gedragsdeskundige ben ik met haar gaan trainen en dat lukt en ze is naar mij toe niet meer bang. Sommige visite vindt ze nog wel eng.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Rik »

Kytumymo schreef: 05 okt 2019 11:24 Giardia is 1 keer onderzocht op 3 dagen ontlasting. Ik heb tegen de dierenarts gezegd dat ze op meer mocht testen, maar ze dacht dat het echt giardia moest zijn.
Waarom is er inmiddels niet op meer getest?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Dat heb ik aan de dierenarts gevraagd maar ik moest het met voer proberen.
Ik ben serieus aan het overwegen een andere dierenarts te zoeken omdat ik vermoed dat ze het te druk heeft. Maar zij komt aan huis en aangezien ik geen vervoer heb was dat beste optie omdat ik in 2017 met meerdere katten aan het dokteren was. In de tussentijd heeft ze het alleen maar drukker gekregen en ik krijg het gevoel dat ze zich daardoor minder verdiept in wat ik haar vertel aan symptomen die de kat(ten) heeft. Dat is ook de reden dat ik weer hier ben gekomen. Ik voel me met een kluitje in het riet gestuurd.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kyaxan »

Het mengen wordt vaak gedaan vanwege eventuele diarreeklachten die kunnen ontstaan na de overstap van voer. Je zou met je dierenarts kunnen overleggen of dat het noodzakelijk is om te mengen. In sommige gevallen is dit niet zo en mag je gelijk overstappen op dieetvoer.

Over het kunnen eten van de brok door alle 3 de katten. Zelf zou ik hier niet voor kiezen, niet alleen omdat het dieetvoer duurder is maar ook omdat de andere katten zoals ik van jou begrijp het niet nodig hebben. Bij ons zijn de katten gewend om hele dag door eten te krijgen (ik heb er 5) en toen de jongste dieetvoeding kreeg vonden wij het ook heel erg lastig, want ze maar een aantal keer per dag eten geven lukte echt niet. Als alternatief hebben wij toen de surefeed voerbak op chip aangeschaft. Dit was best een prijzige oplossing, maar dat was ook wanneer ik mijn andere katten, welke geen dieetvoeding nodig hadden op dieetvoer zou gaan zeggen. misschien zou je is kunnen kijken of dit voor jou haalbaar is.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Dankjewel Kyaxan!

Ik heb begrepen dat de GranataPet aan alle 3 gegeven mag worden en die vind ik redelijk betaalbaar. Het is vanmiddag binnengekomen en ze eten het alle 3 al.
De Brit lust geen natvoer en die doe ik daarmee te kort denk ik, qua kwaliteit. Maar die kan ik nog wel apart wat geven als de dames aan hun natvoer zitten.

Maar de Animonda Lam ging er bij de dames ook in als koek. Dus ook belangrijk, beide wordt gegeten. Nu hopen dat het vermijden van kip de oplossing is. Dat zou natuurlijk geweldig zijn.
Dat ze het eten maakt me al blij, als het werkt voor de diarree, wat natuurlijk even belangrijk is of belangrijker dan ga ik een feestje vieren. Maar eerst een paar weken (?) afwachten hoe het gaat uitpakken.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door maliejane »

Wat ik ook nog kan aanraden is het tijdelijk geven van probiotica. Mijn jongste kat had ook constant diarree. Ook na het wisselen naar goed voer bleef dat. Toen las ik op dit forum over zoolac propaste en heb ik dat geprobeerd. Ik heb 1 tube leeg gevoerd (ze vond het heerlijk!) En daarna was de diarree weg en is ook nooit meer terug gekomen. Mijn katje reageert nog wel op gewoon natvoer. Als ik dat te vaak geef wordt haar ontlasting dunner (ik geef op het moment animonda carny) maar met KVV s'ochtends en s'avonds nutrivet brok gaat het prima en heeft ze nooit meer last.

Dus als dit voer het niet oplost zou ik zeker de probiotica proberen.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Dankjewel Maliejane!

Weet je zo of daar op 1 of andere manier kip in zit? Zo niet zou ik daar al eens naar kunnen kijken. Ik geef nu GimCat Gastro Intestinal paste. Vinden ze ook heerlijk, maar zelfs met mijn leesbril kan ik de verpakking niet lezen. Dus ik moet nog even op internet zoeken of ik dat mag blijven geven.

Ze hebben hier 5 kattenbakken met z'n drieën maar daar worden er vaak maar 3 van gebruik, ieder zijn eigen bak. Maar vanmorgen lagen er 2 drollen op de bak van het kitten en die waren beide normaal . Nu krab ik mij toch even achter de oren. Het was zeker niet van de kater, die zijn wat groter. Dus of 2 van het kitten of van het kitten en de poes van 10. Maar ze was toen ik naar bed ging ook al geweest, het was aan de zachte kant, maar had wel een normale vorm. Dat zakje van 400gr Granata om te testen is met 2 a 3 dagen leeg dus moest wel nieuwe bestellen, heb toen Mac's natvoer erbij besteld omdat ik daar goede dingen over lees. Met natvoer kan ik nu wel even vooruit.

