Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Lottex
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2019 18:28

Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Lottex »

Hi!

Ik hoop dat jullie ons tips of advies kunnen geven.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij Siem (mannetje Europese korthaar) uit het asiel gehaald toen hij geschat een half jaar oud was. Hij is een speelse kat die het ook maar al te fijn vindt om af en toe op schoot te liggen. We merkten dat hij zich vaak verveelde, ookal speelden we regelmatig met hem. Het spelen kan voor hem nooit lang genoeg duren. Hij liep dan ‘s avonds door het huis en je zag dat hij op zoek was naar iets om te doen, en hij mauwt de laatste tijd om alles. We hebben het idee dat hij dit gewoon voor aandacht doet want hij mauwt vooral als we de kamer verlaten, random als hij door de kamer loopt en als hij ons aankijkt vanuit de hoek van de kamer.

Na even twijfelen hebben we besloten om er een kitten bij te nemen. Siem is daarvoor al gecastreerd en is nu 1,5 jaar oud. Vorige week maandag hebben we Pleun opgehaald uit hetzelfde asiel. Ze is nu (geschat) 13 weken oud en heel erg sociaal. In het asiel was ze ook niet bang en kon ze met andere kittens goed overweg.

We hebben in het asiel om advies gevraagd hoe we de eerste ontmoeting het beste konden doen. Zij gaven aan dat ze de katten eigelijk altijd meteen bij elkaar zetten en dat dat wel goed gaat uiteindelijk. We hebben toen Pleun in haar reismandje meegenomen in de woonkamer. (Siem is altijd in een afgesloten woonkamer, tenzij wij thuis zijn. Dan mag hij wel in andere ruimtes komen) Siem begon meteen heel boos de mauwen en blazen. Hierna hebben we Pleun mee naar boven genomen en hier heeft de (hopelijk tijdelijk) haar eigen kamer met benodigdheden. Wij slapen bij haar op de kamer, ze is heel aanhankelijk en slaapt echt bij ons. We wisselen af bij wie we zitten zodat ze beide aandacht krijgen.

We hebben Siem een aantal keren meegenomen naar boven. De woonkamer is toch wel zijn territorium dus we wilden de kennismaking ergens anders doen daarom. Pleun zat op schoot bij iemand en Siem mocht los in de kamer lopen. Hij was alleen maar bezig met de kamer onderzoeken en negeerde Pleun volledig. Als hij haar wel zag begon hij weer te blazen en hij heeft uitgehaald naar haar. Dit hebben we een aantal avonden geprobeerd. Vorige week woensdag wilde hij haar echt aanvallen en daarom hebben we besloten ze even helemaal gescheiden te houden. Na 2 dagen was er niks veranderd, hij loopt zenuwachtig door de kamer en als hij haar ziet doet hij lelijk, blaast hij en wil hij haar aanvallen.

Nu hebben we vandaag Pleun voor het eerst weer in de woonkamer meegenomen. Als we staan en haar vast hebben staat Siem er alleen maar onder te mauwen, niet op een lelijke manier en zijn ogen zijn dan ook niet groot o.i.d. Hij heeft heel even aan haar pootje gesnuffeld toen ik hem had opgetild en mijn vriend Pleun vast had. Eerst leek dit goed te gaan maar toen begon hij weer te blazen. Als we met dr gaan zitten gaat Siem heel sneaky proberen haar van achteren aan te vallen. Toen ik hem net vast had kreeg ik een tik omdat ik hem aaide terwijl hij weer aan het blazen was.

Ik heb Pleun net weer naar boven gebracht, maar weet niet hoe we dit het beste kunnen voortzetten. Pleun is niet extreem bang, ze houdt hem wel goed in de gaten.

Heeft iemand tips voor ons? Hoe kunnen we ze het beste aan elkaar laten wennen zonder dat Pleun wordt aangevallen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Dat Siem zo tekeer gaat wil niet zeggen dat hij agressief is of lelijk en boos doet. Blazen is heel normaal bij een intro, het is zijn terriotorium. Hoe zien de aanvallen eruit? Wil hij haar ook bijten? Slaat hij met gestrekte klauwen?
Hebben jullie ooit gezien hoe de aanval afliep? Of was het direct al zo heftig?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Emmajoja »

Hier ook een nieuwe kitten. Dit was eerst blazen en grommen. Klapjes zonder nagels. Dit is heel normaal. We zijn nu zo'n 3/4 week verder en lagen terra de kitten en Nova samen bij mij op de bank. Langzaam maar zeker wordt het beter. Ik heb ze wel vanaf het begin al bij elkaar gezet. Mijn oudere dames vonden dat wel wat spannend. Gelukkig gaat het nu goed. Ze spelen ook samen. Af en toe nog een blaas,want dan doet terra iets wat ze niet zo leuk vinden. Ach ja ze moeten ook grenzen aan geven anders blijft terra vervelend doen hihi

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Lottex
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2019 18:28

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Lottex »

We hebben eerst met beide in de kamer gespeeld. Op het moment dat Siem Pleun zag viel hij haar direct aan met klauwen en bijten. Toen ik ze uit elkaar trok begon hij mij ook te bijten.. ik durf haar echt niet meer op de grond te zetten..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Dat klinkt als echt 'aanvallen'. Ten eerste komt dit gedrag hoofzakelijk uit onzekerheid van Siem. Die is ruim een jaar alleen geweest en soli-gedrag sluipt er al heel snel in. En Siem uit die onzekerheid van een nieuwe kitten dus door uit te vallen. Ook het uitvallen naar jullie is dus een teken van "laat mij met rust". Normaal gaat het wel met een kitten (zoals het asiel zei) maar in sommige gevallen is een kat dus zo, dat ie uitvalt bij onzekerheid. En dat is niet goed want het kan de nieuwe kitten bang maken.

Ik denk dat je, indien je dit nog in goede banen wil leiden, een normale intensieve introductie moet gaan doen. Met aparte ruimtes en hordeur en al, eten aan beide kanten etc...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lottex
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2019 18:28

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Lottex »

We gaan het proberen met een hordeur. Hopelijk kunnen ze dan rustiger aan elkaar wennen. Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Zaak is dan dat ze het zicht van elkaar zoveel mogelijk associëren met positieve dingen. Eten aan beide kanten (eerst verder weg en elke dag wat dichter bij), wat spelen met beide aan eigen kant van de deur met beloning met snoepjes. Alles wat positief is en dat ze met een scheef oog elkaar in de gaten kunnen houden is goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Je kan proberen of valeriaandruppels helpen, ik gebruik het vaak in stress situaties , hier heeft het een kalmerende werking
Succes, ik hoop dat het jullie gaat lukken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat doet agressief tegen nieuwe kitten

Bericht door Kytumymo »

Hoe gaat het nu? Ben wel heel benieuwd.

De volwassen dame hier blaast na 3 maanden nog steeds naar het kitten. Maar ze liggen ook naast elkaar te slapen. Dat ging de eerste weken ook wel anders. Altijd direct nieuwe katten/kittens losgelaten maar wel op de bovenverdieping, werkelijk nooit problemen gehad. Deze keer liet ik ze beneden gelijk los. Misschien is dat toch het verschil geweest, maar ik mag niet klagen. Het kitten kan best druk zijn en daar heeft de 10 jarige dame niet altijd zin in. De 8 jarige kater is de pineut, ze mag echt alles met hem doen en af en toe geeft hij een corrigerende tik. Hij heeft meer geduld dan ik want als ze 10 keer op het is gesprongen zeg ik vaak bij de derde keer al, Mythos laat je niet op de kop zitten. Het is eigenlijk prachtig om te zien hoe hij haar opvoed.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie