Chronisch nierfalen bij jonge kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en na het lezen van het forum zag ik dat er best wel wat mensen zaten met ervaring met nierfalen.
Nu is bij luna van 2,5 jaar in augustus ontdenkt dat ze nierfalen heeft. Nu waren in augustus de crea waarden 320 en ureum 31,7 op 12 september is er een nieuw onderzoek gedaan op de spoed omdat ze bleef spugen en waren de crea waarden 377 en ureum 20. Nu was vandaag de crea 257 maar de ureum 27. Wat ik me afvroeg was moet ik nu blij zijn met deze waarden omdat de crea gezakt is of is het juist negatief dat de ureum gestegen is.

Tevens vroeg ik me af wat jullie ervaring is met sementra. Luna is een astma katje en na het starten met sementra bleef ze benauwd. Ze verloor haar eetlust en ze begon met spugen en bleef maar spugen.
Nu in plaats van de sementra de fortekor en ze is niet benauwd meer, spuugt nauwelijks meer en eet naar mij idee heel goed ( tussen de 40 en 50 gram brokjes k/d en soms een half zakje tot heel zakje natvoer maar hier is ze niet dol op). Luna weegt trouwens 2,85 kilo wat in augustus nog 2,4 was. Zou dit inderdaad de bijwerkingen van de medicijnen zijn of heeft dit gewoon met de verlaging van de waardes te maken hebben.

In 2012 zijn we diva verloren aan nierfalen op 3 jarige leeftijd en daardoor ben ik nu heel onzeker of ik het allemaal wel goed doe.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik zie dat hier nog niemand gereageerd heeft.

Ik wou je gewoon een hart onder de riem steken want ik heb helemaal geen ervaring.
Luna is wel erg jong om aan nierfalen te lijden. Ken je de oorzaak ervan?
Veel moed!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Ilovesiamesecats »

Is de urine getest op eiwitten? Anders is geen reden om te starten met Semintra of Fortekor.
Verder zou ik huis en tuin even goed controleren op planten die giftig kunnen zijn. Er hoeft geen verband te zijn maar als dit al de tweede kat met jong nierfalen is wel goed om een rondje te maken.
Toen mijn 7 jarige kat een crea had van 230 heb ik haar 3 dagen laten spoelen bij de dierenarts. Bij een jonge kat kan dit namelijk nog omkeerbaar zijn. Daar is de waarde van SDMA dan ook heel fijn hulpmiddel bij.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

Dank je wel voor jullie reactie. De urine is getest en hier zaten eiwitten in. Om deze reden was ook gestart met de sementra. Bij de eerste controle was de waarde van de eiwitten in de urine 1,5 bij de laatste 0,5. Volgens de dierenarts moet de waarde onder de 0,33 zitten. Luna komt niet buiten en in me huis heb ik geen planten staan juist omdat ik bang ben dat me katten er iets door oplopen. De reden is niet echt duidelijk, de dierenarts dacht een aangeboren afwijking. Wel is er ook een echo gemaakt waarop de linkernier nog goed was en de rechternier een cyste had. Bij de laatste twee onderzoeken voelde allebei de nieren knobbelig aan. De dierenarts gaf aan het te vroeg te vinden om te spoelen omdat ze het klinisch eigenlijk daarvoor te goed doet en de waardes wel naar beneden gaan.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je hebt dus gewoon enorme pech :-(

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

Ik vrees het, hoop haar nu stabiel te kunnen houden.

Dinsdag wordt haar bloeddruk nog gemeten dus dat is nog wel even spannend.
Sinds gister wilt ze wel echt extreen veel eten. Ik twijfel nu een beetje of ik haar gewoon meer moet geven als ze dat wilt of dat beter niet kan doen omdat ze daar dan misschien misselijk van wordt
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Ilovesiamesecats »

In kleine porties en met een tijd er tussen zou ik dat gewoon doen :-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Sansan »

Hou kyaxan,

Wat verdrietig om te lezen.
Gelukkig eet ze wel en valt ze weinig af.
De waardes zijn wel zodanig hoog dat ze grote kans heeft om misselijk te zijn en last van de slijmvliezen (ureum).
Wat doe je op dit moment behalve nierdieet en fortekor? Liefst de ureum lager, dat zou je kunnen ondersteunen door thuis onderhuids vocht te geven (Subq fluid ckd car, als je wilt Googlen).

Heb je ook wat meer gegevens voor ons?
- bloeddruk
- fosfaat
- urine gs soortelijk gewicht, UPC ratio (eiwit/creatinine ratio om het eiwit verlies te checken).

En hoe is de astma vastgesteld destijds?

