Rompertje en stille kat na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door BillieMcBeans »

Hoi allemaal,

Billie is afgelopen donderdag gesteriliseerd. Ze kreeg van de dierenarts geen pijnstillers mee en ook geen kapje of rompertje. Dat van die pijnstillers vond ik wat vreemd, maar was volgens da niet nodig. Toen ze thuis kwam gin ze zichzelf meteen wassen. Ook heel uitgebreid bij de wond en op aanraden van de da heeft ze nu een romper aan. Ze vindt het alleen verschrikkelijk. Ze loopt niet meer. Ik moet haar overal naartoe tillen, want zelf lopen weigert ze. Ze eet wel en haar behoefte doet ze op de kattenbak gelukkig.

Maar ik zit nu wel ermee dat ze niet loopt. Dat ding moet 10 dagen om blijven zitten maar ze is doodongelukkig op deze manier. Haar wond kan ik ook niet controleren op deze manier want het rompertje zit daar veel te strak voor.

Heeft iemand tips? Kan dat rompertje al af of is dat onverstandig?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Anne »

Wat vervelend. Hier hebben ze ook een rompertje aan na een operatie, nog nooit problemen mee gehad. Je hebt ook kapjes die je om hun hoofdje kan doen. Ik zou met je da overleggen al weet ik niet of ze op een zondag daarvoor ook bereikbaar zijn
Heeft het rompertje wel de goede maat? Zit het te strak? Sommige mensen gebruiken ook weleens een baby tshirt.
Misschien dat dat beter zit?
Daarnaast zou ik wel elke dag even de wond bekijken om in de gaten te houden of het niet gaat onsteken
Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door BillieMcBeans »

Billie is een vrij kleine kat dus een kap ging niet. Daar wurmde ze zich uit. En andere romper was meteen te groot. Had ook een Hema romper geprobeerd maar eigenlijk is alles niet goed. Al doe ik haar een halsband om krijg ik ruzie met haar.
Ik heb gisteren contact gehad met dienstdoende dierenarts. Hij was volgens mij niet heel vrolijk toen ik belde want hij wuifde het weg en zei dat het wel goed kwam.
Morgen bel ik sowieso meteen naar mijn eigen da voor overleg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Rik »

Het is vrij normaal dat een kat zich niet beweegt als ze een rompertje aan krijgt. Het geeft n.l. direct het gevoel vastgehouden te worden. En dan worden ze helemaal lam. Dat had Yuna ook.

Als het goed is dan zal ze na een tijdje wel gaan bewegen en trachten te lopen (wat heel wankel gaat). Maar dat gaat dan steeds beter. Je kunt haar misschien wat aansporen te bewegen met wat snoepjes (want voor spelen zal ze totaal niets voelen).

Als ze echt niet wil bewegen (ook na een dag niet) dan zul je wat moeten proberen. Rompertje uit en haar continue in de gaten houden. Ze mag n.l. niet al te veel aan de hechtdraden knabbelen. (Of alleen rompertje aan als je er niet bent en 's-nachts, maar dan moet ze er wel een heel klein beetje in bewegen en zelf naar de bak gaan).

Als het goed is kun je de wond zelf inspecteren door de achterste knoopjes van de romper los te maken en even terug te vouwen over haar buik. Want je moet wel controleren of de wond er goed uit blijft zien.

Als de dierenarts maar een heel klein sneetje gemaakt heeft kan het inderdaad zijn dat pijnstilling misschien niet nodig is. Dan beweegt ze zelf ook minder zodat er minder spanning op de wond komt. Maar meestal geven ze wel een heel klein flesje metacam (ieks) mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door BillieMcBeans »

Rik schreef: 06 okt 2019 12:50 Het is vrij normaal dat een kat zich niet beweegt als ze een rompertje aan krijgt. Het geeft n.l. direct het gevoel vastgehouden te worden. En dan worden ze helemaal lam. Dat had Yuna ook.

Als het goed is dan zal ze na een tijdje wel gaan bewegen en trachten te lopen (wat heel wankel gaat). Maar dat gaat dan steeds beter. Je kunt haar misschien wat aansporen te bewegen met wat snoepjes (want voor spelen zal ze totaal niets voelen).

Als ze echt niet wil bewegen (ook na een dag niet) dan zul je wat moeten proberen. Rompertje uit en haar continue in de gaten houden. Ze mag n.l. niet al te veel aan de hechtdraden knabbelen. (Of alleen rompertje aan als je er niet bent en 's-nachts, maar dan moet ze er wel een heel klein beetje in bewegen en zelf naar de bak gaan).

Als het goed is kun je de wond zelf inspecteren door de achterste knoopjes van de romper los te maken en even terug te vouwen over haar buik. Want je moet wel controleren of de wond er goed uit blijft zien.

Als de dierenarts maar een heel klein sneetje gemaakt heeft kan het inderdaad zijn dat pijnstilling misschien niet nodig is. Dan beweegt ze zelf ook minder zodat er minder spanning op de wond komt. Maar meestal geven ze wel een heel klein flesje metacam (ieks) mee.
Ja dat zei de dierenarts in het begin inderdaad. Ik probeer haar te motiveren met snoepjes maar ze lijkt de afgelopen dagen gewoon op te geven. Eerst liep ze nog wel af en toe een stukje. Nu slaapt ze de hele dag en als ik haar op de grond zet blijft ze de hele tijd zitten op dezelfde plek. Ze eet en drinkt wel zoals als normaal en haar ontlasting is ook prima. Dus het lijkt me niet dat ze enorm veel pijn heeft.

Heb net het rompertje half uit gedaan en opgerold tot haar oksels. Dat leek ze heel fijn te vinden. Wond zag er ook prima uit. Nadeel is alleen dat ze meteen ook begon te likken enknagen aan het litteken. Dus romper maar weer aan. Heb ‘m dichtgedaan op de laatste drukknoopjes. Ik hoop dat dat iets meer bewegingsvrijheid geeft.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Anne »

dat ze wat meer slaapt lijkt me normaal na een operatie. Als ze maar wel naar de bak kan en eet en drinkt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door BillieMcBeans »

Anne schreef: 06 okt 2019 13:48 dat ze wat meer slaapt lijkt me normaal na een operatie. Als ze maar wel naar de bak kan en eet en drinkt
Dat is ook zo. Toch maak ik me ergens lichtelijk zorgen. Ze is een Cornish rex en dus normaal een bom van energie. Ik lees overal dat katten na een paar dagen weer de oude beginnen te worden, maar billie slaapt eigenlijk de hele dag en nacht behalve als ze eet, drinkt of naar de kattenbak gaat. Ik had misschien stiekem wel verwacht dat ze langzaamaan wel weer wat zou bewegen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Zolang ze eet en drinkt en naar de bak gaat met romper zou ik mij niet teveel zorgen maken. Zeker niet wanneer de wond er normaal uit ziet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Kikimax »

Heel herkenbaar.Het is precies zoals Rik zegt,ze denken vastgehouden te worden en verstijven gewoon.Mijn Kiki kreeg het ook heel koud doordat de isolatiewerking vd haren het niet meer doet.Kijk goed naar de wind en als het mooi dicht is het rompertje uitdoen.Op zich is likken dan geen probleem meer. En vertroetel maar extra en ms wat extra warmte geven
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
BillieMcBeans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jul 2019 12:19

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door BillieMcBeans »

Kikimax schreef: 06 okt 2019 17:38 Heel herkenbaar.Het is precies zoals Rik zegt,ze denken vastgehouden te worden en verstijven gewoon.Mijn Kiki kreeg het ook heel koud doordat de isolatiewerking vd haren het niet meer doet.Kijk goed naar de wind en als het mooi dicht is het rompertje uitdoen.Op zich is likken dan geen probleem meer. En vertroetel maar extra en ms wat extra warmte geven
Ja dat verstijven is goed te merken zeg. Ik heb vandaag voorzichtig wat met haar gespeeld en toen kreeg ze wel echt even een opleving. Ze klom weer overal op en af (kleine verhogingen zoals de bank). Wat ik wel merk is dat haar enige probleem de vloer nu lijkt te zijn. Doodsbang lijkt ze ervoor. De rest is geen probleem, maar ze vermijd die echt en klimt meteen op schoot of op de bank als ze er toch overheen moet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Petra M
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2023 14:07

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Petra M »

Kiki is afgelopen woensdag gesteriliseerd. De eerste dag met rompertje actief .De volgende dag begon ze met haar pootjes te wapperen .De dag erop werd ze een standbeeld.Ik heb de dieren praktijk gebeld foto van de wond door gestuurd.We kwamen overeen de romper uit te doen.Ze begon zich overal te wassen waar haar zat .Dus ik doe romper overdag uit .Ik denk dat ze er jeuk van krijgt.En ze leeft helemaal op zonder.Ook heb ik het colletje rond haar nek afgeknipt.Ik zal het wel geen 10 dagen haar aan doen vrees ik .
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Hier had Iza na de sterilisatie geen romper aan gekregen. Zou mij dus niet zo druk maken over een romper aan
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Petra M
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2023 14:07

Re: Rompertje en stille kat na sterilisatie

Bericht door Petra M »

Ik heb een paar dagen gezien dat ze niet aan de wond likt.Dus rompertje blijft uit.
Plaats reactie