Meedenken over Broer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Goed, vandaag lukte het prikken dus voor geen meter. Hij raakt in de stress, wij zijn er nog niet bedreven in en ik durf hem niet al teveel tegen zn zin vast te houden uit angst voor weer zo'n insult. We hebben 2x geprikt maar waar het gister meteen goed begon te bloeden kwam er nu niks, dus waarschijnlijk hebben we niet op de goede plek of niet diep genoeg geprikt. Hoe moeten we in vredesnaam zo'n dagcurve voor mekaar gaan krijgen dit weekend?? Wat is het toch een ellende dat je die beestjes niet kan uitleggen waar het voor is allemaal..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Dat is ook wel normaal in het begin.
Ik had niet het risico op insulten maar ik had er 1 met een zwart oor en het is op zichzelf al heftig genoeg in het begin.
Had je zijn oortje eerst goed warm gemaakt? even wrijven of een sokje met rijst warm maken in de magnetron ( sokje wel even vochtig maken) en dat dan even tegen zijn oortje houden.
Soms helpt het ook ze wat te eten te geven of ze op een andere manier af te leiden.
Als het het weekend niet lukt zal het op een later moment moeten, ik weet dat je het liefst nu zsm een behandeling op wil starten.
Maar ook nog in de stress schieten vanwege tijdsdruk schiet ook niet op.
En ik bedoel het niet vervelend maar Broer zal ook haarfijn jullie stress voelen, en die heb je toch, al is het maar de gedachte van oh als het nu maar goed gaat.
Oortje is het beste maar anders als het echt niet anders kan, kun je het voetzooltje nog proberen.
Als hij of jullie te veel stress ervaren dan even stoppen en het een half uurtje of uurtje later nog eens proberen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank voor je reactie, het is in deze hele ellende (eerst met Poesje en nu met Broer) zo fijn om een plek te hebben waar ik kan spuien en begrepen word. Dus nogmaals dank allemaal daarvoor.

Deze katermeneer heeft ook twee zwarte oren. Hij is zelfs helemaal zwart. Binnenkant van zijn oren niet, maar wel te donker om de ader goed te kunnen zien. En dan zeggen dat Poes daar hele duidelijke aders had zitten, in roze oortjes.. We hebben het zojuist nog een keer geprobeerd, weer geprikt, weer geen bloed. Toen vond ik het wel genoeg voor vandaag, want ik wil vermijden dat hij nu al helemaal in de stress raakt als we tesamen in zijn buurt komen. Morgen nieuwe poging.

Oortje was, zeker bij de laatste poging, goed warmgewreven. Kersenpittenkussentje vindt hij niet fijn en dan taait hij al af nog voor we het dopje van de naald hebben, maar warm wrijven werkt wel. Gisteren kwamen er ook zo 3, 4 druppels bloed. Ik weet niet waar het verschil dan zit.

Ik had inderdaad ook snoepjes klaar, maar mijn man is nogal secuur en tegen de tijd dat hij dan echt kan prikken zijn die snoepjes al lang op.

Die stress is wel een ding ja, wat dat betreft lijken die katten wel m'n biologische, erfelijk belaste kinderen ;-) , ik ben zelf ook heel stressgevoelig. Bij mensen kan ik dat uitstekend verbergen, maar een kat trapt daar natuurlijk niet in.

Pootje lijkt me bij Broer nog onmogelijker dan oortje, maar misschien moeten we het eens proberen.

Nog wat praktische vragen: we hadden bij de eerste poging het teststripje al klaarliggen in het apparaatje (nog niet aangedrukt). Is die dan nog bruikbaar als je het een uur later bijvoorbeeld weer probeert?

In het voetzooltje moet je echt diep prikken zei de assistente. Hoe diep is diep?

En hoe hard/diep prik je in het oortje? Heb al 500 instructievideo's gekeken maar blijkbaar prikt m'n man toch niet hard of diep genoeg, want er komt geen bloed.

Verder zitten we qua voer nu ook aan alles te twijfelen, maar daar probeer ik dit weekend wat gerichtere vragen over te formuleren, ook op het suikerkatten forum. Nu maar weer eens naar bed.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat je inmiddels lekker slaapt.
Het voetzooltje heb ik zelf nooit gedaan.
Dat was bij Oscar denk ik ook niet gelukt, en tegen ons werd gezegd door de da dat echt alleen te doen als het niet anders kon.
Heb je een prikpen? Wij hadden voor het oortje de stand op 4 staan ( die van ons ging tot 5)
In het begin hadden we gewoon naaldjes en dat werkte dus echt niet, ik vond dat ook niet prettig om te doen met die losse naaldjes.
Als je het oorpuntje hebt, wij prikten er net naast.( aan de zijkant) maar met zwarte katten valt het niet mee het goed te zien.
Oscar was ook volledig zwart.
Zolang er geen bloed op komt en het stripje niet door geduwd is kun je het gewoon nog gebruiken.

Het is ook wel heel veel ellende in korte tijd.
Bestaat er anders geen koolhydraatarm voer voor senioren?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Oh ik heb je reactie van eergister op de een of andere manier gemist Synemios! Ben hier toch regelmatig geweest sindsdien, gek. Nog bedankt voor het reageren in ieder geval!

Voetzooltje zie ik ook niet voor me inderdaad. We hebben geen prikpen, om een mij onbekende reden heeft de assistente die eruit gehaald en vervangen door naaldjes.

Ondanks onze onervarenheid en onwillige Broer is de dagcurve na wat oefening vandaag toch gelukt, althans, we hebben 7 prikmomenten verspreid over 15 uur. Ik zal ze morgen hier even noteren. Hoogste waarde was 28,8, laagste 20,4 zo uit m'n hoofd.

Er is inderdaad koolhydraatarm natvoer voor senioren, we hebben nu 4 verschillende merken in huis om te proberen, daar zit eentje voor senioren bij. Maar dit type voer kenmerkt zich door veel eiwitten, die nierpatiënten volgens mij dan weer juist niet mogen. En we weten nog niet wat de toestand van Broers nieren is.

Ik kom snel verder updaten, nu een paar uur welverdiende slaap meepikken na de zenuwslopende priksessies van vandaag!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb geen ervaring met prikken, maar kan me goed voorstellen dat het zenuwslopend is.
Dus dit berichtje is meer om je een hart onder de riem te steken. Sterkte met Broer!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank je ErikPhilippus!! Misschien weet jij met alle nierervaring wel of compleet natvoer zoals Animonda Carny, Feringa en Granatapet kwaad kan voor de nieren? Het kenmerkt zich door een heel hoog vleesgehalte en weinig plantaardige bestanddelen (granen, bieten, rijst, ...) en bevat daardoor veel eiwitten, maar benadert ook het natuurlijke dieet van katten veel meer dan brokken.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Sansan »

Ik heb geen ervaring met diabetes maar is het normaal dat ze zo stabiel hoog zitten? Ik dacht altijd te lezen dat het dan enorm schommelt?

Voor de nieren is het nu het belangrijkste dat het eiwit hoogverteerbaar is en dat het laag in fosfor zit. Je kunt dus het beste rood vlees vermijden en gevogelte en konijn gaan voeren. Iemand hier op het forum had thrive kalkoen of kip geloof ik dat redelijk met het fosfor zat.

Wat gaat het plan worden voor broer nu je de waardes weet? Al beginnen met insuline? Of eerst bloed prikken?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Dit gaat niet helemaal goed, ik kreeg geen melding van jou reactie Ankie dus sorry voor mijn late reactie.
Het hoeft niet enorm te schommelen, dit komt vaker voor.
Oscar begon op 26 ( heb het even nagekeken)
Wat ik al eerder zei is bij de combi suiker/ nieren, nierdieet belangrijker dan een kha dieet.
Maar je weet dus niet of hij ook een verminderde nierfunctie heeft.
Dus ik zou dan zelf doen wat sansan adviseert.
Dan heb je en kha, goede eiwitten en je zit redelijk laag met fosfor
Als je een glucose meter koopt zit daar vaak ook een prikpen bij met naaldjes.
Ik zelf vond het prikken met een pen vele malen makkelijker en veiliger omdat je daarmee de diepte in kun stellen.
Je zet die pen tegen het oortje en drukt op het knopje en dan heb je ook geen gedoe dat je te diep zit of juist niet diep genoeg.
Wanneer ga je beginnen met insuline spuiten? En wat voor insuline?
Nog een tip.
Als je caninsulin gaat spuiten, daar bestaat ook een vetpen voor.
Probleem is dat die alleen met halve eenheden in te stellen is.
Als je dus met kwart eenheden moet gaat werken heb je niets meer aan die pen.
Wij hadden die dus aangeschaft en konden hem na 2 maanden al niet meer gebruiken.
Uiteindelijk zijn losse naaldjes en spuiten ook goedkoper.
De hoogte zegt niets over de hoeveelheid insuline, rustig beginnen, maar ik denk dat ze je dat op het suikerkattenforum al wel verteld hebben.
Teveel spuiten kan ook weer voor te hoge waarden zorgen (Somogyi) of voor een hypo ( te laag)
Heb je druivensuiker in huis?.
Honing werkt ook goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Dank voor de reacties weer!

Ik heb geen idee eigenlijk wat normaal is qua (schommelen van) waardes, Broer zit inderdaad stabiel hoog, misschien dat hij in de nacht nog daalt, toen heb ik niet meer gemeten. Ben benieuwd wat hij met insuline gaat doen...

Morgen is de grote dag, dan starten we met insuline. Vind het vreselijk spannend. Ik heb me verdiept in Tight Regulation de afgelopen tijd. Helaas is het Suikerkatten forum niet heel erg actief momenteel (of ik heb niet op de goede plek gepost misschien), maar ik heb enorm veel steun aan het internationale Diabetic Cat International forum.

Wij waren het liefst gestart met Lantus, maar onze dierenarts zag dat niet zitten. Dus toch maar gekozen voor Caninsulin; liever Caninsulin met begeleiding van een dierenarts dan Lantus op eigen houtje. Hij heeft geen ervaring met TR, maar is wel op de hoogte dat wij het gaan proberen en ziet graag dagcurves tegemoet.

Qua voer is Broer nu helemaal over op kha natvoer. Sommige smaken (alles met konijn) wil hij echt niets van weten, maar het meeste gaat er goed in. De meeste dagen eet hij zelfs (veel) meer dan de ADH. Hij krijgt nog wel een Liquid Snack met Synopet, omdat hij die laatste anders niet neemt. Geen brokken of snoepjes meer. Voorlopig kijken we even wat hij lekker vindt, dan kunnen we hopelijk later even sturen in minder rood vlees en meer gevogelte. We hebben ook Ipakitine staan, maar doen het er nu nog niet overheen. Eerst de suikerziekte behandelen, dan weer urine testen en verder kijken naar de nieren. Hoop dat we daarmee geen verkeerde keuze maken...

De da heeft inderdaad ook de Vetpen, maar die hebben we precies om de reden die Synemios noemt toch niet genomen. We willen U100 spuitjes gaan gebruiken (en de conversietabel), maar voorlopig enkel U40 spuitjes in huis.

Druivensuiker en honing is in huis, hopelijk hebben we het niet nodig.

Ik denk dat we inderdaad laag gaan beginnen, de dierenarts zei 2 IE bij deze waarden en volgens de TR tabel zit hij zelfs op 2,25 IE maar daar durf ik niet mee te beginnen. Waar zijn jullie mee begonnen Synemios, en hoe reageerde Oscar daarop?

Dat prikpennetje van de glucometer, dat is echt heel stom, die heeft de assistente van de da er toen uitgehaald toen ik hem ophaalde en vervangen door de naaldjes. Ik weet nog altijd niet waarom eigenlijk, en nu baal ik best dat we die niet hebben. En toen zijn we het gister bij het ophalen van de insuline weer vergeten te vragen. Ik zou die pen best eens willen proberen, want ik stak vorige week vaak te hard en dan zit alles onder het bloed. Volgende keer maar weer vragen.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Ankie, ik heb even gekeken en heb nog een nieuwe prikpen en lancetten liggen. ( freestyle )
Als je wilt mag je die gratis hebben.

Wij gebruikte zelf deze: https://www.testjezelf.nu/glucosemeter-kat-en-hond
Daar is weinig bloed voor nodig en de lancetten zijn ook betaalbaar.

Oscar is met 2 IE begonnen maar dat was voor hem te veel, dus we zijn snel minder gaan spuiten.
Oscar was wel heel gevoelig hoor wat insuline betreft en 2 IE is inderdaad de juiste startdosering met deze waarde.
Ik vind het jammer dat het suikerkattenforum niet echt actief is, omdat ze ons goed geholpen hebben en dat was met Oscar ook echt wel nodig.
Je hebt ook nog diabeteskatten.nl misschien dat het daar wat drukker is.
Wij hebben Ook caninsulin gebruikt voor Oscar, dat ging prima.
Wij spoten ook naar behoefte en niet blind, maar daar heb je wel hulp bij nodig.
Op een geven moment kreeg hij boven de 8 1 drupje en onder de 8 niets meer, en dat ging super goed.

Van 20 naar 28 is ook best een behoorlijke schommeling.
Wij hadden nooit een nuchtere waarde omdat Oscar de hele dag at.
Feit is dat het constant te hoog is en het omlaag moet, daar gaat het nu even om.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Wat een lief aanbod, Synemios! In principe hebben we betaald bij onze DA voor de hele meter, inclusief de prikpen. Dus ik ga toch nog even navragen of we die gewoon de volgende keer alsnog mee kunnen krijgen. Mocht dat niet lukken, dan ga ik erg graag op je aanbod in en hoor je van me!

