Eiwit allergie

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Goedemiddag,

Ik weet niet meer wat ik moet of kan doen voor onze Boef 2jaar.
Hij heeft een eiwit allergie heeft blaren op de tong en gaan maar niet over.
Hij heeft nu weer prednison.
Wij hadden Royal Canin brokken hypoallergeen at hij niet.
Hebben nu hills z/d eet hij heel graag maar krijgt er nog steeds blaren van want schiet na het eten gelijk naar de kraan om te drinken.
Hebben eerst puur paarden en geiten vlees uit blik gehad daar voegde wij zelf rijst aardappel of sperziebonen bij.
Hij at alleen de sperziebonen op de rest at hij niet 4 weken geprobeerd en werd alleen maar dunner en dunner. Nu overgestapt op barf paardenvlees rauw en hert eet hij ook niet eet gewoon weer niks.
Heb hem vandaag toch maar weer de brokken van hills gegeven omdat hij verrekt van de honger.
Nu hoorde ik weer van iemand probeer iams lam brokken. Nu wil ik die gaan proberen kijken hoe hij daarop reageert. Maar heeft iemand anders een tip want ik weet het echt niet meer. En vind het ook zielig dat hij blaren heeft en er niet vanaf komt zo.

Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eiwit allergie

Bericht door Rik »

De barf paardenvlees, was dat echt barf (grote stukken) of was dat kvv (gemalen). Eet hij wel natvoer? Je hebt met kvv heel veel verschillende soorten dier maar ook verschillende merken. Lijkt er een beetje op dat hij paard niet lust maar er zijn nog legio andere mogelijkheden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Ja was barf gemalen.
Ja normaal lust hij wel natvoer maar kreeg hij niet meer omdat hij alleen nog hills brokken mocht. Om te kijken of het daarvan over ging.
Nu hebben wij paard hert en geitenvlees geprobeerd maar eet het ook niet. We willen ook konijn nog proberen maar of hij het eet merken wd dan weer over een paar dagen maar vrees van niet.
Daarom dacht ik misschien iams lam proberen omdat dat weer brokken zijn.
Want weet het echt niet meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eiwit allergie

Bericht door Rik »

Hoe is geconstateerd dat het om een eiwit-allergie gaat? Wat at hij wel qua merk wat betreft natvoer (vroeger)?

Want als hij het ook heeft op hills z/d brokken dan zou je toch een andere oorzaak verwachten.

En als het zover komt dat een kat sperziebonen verkiest boven vlees dan is er iets goed mis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Er is een biopsie gedaan bij de dierenarts.
De dierenarts en de dermatoloog zeggen allebei dat de hills nog de eiwit allergie kan veroorzaken.
Ze kunnen ook niet zeggen welke eiwit allergie hij heeft. Dat is door verschillend voer proberen welke wel werkt.
Hiervoor kreeg hij perfect fit brokken en sheba of gourmet. Maar dat lust hij niet meer sinds hij de z/ d van hills eet want die lust hij graag.
Ja hij had zo honger echt heel zielig kon het ook niet aanzien.
Dus toch maar weer de hills brokken gegeven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eiwit allergie

Bericht door Anne »

Kan je kat wel goed eten met blaren op de tong?
Hummel* had stomatites in erge mate met als gevolg dat haar hele gebit eruit is gehaald. Alleen toen kwamen de zweertjes terug op haar wangslijmvlies. Ik moest haar regelmatig dwangvoederen omdat eten te pijnlijk voor haar was.
Na het overgaan op de hypoallergene voeding van prins zijn de zweertjes gelukkig weggegaan!
Je kunt je vast wel voorstellen dat ik een gat in de lucht sprong, zo blij was ik dat ze er vanaf was.
Als het echt om een voedselallergie gaat is het een hele klus om uit te zoeken welke eiwit nou de boosdoener is
Maar als je na 8 weken hills z/d geen resultaat ziet zou je een andere hypoallergene voeding moeten proberen
sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Ja hij eet wel gewoon alleen voor 2 maanden terug voordat wij die biopsie gedaan hadden zagen ze tijdens de narcose dat hij zijn verhemelte ook gedeelte had zitten.
Heb nu weer trovet brokken besteld hypoallergeen hopelijk gaan die werken op basis van konijn. Want de rest hielp helaas niet.
Ja ik zou ook een gat in de lucht springen.
Als onze Boef na 1,5 jaar eindelijk van zijn blaren af is omdat we de juiste voeding hebben gevonden.
Groetjes Chantal
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eiwit allergie

Bericht door Synemios »

Luna reageert ook op de hills z/d , RC, trovet en heel veel andere soorten hypoallergeen voer.
De Hills D/D deed ze het goed op ( is niet hypoallergeen) daar zat erwt en hert in ipv rijst, helaas hebben ze dat toen vervangen de hert voor eend en kreeg ze daar weer een reactie op.
Bij haar is het ook de rijst die in het meeste voer verwerkt zit.
Ik zou op zoek gaan naar een dieet zonder rijst.

Luna krijgt nu hypoallergeen insect/ aardappel
Ze hebben hem ook met zalm

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... gJ7dfD_BwE


Samenstelling A1 Insect
Insect eiwit (min. 35%), aardappelzetmeel (min. 30%), dierlijke vetten, minerale zouten, gehydrolyseerde varkenslevereiwit, lijnzaad, lignocellulose, bietenpulp, fructo-oligo-sacchariden, chitosan, artisjokbladeren, gepasteuriseerde lactobacillus acidophilus.

Samenstelling A2 Gehydrolyseerde zalm
Tapioca, zalmeiwit hydrolysaat, dierlijke vetten, gehydrolyseerd varkenslevereiwit , minerale zouten, lignocellulose, bietenpulp, fructo-oligo-sacchariden, visolie, mono- & diglyceriden van vetzuren, chitosan, gedroogde artisjokbladeren extract, gepasteuriseerde Lactobacillus acidophilus.

Medpets heeft ook smaakgarantie dus als de kat het niet eet en er niet meer dan 20% gebruikt is krijg je je geld terug.
Trovet heeft ook puur konijn en andere soorten zonder toevoegingen.

https://www.medpets.nl/trovet+unique+protein/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eiwit allergie

Bericht door Synemios »

Even nog een aanvulling.
De meeste katten zijn voor meerdere dingen allergisch ( dat zeiden ze in Utrecht toen we daar met Luna waren en een andere internist heeft dat bij Lizzy ook gezegd)
Dat hoeft niet alleen te gaan om dierlijk eiwit maar kan ook gaan om plantaardig eiwit.
Dus het is sowieso heel lastig zoeken omdat de testen niet betrouwbaar zijn bij katten.
Het advies wat wij kregen was op zoek te gaan naar voer met een ander dier en een andere koolhydraat ( dus als er rijst in zat dan iets anders dan dat)
Anders blijf je bezig, ik begrijp ook niet zo goed waarom dierenartsen dat niet vaker tegen mensen zeggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Ja het is erg lastig.
Ik heb nu trovet hypoallergeen besteld komt vandaag binnen dus ben benieuwd.
En anders zou ik die van u ook eens proberen kijk deze dan even aan.
Hopelijk eet hij hem daarom heb ik nu voor brokken gekozen ipv natvoer want dat blijkt op het moment ook niet echt te willen eten. Terwijl hij dat wel altijd extra kreeg. Maar goed onze kat is echt eigenwijs.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Eiwit allergie

Bericht door Synemios »

Zo zijn er meerdere, maar als je hypoallergeen geeft dan zou ik het sowieso alleen bij 1 soort houden, dus niet het ene merk brokjes en dan natvoer erbij of andersom.
En over het 6 weken geven nog even dit: klachten kunnen tot 6 weken aanhouden, daarom wordt er gezegd om iets minstens 6 weken te geven voor je verbetering opmerkt of niet.
Maar dat geldt niet als je een duidelijke verergering merkt want dan is er vaak sprake van een allergische reactie op het huidige voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Een voordeel hij eet het gelukkig.
Nu moet het ook over gaan ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eiwit allergie

Bericht door Anne »

Altijd spannend zo;n nieuw dieet. Ik duim ervoor dat het nu goed gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Chantal Boef
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2019 17:48

Re: Eiwit allergie

Bericht door Chantal Boef »

Ja dat is het zeker.
Hopelijk gaat het werken
Dank je wel.
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Eiwit allergie

Bericht door jinx857 »

Hoe gaat het nu? Ben benieuwd, want mijn kater Lucky poept zich helemaal leeg van de schesir lam. En kale plekken. Ik ben bang dat het ook de rijst of tarwe is.....het is zo moeilijk...
Plaats reactie