En de dame van 10 is een Pers, ook zij reageert snel op verschillende soorten natvoer, dus prima dat ze dit mee eet. Tot nu toe heeft ze ook nog geen reactie gehad. Zal wel een blijvend iets zijn bij beide, maar het zij zo als het af en toe is.

Ik heb goede 'hoop'. Met natvoer lijk ik op de goede weg te zitten, de GranataPet lijkt me een niet al te beste brok, maar als het het kitten van de diarree af kan houden is het niet anders. Ik zou wel wat meer willen weten over PoN Donna's Duck, maar moeilijk aan te komen of er zit €9,- verzendkosten bij, dat is me te gek.

Tot nu toe ben ik enthousiast. Het kitten zit ook niet te draaien of onrustig na de Animonda lam. Ik doe er ook geen psyllium meer doorheen van de Animonda is al droger dan het natvoer dat ik gaf en als kuurtje had ik sowieso al moeten stoppen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door maliejane »

Ik heb geen idee of er kip in zit. Dat zou je op internet even na moeten kijken. Wel fijn dat het al wat beter lijkt te gaan!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Ga ik even doen!
Onder verkeerde topic gezet: Ik las op de tube GimCat Gastro 'Bevordert een gezond darmstelsel, beschermt de slijmvliezen en heeft een probiotische werking'. De bijsluiter moet ik nog lezen, die zit er ook bij. Erg kleine tubes (50g) en ze mogen er 6cm per dag van hebben, 3 tubes 12,99. Dus ook niet goedkoop.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door maliejane »

Het is inderdaad niet echt goedkoop. Ik kocht de 15ml zoolac propaste bij bol.com. Daar kostte 1 tube 16.90 euro. Maar na die tube was het wel over en heb ik het niet meer nodig gehad dus ik vond dat het wel waard.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Dat is zeker het proberen waard!

Iemand nog een alternatief voor Zooplus?
Die gooien er met de pet < naar de afgelopen maanden. Continu melding dat de bestelling vertraagd is door drukte en dan wordt het ook nog door DHL bezorgt waar je 4u voor thuis moet blijven. Ik heb nu geen enkel idee wanneer ik mijn bestelling krijg die ik eergisteren heb gedaan en de GranataPet raakt op.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Rik »

Kon je bij zooplus bij het plaatsen van de brstelling niet kiezen tussen PostNL en DHL? Vroeger in ieder geval wel (hoewel het niet altijd een garantie is).

https://www.bitiba.nl/ is een alternatief maar dat is eigenlijk dezelfde tent als zooplus (maar goedkoper). Dus of je daar veel mee opschiet weet ik niet.

Twee andere willekeurige Nederlandse webwinkels waren uitverkocht met GranataPet. Er zijn wel veel Duitse webwinkels die het ook verkopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Ik zie net dat heel hun FB vol staat met klachten over de vertraagde bezorging en dat je niet meer kunt kiezen voor de bezorger. Bitiba heeft niet alles wat ik nodig heb. Wel gek want zelfs de recensies bij producten zijn hetzelfde als bij Zooplus, dus het lijkt erop dat de site in zijn geheel een kopie is met goedkopere prijzen en ook zij hebben hetzelfde probleem met order picken en bezorgen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend als het gewoon hetzelfde bedrijf is. Ik wacht voor nu maar gewoon af, maar deze problemen duren me te lang dus voor de toekomst maar op zoek naar iets anders of 2 weken van te voren bestellen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Gisteravond hoorde ik haar 3 keer braken. 2 keer kon ik haar vinden en was het een beetje water/slijm (en ietsje haar). Daarna niet meer.
Ook maar weer goed in de gaten houden, al moet ik vandaag wel weer 3 keer weg.

Morgen komt de nieuwe zak GranataPet eend en Mac's binnen, nét op tijd want ze lusten het alle 3 graag.
Hopelijk bevalt de Mac's (betere kwaliteit natvoer)net zo goed als Animonda, ik laat het maar aan de katten over wat ze lekkerder vinden, ik heb ook geen andere keus :-) Maar ja, van Animonda heb ik er nog 22 en van Mac's straks 12. Anders heb ik weer iets teveel in huis.

Goed weekend!

Edit: ik heb de Zoolac propaste trouwens ook besteld, die komt maandag. Nu stop ik even met bestellen en experimenteren. Eerst maar eens zorgen dat het voer de kans krijgt om wat te verbeteren. Er is wel iets verbetering, maar nog niet genoeg. Maar dat kan misschien ook niet na 3 maanden diarree.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Welke voeding bij diarree?

Bericht door Kytumymo »

Zoolac en voer binnen.

De Zoolac is (nog) geen succes maar ik doe het straks wel door het natvoer, hopelijk merkt ze het dan niet.
Nu stond er dat de eerste keer een dubbel portie gegeven moest worden, maar ze heeft de gewone dosering binnen.

Hoop zo dat dit hele voer en pasta plaatje de doorslag geeft. Het voer lust ze en ze is vrolijker heb ik het idee, dat is ook al een mooi begin.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie