Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Als de behandeling er niet door veranderd zou ik geen endoscopie laten doen.

Wel naar dat de diarree maar steeds niet stopt, aan de andere kant ab is ook niet goed voor de darmflora.
Ik blijf het schandalig vinden dat die internist zo deed en je nu dus gewoon nog steeds geen stap verder bent.

Wanneer is het genoeg? Wat mij betreft als leven lijden wordt, zolang hij steeds opknapt en nog geniet is het te vroeg.
Maar dan heb ik nog een andere vraag maar die is meer voor mezelf.
Wanneer stop je met allerlei onderzoeken en behandelingen.
Ik vind dat bij een oudere kat die van alles heeft makkelijker te beoordelen dan bij een jongere kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Yes, lastige vragen.
Hij knapt iedere keer zo op!
Het is eigenlijk vooral diarree en blaas/nierontsteking. Zijn nierfalen is stabiel, de pancreatitis kan wel opvlammen natuurlijk maar geeft geen 8 weken diarree lijkt mij (en andere klachten als overgeven enzo heeft hij niet.)

Een endoscopie voelt echt als zijn ondergang. Ieder middel geeft schommeling in bloeddruk en dergelijke. De dierenarts heeft het altijd afgeraden vanaf oktober.

Ze lagen er vandaag weer lekker bij
https://ibb.co/s3TwCny
https://ibb.co/jWtYGkv
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat een prachtige pluizebollen! :verliefd:
Een endoscopie zou ik toch ook niet willen doen. Alleen maar stress en risico's door dat roesje.
Misschien verdraagt hij één van de medicijnen niet goed.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

verzwakt immuunsysteem?
Als dat niet goed werkt blijven die ontstekingen ook terug komen.
Misschien toch ook voedselallergie?
Heb je al eens Llysine gegeven?
Diarree zou bij een opvlamming terug kunnen komen maar dat is dan volgens mij tijdelijk ( tenminste bij Lizzy wel)

Heerlijk allemaal zo bij elkaar, ze zijn wel mooi :verliefd:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Anne »

Wat een knapperds, gezellig met zijn 3en in de mand :eboohoo:
Sterkte en beterschap, hoe gaat het vandaag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Anne, het gaat nog steeds stabiel met hem.
We zijn echt aan het nadenken over prednisolon. De dierenarts hier in het dorp wil dat eigenlijk heel graag.

Metronidazol is geen optie meer voor zijn dunne ontlasting. Dus dan komt prednisolon om de hoek kijken, ook voor eventuele systemische inflammatie.

We geven nu intensief boulardii als probiotica bij, zoolac hebben we gegeven geen verschil, en verder krijgt hij nog steeds sowieso de 8miljard probiotica met lactospore. Dus samen met die boulardii (in Engeland vind je mooie protocollen bij antibiotica-diarree om de eerste dagen om de twee uur te geven en daarna twee x daags) krijgt hij alles op dat vlak wat er te geven valt.

Zonder de clavaseptin kakt hij weer in en valt af. Hij zit nu weer op 5.0-5.3. Dus ergens doen we wat goed.

Hij is lief, knuffelig, eet, nieuwsgierig en dergelijke maar het moet eigenlijk wel verbeteren. Grote kans dat wat we zien echt ongemak is van die diarree. Hij poept 1 a 2 x per dag, maar dan wel nat. Wat is jullie ervaring met diarree, zien jullie dan ongemak en buikpijn?

Er blijft bloed in zijn urine zitten. De gedachte vliegt dan nog door het hoofd dat het van nierbloedingen (nieuwe infarct/infarcten) af kan komen, en daardoor dus dat ongemak, maar dat strookt dan weer niet met de stabiele nierwaardes? Dus dan valt de verdenking weer op die alvleesklier/IBD/toch iets van ontsteking systemisch.

En ergens zie je verhalen van katten die cortico kuren nodig hebben bij IBD en/of pancreatitis. Met bijv daarna naar een heel lage dosis om de dag of zelfs om de paar dagen, tot helemaal weer stoppen. Het is dat dat een lastige keuze is met zijn nieren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Toevallig heb ik daar regelmatig last van.
Van de week had ik griep en dan moet je vaak en ja toen was ik echt ziek.
Maar ik heb regelmatig last ivm het verwijderen van mijn galblaas, als ik bijvoorbeeld gesmolten kaas eet en dan is het 2x per dag ofzo en ook meteen over zodra ik naar de wc geweest ben.
Daar heb ik zo weinig last van dat ik het er niet voor laat staan ( tenzij ik weg ben)

Ik denk eerlijk gezegd dat je eerder moet gaan zoeken richting alvleesklier/ ibd.
Maar dat hij steeds bloed in zijn urine heeft klopt ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Sansan, is dat bloed in zijn urine ook als er niet aangeprikt wordt?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Yes, dit is steeds thuis opgevangen!
De vraag is anderzijds ook: is er minder bloed als het wordt aangeprikt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Daar kom je maar op 1 manier achter ;-)
Zou hij resistent zijn voor antibiotica?
Ik vind prednison ook een lastige, waar denk jij dat hij nu het meeste last van heeft?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door puksji »

En ergens zie je verhalen van katten die cortico kuren nodig hebben bij IBD en/of pancreatitis. Met bijv daarna naar een heel lage dosis om de dag of zelfs om de paar dagen, tot helemaal weer stoppen
Puk heeft meer dan een jaar prednison gehad. Op het laatst een kwart tabletje om de dag.
Maar ik kon dat stoppen toen bleek dat ze op RC hypoallergenic geen klachten meer had.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Puksji wat heb jij voor bijwerkingen gezien? Zag je daarin verschil met de hogere dosis en het afbouwen?
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door puksji »

Puk was door de pred hoofdzakelijk erg sloom. En verandering in gedrag, ze wilde ook niet meer spelen, geen interesse in dingen meer, zoals vogeltjes buiten of muizen onder de keukenkast. Leek een hele oude poes. Op de hele lage dosis werd dat wel iets beter.
Ze heeft er geen nierschade of suikerziekte aan over gehouden, wat hier op het forum wel beweerd is over het gebruik van prednison.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ik heb Sylvester heel lang prednison moeten geven en die heeft er wel suikerziekte aan over gehouden.
Maar Luna heeft een aantal keer een kuur gekregen en die knapte er vooral erg van op.
Ik denk dat daar het verschil in zit, tussen langdurig en kort gebruik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ja het blijft een lastige afweging. Ook omdat we het idee hebben dat de probiotica (en dan vooral de boulardii) helpt maar de spasmo wat diarree geeft. Dus dat heeft het effect weer op. Vd week waren we de spasmo vergeten en lag er een bijna volledig vaste drol.

We proberen dus de buprenorphine en spasmo af te bouwen. Ook omdat bij opiaten bij mensen er soms urine retentie optreedt als bijwerking. Helaas kan een kat niet praten dus we moeten wat gokken maar ik denk dat zijn gedrag van driftig graven op de bak, gefaseerd plassen, met de pijn die we zagen kan passen bij urine retentie symptomen. Iets wat pas onlangs begonnen is, en mogelijk dus vanwege het lange termijn gebruik ontstaan is.

We gaan dus eerst de buprenorphine proberen te verlagen, want dan haal je hopelijk ook de oorzaak weg van de plas klachten en dan kunnen we de spasmo verlagen.

Er is sinds de nieuwe kuur clava geen bloed meer in de urine gezien. Ik test nu bijna dagelijks en al sinds de 25e geen bloed meer gezien. We gaan er sowieso 6 weken mee door.

We prikken de buprenorphine nu. Bevalt veel beter dan wangzak. Spul smaakt toch een beetje vies. En met de super dunne tuberculine spuitjes geeft hij geen kik. Ik moet goed opletten of het erin zit, omdat hij geen reactie geeft en het naaldje zo dun is dat je slecht voelt dat het naaldje in en uit de huid glijd. Ik vind het echt een zege, ik denk dat het voor veel katten een goede oplossing is. Oh! En daarnaast hebben we het idee dat het efffect veel gelijkmatiger en langer duurt, als je injecteert ipv in de wangzak ingeeft.
Plaats reactie