Hier ook zo'n kat die de hele dag eet, zeker in de avond loopt hij om de zoveel minuten naar zijn etensbakje. De overschakeling naar enkel kha natvoer is wel goed gelukt. Welk voer kreeg Oscar?

Gisteren onze eerste dag insuline spuiten gehad, maar jammerlijk gefaald helaas. Eerste keer hield ik hem vast terwijl mijn partner probeerde de injectie te zetten, maar hij worstelde zich los toen de naald er al wel in zat maar er vermoedelijk nog geen insuline in zat. Mislukt dus. Tweede keer was zijn vacht nat, dus moet er iets zijn misgegaan.
Vanmiddag weer een poging gedaan, ik was toch echt vrij overtuigd dat het nu wel goed ging maar voelde nog steeds een klein beetje nattigheid in zijn vacht. De bloedglucose 4,5 uur later bleek niet gedaald, maar gestegen (van 21.2 naar 22.2), dus er moet toch iets zijn misgegaan of het was gewoon een te lage dosering? Heb hem net nog een keer gepoogd te meten, maar helaas mislukt. Het is -vooral gisteren- een erg frustrerend avontuur geweest, we hebben nu 3x insuline geprobeerd en het is nog geen enkele keer goed gegaan. En het testen van het oortje kost me soms 1,5 uur. Maar we houden vol, dit moet toch te leren vallen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Wat zou het toch makkelijker zijn als er pillen voor katten zouden bestaan voor diabetes.
Het is wel te leren hoor, over een tijdje gaat het oortje prikken een stuk makkelijker.
Zeker als je een pen hebt, tenminste ik vond dat zoveel makkelijker.
Wel raar dat die eruit gehaald is.
Ik hoor het wel als je hem wel wilt hebben.
De eerste tijd met spuiten was het zo dat mijn man het ineens benauwd kreeg, die durfde gewoon echt niet te spuiten.
Dus ik deed het toen en toen ineens na een tijdje had ik hetzelfde.
Maar gelukkig durfde hij het toen wel weer.
Als zijn vacht nat is dan ben ik bang dat het er toch naast gegaan is.
Hebben jullie het spuiten bij de dierenarts geoefend? ( zonder broer begrijp ik, maar soms kan het ook op iets anders)
Je zou toch wel iets verandering moeten zien, geen stijging.
Hoeveel spuit je nu?

Oscar kreeg nierdieet, gewoon brokjes want natvoer kreeg ik er bij hem echt niet in.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Ankie123 »

Broer eet gelukkig het liefst natvoer, dus de wissel naar uitsluitend natvoer ging heel makkelijk. Als de rest nou ook nog eens makkelijk zou gaan ;-) :roll: ...

Broer was inderdaad niet mee naar de dierenarts, de assistente vroeg "Zit hij nog in de auto?" :lol: . Ze heeft alles goed uitgelegd aan mijn man, maar geoefend hebben we niet. Zat al te denken om water te injecteren op een zeemvel of zo, om wat handigheid erin te krijgen. Het stomme is dat we beiden wel eens de diabeteskat van onze voormalige buren insuline hebben gegeven, mijn man zelfs vrij vaak. Dat was wel in het nekvel, maar dat ging in mijn herinnering eigenlijk altijd probleemloos. Die kat zat wel stil, dat scheelt al een hele hoop :roll: . Ik weet echt niet goed waarom het nu al 2x niet lukt.

We spuiten 1,5 IE. DA adviseerde 2 IE op basis van zijn waarden van vorige week, volgens de TR tabel moet het 2 / 2,25 IE zijn met de huidige waarden. Ik wilde de eerste keer wat lager inzetten en eerst eens kijken wat de insuline doet in zijn lijf. Als hij er niet té sterk op reageert wilde ik de tweede keer naar 2 IE gaan. Maar hoewel we al 3x geprobeerd hebben, hebben we nu dus nog steeds niet kunnen zien wat hij doet op 1,5 IE. Morgenvroeg dus toch maar weer 1,5 IE, ik durf 2 nog niet aan, ook zeker niet omdat ik altijd een uur weg ben vlak na de injectie, als ik de oudste naar school breng.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meedenken over Broer

Bericht door Synemios »

Waar spuit je nu dan?
Wij deden het ook in het nekvel of in die buurt, sommigen doen het aan de zijkant maar dat accepteerde Oscar echt niet.
Oefenen schijnt het beste te werken op een sinaasappel.
Ik denk dat je met 1,5 IE een wijs besluit genomen hebt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie