Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Hawk »

Ik heb hier ook wel even een vraag over. Ik was maandag (5 augustus) voor jaarlijkse injecties bij de dierenarts.
Anasja was 200 gram aangekomen t.o.v. vorig jaar (toen was ze 1 jaar en 3 maanden).. van 4.93kg naar 5.2kg
Rick was 600 gram aangekomen t.o.v. vorig jaar, ze schelen 3 dagen dus zeg maar zelfde leeftijd... van 5.4kg naar 6kg

Nu had de dierenarts mij geadviseerd om minder voer te geven. Ik had het daar wel moeilijk mee... ik zie dat er geen sprake is van overgewicht voor een brits korthaar (Rick) en brits langhaar (Anasja). Uiteraard ontken ik niet de toename in gewicht.
Ik geef nu minder voedsel, het voer is dan ook binnen een uurtje, zowel het nat als het droogvoer, op.
En dan wachten ze weer een hele dag. Rick miauwt af en toe, maar niet meer dan daarvoor. Natvoer was sowieso altijd snel op. Droogvoer ging meestal wel 24 uur mee. Nu dus niet meer.
Kan dit consequenties hebben? Ik geef bijvoorbeeld nu als natvoer slechts 1 blikje van 85 gram voor 2 katten per dag! Het was altijd 2 blikjes voor 2 katten. Dit op advies van de dierenarts.

Ik ben geneigd om de dierenarts gelijk te geven maar ik ben ook bang voor consequenties, wat als de katten te weinig vocht binnen krijgen (natvoer)? Helemaal op dit moment. Ik zie ze wel regelmatig drinken, dus dat is wel weer een pluspunt.

Graag jullie advies.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Rik »

Ik zou meer natvoer en minder brokjes geven. En in meerdere maaltijden. Tevens zou ik voor een kwalitatief goed natvoer kiezen zodat de voedingstoffen die ze binnen krijgen ook echt gebruikt worden.

Verder niet alleen naar het gewicht kijken maar ook naar de bouw.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door De Roosjes »

Hier ligt er altijd voer voor Nusa, gewoon brokjes in zijn bakje.
Wij hebben voer nooit afgewogen, ook niet bij onze eerdere jongens.
Wanneer ze honger hadden gingen ze naar het eten en niet, dan niet.
Is altijd goed gegaan, nooit problemen met onder- of overgewicht gehad.
Verwacht ook niet dat Nusa hier last van gaat krijgen.
We merken wel dat Nusa kieskeurig is geworden in het natvoer.
Ligt er helemaal aan uit welke winkel dat het komt.

Groeten,

Robby en Sabina
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door nellebel »

ik geef brokjes afgewogen verdeeld over 3x per dag. verder 2x daags een beetje natvoer maar daar zit veel water bij, soepje dus. dat vinden ze hier het lekkerste. bij ons was het vooral gijs die voernijd had en ook te dik was (en ieder jaar een klein beetje aan kwam).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Synemios »

Ik heb er hier 2 met overgewicht en daar meet ik de brokjes voor af.
Maar ik heb gemerkt dat als ze te weinig krijgen ze de hele dag gefixeerd zijn op eten dus ik geef ze iets meer dan aanbevolen om af te vallen.
En dan eten ze dus minder dan dat ik precies de aanbevolen hoeveelheid geef.
Ik verdeel dat over de dag en we gebruiken hier chipbakken.
Op deze manier gaat het goed, eet stress is voor een kat ook niet goed.
De rest krijgt onbeperkt voer.
Ik geef de meeste natvoer en brokjes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Dinky »

Het is mij niet geheel duidelijk hoe vaak je nu voer geeft?

Hier wordt het ook afgewogen en is het qua aanbevolen hoeveelheid helft natvoer rond 9 uur s avonds (krijg nu mauwconcert dat het 9 uur is) en helft van aanbevolen brokjes verdeeld over portie bij opstaan in de ochtend en portie einde van de middag. Kortom 3 voermomenten per dag ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Hawk »

Het lijkt erop dat ze eraan wennen. 7:00 uur droogvoer, afgewogen hoeveelheid 120 gram. Ik hoef de wekker niet meer te zetten want Rick maakt me wel wakker en dan om 21:30 uur natvoer. het droogvoer is afhankelijk van de dag 's-middags of 's-avonds op.
Het valt wel op dat er geen droogvoer meer naast het voerbakje ligt want dat was altijd wel het geval.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door coone »

Ons 5 katten krijgen iedere dag ‘s morgens half (groot) blik nat voer & hebben gedurende de dag toegang tot 400gram brokken, dus niet op bepaald schema
Chardea
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2018 17:19

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Chardea »

Hoi hoi. Graag spring ik even in dit onderwerp.

Als het kan de kat lag....eet ze dan te veel?
Mijn poezen willen altijd wel eten.

Ik merk dat zodra ik de keuken in ga mijn 2 poezen direct bij hun voerbak zitten.
1 poes, Snoes, heeft een te snel werkende schildklier en ondanks de medicatie toch altijd wel trek.
De andere, Dotje, is gezond maar ook bij ieder geritsel gaat ze bij haar bak zitten..ze heeft voer voor gevoelige darmen waarop straat 60 gram per dag. Ik vind dat zo weinig. Ik geef meer. Ze wordt niet dik.

Maar goed...Ik vroeg me af...hebben katten net als mensen altijd wel zin in eten?
Gewoon omdat ze eten fijn vinden?
Of is naast de voerbak zitten een teken van honger?

Lieve groet! Charlotte
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door nellebel »

Onze Guusje zou niet teveel eten, Gijs wel, die is gefixeerd op eten en zou blijven eten. Komt door zijn verleden als straatkat. Altijd bang dat het op is en niks meer komt

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Ik denk dat het heel verschillend is per kat als ze altijd toegang tot eten hebben, de ene kat zou er wel dik van worden en de ander niet.
Hier krijgen ze dus gescheiden te eten en bij Happy moet ik het echt afwegen want die eet echt alles op, meneer woog 8 kilo, laatst 7 kilo dus het werkt wel, om zijn eten af te wegen ;-)
Ik denk ook dat het net als bij mensen is, de 1 kan eten wat ie wil, de ander hoeft er alleen maar naar te kijken om al aan te komen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Cerna »

Ik geef onbeperkt brokjes. Ik heb vijf verschillende smaken en laat de katten zelf kiezen. Het zijn kleine, platte bakjes dus meer dan een flinke (vrouwen)hand gaat er niet in en ik heb niet de indruk dat de katten hierdoor onbeperkt gaan eten. Een paar keer per dag (3 à 4 keer) vullen we een leeg bakje weer bij. Onze Laila is te dik, maar eet het minst dus afgewogen geven zal bij haar niet werken.
Ik heb 1 kat die regelmatig naast een leeg voerbakje gaat zitten en wanneer je er dan brokjes in doet, loopt ze weg. :lol:

@ Hawk: een Britse dame mag rond 5 kilo wegen (tabby's en shaded zijn vaak wat tengerder en wegen iets minder), een heer weegt toch al gauw 6-8 kilo. Mijn dames wegen allemaal rond 5,3 kilo, alleen Laila zit tegen de 7 kilo (heeft ook een katerpostuur; vast een vergissing van de natuur :smile: ). Jouw Britten zijn dus echt niet te zwaar.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Emmajoja »

Ik geef afgewogen, omdat it kvv geef. Dus ik heb het gewoon berekend op gewicht en dat geef ik dan. Kitten terra krijgt nog natvoer maar die mag onbeperkt, ik voer haar gewoon veel vaker.

Hiervoor een kater die wel onbeperkt brokjes kreeg. Hij kon zichzelf makkelijk beheersen en was een perfect gewicht

Ik denk dat Luna en Nova zich propje rond zouden eten als ik onbeperkt zou gaan voeren hihi.

Ach ja, as the saying goes:

Some eat to live, others live to eat.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Chardea
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 sep 2018 17:19

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Chardea »

Dank voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door pinguin »

Ik voer onberkt maar ze moeten er wel voor werken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie