Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Diba's diarree- & braakproblemen. Werken aan een oplossing

Bericht door Kytumymo »

Hallo allemaal, als ik me hier meld is het vaak niet voor de lol en ben ik ten einde raad. Sinds juni heb ik er een kitten bij (inmiddels 6 maanden jong). Vanaf dag 1 (inmiddels 3 maanden, volgens de fokker bij haar niet) is ze op en af aan de diarree, echte normale ontlasting heeft ze nooit gehad. Soms zit er bloed en slijm bij. Braken is maar 1 keer voorgekomen. Ze heeft meerdere kuurtjes Panacur gehad. Van de dierenarts heeft ze pillen gehad tegen diarree (hielp ook niet echt) en vanmorgen kreeg ik de uitslag van het ontlastingsonderzoek, ze heeft géén giardia. Gelukkig, maar weer terug bij af.

Ze is een moeilijke eter, harde kittenbrokjes vindt ze maar niets. Na een paar brokjes laat ze het/ alle merken staan. Ik ben al een fortuin aan voer kwijt (steeds matig gemengd) dat ik afgelopen vrijdag aan het asiel heb gedoneerd. Ik heb weer Iams adult en kitten besteld waarvan ik weet dat de volwassen katten er gek op zijn. Maar de kleine meid wil ook dat niet. De Iams meng ik met Power of Nature Fee's (dat is de enige die ik heb gehouden toen ik de rest weg deed). Afgelopen zaterdag de psyllium binnen gekregen en dat doe ik sindsdien door het (kleine beetje) natvoer voor gevoelige darmen met geweekte Iams en Power of nature (zodat ze went aan de smaak en dat eet ze wel).

Nu het geen giardia is en het met de psyllium nog aan de slappe kant is loop ik even vast. De dierenarts denkt dat ik maar hypoallergeen voer moet proberen, maar hoe lang moet ik blijven proberen en hoeveel voer moet ik weggeven? dat proberen lijkt me ook niet goed voor de darmen.

Dus ik hoop eigenlijk dat iemand dit bekent voor komt, of als er nog aanvullende vragen zijn die aan mij stelt. Ik ben ook goed geholpen met de poes die aan de chronische nies was dus mijn hoop (toepasselijk) ligt een klein beetje hier nu.
Aanvulling, ik vind dat ze een erg doffe vacht heeft. Maar ze groeit normaal. Bij de laatste weging was ze op gewicht en ik vind haar best groot, maar ik ben kleine Persjes gewent, wat zij overigens ook is, maar in dit geval met lange neus, waardoor ze eerder op een Brit lijkt.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Mleen »

Als ik het zo lees zou ik gaan proberen een natvoer te zoeken dat voornamelijk bestaat uit vlees, zonder allerlei toevoegingen... Bijv. Animonda (heeft ook kittenvariant), Mac’s of Wild Freedom.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Ik was al op Catmoneo aan het kijken, door daar te lezen heb ik ook Power of nature Fee's gekocht (maar ook dat lusten ze nog nog niet, nu het met de Iams is gemengd gaat het al wel beter).
Geen idee wat ze op kittenvoer tegen heeft. Maar dat zal met natvoer geen probleem zijn, daarmee nog geen merk gehad dat ze niet lust. Heb van Power of nature 1 blikje mee besteld maar nog niet aangebroken.
Bedankt voor de tip! Ik zal ze beide eens bekijken en overwegen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Anne »

Als ik jou was zou ik haar zo snel mogelijk overzetten op hypoallergene voeding en dan het liefst een week of 8
Mocht de ontlasting dan stabiel zijn dan kun je haar overzetten op natvoer zoals Mleen adviseert. Dan kun je ook zien of weer diarree gaat krijgen van het natvoer wat je geeft, dus niet gelijk tig merken door elkaar gaan geven.
Eerst is het van belang de darmen te ontzien en dat doe je met hypoallergene voeding en dan moet je ook geen andere tussendoortjes geven want dan heeft het geen zin
Het kan zijn dat jouw kitten zo slecht eet omdat ie aanvoelt dat ie er ziek van word, buikpijn, buikkrampen, opgeblazen gevoel e.d.
Dus dat moet je eerst doorbreken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Dat ik de eerste tijd zoveel heb geprobeerd was omdat ik in paniek raakte omdat ze niet at. Toen natvoer gaan geven, dat eet ze heel goed maar is weer niet bevorderlijk voor de diarree dus daar heb ik psyllium vezels door gedaan. Sinds 2 dagen is het een stuk minder, maar ze is ook niet meer in de afgesloten tuin geweest, dus of het het nieuwe voer is of omdat ze buiten alles at was los en vast zat weet ik nu niet. Ze eet weer de kittenbrokjes niet, alleen van de adult. Maar beter iets dan niets.
Klopt het dat gezonde katten geen hypoallergeen voer mogen? Las iets dat ze daar kanker van 'kunnen' krijgen (of heb ik dat verkeerd gelezen/begrepen? Want apart voeren is ingewikkeld hier dus dat is wat me nog tegen hield).
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Rik »

Kytumymo schreef: 04 okt 2019 11:32 Toen natvoer gaan geven, dat eet ze heel goed maar is weer niet bevorderlijk voor de diarree dus daar heb ik psyllium vezels door gedaan.
Natvoer niet bevorderlijk voor de diarree? Ze krijgen dan juist wel voldoende vocht binnen. Brokjes lijken mij juist niet goed. Dan 'onthou' je ze vocht en katten drinken uit nature te weinig. Dus dan ga je op een onnatuurlijke manier proberen de diarree 'weg te nemen'. Nee, gewoon kwalitatief goed natvoer heeft niets te maken met de mate van diarree.

Ik zou gezonde katten inderdaad geen hypoallergeen geven. Het zou zelfs niet mijn eerste keuze zijn voor katten met allergie. Of ze er kanker van kunnen krijgen weet ik niet. Maar vaak worden bepaalde essentiële voedingstoffen voor katten vervangen door koolhydraten om zo te zien of ze allergisch zijn voor die andere voedingsstoffen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

En zo gaat het al weken, de ene zegt dit en ik volg dat op. Zegt de ander weer dat en dan zit ik met mijn handen in het haar omdat ik denk mijn katten te kort te doen en slaat er een soort van paniek toe. Vind het zo moeilijk, je wilt het toch goed doen voor je katten. Zal ik het dan voor nu maar even aankijken zoals het nu gaat?
Ze krijgt (sensitive) natvoer met psyllium. En Iams met Power of Nature fee's gemengd. Oh en sinds 3 dagen iedere dag een lik GimCat gastro intestinal paste wat ze mega lekker vindt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Rik »

Als het sinds 2 dagen al iets beter gaat met natvoer en vezels, dan zou ik daar zeker even door mee gaan. Voeren mengen zou ik eigenlijk niet doen. Dan weet je nog niet of ze gevoelig is voor het een of ander. Mengen doe je eigenlijk alleen om te wennen aan ander voer. Maar zeker in geval van diarree zou ik het bij één soort houden.

IAMS heeft nogal wat maïs en tarwe. Power of Nature is wat dat betreft veel lager in koolhydraten.

Is er maar één keer getest op giardia? Met hoeveel dagen ontlasting? Het zou een false negatief kunnen zijn. Is er ook getest op e-coli en al het andere?

Kuurtjes panacur hangt ook erg af van hoe de kuur eruit ziet. 5(5)5 kan de 5 dagen bijvoorbeeld nét onvoldoende zijn en dan kun je weer in een hele cyclus terecht komen. Zeker als je merkt dat het op en af is. De ene keer wat vaster en de andere keer weer erger.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Omdat de katten door al het mengen (dat deed ik om te wennen aan het nieuwe voer) zo goed als niet meer wilden eten heb ik alles weggegeven en ben ik terug naar de basis gegaan, Iams en heb de Power of nature wel gehouden (net 2 weken in huis na 'onderzoek' wat goed voer is) omdat ik ze daar op wil hebben maar het niet graag willen eten. Door het met Iams te mengen hoop ik dat ze langzaam wennen aan de Power of Nature, het lijkt erop dat ze ze er steeds minder tussenuit vissen. Ook het kitten begint steeds beter harde brokjes te eten maar het kittenvoer wil ze écht niet.

Giardia is 1 keer onderzocht op 3 dagen ontlasting. Ik heb tegen de dierenarts gezegd dat ze op meer mocht testen, maar ze dacht dat het echt giardia moest zijn. Nu de uitslag negatief is zei ze 'dan probeer maar hypoallergeen voer'. Maar ik ben dat 'proberen' een beetje beu na 3 maanden. Ik wil liever weten wat er aan de hand is.

Maar heb gisteravond toch maar een klein (anders zit ik dadelijk weer met grote hoeveelheden voer dat ze niet eten) zakje GranataPet DeliCatessen Adult Eend besteld en 24 blikjes en 2 smaken Animonda Integra Protect Adult Sensitive. En nu stop ik met voer 'proberen', de katten, ik en mijn portemonnee zijn er een beetje klaar mee. Als het natvoer bevalt blijf ik dat geven.

Vooral de harde brokjes blijf ik moeilijk vinden. Liefst zou ik ze allemaal op Power of nature hebben omdat dat erg goed schijnt te zijn, maar als ze niet eten of er niet tegen kunnen houdt het op. Granata lijkt me kwalitatief minder voer en mogen ze dat alle 3 wel hebben? Wat als ze dat wel graag lusten?

Ze hebben hier 24/7 voer tot hun beschikking, moet ik dan toch gaan 'proberen' het te verdelen over de dag? Ik vind dat heel moeilijk en ben bang dat ze niet op 'commando' eten en dat ze elkaars voer dan opeten. Ik heb net wel de weegschaal binnen gekregen, dus ik kan ze nu in de gaten houden qua gewicht.

Aanvulling
Gewichten:
Perzisch kitten poes 6 maanden en 11 dagen: 2.17kg
Perzische poes 10 jaar, erg klein: 2.24kg
Britse kater 8 jaar: 5.02kg
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Anne »

In dit geval volg je het advies van je da niet op, want je word moe van het proberen?
Ik hoop dat jouw kitten gauw weer beter word
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Er staat toch echt dat ik gisteren wéér voer heb besteld. Daarbij heb ik advies van catmoneo én hier opgevolgd over hypoallergene voeding. Dus begrijp niet helemaal vanwaar je reactie komt. En ik zou het dan eerder moedeloos willen noemen van de zorgen om de kat(ten).
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Anne »

Maar heb gisteravond toch maar een klein (anders zit ik dadelijk weer met grote hoeveelheden voer dat ze niet eten) zakje GranataPet DeliCatessen Adult Eend besteld en 24 blikjes en 2 smaken Animonda Integra Protect Adult Sensitive
Sensitief voer is wat anders dan hypoallergeen voer.
Zoals het er uit ziet heb je geen hypoallergene voeding besteld, met een beetje mazzel zou je de bestelling nog terug kunnen draaien. Als ik jou was zou ik de eerste keer goed hypoallergene voeding (zowel droog als nat) bij de da halen, daar zit meestal smaakgarantie op, tenminste bij rc is dat vaak het geval. Als het goed gegeten word kun je later googlen op internet waar je het voer voordelig kan bestellen
Bij de da is het meestal duurder.
Met dit probleem wat nu al drie maanden speelt zou ik geen enkele risico willen lopen. Zaak is de darmen te ontzien en daarom is het verstandig om nu bij 1 merk te blijven en niet bij 2 ( zoals droogvoer van een ander merk en natvoer ook van een ander merk)
Joep had als kitten hier ook diarree, zo erg zelfs dat het overal op druppelde.
Toen hij op hypoallergene voeding van rc overging was het probleem opgelost. Ondertussen in meneer bijna 10 jaartjes oud en reageert nog weleens met diarree op natvoer en staat ondertussen al een paar jaar op smilla urinary
Hij is er dus overheen gegroeid, maar verdraagt niet alles, darmen blijven gevoelig.
Hummel* heeft een hele tijd het hypoallergene voeding van Prins gehad.
Er zijn meerdere merken hypoallergene voeding en voor nu zou ik het doen met het advies van de da, wat zij je adviseert
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Wat ik heb begrepen is hypoallergene voeding voor iedere kat anders. In dit geval ga ik eerst kijken of de kip de boosdoener is. Want laat ik nu juist steeds voeding met kip hebben gekocht omdat ik (voor dat ik in deze molen kwam) juist dacht dat dat goed was. Maar gezien kip in de top 3 staat van voedselallergie bij katten wil ik eerst deze proberen weg te laten. Dus ook geen snoepjes etc met kip meer.

Maar tot mijn grote verbazing at ze vanmorgen voor het eerst (wat ik heb gezien) van de PoN Fee's. Heb 2 bakjes voer naast elkaar staan, 1 nog gemengd Iams + PoN en 1 alleen PoN Fee's en ze ging naar die met alleen PoN. En ik heb geen vreemde ontlasting meer gezien sinds gisteravond, maar dat kan door de psyllium komen. De bestelling van het voer heeft vertraging (kon het niet meer annuleren)dus ik kan dit sowieso nog even aankijken of dit goed blijft gaan.

En het voer dat mijn dierenarts verkoopt wordt afgeraden, daarom koop ik het niet daar. En ze heeft ook niet gezegd dat ik daar voer moest halen, alleen dat ik maar eens een hypoallergeen voer moest proberen.

Ik heb mijn afwegingen kritisch gemaakt, maar mijn hoofd loopt wel over van alle soorten en maten die er zijn. Ik blijf denken 'doe ik het wel goed' en dat helpt ook niet echt, dat brengt stress met zich mee.

Twee weken na dit kitten kwam kwam toch nog heel onverwacht de poes met chronische nies te overlijden. Ook daar heb ik 2,5 jaar dag en nacht bij gezeten om haar te ontzien waar heel veel verdriet bij kwam kijken. Ik heb menig compliment gehad voor alles wat ik heb geprobeerd om haar nog een zo fijn mogelijk leven te geven. Dierenarts is hier 10 maanden wekelijks, soms nog vaker over de vloer gekomen voor haar tot we hebben besloten daarmee te stoppen omdat niets aansloeg. Het was een hele intensive 2,5 jaar en nu komt dit erachteraan. Dus ja, mijn hoofd loopt wel eens even over. Niet omdat ik niets doe, maar omdat ik er dag en nacht mee bezig ben. iedere seconde dat ik tijd heb steek ik erin.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Anne »

Wat ik heb begrepen is hypoallergene voeding voor iedere kat anders
Ik denk dat je bedoelt dat elke kat anders reageert op een allergie.
In principe is voeding pas hypoallergeen als alle allergenen (eiwitten) zijn gehydroliseerd
In dit geval ga ik eerst kijken of de kip de boosdoener is. Want laat ik nu juist steeds voeding met kip hebben gekocht omdat ik (voor dat ik in deze molen kwam) juist dacht dat dat goed was. Maar gezien kip in de top 3 staat van voedselallergie bij katten wil ik eerst deze proberen weg te laten. Dus ook geen snoepjes etc met kip meer.
Dat zou heel goed kunnen en dat zou ook het allermooiste zijn in jouw geval. Vaak is het een hele zoektocht om te ontdekken waar de kat allergisch voor is en bloedtesten bij de da geven niet altijd een betrouwbare indicatie
Heel verstandig om alles uit haar buurt te houden waar kip in zit
Ik hoop dat je al snel resultaat mag zien
ze ging naar die met alleen PoN. En ik heb geen vreemde ontlasting meer gezien sinds gisteravond, maar dat kan door de psyllium komen.
super!! ik duim ervoor dat het zo blijft :-P
Ik heb mijn afwegingen kritisch gemaakt, maar mijn hoofd loopt wel over van alle soorten en maten die er zijn. Ik blijf denken 'doe ik het wel goed' en dat helpt ook niet echt, dat brengt stress met zich mee.
Je doet heel erg je best, probeer het los te laten. Je ziet het vanzelf of ze het goed doet zonder kip en zo niet kun je altijd weer verder kijken
Twee weken na dit kitten kwam kwam toch nog heel onverwacht de poes met chronische nies te overlijden. Ook daar heb ik 2,5 jaar dag en nacht bij gezeten om haar te ontzien waar heel veel verdriet bij kwam kijken.
Wat ontzettend verdrietig, nog gecondoleerd en sterkte met het verlies. Wat sneu dat de poes toch nog is overleden na zoveel intensief zorg :???:
En dan nu dit erachteraan, ik hoop heel erg dat je gauw wat rust krijgt en dat je eens kunt genieten zonder zorgen over je poes
Laat je het weten als de diarree over is? En je misschien weet wat de diarree nou heeft veroorzaakt?
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kitten op en af aan diarree (inmiddels 3 maanden)

Bericht door Kytumymo »

Als je hier voor het eerst mee te maken krijgt en zoveel leest als ik heb gedaan wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker. Op de ene bladzijde staat dat dat merk voer goed kán werken bij een kippenvlees allergie of intolerantie en op de volgende bladzij staat weer dat datzelfde voer van slechte kwaliteit is. En zo maak ik mijzelf helemaal dol. Maar als die 'slechte kwaliteit' wél helpt tegen haar ddiarree dan is het niet anders. Dat is wat ik er nu van begrijp, maar in mijn hoofd krijg ik kortsluiting.

En bedankt!
Ik krijg morgen de voeding binnen en zal laten weten of het resultaat geeft. Hopelijk zie ik snel verbetering en anders toch doorzetten.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Plaats reactie