Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Dag beste mensen, ik ben nieuw op het forum en ook nog altijd redelijk nieuw met katten. Voor onderstaande had ik een oude kater die (in overleg) is gebleven op de boerderij die ik kocht, een prima beestje maar hij heeft nooit echt veel aandacht gehad van de vorige eigenaren dus het was niet echt een aanhankelijke kat. Uiteindelijk is hij een natuurlijke dood gestorven eind vorig jaar (hij was ook al 13 á 14 jaar oud).

Sinds 10 maand loopt Mufasa nu rond op mijn boerderij. Mufasa is een geholpen sneeuwbengaal kater van 7 jaar, ik heb hem overgenomen omdat hij bij zijn vorige eigenaar weg werd gepest door 2 van haar 10 andere katten (hij was toen nogal onderdanig). Ondertussen loopt hij vrolijk vrij rond op de boerderij en heeft hij zich echt ontpopt tot formidabele jager, volwassen hazen, middelgrote vogels, muizen, mollen, meikevers niets is meer veilig. Tegelijkertijd blijft het echter een schat van een kater die ook gewoon goed met jonge kinderen kan (waar hij in zijn vorige huisje nog voor weg vluchtte), een echte schootkat is en was het niet, maar op zijn eigen tijden (‘s weekends, rond de middag) komt hij wel eens lekker op schoot zitten.

Nu heb ik sinds 2 weken ook een bijna 8 jarige Maine Coon poes erbij, Faye. Ik heb haar overgenomen omdat ze bij haar vorige eigenaar na haar derde (en laatste) nest alle buurthonden aanviel, ze leefde daar verder in prima harmonie met 3 andere katten. Inmiddels is ze geholpen en sindsdien is ze heel rustig geworden, ik heb haar toch overgenomen omdat haar oude eigenaar bang was dat ze misschien toch ooit weer achter de honden aan zou gaan.
Ze zit nu binnen in mijn partyraum waar ze alle ruimte heeft om lekker te spelen en naar buiten te kijken, ze doet het daar goed, komt lekker op schoot zitten, speelt lekker, eet goed, gebruikt netjes de kattenbak enz.

Nou heb ik laatst Mufasa voor het eerst kennis laten maken met Faye en tot mijn grote verbazing domineerde die ooit zo onderdanige en toch ook beduidend kleinere kater Faye volledig.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb ze (tegen beter weten in) te vlot kennis laten maken, de aandacht over beide katten verdelen viel me zwaar, helemaal omdat Mufasa toen hij die tweede kat eenmaal door had (waarschijnlijk voor het raam zien zitten) voor de deur ging miauwen dat hij ook wel aandacht wou.

Ik heb ze nu 6 keer bij elkaar gehad, 3 keer ging het prima en 3 keer was het vechten (waarbij Mufasa continue de agressor was). De een-na-laatste keer ging het prima en zat Mufasa nog rustig aan haar staart te ruiken maar de keer erna liep hij (heel rustig) zo naar haar toe en begon uit het niets aan te vallen (ondanks dat Faye veel hoger zat en hij zich dus kwetsbaar op stelde tijdens de aanval). Vlak daarna ging hij gewoon ergens in een hoekje slapen en Faye even later ook (tot mijn stomme verbazing).

Sinds die laatste ontmoeting (ruim een week terug) is Faye echt bang voor Mufasa (al word dat langzaam wel weer minder). Nou zat ze echter eerst iedere keer in de vensterbank (hoog en op ruime afstand van de deur), als ik nu Mufasa voor de (glazen) deur zet gaat ze direct voor de deur staan (ik denk dat haar dit een betere plek lijkt om te verdedigen). Hierdoor is een conflictloze ontmoeting uberhaupt onmogelijk.

Nu weet ik dat er al veel geschreven is over de kennismaking tussen katten (en ik heb me ook redelijk ingelezen), maar de situatie maakt dat ik met veel standaard tips niet uitkom.
Zo lees ik bijvoorbeeld over snoepjes geven bij de ontmoeting, dit was echter direct reden tot een vechtpartij want Faye is helemaal geobsedeerd door eten en Mufasa eigenlijk enkel door “die andere kat”, dus toen ik voor beide een snoepje neer legde at Faye die van haar direct op, en Mufasa had pas aandacht voor zijn snoepje op het moment dat Faye die ook op at.
Ik lees ook dat je veel met de katten moet spelen en liefst de kat spelenderwijs de ruimte in moet lokken. Met Faye kan ik prima spelen maar Mufasa verdoet zijn tijd niet graag met nepspeeltjes, die zet het liever echt op een jagen. Aaien vind hij wel fijn en doe ik ook veel.
Feliway Friends probeer ik nu ook, echter het is lastig een kater die een territorium van enkele hectares bejaagd voldoende in de buurt van de verdamper te houden,
Qua ruiken gaat het allemaal prima, Mufasa slaapt rustig bovenop een sok waar ik Faye een half uur mee heb zitten aaien.

Alle tips zijn welkom!


Met vriendelijke groet,

Remco
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Remco,

Ik heb ervaring met de introductie van Bengalen en Main Coones, en ik heb destijds de fout gemaakt om dat veel te snel te doen. Bengalen en Main Coones hebben zeer uiteenlopende karakters, dus meestal zal het wel wat moeite kosten om ze vreedzaam te laten samenleven. Wij hebben er zelfs een kattenfluisteraar bijgehaald (....) waarvan ik me herinner dat die één goede tip had: zet een hordeur tussen de kamer en de rest van het huis, en geef ze gelijktijdig eten aan weerszijden van de deur. Dat heeft toen wel geholpen - maar om nu te zeggen dat ze later echt goede vrienden zijn geworden: nee.
Later hebben we er nog een Main Coon kitten bij gekregen - en die liep ongemoedereerd tussen alle partijen door, dat ging wel goed.

Feliway helpt lang niet altijd. Wat je nog zou kunnen proberen, is een natuurlijk kalmeringsmiddel zoals Zylkène of Telizen.
En een flinke bak geduld.... Succes!
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Hallo Erik, bedankt voor je reactie. De katten leven nu in principe 100% gescheiden en de ontmoetingen duurden op de laatste na slechts enkele minuten. Ik weet niet of het karakterverschil dan al echt een rol speelt? Dat lijkt me meer iets als ze straks (hopelijk) langer samen optrekken en Mufasa (de Bengaal) bv. actiever blijkt dan Faye (de Maine Coon)?

Een hordeur zie ik niet helemaal zitten, ik kan ze dan ofwel niet gelijktijdig voeren of loop het risico dat Mufasa door de deur naar binnen kan ontspannen (beide niet echt een optie). Als ik bovendien zie hoe die gevechten tot op heden gegaan zijn betwijfel ik serieus of een hordeur afdoende is om de beide katten gescheiden te houden.
Het idee staat me overigens wel aan, dus ik zal eens zien of ik I.p.v. de deur tijdelijk een houten scherm kan maken met een groot degelijk stuk gaas erin en een gleuf aan de onderkant om de voerbak door te schuiven (zodat ik ze gelijktijdig kan voeren).
Is het evt. nog een idee wat Valeriaan aan te brengen op deze scheidingswand zodat ze ook rustiger worden (lees daar hier elders over)?


En nog even wat extra info: in de partyraum waar Faye nu zit kwamen ik/Mufasa voorheen zelden tot nooit (max. 5min per maand oid.), weet niet of hij dit desondanks toch ziet als zijn territorium.

Daarnaast is Faye 14 augustus geholpen, ik lees hier dat door hormoondaling het gedrag 6 weken lang kan veranderen, ze kan dus nog een stuk zelfvertrouwen herwinnen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Rik »

TestaRossa schreef: 17 sep 2019 13:53 Een hordeur zie ik niet helemaal zitten, ik kan ze dan ofwel niet gelijktijdig voeren of loop het risico dat Mufasa door de deur naar binnen kan ontspannen (beide niet echt een optie). Als ik bovendien zie hoe die gevechten tot op heden gegaan zijn betwijfel ik serieus of een hordeur afdoende is om de beide katten gescheiden te houden.
Het probleem is dat elke keer een paar minuten bij elkaar niet voldoende zal zijn om een goede introductie te doen.

Waarom kun je ze niet tegelijk voeren een hun eigen kant van de hordeur? Dat is toch gewoon een kwestie van een bakje/schoteltje neerzetten? Het idee hierachter is om het positieve te combineren met elkaar zien (positieve associatie). Je begint dan een paar meter van de deur (elk aan hun eigen kant) en elke dag kun je de schoteltjes iets meer naar de deur opschuiven. Positief samenzijn.

Een hordeur is juist geschikt dat ze niet met elkaar in gevecht kunnen. Ze kunnen elkaar zien, ruiken, in de gaten houden wat de ander doet... allemaal in combinatie met iets positiefs (eten, spelen, snoepje, aandacht van jou/jullie, etc. etc.)

Dit gaat allemaal wel heel erg veel geduld van je vergen. Zeker als ik zo begrijp dat ze echt met elkaar in gevecht gaan. En er is geen zekerheid tot een positief einde.
een houten scherm kan maken met een groot degelijk stuk gaas erin
Dat is dus een (soort) hordeur. Niet zo'n flimsie schuifdingetje maar gewoon een echte voorzetdeur met gaas erin. Dan kun je de gewone deur openzetten en de hordeur dicht (die zit dan ook gewoon vast aan het kozijn). Met een degelijke hordeur komen ze er ook niet doorheen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Rik schreef: 17 sep 2019 14:33 Het probleem is dat elke keer een paar minuten bij elkaar niet voldoende zal zijn om een goede introductie te doen.
Ik heb juist gelezen dat korte introducties belangrijk zijn om een kans op conflicten te minimaliseren (bron: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/ ),
Rik schreef: 17 sep 2019 14:33 Waarom kun je ze niet tegelijk voeren een hun eigen kant van de hordeur? Dat is toch gewoon een kwestie van een bakje/schoteltje neerzetten? Het idee hierachter is om het positieve te combineren met elkaar zien (positieve associatie). Je begint dan een paar meter van de deur (elk aan hun eigen kant) en elke dag kun je de schoteltjes iets meer naar de deur opschuiven. Positief samenzijn.

Een hordeur is juist geschikt dat ze niet met elkaar in gevecht kunnen. Ze kunnen elkaar zien, ruiken, in de gaten houden wat de ander doet... allemaal in combinatie met iets positiefs (eten, spelen, snoepje, aandacht van jou/jullie, etc. etc.)
Helaas geen "jullie", ik sta alleen in deze strijd :-P Daarom zie ik een hordeur ook niet zitten, ik wil ze graag gelijktijdig voeren. Als ik de hordeur open doe om een voerbakje neer te zetten dan is Mufasa er ook al doorgevlogen vrees ik. Ik kan wel buitenlangs lopen om via een andere ingang in de partyraum te komen maar dit is wel een stukje lopen met meerdere deuren, ik zou dan de ene kat veel eerder (in hun ogen) voeren dan de ander (als het aankomt op versnaperingen is het geduld van een kat enkel uit te drukken in milliseconden naar mijn ervaring). Daar zie ik weinig positiefs aan.
Vandaar ook dat ik zelf wat wil maken van hout (met gaas), dan kan ik onderin gewoon een gleufje maken waar ik een voerbak door kan schuiven, dan kan ik ze wél praktisch gelijktijdig voeren (en dan kunnen ze elkaar ook zien, ruiken en alles).
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Nou begint Mufasa ook gedragsproblemen te vertonen, zat vandaag gewoon over mijn boot heen te pissen :???:

Heb voorheen nooit problemen gehad met zijn toiletmanieren (of thans niet dat het hem aan te rekenen viel).


Oh bedenk me net, mais is er ook net sinds 2 dagen af, dus hij is 10 hectare jachtterrein kwijt geraakt. Hij kan evengoed nog prima jagen in het stoppelgewas dat er nog wel staat maar allicht is dat voor hem niet hetzelfde. Katten hebben natuurlijk een hekel aan verandering en veel ingrijpender word het niet ;-)
Al typende heb ik het idee dat dat haast een grotere rol speelt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Anne »

TestaRossa schreef: 19 sep 2019 22:12 Nou begint Mufasa ook gedragsproblemen te vertonen, zat vandaag gewoon over mijn boot heen te pissen :???:

Heb voorheen nooit problemen gehad met zijn toiletmanieren (of thans niet dat het hem aan te rekenen viel).


Je moet eerst controleren of het geen medisch probleem is, voordat je over een gedragsprobleem praat.
Veel katten kunnen door stress blaasproblemen krijgen.
Heeft de da al urine onderzocht?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Zotvanpoezen »

Pas op met valeriaan. Ik heb een kat waar het een averechts effect heeft: Hij raakt er opgehitst door en gaat dan sproeien.
Maar ja, hij is geen normale kat :lol:
En wat Anne zegt, door stress kunnen ze inderdaad blaasontsteking krijgen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Anne schreef: 20 sep 2019 15:49 Je moet eerst controleren of het geen medisch probleem is, voordat je over een gedragsprobleem praat.
Veel katten kunnen door stress blaasproblemen krijgen.
Heeft de da al urine onderzocht?
Wanneer een kat over mijn duurste bezittingen heen plast blijf ik dat toch een gedragsprobleem noemen, dat het een medische oorzaak kan hebben daar wil ik prima in mee gaan ;-)
Ik ben niet naar de DA geweest, het was denk ik een incident. Ik heb me nog even ingelezen op andere symptomen voor een blaasontsteking maar zag niks herkenbaars. Zou ook niet weten hoe ik nu aan zijn urine moet komen trouwens.

Zotvanpoezen schreef: 20 sep 2019 16:18 Maar ja, hij is geen normale kat :lol:
Wat is de definitie van een "normale kat" dan? Van alles wat ik tot op heden ervaren, gezien en gelezen heb zijn ze allemaal bad shit crazy (daarom vind ik het ook van die toffee beesten) ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Rik »

TestaRossa schreef: 26 sep 2019 13:00 Wanneer een kat over mijn duurste bezittingen heen plast blijf ik dat toch een gedragsprobleem noemen, dat het een medische oorzaak kan hebben daar wil ik prima in mee gaan ;-)
Als er een medische oorzaak is dan is het toch geen gedragsprobleem? Daar kan de kat dan ook niets aan doen. Zelfde als dat jij in de bosjes plast als je het niet meer op kunt houden. De diertjes die daar wonen zouden het bij jou dan ook "gedragsprobleem" mogen noemen ;)

Urine opvangen kan op verschillende manieren. De dierenarts kan de blaas 'aanprikken' als deze vol zit. Je kunt de urine zelf opvangen via speciale kattenbakkorrels (katkor). Of je kunt een juslepel onder zijn gat douwen op moment suprême ;)

Het kan ook een combinatie van stress (e.v. met of zonder blaasontsteking) en territorium-gedrag zijn.

Hopelijk blijft het bij die ene keer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Zotvanpoezen »

Sproeien is trouwens normaal gedrag. Jammer genoeg zijn er katten die het soms ook op ongewenste plaatsen doen :lol:
Verder ben ik het eens met Rik.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door Anne »

TestaRossa schreef: 26 sep 2019 13:00 Wanneer een kat over mijn duurste bezittingen heen plast blijf ik dat toch een gedragsprobleem noemen, dat het een medische oorzaak kan hebben daar wil ik prima in mee gaan ;-)
Ik ben niet naar de DA geweest, het was denk ik een incident. Ik heb me nog even ingelezen op andere symptomen voor een blaasontsteking maar zag niks herkenbaars. Zou ook niet weten hoe ik nu aan zijn urine moet komen trouwens.
Denk je dat je kat express over je duurste bezittingen heen plast? Ik zou als ik jou was de urine na laten kijken, hoe je een plasje opvangt is een kwestie van googlen en anders de da vragen hoe dat moet.
Ik heb Happy hier, die sproeide ook incidenteel en niet consequent, na urine onderzoek kwam er uit dat de arme jongen vol met gruis zat. Nakijken kan absoluut geen kwaad, maar op voorhande van een gedragsprobleem praten wel want het kan heel goed zijn dat plassen bij jouw kat pijn doet en dat hij de pijn met de bak gaat associëren, dat moet je dus uitzoeken
Als je alles hebt geprobeerd en er komt niks uit, dan heb je met recht een gedragsprobleem
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
TestaRossa
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 sep 2019 18:34

Re: Sneeuwbengaal kater vs Maine Coon poes (nieuwkomer)

Bericht door TestaRossa »

Anne schreef: 26 sep 2019 14:45 Denk je dat je kat express over je duurste bezittingen heen plast? Ik zou als ik jou was de urine na laten kijken, hoe je een plasje opvangt is een kwestie van googlen en anders de da vragen hoe dat moet.
Ik geef toch aan dat ik een medische oorzaak zeker niet uitsluit, dus nee: ik denk niet dat hij het express doet.

Ik heb zitten googlen hoe ik urine op kon vangen en ik had enkel tips gevonden over de kattenbak, die heeft hij dus niet... hij heeft >20 hectare braakliggende akkerbouwgrond ;-)
Rik schreef: 26 sep 2019 13:47 De dierenarts kan de blaas 'aanprikken' als deze vol zit.
Bedankt voor de tip, dat had ik nog niet gevonden! Denk dat dit opzich beste is (ook omdat de urine dan nog vers en onvervuild is), al hield hij het eerdere dierenarts bezoeken niet altijd droog (hij is geen fan van autoritten). Heb nog een nieuwe kattenbak, dan moet hij daar mee in mee, kunnen ze het als plan B nog uit de bak halen.
Plaats reactie