Zie je op dit moment klachten? Vacht? Gedrag?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Sansan »

Wel raar trouwens dat ze zoveel wilt eten. Is ze gecheckt op diabetes? Ik zou haar wel gewoon laten eten. Of het eten helpt voor haar tegen maagpijn. Er moet toch een reden zijn voor die eetlust.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Rik »

Te vroeg om te spoelen kan nooit. Je kunt wel te laat zijn met spoelen. En bij 320 had ik ook echt gespoeld. Zeker bij zo'n jonge kat. Maar dat was dus augustus. Nu spoelen zal inderdaad minder zinnig zijn.

Nu is het inderdaad een kwestie van stabiel houden. Ureum kan schommelen. Hoe hoger hoe misselijker (normaal). Daar de crea wel wat gezakt is, is in ieder geval goed. Dat betekend dat de nieren en nierdieet redelijk zijn werk doen.

Vervolgonderzoeken zijn wel verstandig om een eventuele onderliggende oorzaak op te sporen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

De bloeddruk is nog niet gemeten, dit wordt dinsdag gedaan. Het enige wat we aan haar zagen was veel drinken en om deze reden zijn we naar de dierenarts gegaan. Als er maar een glas op tafel stond probeerde ze er met haar kopje in te gaan. Toen is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Fosfaat was hierin nog wel te hoog maar bij het laatste bloedondezoek was dit niet meer het geval.
Ook kwam er geen diabetis uit het onderzoek. Meer exacte waardes als hierboven vermeld heb ik helaas niet. Luna is pas ziek gaan ogen na het gebruik van de sementra. Toen we daarmee begonnen ging ze spugen. Hiervoor had ze nog niet gespuugd. We hebben toen de emiprid gehad en ze krijgt iedere ochtend een kwart zitac maagzuurremmer. De emiprid zijn we ondertussen mee gestopt omdat het volgens de dierenarts niet noodzakelijk was als ze niet spuugde. Wel zorgen we dat we hem in huis hebben dat ze hem kan krijgen wanneer ze wel misselijk oogt.

Op dit moment krijgt ze dus zitac, fortekor nierdieet brokjes k/d ongeveer 50 gram en ongeveer een half zakje tot 1 zakje vlees. Dit is afwisselend royal canin renal en hills k/d omdat ze natvoer niet echt lekker vind en hier zeker niet iedere dag het zelfde van wil eten.

Astma is vastgesteld door bloedonderzoek, het luisteren naar de longen, eerst behandelen met antibiotica en een echo van het hart om uit te sluiten dat het geen hartprobleem was. Na het opstarten van de puffers namen de klachten ook af.

Uiteraard blijven we vervolgonderzoeken ook gewoon doen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Rik »

Kyaxan schreef: 07 okt 2019 00:47 Meer exacte waardes als hierboven vermeld heb ik helaas niet.
Sowieso is altijd het advies alle facturen en onderzoeksresultaten op papier of e-mail te krijgen. Zo bouw je zelf een archief op en kun je later altijd nog terugkijken wanneer wat is gedaan met welke uitslagen. Je betaald er immers ook voor. Ik vraag het altijd aan de assistente bij afrekenen of ga er zelfs even voor terug. Wordt ook helemaal niet raar gevonden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

Thnx voor de tip. Ik zal dinsdag gelijk om de waardes vragen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met deze vervelende toestand! Mag je misschien zelf thuis onderhuids vocht toedienen bij je kat?
Het ureumgehalte is te hoog, zou mooi zijn als het kon zakken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

vandaag de dierenarts gebeld om de bloeduitslagen op te vragen.
de eerste bloeduitslag was(30-8):

GLU 9.90 mmol/L 4.11 - 8.84 HIGH
SDMA 33 μg/dL 0 - 14 HIGH
CREA 320 μmol/L 71 - 212 HIGH
UREA 30.9 mmol/L 5.7 - 12.9 HIGH
BUN/CREA 24
PHOS 2.51 mmol/L 1.00 - 2.42 HIGH
ALKP < 10 U/L 14 - 111 LOW

urineonderzoek:
UPRO 1.64 g/L
UCRE 1.41 g/L
UPC 1.16


het laatste bloedonderzoek was blijkbaar niet zo uitgebreid, dit omdat er maar heel kort tussen zat en was:
CREA 257 μmol/L 71 - 212 HIGH
UREA 27.4 mmol/L 5.7 - 12.9 HIGH
BUN/CREA 26
PHOS 1.51 mmol/L 1.00 - 2.42

van het bloedonderzoek wat gedaan is op spoedconsult weten we alleen dat de crea 377 en de urea 20 was. deze konden niet ingevoerd worden vanwege een technische storing.

van het laatste urineonderzoek weten we dat het eiwitverlies op 0,5 zat en dat de urine goed geconcentreerd was. ook deze gegevens stonden er nog niet in omdat dit allemaal ingevoerd zou worden na de bloeddrukmeting.

ik heb niets gehoord over thuis onderhuidse infusen geven. Zal dit bij de bloeddrukmeting ook gelijk navragen.
Plaats reactie